Onderzoek naar rollkür: “Feiten en fabels”

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 01:34

unamie schreef:
Arabesk schreef:
Elke paardenleek die je een filmpje laat zien van de rollkur zal de vraag stellen of het niet zielig is voor het paard.

Je hoeft niet eens verstand van paarden te hebben om te zien dat het niet dierwaardig is.

Juist de leken zien de werkelijkheid
De "kenners" zijn blind geworden omdat ze het zo vaak zien!
en omdat de top zo rijd wordt het normaal gevonden

Ik vind het persoonlijk niet om aan te zien!! :n
Zeker als je ziet dat die paarden zoveel problemen hebben met hun spieren en steeds strakker worden ipv losser
Dat kun je zien aan de korte stap
Hoeveel grand prix paarden kunnen GOED stappen? :n

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Bo_Cassey

Re: Onderzoek naar rollkür: “Feiten en fabels”

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 07:52

Dat klinkt best cool: ach, mijn paard kan vele malen beter stappen dan die van Anky.
Lekker penny :-P

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:17

Bo_Cassey schreef:
Dat klinkt best cool: ach, mijn paard kan vele malen beter stappen dan die van Anky.
Lekker penny :-P

Wat een inhoudelijk interessante post.
Over penny gesproken :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:57

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:44

Ik dacht dat er wel betere controle was aangaande harnachement? Maar goed, mijn kennis over de dressuurtop is niet groot. Even ter verduidelijking: wat is nu precies een crank neusriem? Betekent dat dat de neusriem ook een schaar heeft of bedoelen ze gewoon een aansnoerneusriem?

Het eerste dat ik leerde op de manege: altijd 2 vingers tussen de neusriem. Wij hadden natuurlijk dunne vingers, maar omdat tijdens het nasingelen je harnachement werd gecontroleerd maakte het niet uit dat het niet helemaal goed zat. Mijn instructrice had waarschijnlijk het doel om die regel goed in te prenten voor de rest van ons leven, en dat is bij mij gelukt! Ik kende ook iemand die het zo strak aansnoerde dat ik er helemaal geen beweging meer inkreeg. Toen ik er wat van zei, kreeg ik te horen dat dat goed strak hoort te zitten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:34

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:39

s6801881 schreef:
Eindelijk wat nuancering op de zaken zeg. Ik wordt helemaal gek van al die "LDR/rollkur is dierenmishandeling" berichten en topics.

Ben hier het helemaal mee eens!

Veel mensen vinden het er zielig uitzien of horen andere meningen er over hebben van wat zielig.
Maar laatst ben ik wat opener gaan worden met methoden en kijk ik ook naar hoe je het anders kan doen.

Edit;

Hier wil ik GEEN conclusie mee trekken.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:05

ik vind dat in dit artikel toch heel veel zaken ontbreken. (wat voor paarden, hoeveel, hoelang, wat is de "normale wedstrijdpositie", wat hebben ze dan precies gemeten, ...)
want op bokt staat ondertussen een ander wetenschappelijk onderzoek dat bewijst dat met rollkur paarden veel meer stress hebben (en daar wordt wel duidelijk vermeld met welke parameters ze hebben gewerkt).
en ook vooral: op wiens vraag is dit onderzoek gevoerd? want het feit dat ze precies per se willen concluderen dat rollkur niet slecht is, maar eigenlijk totaal niet kunnen aantonen of het goed is enzoja, waarom eigenlijk, lijkt me ook wat veracht.

daarnaast is er ook dit artikel (zeer interessant, want zeer open geschreven naar beide kanten),
http://lilith16.wordpress.com/2012/07/1 ... ur-debate/
waar wordt gezegd dat het wel wetenschappelijk bewezen is dat de rug helemaal geen positieve invloed krijgt van te rijden in rollkur. (aangezien het hier over een thesis gaat, die dus gebaseerd wordt op wetenschappelijke artikels, ga ik ervan uit dat het klopt... zoniet, kan je de info ook gewoon navragen)
dus waarop baseert dit artikel zich dan om te beweren dat het wel goed is?

daarnaast, er is toch ook een groot verschil tussen paarden in een stapmolen en paarden onder het zadel met een ruiter erop?
ik vind het dan ook raar dat ze een test doen in een stapmolen en hun conclusies even vlotjes doortrekken naar bereden dieren.

... sorry hoor, maar moest ik aan de unif met zo'n thesis aan komen zetten, was ik gebuisd en mocht ik herbeginnen...