CDA wil meldplicht paardenvirus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:15

Asyaa schreef:
Natuurlijke selectie is totaal niet onbelangrijk, wat vaak word vergeten, maar je kan het ook te ver door trekken.

Net als hysterie over besmetting :D

Het is al _O- dat iedereen die aan wat voor wedstrijden ook wil meedoen verplicht wordt diens paard tegen gríep te enten 8)7
Gepiepeld voor omzet :)*
Verder uiteraard een verdoezeling van verminderde weerstand door suboptimaal paardhouden en stress.

horselover66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:16

Deze vragen zijn vandaag gesteld in de 2de kamer en er zijn nog geen antwoorden op gegeven
Vragen over de uitbraak van het rhinopneumonie virus onder paarden
Delen 06-03-2012

Vragen van het lid Ouwehand aan de staatssecretaris van Economische zaken, Landbouw en Innovatie over de uitbraak van het rhinopneumonie virus onder paarden.

1. Heeft u de ontwikkelingen gevolgd rond de uitbraak van het rhinopneumonie virus onder paarden?

2. Kunt u bevestigen dat besmetting vooral kan optreden als paarden in contact komen met een paard dat het virus bij zich draagt?

3. Kunt u zich voorstellen dat paardeneigenaren zich zorgen maken over het virus, dat kan leiden tot luchtwegontsteking maar in ernstiger varianten ook tot aantasting van het zenuwstelsel?

4. Op welke wijze worden paardeneigenaren gewaarschuwd voor de risico’s op besmetting van hun dier met het rhinopneumonie virus? Acht u dit voldoende? Zo ja, waarom? Zo nee, welke aanvullende acties zouden er volgens u ondernomen moeten worden om ervoor te zorgen dat paardeneigenaren voldoende op de hoogte zijn van relevante informatie?

5. Deelt u de mening dat er in ieder geval een meldplicht zou moeten komen voor gevallen waarbij een besmettelijk virus als het rhinopneumonie virus is geconstateerd, zodat er zicht komt op plekken die paardeneigenaren het beste kunnen mijden om het risico op besmetting van hun dier zoveel mogelijk te beperken? Zo ja, bent u bereid op korte termijn een meldplicht in te stellen? Zo nee, waarom niet en kunt u uitleggen hoe paardeneigenaren dan aan de informatie kunnen komen die ze nodig hebben om risico’s op besmetting van hun dier zoveel mogelijk te beperken?

6. Hoe beoordeelt u het vervoer van paarden naar verzamelplekken zoals markten en wedstrijden wanneer een dergelijk virus rondwaart? Welke maatregelen acht u noodzakelijk om verspreiding van het virus te voorkomen? Kunt u uw antwoord toelichten?

Antwoorden op de vragen:
Er zijn nog geen antwoorden op deze vragen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:18

Huertecilla schreef:
raket schreef:
(ik heb dit gecheckt toen ik erachter kwam dat een stal waar droes heerste gewoon wedstrijden hield).

Dat is ook nul probleem :)*

Als het dat wel is, is er een héél serieus probleem met de kwaliteit van het paardhouden.

Survival of the fittest, prima als dat jouw levensvisie is...
Maar je gaat je toch aan zo'n dier hechten....
De hele mentaliteit en het op elkaar inhakken van zogenaamde paardenliefhebbers onderling vind ik een veel groter probleem. Dat je het niet met me eens bent vind ik prima. Maar ik wil gewoon de keus hebben. Ik heb slechts 1 paard, daar zitten risico's aan, maar ik ben er aan gehecht. Ik mag hier mijn mening geven en ik wil graag wedstrijden rijden waarbij ik niet door een stal met zieke paarden moet voordat ik bij de binnenbak ben.

Verder doet het helemaal geen pijn om gewoon andere paardenliefhebbers met respect te behandelen....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:21

horselover66 schreef:
Zo nee, welke aanvullende acties zouden er volgens u ondernomen moeten worden om ervoor te zorgen dat paardeneigenaren voldoende op de hoogte zijn van relevante informatie?

_O-

Een verwijzing naar een boek over verantwoord, paardgericht paardhouden zodat de paarden een normaal goed weerstandsvermogen hebben +:)+
Dát is pas echt relevant info -:)

Wie diens paard suboptimaal houdt moet zélf maar nergens heen gaan met dat arme kasplantje :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:25

raket schreef:
De hele mentaliteit en het op elkaar inhakken van zogenaamde paardenliefhebbers onderling vind ik een veel groter probleem. Dat je het niet met me eens bent vind ik prima. Maar ik wil gewoon de keus hebben. Ik heb slechts 1 paard, daar zitten risico's aan, maar ik ben er aan gehecht. Ik mag hier mijn mening geven en ik wil graag wedstrijden rijden waarbij ik niet door een stal met zieke paarden moet voordat ik bij de binnenbak ben.

Verder doet het helemaal geen pijn om gewoon andere paardenliefhebbers met respect te behandelen....

Euh, jij wil de rest een verplichting opleggen!!

Ook maar gelijk een entverplichting uiteraard zeker?

Waarom ent jíj jouw paard niet?! Dan is het jouwe beschermd toch?! Dan kan de rest ook diens eigen keuzes maken zonder verplichting door jouw angst.

vientijntje

Re: CDA wil meldplicht paardenvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:27

Weet niet of het al gezegd is hier.... maar kamerlid Ormel is zelf dierenarts (weet niet of hij nu ook nog deels werkzaam als dierenarts is) en zat als dierenarts veel tussen de paarden.
Deze man weet waar hij het over heeft en dat is natuurlijk al heel positief!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:29

Even voor een goed begrip:

Sammie schreef:
Het gaat Ormel om de neurologische variant die bij paarden verlammingen veroorzaakt. Volgens hem kan de meldplicht ervoor zorgen dat paardenbezitters de juiste maatregelen nemen als de ziekte in de buurt komt.

Dáár kan ik me nog wel wat bij voorstellen.
Omdat de man blijkbaar weet waar hij het over heeft, heeft hij het alleen over de neurologische variant :)*

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:42

Huertecilla schreef:
De hysterische paardhouders/-eigenaars kunnen er beter over nadenken of hun paard wel een normale weestand heeft en zo niet waarom niet en dan dáár wat aan doen.

Huertecilla schreef:
Ok, dan gaan er een paar dood. Dat heet natuurlijke selectie. Je wíl toch helemaal niet dat alle kneuzen maar blijven leven en zich voortplanten?!

Vraagje, ben jij toevallig ook tegen veeartsen, operaties aan paarden, ziekenhuizen, medicatie et cetera?

2haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:49

een meldingsplicht kan gevaarlijk worden voor de toekomst, paarden eigenaren moeten zelf zo verstandig zijn om de goede maatregelen te treffen zodat de ziekte zich niet kan verspreiden, er wordt hier opgemerkt dat bij een meldingsplicht toch niet geruimd zal gaan worden in toekomstige gevallen want deze ziekte is toch niet besmettelijk voor mensen EN HET ZIJN HUISDIEREN... maar nu is iedereen al vergeten wat er gebeurde bij de mkz uitbraak een aantal jaren geleden, een abosoluut ongevaarlijke ziekte voor mensen en ook een vrij onschuldige ziekte voor koeien die binnen een aantal weken wel weer beter zijn, maar wat werd er gedaan??? opruimen alle dieren die ziek waren en ook de dieren die in een straal van een aantal km stonden, ziek of niet ziek, ze namen geen enkel risico, met paarden kan dat ook gebeuren, de zogenaamde economische belangen gaan dan meetellen net zoals bij de mkz een aantal jaren geleden, ik heb jaren bij de veemarkt in purmerend gewerkt en ook tijdens de mkz,,,, heb een jaar thuis gezeten door die uitbraak, alles werd verboden, als de overheid zich er mee gaat bemoeien ben je binnen de kortste keren het haasje en heb je helemaal niks meer te vertellen en komen ze je zo geliefde paardjes zo afspuiten en afvoeren, met of zonder de polite en A.I.D,,,,WEES GEWAARSCHUWD,,,
Laatst bijgewerkt door 2haflingers op 06-03-12 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:50

Huertecilla schreef:
raket schreef:

Euh, jij wil de rest een verplichting opleggen!!

Ook maar gelijk een entverplichting uiteraard zeker?

Waarom ent jíj jouw paard niet?! Dan is het jouwe beschermd toch?! Dan kan de rest ook diens eigen keuzes maken zonder verplichting door jouw angst.

Er staat nergens dat ik anderen wil verplichten, zoals eerder gemeld geef ik mijn mening over hoe ik het graag zou willen zien.
Ik vind het een beetje vervelend dat je me woorden in de mond legt en jouw negatieve houding maakt dat ik eventuele waardevolle opmerkingen ook niet meer zie. Dus ik weet niet wat het doel van je posts is, maar als het : argumenten aanvoeren zodat anderen hun mening herzien is, dan is dat bij dezen volledig mislukt door de negatieve toon ervan......

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:54

Ik vertelde vanmiddag hier in Holstein op een dekstation dat er nu in NL wordt gesproken over een meldingsplicht van de twee gevaarlijke varianten. De mond viel ver open van degene met wie ik aan het praten was, hier is namelijk al een meldingsplicht en hij vond het absurd dat dat in NL nog niet zo is.

Ik geloof ook nog steeds niet dat het om 5 stallen gaat, dan was de paniek niet zo groot... en in het noorden werd er eerst maar lacherig over gedaan en nu blijkt het in Groningen al te zijn en in Friesland misschien... Daar vind ik niks lacherigs aan...

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:08

CharlotteMae schreef:
Maar waarom zou je preventief ruimen als het niet gevaarlijk is voor mensen? Bij koeien/kippen/varkens wordt het gedaan omdat dit gevaarlijk is voor mensen (vlees).

Sorry ik heb nog niet t hele topic doorgelezen, maar wilde hier toch even op reageren. Misschien is het al eerder gezegt, mijn excuses hiervoor.
Er zijn ziektes bij landbouwhuisdieren die schadelijk kúnnen zijn voor de mens. Maar de laatste grote ruimingen zoals bij Klassieke Varkenspest (KVP) in 1997 en Mond-en Klauwzeer (MKZ)in 2000 of 2001? was een puur economische actie. Was totaal geen gevaar voor de menselijke gezondheid. KVP en MKZ zijn geen zoönoses. En t jammere ervan is dat tegen deze ziekten voorheen gewoon geënt werd..en dieren dus niet ziek werden.
Diep triest dus dat er geruimd moest worden.
KVP is voor varkens heel erg, maar volwassen dieren sterven hier meestal niet aan. Lijkt ook op griep. MKZ is ook niet zo letaal, wel heel vervelend voor t dier dat getroffen wordt (pijnlijk!!) maar niet per definitie dodelijk.

Al die varkens en runderen die toen geruimt zijn, hadden met een simpele enting gered kunnen worden. Die ook nog eens gewoon bij de Farmaceutische industrie op de plank staat.. Helaas geld er een non-vaccinatie beleid, wat inhoud dat geënte dieren of vlees van die dieren niet geëxporteerd mogen/mag worden. En aangezien NL voor een heul groot gedeelte afhankelijk is van export, krijg je dan dit soort acties.

Ben benieuwd wat ze straks gaan doen als Aujeszky uitbreekt onder de varkensstapel.. Voorheen werd er gewoon geënt, maar inmiddels is ook hiervoor status 10 bereikt..niet enten dus. Alleen is deze ziekte veel vervelender. Varkens krijgen griepachtige verschijnselen en een bepaald percentage zal hier ook aan sterven. Maar t echte gevaar is dat Aujeszky voor koeien, schapen, konijnen, honden en katten wel dodelijk is! Overigens zijn paarden bijna ongevoelig hiervoor. Zo jammer dat de EU de illusie heeft dat wilde zwijntjes enz netjes aan hun kant van de grens blijven en menen dat zo bedrijven vrij blijven van besmetting..helaas heeft KVP en MKZ ons laten zien dat dat een illusie is.. T is niet of Aujeszky ons land gaat treffen, de vraag is eerder wannéér.. Aangezien er een ruimingsplicht is voor de varkenssector, gaat dat weer heel veel varkens onnodig t leven kosten. Maar wat er dan met de runderen, schapen, honden en katten gaat gebeuren????

Ruimen heeft dus meestal niks te maken met t gevaar voor de volksgezondheid..

Edit: Ik zag dat 2halingers me al voor was.. ;)
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 06-03-12 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:09

Ik las ergens dat er een wedstrijd doorging ondanks dat er droes heerste. Dat is toch geen enkel probleem? Als dat pard apart staat van de rest en je gewoon uit de buurt blijft. eigenlijk net als rhino nu. Daarbij als je paard droes heeft gehad is er wel een hele kleine kans dat deze het nog een keer krijgt. Je houd je kind toch ook niet bewust weg van alle kinderziektes? Ik niet in ieder geval. En mijn kind is mij toch meer waard dan mijn paard.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:41

vientijntje schreef:
Weet niet of het al gezegd is hier.... maar kamerlid Ormel is zelf dierenarts (weet niet of hij nu ook nog deels werkzaam als dierenarts is) en zat als dierenarts veel tussen de paarden.
Deze man weet waar hij het over heeft en dat is natuurlijk al heel positief!!

En ik heb hem in een intervieuw horen zeggen dat hij zelf een groot paardenliefhebber is en ook zelf paardrijdt...

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:05

Famke160301 schreef:
CharlotteMae schreef:
Maar waarom zou je preventief ruimen als het niet gevaarlijk is voor mensen? Bij koeien/kippen/varkens wordt het gedaan omdat dit gevaarlijk is voor mensen (vlees).

Sorry ik heb nog niet t hele topic doorgelezen, maar wilde hier toch even op reageren. Misschien is het al eerder gezegt, mijn excuses hiervoor.
Er zijn ziektes bij landbouwhuisdieren die schadelijk kúnnen zijn voor de mens. Maar de laatste grote ruimingen zoals bij Klassieke Varkenspest (KVP) in 1997 en Mond-en Klauwzeer (MKZ)in 2000 of 2001? was een puur economische actie. Was totaal geen gevaar voor de menselijke gezondheid. KVP en MKZ zijn geen zoönoses. En t jammere ervan is dat tegen deze ziekten voorheen gewoon geënt werd..en dieren dus niet ziek werden.
Diep triest dus dat er geruimd moest worden.
KVP is voor varkens heel erg, maar volwassen dieren sterven hier meestal niet aan. Lijkt ook op griep. MKZ is ook niet zo letaal, wel heel vervelend voor t dier dat getroffen wordt (pijnlijk!!) maar niet per definitie dodelijk.

Al die varkens en runderen die toen geruimt zijn, hadden met een simpele enting gered kunnen worden. Die ook nog eens gewoon bij de Farmaceutische industrie op de plank staat.. Helaas geld er een non-vaccinatie beleid, wat inhoud dat geënte dieren of vlees van die dieren niet geëxporteerd mogen/mag worden. En aangezien NL voor een heul groot gedeelte afhankelijk is van export, krijg je dan dit soort acties.

Ben benieuwd wat ze straks gaan doen als Aujeszky uitbreekt onder de varkensstapel.. Voorheen werd er gewoon geënt, maar inmiddels is ook hiervoor status 10 bereikt..niet enten dus. Alleen is deze ziekte veel vervelender. Varkens krijgen griepachtige verschijnselen en een bepaald percentage zal hier ook aan sterven. Maar t echte gevaar is dat Aujeszky voor koeien, schapen, konijnen, honden en katten wel dodelijk is! Overigens zijn paarden bijna ongevoelig hiervoor. Zo jammer dat de EU de illusie heeft dat wilde zwijntjes enz netjes aan hun kant van de grens blijven en menen dat zo bedrijven vrij blijven van besmetting..helaas heeft KVP en MKZ ons laten zien dat dat een illusie is.. T is niet of Aujeszky ons land gaat treffen, de vraag is eerder wannéér.. Aangezien er een ruimingsplicht is voor de varkenssector, gaat dat weer heel veel varkens onnodig t leven kosten. Maar wat er dan met de runderen, schapen, honden en katten gaat gebeuren????

Ruimen heeft dus meestal niks te maken met t gevaar voor de volksgezondheid..

Edit: Ik zag dat 2halingers me al voor was.. ;)

Mee eens! Plus dat de overheid in een klap van al die kneuterboertjes af was die enorm veel kostten aan subsidies en het melkoverschot...

gigagent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 01:51

ruitje schreef:
Wat ik een beetje vervelend vind overkomen is dat er overal geschreven wordt dat pensionstalhouders/manegehouders degene zijn die het verzwijgen. Ik vraag mij werkelijk af of het nu eerder de proffesionals zijn die iets verzwijgen of de mensen die een paard voor de hobby hebben.
Ik kon mij ook nog herinneren dat bij de vogelpest er beelden op het nieuws waren van hobbymatige houders die hun dieren gewoon buiten lieten lopen.

Dus geld die meldingsplicht dan voor een manegehouder/pensionhouder of voor de eigenaar van het dier? Dan krijg je dat dus ook geregistreerd moet worden wie eigenaar is van welk paard? Ik voel de paardenbelasting al aankomen :D

Juist!! Meldingsplicht vraagt ook om een stringentere registratie van paarden en eigenaren. Ik zie de mooie gele oormerken al voor me in de oren van onze geliefde huisdieren.
Grappig dat iedereen zo over bovenstaande post heen leest want Ruitje heeft daar wel een punt.

Met al die paniek over een virus wat er altijd al is verzieken we onze eigen sector. Ik hou ook van mijn paard, wil haar niet kwijt maar de wens dat ze gezond oud wordt is nog geen reden voor onzin regels.

Met meldingsplicht zullen we er een hoop plichten bij krijgen. Laten we onze sector in eigen hand houden. Met gezond verstand en liefde voor de dieren zouden we een heel eind moeten komen.

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:10

Authentic schreef:
Maar bij paarden is in het paspoort aan te geven dat ze niet geschikt zijn voor consumptie, net als na bepaalde medicatie. :)

Bij koeien ook! ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:16

Ook ik vind het onnodig. Alle voorgaande jaren is er rhino geweest ook de gevaarlijke en het bedrijf doet deur op slot en niemand heeft er last van. Echter zijn er dit jaar een paar slapers oid geweest waardoor het meer is dan anders.
Het is niet gevaarlijk voor mensen of andere dieren dan paarden. En als iedereen zijn werk doet gaat het zonder meldigsplicht prima

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:40

Inderdaad zijn er ieder jaar gevallen, niets minder als dit jaar, zonder hysterie.
Wat ik ook zo jammer vind is dat nu iedereen roept dat ze nu voorzorgsmaatregelen willen nemen en daarom willen weten waar de uitbraken zijn. Waarom niet altijd die voorzorgsmaatregelen? Waarom niet altijd opletten waar je mee in contact komt en daar op acteren?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:56

Neonlight: amen!
Ik laat mijn paarden nooit neuzen met andeRe paarden. Ik aai nooi andere paarden af en toe hou ik een vreemde vast maar ga dan nooit meteen naar eigen paarden. Zit er bij min gewoon in doe ik onbewust. En is helemaal niet zo moeilijk ;)

sauna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:06

maar met 3 weekjes is de storm toch voorbij??
Dus iedereen even 3 weekjes niks doen.
Valt me trouwens al op dat het zo rustig op de weg is met paardetrailers enzo.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:17

Rixt95 schreef:
Authentic schreef:
Maar bij paarden is in het paspoort aan te geven dat ze niet geschikt zijn voor consumptie, net als na bepaalde medicatie. :)

Bij koeien ook! ;)

Dat is nieuw voor mij. En meld toch vaak genoeg koeien aan voor de slacht.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:41

Ik heb geen zin om weer zo'n hysterisch topic over Rhino compleet door te lezen, maar hou goed in je achterhoofd dat elk regeltje wat door de overheid bedacht wordt ten alle tijden ten gunste is van de staat en niet voor ons de paardenhouders, hou eens op met deze massa hysterie en gebruik je verstand. Tjonge tjonge er zijn wel op 3 plaatsen in Nederland de neurologische variant aan Rhino en dat is reden voor deze massa hysterie, hou op zeg!!!!!!!

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:14

Bassenqua schreef:
Ik heb geen zin om weer zo'n hysterisch topic over Rhino compleet door te lezen, maar hou goed in je achterhoofd dat elk regeltje wat door de overheid bedacht wordt ten alle tijden ten gunste is van de staat en niet voor ons de paardenhouders, hou eens op met deze massa hysterie en gebruik je verstand. Tjonge tjonge er zijn wel op 3 plaatsen in Nederland de neurologische variant aan Rhino en dat is reden voor deze massa hysterie, hou op zeg!!!!!!!

Even een kleine nuancering aanbrengen op jouw berichtje }>

Citaat:
Tjonge tjonge er zijn wel op 3 plaatsen in Nederland de neurologische variant aan Rhino en dat is reden voor deze massa hysterie, hou op zeg!!!!!!!

Niet helemaal..... er zijn 3 gemelde plaatsen in Nederland waar de neurologische variant heerst . Dit kunnen er dus veel meer zijn....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:26

Bassenqua schreef:
Tjonge tjonge er zijn wel op 3 plaatsen in Nederland de neurologische variant aan Rhino en dat is reden voor deze massa hysterie, hou op zeg!!!!!!!

Dat is al reden om geboortenbeperking en veilig vrijen ivm SOAs door elkaar gehaald erbij te slepen.
Dit al terwijl er geen meldingsplicht voor AIDS is ....

Het is op zich een genante vertoning dat in NL de paarden in het geheel niet in kaart/geregistreerd zijn. Door de enorm hoge paarddichtheid is dat voor epidemie-beheersing een goede zaak.
Da geeft beheersmogelijkheden wanneer onverhoopt eens iets daadwerkelijks ernstigs met een vliegje meevliegt. Een veel betere zaak dan meldingsplicht voor droes of entverplichting tegen influenza.

De meldingsplicht voor de neurologische variant van rhino lijkt een redelijk voorstel, doch zweeft in NL paardenland zonder context rond. Een meldingsplicht voor een wereld waarvaan niet eens bekend is hoeveel paarden waar staan??? Een paard melden wat niet geregistreerd is?
Het paard áchter de wagen spannen heet dat.

Vanuit de séctor wil men niets registreren/reguleren en tegen alles enten verplichten = maximale omzet.
Die voedt gretig de bangmakerij over zowel paardenbelasting als besmetingshysterie.
Nu nog een advertentie ´Anky ent ook tegen Rhino´ en we zijn er weer.

Begin allemaal eerst maar eens met het ondersteunen van een beheersmogelijkheid bij een wérkelijke ernstige besmetting.
Dat is in GROOT belang van jullie paarden omdat dán beheersing op maat mogelijk is ivp grootschalige quarantaine en preventief ruimen.
Dát is zinvol.