CharlotteMae schreef:Maar waarom zou je preventief ruimen als het niet gevaarlijk is voor mensen? Bij koeien/kippen/varkens wordt het gedaan omdat dit gevaarlijk is voor mensen (vlees).
Sorry ik heb nog niet t hele topic doorgelezen, maar wilde hier toch even op reageren. Misschien is het al eerder gezegt, mijn excuses hiervoor.
Er zijn ziektes bij landbouwhuisdieren die schadelijk kúnnen zijn voor de mens. Maar de laatste grote ruimingen zoals bij Klassieke Varkenspest (KVP) in 1997 en Mond-en Klauwzeer (MKZ)in 2000 of 2001? was een puur economische actie. Was totaal geen gevaar voor de menselijke gezondheid. KVP en MKZ zijn geen zoönoses. En t jammere ervan is dat tegen deze ziekten voorheen gewoon geënt werd..en dieren dus niet ziek werden.
Diep triest dus dat er geruimd moest worden.
KVP is voor varkens heel erg, maar volwassen dieren sterven hier meestal niet aan. Lijkt ook op griep. MKZ is ook niet zo letaal, wel heel vervelend voor t dier dat getroffen wordt (pijnlijk!!) maar niet per definitie dodelijk.
Al die varkens en runderen die toen geruimt zijn, hadden met een simpele enting gered kunnen worden. Die ook nog eens gewoon bij de Farmaceutische industrie op de plank staat.. Helaas geld er een non-vaccinatie beleid, wat inhoud dat geënte dieren of vlees van die dieren niet geëxporteerd mogen/mag worden. En aangezien NL voor een heul groot gedeelte afhankelijk is van export, krijg je dan dit soort acties.
Ben benieuwd wat ze straks gaan doen als Aujeszky uitbreekt onder de varkensstapel.. Voorheen werd er gewoon geënt, maar inmiddels is ook hiervoor status 10 bereikt..niet enten dus. Alleen is deze ziekte veel vervelender. Varkens krijgen griepachtige verschijnselen en een bepaald percentage zal hier ook aan sterven. Maar t echte gevaar is dat Aujeszky voor koeien, schapen, konijnen, honden en katten wel dodelijk is! Overigens zijn paarden bijna ongevoelig hiervoor. Zo jammer dat de EU de illusie heeft dat wilde zwijntjes enz netjes aan hun kant van de grens blijven en menen dat zo bedrijven vrij blijven van besmetting..helaas heeft KVP en MKZ ons laten zien dat dat een illusie is.. T is niet of Aujeszky ons land gaat treffen, de vraag is eerder wannéér.. Aangezien er een ruimingsplicht is voor de varkenssector, gaat dat weer heel veel varkens onnodig t leven kosten. Maar wat er dan met de runderen, schapen, honden en katten gaat gebeuren????
Ruimen heeft dus meestal niks te maken met t gevaar voor de volksgezondheid..
Edit: Ik zag dat 2halingers me al voor was..