Magere oogst Gelderse paarden roept vragen op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:21

pillow schreef:
De nr 1 en 3 van de merries fokwaarden springen zijn toch echt groningers (oldenburg) en absoluut geen geldersen (holstein)

Even in het achterhoofd houden dat we spreken over gelders type :D

pillow

Re: Magere oogst Gelderse paarden roept vragen op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:39

NatacjavE Jou aantwoord is precies wat ik bedoel , wat hebben die groningers met geldersen te maken. Jij snapt geloof ik helemaal niet wat ik bedoel Het gaat over de fokwaarden die nu in de strengen geplubiceerd zijn. Daar staan dus groningers in de fokwaarden van het gelderse paard. En een groninger type is heel wat anders als het gelders type Ik draag het gelders paard een warm hart toe , en blijf erbij dat we moeten waken voor bepaalde afstammingen. Stel dat een Jazz x Pion goed in het type staat dan moet je die qua eventueel karakter vererving toch niet willen hebben

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:23

uryanne schreef:
Ik zeg niet dat de nakomelingen niet presteren. Ik zeg dat je er veel en veel minder van hoort.
En dat is weer nadelig voor een hengst zijn dekkingen.

Als nakomelingen zich veel in de picture rijden en in de krant staan, op shows verschijnen e.d. dan komen ze in de bekendheid. En dan niet laten zien op Gelderse demonstraties want daar komen de liefhebbers die ze toch wel kennen.
Showblokjes tijdens grote (internationale) concoursen. Zoek maar even op google wat fam. Mekkes doet met de tuigpaarden in bijv. Duitsland. Zoiets is super voor de tuigpaarden en zou ook voor de Gelderse moeten.

Met een facebook pagina is een leuk begin gemaakt.

Wie of wat houdt je tegen

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:30

stoffel schreef:
uryanne schreef:
Ik zeg niet dat de nakomelingen niet presteren. Ik zeg dat je er veel en veel minder van hoort.
En dat is weer nadelig voor een hengst zijn dekkingen.

Als nakomelingen zich veel in de picture rijden en in de krant staan, op shows verschijnen e.d. dan komen ze in de bekendheid. En dan niet laten zien op Gelderse demonstraties want daar komen de liefhebbers die ze toch wel kennen.
Showblokjes tijdens grote (internationale) concoursen. Zoek maar even op google wat fam. Mekkes doet met de tuigpaarden in bijv. Duitsland. Zoiets is super voor de tuigpaarden en zou ook voor de Gelderse moeten.

Met een facebook pagina is een leuk begin gemaakt.

Wie of wat houdt je tegen

Het feit dat ik geen gelderse paarden (meer) heb ;)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:55

even een snelle reactie op een aantal dingen:

de gelderse weg bij het KWPN: dat wordt de doodsteek je kunt je toch geen groter podium wensen dan bv de NMK of de hengstenkeuring.
de gelderse zitten sinds tegenwoordig bij de tuigpaarden met de hengsten keuring: dit is al vele jaren zo en heeft heel veel opgelevert hoeveel goede gelderse paarden komen er niet uit een tuigpaard moeder waar denk je dat deze mensen die hengsten hebben gezien.
de nr 1 en 3 van de fokwaarden springen zijn groningers: ze zijn toch echt KWPN geregistreert hoor zijn zelf keur merries.
Een Patijn X Flemming wordt keur : als je het paard zelf eens had bekeken ipv het papier dan had je het ook begrepen verder is de moeder gelders opgenomen en komt het paard uit een zeer goede gelderse moederlijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 08:04

pillow schreef:
NatacjavE Jou aantwoord is precies wat ik bedoel , wat hebben die groningers met geldersen te maken. Jij snapt geloof ik helemaal niet wat ik bedoel Het gaat over de fokwaarden die nu in de strengen geplubiceerd zijn. Daar staan dus groningers in de fokwaarden van het gelderse paard. En een groninger type is heel wat anders als het gelders type Ik draag het gelders paard een warm hart toe , en blijf erbij dat we moeten waken voor bepaalde afstammingen. Stel dat een Jazz x Pion goed in het type staat dan moet je die qua eventueel karakter vererving toch niet willen hebben

Groningers in de fokwaarden van de Gelderse??????

De top 15

1 Dodessa v Upperville x Odessa v Ahoy x Hoogheid
2 Wilma v Koss x Rosita v Cabochon x Goudsmid
3 Panakeia v Cabochon x Carina v Vosmaer x Heemraad
4 Belvira v Vivaldi x Ira v Amulet x Indiaan
5 Fresia v Wachtmeester x Zinni van Wittenstein v Luitenant x L'Invasion
6 Bijtajirma v Upperville v Tajirma v Laurentz x Zep
7 Winjellie v Fabricius x Fansjelie Aktion x Afrikaner
8 Amora v Koss x Metha v Cabochon x Heemraad
9 Metha v Cabochon x Zinta v Heeraad x Apollo
10 Baringa v Vitens x Naomi Bazuin x Rentheer
11 Bianca v Koss x Metha v Cabochon x Heemraad
12 Vostella v Parcival x Bostella v Tango(van Locomotief) x Marconi
13 Warona v Negro x Narona v Galant x Elegant
14 Zamanda v Cabochon x Namanda v Zep x Unitas
15 Victoria v Parcival x Panakeia v Cabochon x Vosmear

Euh....en welke is nu Groninger???

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 08:11

Ik zie er geen.. kon de opmerking al niet plaatsen...:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:56

Dan moet je beter lezen. Er staat fokwaarde springen en dan heeft hij/zij gelijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:01

[***] schreef:
Dan moet je beter lezen. Er staat fokwaarde springen en dan heeft hij/zij gelijk.

O...is dat zo? Moet ik beter lezen?(of Pletje?)

pillow schreef:

Wat staat daar dan?

In het eerste berichtje van Pillow heeft hij het over fokwaarde springen en iets van Groningers en gelderse...

Ik vraag wat de Gelderse met de springpaarden te maken hebben en daarna volgt het door mij gequote berichtje...
Ik kan prima lezen maar ik denk dat pillow niet helemaal weet wat ie zelf nou bedoeld.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:07

Ik weet prima wat ik bedoel , maar als jij weigert het te begrijpen, wordt het lastig. fokwaarden springen blz 16.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:08

Fokwaarde springen >120 Gelderse merries

Jolanda (Darwin x Leopold)
Plezant (Elegant x Ureterp)
Beatrix (Sineada x Commandeur)

Deze bedoelen ze denk ik?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:14

Pletje123 schreef:
Fokwaarde springen >120 Gelderse merries

Jolanda (Darwin x Leopold)
Plezant (Elegant x Ureterp)
Beatrix (Sineada x Commandeur)

Deze bedoelen ze denk ik?

Oohhh okey...
Ja dan klopt het en snap ik het weer. Excuus dan.

Echter

Kan jolanda met hetzelfde gemak Gelders als groninger genoemd worden.
http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=309

Vader van de vader is Gelders net als de vader van de moeder. Net als de moeder van de moeder. Die staat ook als Gelders type.
Verder is deze merrie destijds waarschijnlijk als basispaard geregistreerd in, wat was het 1978-1980, en daarom nu Gelders.
dat laatste zal waarschijnlijk ook voor Beatrix gelden. In 1980 Basispaard en vervolgens is dat weer Gelders genoemd.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:00

NatasjavE Ik begrijp het, jij wilt gewoon het laatste woord en gelijk hebben, oke dan. Maar wat ik in het kort wil zeggen Ieder KWPN paard wat in het gelderse type staat kan als gelderse geregistreerd en gekeurd worden en de afstamming doet er niet toe kennelijk

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:07

Ja dat denk ik ook. Natasja is de meest onverbeterlijke betweter die ik ken. Ahum. Lees je eigen berichten nog eens na?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:09

pillow schreef:
Ieder KWPN paard wat in het gelderse type staat kan als gelderse geregistreerd en gekeurd worden en de afstamming doet er niet toe kennelijk

Dat klopt. Gelukkig, want anders is de populatie veels te klein en gaan we de kant op van het KFPS ;)
Daarbij, je moet het niet teveel overdrijven. Als je ziet wat er de laatste jaren erkend/ goedgekeurd is, zijn dat allemaal paarden uit gelderse moederlijnen.

Als er een Jazz of een Redford wordt aangeboden is dat de keuze van de eigenaar en niet van het KWPN en de leden die het KWPN maken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:14

pillow schreef:
NatasjavE Ik begrijp het, jij wilt gewoon het laatste woord en gelijk hebben, oke dan. Maar wat ik in het kort wil zeggen Ieder KWPN paard wat in het gelderse type staat kan als gelderse geregistreerd en gekeurd worden en de afstamming doet er niet toe kennelijk

Ik zeg toch dat het klopt????

Maar wees is eerlijk heb je gezien hoeveel gelders bloed in Jolanda zit?

Of is Odin van Wittenstein een Groninger?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:15

Ik reken mijzelf tot de gemiddelde consument. Ik ben geen talentvolle ruiter, paardrijden is mijn hobby en moet leuk zijn, maar ik wil wel graag wat in de basissport kunnen. Ik klik het best met compacte, soepele, actieve paarden die nuchter zijn.

Ik kies niet voor een Gelders paard want:
- Het grootste deel van de Gelderse paarden die ik ken zijn wat aan de flegmatieke kant.
- Ik vind het type vaak te fors of uit verhouding. In sportconditie lijkt het heel wat, maar als basisruiter met een weidepaard krijg je snel een badkuip.
- Ik weet onvoldoende over de fokeisen en ken geen Gelderse paarden die hoog in de sport lopen en zo als rolmodel kunnen fungeren.

Lijken allemaal vooroordelen, maar dit zijn mijn ervaringen. Doordat ik nooit wat lees ( ook eigen schuld) over het Gelderse paard is mijn mening nauwelijks door anderen gekleurd. Misschien is het tijd voor een consumentenonderzoek?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:31

Je eerste alinea komt behoorlijk goed overeen met het Gelderse Paard. :)

Ja er zijn er die wat aan de flegmatieke kant zijn. Ik heb daar ook niks mee hoor. Ik wil juist een beetje hete met loop lust.
Het type is niet meer zo heel fors maar wat waar is dat als je ze de hele dag op de volle wei gooit...euh...ja...dan worden ze mooi rond. Een badkuip wordt het meestal niet daar ze eerder te strak dan te week op de rug zijn(de meeste he...er zullen er best zijn typje badkuip op pootjes) Veel worden er wat makkelijk vet.

Wat bedoel je met consumenten onderzoek? We hebben nl laatst wel een enquete gehouden.

Tja ik kan me voorstellen dat als je weinig er over hoor of ziet je een ander beeld van dit type paard kan hebben. En....niet iedereen zal ze leuk vinden..

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:47

Leuk dat je reageert!

NatasjavE schreef:
Je eerste alinea komt behoorlijk goed overeen met het Gelderse Paard. :)

Dat weet ik :) Daarom wilde ik ook aangeven waarom ik dan toch niet kies voor een Gelderse. Lijkt me interessante info voor een fokker. Er moet markt zijn voor je product.

NatasjavE schreef:
Wat bedoel je met consumenten onderzoek? We hebben nl laatst wel een enquete gehouden.

Wist ik niet, maar ben blij om dat te horen! Consumentgericht fokken is misschien niet ideaal, maar wel nodig om het ras op de lange termijn te kunnen behouden.

NatasjavE schreef:
Tja ik kan me voorstellen dat als je weinig er over hoor of ziet je een ander beeld van dit type paard kan hebben. En....niet iedereen zal ze leuk vinden..

Dat hoeft gelukkig ook niet. Maar ik denk dat rolmodellen in de sport het beeld dat veel consumenten hebben positief kan bijstellen. Het beeld dat ik hier boven heb geschetst lijkt op een vooroordeel, maar is eigenlijk het oordeel van een consument die enkel huis-, tuin- en keukenpaarden tegenkomt. Als ik het KWPN zou moeten beoordelen op de KWPN'ers die op onze pensionstal staan was mijn beeld ook niet heel positief. De successen in de sport en positieve aandacht van de media kleuren mijn beeld in positieve zin bij. Misschien zit daar een kans?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:52

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.

Er zijn wel rolmodellen....maar veel mensen herkennen ze niet perse als Geldes Paard.

Ik zou eens op onze facebook pagina kijken. Daar staan bijvoorbeeld foto's van Zethar... een vos maar hij zal je zeker bevallen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:56

De meeste recreatieve gebruikers hebben geen verstand van fokkerij, het boeit ze simpelweg niet en ik kan me dat ook wel voorstellen. Dat je niet weet welke Geldersen op hoog niveau lopen, ligt misschien meer aan je bronnen van informatie dan aan de persberichten die daarover geschreven worden. Als je de IdS hebt, dan kom je regelmatig namen van Geldersen op hoog niveau tegen. En er zijn veel meer internationale sportpaarden met een dikke scheut Gelders bloed dan veel mensen in de gaten hebben. Waar ligt dat aan? Volgens mij is dat een stukje kennis wat ontbreekt. Als je niet weet welke hengsten (deels) Gelders zijn, dan kan je ook niet nagaan of een paard überhaupt Gelders bloed voert.

De meeste mensen kopen een paard wat ze mooi vinden, zeker als de fokkerij geen rol speelt. Mijn volle Gelderse merrie met klassiek bloed is regelmatig voor een Jazz 'uitgescholden'. Zelfs mijn eigen DA vond het een bloederig paard. Ze voert 0,3% EV ;)

Maar goed, dat neemt niet weg dat het Gelders Paard promotie kan gebruiken!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:58

Mijn Gelderse word ook vaak voor een Jazz "uitgescholden"

Veel mensen die niet fokken hebben ook de Ids niet. Daar staan inderdaad hele leuke stukken in over de Gelderse.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:00

Ik denk dat veel mensen nog het klassiek Gelderse paard in het hoofd hebben.
Maar, in mijn ogen is het stamboek veel verder in de fokkerij.
Nu zijn er naar mijn mening veel paarden die met gemak mee kunnen doen in de sport, die ook wel over het laatste stukje beschikken.
Deze paarden zijn super fijn te rijden, maar ook geschikt voor een beginner.
Ik heb sinds een klein jaar mijn eigen Gelderse, ik wil nooit meer anders.
We hebben nummer 2 zelfs al aangeschaft!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:13

NatasjavE schreef:
Ik zou eens op onze facebook pagina kijken. Daar staan bijvoorbeeld foto's van Zethar... een vos maar hij zal je zeker bevallen.

Wauw! Zethar is sexy! Die zouik ook zo verwarren met een KWPN'er. Maar ik moet zeggen dat ik stiekem ook altijd fan was van Alexandro P. Je pikt de oudere modellen er wel zo uit, en daar ben ik minder van gecharmeerd. Het verschil hengst/ruin lijkt ook groot te zijn. Zodra de testosteron afvloeit oogt het beeld een stuk suffer. Ik heb het gevoel dat dat bij het KWPN in mindere mate zichtbaar is. Althans, het valt me bij Gelderse meer op.

Ik lees geen Ids. Ik ben een bokker, lees Bit en de Paardenkrant en heb de nieuwsbrief van horses.nl. Is er ergens een lijstje te vinden met GP-Geldersen? Ik laat mezelf graag verrassen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:15

In mijn profiel een heel mooi Alexandro veulentje ;)