Paardensport mogelijk geen Olympische sport *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:43

Sammyoo schreef:
Teruglopende belangstelling voor dressuur :?
Als iemand mij kan helpen aan kaarten voor de landenfinale en de grand prix houd ik mij aanbevolen.

Ik heb kaartjes, voor de Special en de Kür, vorige week gekocht. Dus wie weet. Misschien heb ik een kat in de zak, maar we zien wel...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:47

Arabesk schreef:
Sport met dieren is bizar en onethisch! Een olympische sport met paarden is net zoiets en net zo belachelijk in wezen als olympisch 'berendansen' bijv of 'olymisch stierenvechten'
Na het afschaffen van olympische spelen met dieren graag ook de EK's en WK's

Modjes, is dit dan wel ontopic??
Het gaat erom dat paardensport op de OS blijkbaar te duur is, te veel gedoe is en dat de belangstelling toch maar terug loopt.
En indien wel ontopic, wat is dan het verschil tussen hobbymatig rondhobbelen of op de OS rondhobbelen? Waarom is hobbymatig rondhobbelen wel ethisch?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:49

In de moderatoropmerking staat niets over on topic.
Zolang het over de Olympische Spelen blijft gaan en vooral een respectvolle discussie blijft waarbij met argumenten op de inhoud van een bericht wordt gereageerd dan mag er gerust een stukje off topic worden gegaan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:49

Norway_girl schreef:
TurdusMerula schreef:
Citaat:
Wat een mierenn#kerij zeg. We zullen maar niet hebben over het gros van de paarden (waarvan het aantal overgens snel van stijgt) wat wel `natuurlijk`gehouden word en er armzalig bijstaat.

Dát vind ik eigenlijk wel offtopic.

Ik denk dat daar waar het echt om geld gaat, het welzijn vaak achteruit gaat. In die zin is topsport niet goed voor de paarden.

Ik vind overigens nog wel enig verschil zitten tussen dressuur, springen en SGW. (En reining, waarvoor ook plannen zijn dat olympisch te maken - dacht ik.)

Edit: ik zie dat Arabesk haar reactie nogal wat reacties oproept ook.
Maar bedenk je wel, dat de Olympische Spelen en de door haar genoemde (wereld)kampioenschappen inderdaad de topsportruiters zijn.
Het vergelijk met natuurparken en armzalig natuurlijk gehouden paarden gaat totaal niet op; topsport is niet ok voor paardenwelzijn.
Ik denk dat dat niet zo raar gedacht is. :)

Ja niet zo gek he dat er oftoppic op offtoppic gegaan word? Ook jammer dat je mijn ONtopic reactie niet leest blijkbaar. Anyway je mag tegenwoordig toch geen weerwoord meer geven. Feit blijft dat er velen zijn die het erg jammer vinden dat de OS voor paardensport straks uitblijft. En ik vind dan zelf persoonlijk dat reacties van oa. arabesk over dierenkwellerij nog meer offtoppic zijn, aangezien daar helemaal niet over gesproken word in het persbericht.

Je kunt best een weerwoord geven, maar het is jammer als dat persoonlijk wordt.
Let op, voor daar misverstanden over ontstaan, ik reageer hier als gebruiker en moderate niet in dit topic.

Er zullen ongetwijfeld heel veel mensen het jammer vinden als paardensport niet meer tot de Olympische disciplines zal behoren.
Maar er zijn dus ook mensen die dat totaal niet jammer vinden, bijvoorbeeld omdat voor hen paardrijden en het rijden van dressuurwedstrijden op de Olympische Spelen niet matcht.
De vergelijkingen met basissport vind ik hier niet passen, omdat de OS natuurlijk geen basissport is, maar absolute topsport.
Maar iets vinden over topsport - dat vind ik geen offtopic mening.
De vergelijking met een armzalig gehouden pony vind ik ook niet passend, en daarom in die zin offtopic. De rest van je bericht vind ik niet offtopic. Ik ging gewoon in op een deel van jouw reactie, dat is verder niet persoonlijk bedoeld. :)

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:59

TurdusMerula, nou dan is her verder toch prima? Ik zie zelf niet waar het persoonlijk word verder... En voelde eerder zelf dat jij mij aanviel aangezien ik niet de enige offtopic reactie had.
Nou om het maar ONtopic af te sluiten ;) ik hoop dat de paardensport in al zijn glorie zal blijven. En ja de kwellerij eromheen is een onderwerp opzich, daar brand ik mijn vingers niet meer aan. Ik hoop dat de FEI of wie dan ook die een vinger id pap heeft ook inziet dat het doodzonde is om het op te geven. Juist nu we zoveel talent in de dop hebben rondhuppelen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:00

benangelique schreef:
bigone schreef:
Eigenlijk zijn de olympische spelen bedoelt als de spelen voor amateurs, dit gaat allang niet meer op want de beste atleten zijn grootverdieners en daar zit voor mij net het verschil. Een paard dat de olympische spelen kan lopen kost kapitalen om te kopen of te houden. Menselijke sporters kunnen het op eigen kracht bereiken met ondersteuning van de sportbonden, paardensporters moeten naast talent ook een dikke zak geld meenemen in het proces naar de os toe. Dus, hoe prachtig ik de paardensport ook vind, ik vind het niet erg als het niet meer op de os zou komen.

en daar sla je de spijker op zijn kop! hierdoor is paardensport een echt buitenbeentje geworden ten aanzien van de andere olympische sporten. past het dan wel in het hele gedachtengoed van de OS?
en dan idd de jurering; altijd een doorn in het oog en dat zal nooit volledig af te vangen zijn.

Ik ben het daar niet helemaal mee eens, volgens mij is de paardensport daarin helemaal geen buitenbeentje. Bij veel sporten gaat het om de grootste zak geld hoor. Bij bobsleeën en rodelen wint meestal de gene die het meeste geld had om een slee te ontwikkelen. Bij zeilen en roeien geld hetzelfde maar dan met de boot. Een wielrenner start ook niet op mijn oma fiets. Training en faciliteiten kosten gewoon geld, een sporter die proffesioneel kan sporten heeft ook voordeel op een sporter die naast zijn sport nog een gewone baan moet hebben :Y) . Of die benodigde zak geld nu groot of enorm moet zijn maakt in wezen niet uit het gaat sowieso tegen de olympische gedachte in als je het op die manier gaat bekijken.

Er zijn echt maar enkele sporten waarbij het zonder zak geld mogelijk is om de olympische spelen te winnen. De enige waarbij ik het me voorkan stellen is marathon lopen :o? .

En bij iedere jury sport hou je altijd gesteggel over de eerlijkheid van de jury/jurering. Kijk maar eens naar turnen of kunstschaatsen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:04

Waarom nou kan ik uitspraken van prinses Haya nou niet serieus nemen?

Toen Isabelle Werth zogenaamd op "doping" werd betrapt, was Prinses Haya de eerste die riep dat dit soort praktijken absoluut niet konden, en dat de straf die Isabelle Werth kreeg, terecht was.

Toen vervolgens haar eigen echtgenoot op doping werd betrapt, werd alles met de mantel der liefde bedekt?

Hier heb ik maar een reactie op:

:r

[VN] Paarden van echtgenoot Prinses Haya positief op doping

Moll

Re: Paardensport mogelijk geen Olympische sport meer in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:06

goedzo, ben het er helemaal mee eens, laat dat geen maar eens terug keren in het stuk waar het oorspronkelijk voor bedoelt is, en laat het circus maar thuis.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:08

Cassidy schreef:
Waarom nou kan ik uitspraken van prinses Haya nou niet serieus nemen?

Toen Isabelle Werth zogenaamd op "doping" werd betrapt, was Prinses Haya de eerste die riep dat dit soort praktijken absoluut niet konden, en dat de straf die Isabelle Werth kreeg, terecht was.

Toen vervolgens haar eigen echtgenoot op doping werd betrapt, werd alles met de mantel der liefde bedekt?

Hier heb ik maar een reactie op:

:r

[VN] Paarden van echtgenoot Prinses Haya positief op doping

Haha, Cassidy, het is inderdaad wel erg dubbel.

Het vogeltje zingt zoals ie gebekt is :D

96_Danie

ik snap het wel met de kosten, en minder mensen die kijken, maar ik hoop echt dat het nog steeds een olympische sport blijft. want ook sommige paarden(events) stoppen ermee. zodadelijk blijft er niks over...

Electra63

Arabesk schreef:
Sport met dieren is bizar en onethisch! Een olympische sport met paarden is net zoiets en net zo belachelijk in wezen als olympisch 'berendansen' bijv of 'olymisch stierenvechten'

De vergelijking met berendansen en stierenvechten is natuurlijk zo buiten proporties, Arabesk, dat door zulke opmerkingen een aantal mensen jou niet (meer) serieus neemt.

Ik vind het jammer als de paardensport wordt afgeschaft.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:10

Arabesk schreef:

Dat moeten wij ook stoppen met het houden van paarden. Alle paarden in de worst, hoeven de mensen ook niet meer naar de voedselbank en hoef ik niet dagelijks meer met kromme tenen langs de bak te lopen of weer eens met mijn rug naar de rijbak te gaan zitten. Als er ergens iets onetisch gebeurd is het wel paardensport in je eigen achtertuin.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:12

Moll schreef:
goedzo, ben het er helemaal mee eens, laat dat geen maar eens terug keren in het stuk waar het oorspronkelijk voor bedoelt is, en laat het circus maar thuis.

Wat bedoel je???

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:14

meart schreef:
Moll schreef:

Wat bedoel je???

Moll houdt niet van de moderne dressuur van tegenwoordig :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:15

meart schreef:
Moll schreef:

Wat bedoel je???

precies wat er staat, laat het maar eens terug keren naar de oorsprong en doel stelling van de wedstrijd rijerij, en het circus wat het nu is mag weg blijven.

TurdusMerula

Ik snap de vergelijking tussen topsport en paarden meenemen naar een Olympisch complex en zelf wat buitenritjes maken echt niet zo...
De omstandigheden zijn anders, er is geen wedstrijdelement en bovenal valt er geen geld te verdienen...

Citaat:
Er zijn echt maar enkele sporten waarbij het zonder zak geld mogelijk is om de olympische spelen te winnen. De enige waarbij ik het me voorkan stellen is marathon lopen .

Hmm, daar zal het vast ook afhangen van hoogtestages en dergelijke...

saskiakefie

Jeetje wat zijn jullie aan het generaliseren :=
Ik ben het wel eens met dat zulke topsport sowieso beter niet kan zijn, het is niet goed voor het welzijn van paarden. Ik zou het dus ook niet erg vinden als paardensport niet meer komt op de OS

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:17

TurdusMerula schreef:
Ik snap de vergelijking tussen topsport en paarden meenemen naar een Olympisch complex en zelf wat buitenritjes maken echt niet zo...
De omstandigheden zijn anders, er is geen wedstrijdelement en bovenal valt er geen geld te verdienen...

Citaat:
Er zijn echt maar enkele sporten waarbij het zonder zak geld mogelijk is om de olympische spelen te winnen. De enige waarbij ik het me voorkan stellen is marathon lopen .

Ik snap de vergelijking van paardensport met dansende beren en stierenvechten ook niet!

Ik vind jouw onderschrift trouwens erg schreeuwend.

meart

Re: Paardensport mogelijk geen Olympische sport meer in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:23

Oh oke....:)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:25

TurdusMerula schreef:

Citaat:

Ja, maar daar kan je als sporter nog relatief geluk mee hebben als je bijvoorbeeld in een bergachtig land woont of op/bij een hoogvlakte oid. Je woont niet perongeluk op een fiets van tienduizende euro's :Y) . Maar dan nog huur maar eens een trainer in natuurlijk :$ . (En wij in de paardensport begrijpen als geen ander het belang van goede begeleiding natuurlijk :P )

Ik denk trouwens dat het voor de ontwikkeling van de topsport niet eens zoveel uitmaakt of hij wel of niet olympisch is. Ik bedoel de hele sport word misschien kleiner maar de doelstelling veranderen heus niet ineens van het "circus" waar moll het over heeft in een wedstrijd wie het meest tevreden ogende paard heeft :Y) . In takken van paardensport die nu niet olympisch zijn komen net zo goed misstanden voor als in dressuur, springen en eventing!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:09

Goede zaak voor paardenwelzijn *\o/*

Topsport voor de ruíters is een puur slechte zaak voor de paarden. Direct en door de slechte voorbeeldfunctie.

Menselijke ambitie schaadt in deze het belang van het individuele dier. Dat behoort geen goud te krijgen.

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:46

xxCYNNxx schreef:
het zou heel erg jammer zijn als de paardensport verdwijnt van de OS. En als logistiek, bouwen van stallen etc zo veel geld kost: kunt natuurlijk het onderdeel paardensport gewoon iedere OS op dezelfde locatie houden...een land met een gematigd klimaat zodat dat ook niet zo'n impact heeft op de paarden.

Heb je ook gelijk tenminste 1 olympisch complex dat niet staat weg te rotten na de spelen :D

Taadaaa problem solved !
Waarom mensen op bokt dit nu wel kunnen bedenken en maar mensen in de organisatie van de olympische spelen niet is me een raadsel.
Heb vaker al gedacht dat ze dit met alles moesten doen, want het kost de landen die de Olympische Spelen houden echt miljoenen en miljoenen $$$$$

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 02:14

De logica achter de stelling dat het topsport is en dus slecht voor paarden ontgaat mij even. Die gevolgtrekking is zo ongeveer van het niveau "koeien geven melk en daarom kan je schapen scheren". Ik denk dat er in de paardensport heel veel mensen met hele grote oogkleppen oplopen, die alleen maar hun eigen manier kunnen zien en daarom per definitie elke andere benadering mishandeling vinden.

Voor alle duidelijkheid, elke ruiter verdient iets aan paardrijden, als het niet in de vorm van geld of roem is, dan is het wel in de vorm van een goed gevoel, trots, je bijzonder voelen of whatever. Als paardrijden je geen verdienste oplevert, dan stop je er over het algemeen weer heel snel mee. En die verdienste is altijd voor jou als ruiter en niet voor het paard. Vandaar dat er in elke diisipline mensen rondlopen die hun verdienste belangrijker dan het paard vinden, waardoor het in mishandeling doorslaat en zo zijn er ook in elke displine, waaronder de topsport, mensen die hun verdienste en de belangen van het paard wel goed in balans kunnen houden.

Dit is een discussie die al jaren loopt en op dit moment is paardensport nog steeds olympisch. Laten we dus hopen dat er in Londen geweldige paardensport te zien is, waar de toeschouwers voor op de banken kunnen gaan staan, zodat deze discussie voor de komende vier jaar weer wegzakt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 03:16

Het verbaast mij niets dat er misschien ooit een OS is zonder paarden... De reden ervan wel.
We vinden het met zijn allen sielugh als er een paard van de duikplank af moet maar paarden telkens maar in een vliegtuig laden om ze in een totaal wildvreemde omgeving een kunstje te laten doen heet dan 'topsport' en dat is 'goed'.

Maarja van mij mag dat hele Olympische circus afgeschaft worden... Alleen de winterspelen mogen blijven :o

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 07:34

Nicolletje schreef:
Het verbaast mij niets dat er misschien ooit een OS is zonder paarden... De reden ervan wel.
We vinden het met zijn allen sielugh als er een paard van de duikplank af moet maar paarden telkens maar in een vliegtuig laden om ze in een totaal wildvreemde omgeving een kunstje te laten doen heet dan 'topsport' en dat is 'goed'.

Maarja van mij mag dat hele Olympische circus afgeschaft worden... Alleen de winterspelen mogen blijven :o

Ook weer zo'n vergelijking die totaal buiten proporties is.