Racen met tweejarigen niet per definitie slecht voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tomaskok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:00

iedereen zit altijd maar te klagen over de draf/rensport dat het zo zielig is enz maar er word helemaal niet gekeken naar alle andere diciplines zoals dressuur de meesten dressuur stallen zijn alle paarden van 3 ook al in het L ofzo hoor! en bij western hebben ze een bit waarvan als je er naar kijkt je al pijn in je mond van krijgt enz enz enz...

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:05

tsja het ene paard zal er eerder klaar voor zijn dan het andere. Ik heb zelf zoiets van laat paard nog ff lekker paard zijn, en begin pas na zijn derde. Ik denk ander zijds neit dat het kwaad kan lichamelijk om af en toe eens gewoon rustig rondje te stappen of draven op paard. Maar dan bedoel ik dat ook alleen maar en niet meer.
En mensen die het vergelijken met kinder gymnastiek, ik vind dat we van de jonge kinderen ook niet teveel moeten vragen, laat ze lekker kind zijn.

StableEnable

Re: Racen met tweejarigen niet per definitie slecht voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:10

Ik zou wel willen weten waarom er 1043 paarden van de startgroep zijn afgevallen?? En daartegenover zou ik dan een controlegroep willen zien.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:11

StableEnable schreef:
Ik zou wel willen weten waarom er 1043 paarden van de startgroep zijn afgevallen?? En daartegenover zou ik dan een controlegroep willen zien.

Ik ook, heb het hele topic doorgewurmd en niemand heeft het erover.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:14

Tomaskok schreef:
Gypsy schreef:
Hier zit een luchtje aan, dat van geld wel te verstaan.
Onderzoeken die aantonen dat een paard het best pas met 5 ingereden kan worden winnen daar niks mee. Maar een onderzoek als dit heeft toch best een leuke uitkomst, kunnen weer meer centjes verdiend worden.

denk je nou echt dat weterschappers dat boeit????????? := ik denk ook niet dat weterschappers over een onderzoek zouden liegen..

Jij weet duidelijk niet hoe sponsoring onderzoek kan beinvloeden. ;)

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:15

Nou waarschijnlijk omdat dat paarden zijn die als 2jarigen nog niet klaar waren om ad start te verschijnen. Niets geks mee hoor. Weet wel dat half bokt dan denkt dat ze bij de slager zijn beland, is hoogstwaarschijnlijk de groep late paarden of gewoonweg de groep dat helemaal niet is uitgekomen id koersen.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:18

play_coy schreef:
Nou waarschijnlijk omdat dat paarden zijn die als 2jarigen nog niet klaar waren om ad start te verschijnen. Niets geks mee hoor. Weet wel dat half bokt dan denkt dat ze bij de slager zijn beland, is hoogstwaarschijnlijk de groep late paarden of gewoonweg de groep dat helemaal niet is uitgekomen id koersen.

Ik vel helemaal niet een dergelijk oordeel, zou alleen voor de stevigheid en ter completering van het onderzoek ook die gegevens willen zien. Gaat toch om bijna een derde van de groep...

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:23

StableEnable schreef:
play_coy schreef:

Ik vel helemaal niet een dergelijk oordeel, zou alleen voor de stevigheid en ter completering van het onderzoek ook die gegevens willen zien. Gaat toch om bijna een derde van de groep...

Het is niet meer dan logisch dat sommige dieren niet geschikt zijn voor de sport. Het is dan heel gebruikelijk dat ze gewoon als rijpaard worden verkocht of ze blijven nog even in training voordat ze het weer op de baan proberen. Dat tegenwoordig die markt niet meer goed is, heeft dan weer niks met de rensport zelf te maken en het vroeg beleren.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:30

Marga schreef:
Paarden die als tweejarigen al raceten hadden in hun carrière meer racejaren achter de rug. Ook de winsom van deze paarden was groter in vergelijking met paarden die op een latere leeftijd werden getraind en werden uitgebracht.

Mogelijk heeft het eerder trainen een positief effect op het spierweefsel en het bottengestel waar de paarden hun hele leven profijt van hebben, aldus de onderzoekers.

Bovenstaande teksten in de beginpost maken mij achterdochtig.....
Ik denk, net als andere critici hier, dat vooral de winsom (Geld dus....) de doorslag geeft in dit onderzoek.
Ik geloof best dat het voor spieren prima is om jonger te beginnen met een opbouw..... maar daar zit het em niet alleen in. De botten LIJKEN sterker te worden (niet aangetoond). En inderdaad: het psychische aspect....
En natuurlijk hebben de tweejarigen meer racejaren achter de rug.... die zijn een jaar eerder uitgebracht dan de oudere paarden.... duh... En volgen tot 10 à 12 jaar... in de bloei van hun leven / 2e carriere.... over de latere jaren (schade op lange termijn) is nog niets te zeggen.

Met andere woorden: het resultaat van dit onderzoek komt belanghebbenden verrekte goed uit.

Ik zou heel graag willen weten wie dit onderzoek heeft gesponsord......
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 20-02-12 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:32

Tomaskok schreef:
iedereen zit altijd maar te klagen over de draf/rensport dat het zo zielig is enz maar er word helemaal niet gekeken naar alle andere diciplines zoals dressuur de meesten dressuur stallen zijn alle paarden van 3 ook al in het L ofzo hoor! en bij western hebben ze een bit waarvan als je er naar kijkt je al pijn in je mond van krijgt enz enz enz...

Je mag in de dressuur pas vanaf 4 jaar L starten.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:39

_Chendo_ schreef:
StableEnable schreef:

Het is niet meer dan logisch dat sommige dieren niet geschikt zijn voor de sport. Het is dan heel gebruikelijk dat ze gewoon als rijpaard worden verkocht of ze blijven nog even in training voordat ze het weer op de baan proberen. Dat tegenwoordig die markt niet meer goed is, heeft dan weer niks met de rensport zelf te maken en het vroeg beleren.[/quote]

Nogmaals, als het zo verklaarbaar is, dan zou ik die gegevens graag bij het onderzoek zien. Met controlegroep. Dit onderzoek is erg incompleet.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:43

Van de 4683 paarden zijn er maar 2109 in de baan gekomen uiteindelijk in dit onderzoek.
Interessant was geweest om te onderzoeken welk deel van de afgevallen dieren dit niet gehaald heeft wegens gebrek aan talent of ziekten/ongevallen (niet elk paard wordt volwassen helaas) en welk deel het niet heeft gehaald doordat ze op jonge leeftijd de gehaktmolen in zijn gereden door het doorzetten van de training.
Want ik geloof ten dele wel dat beweging op jonge leeftijd een positieve invloed heeft, aan de andere kant weet ik ook door ervaringen in de omgeving dat er bij een hoop dieren met het oog op geldelijk gewin van de eigenaar gewoon doorgedrukt of doorgetraind wordt ook al zijn ze er lichamelijk niet rijp voor. En dat is en blijft een schrijnende zaak.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:08

iemand toevallig het hele artikel? Ben er wel erg benieuwd naar.
heb op dezelfde onderzoeksuniversiteit, mijn scriptie gedaan, maar bij een andere groep.

de paarden in NZ lopen over het algemeen het hele jaar op het weiland.
niet alle paarden blijven heel hun raceleven leven, maar gaan ook naar de fokkerij. daar worden ze oud, had nog een grote groep merries van 20 in mijn onderzoek en ook hengsten boven de 18.
sommige mooi afstammelingen kom niet op de racebaan omdat ze interessanter zijn om te fokken.
de groep kennende zal deze info ook wel in hun complete verslag staan.
het streven is om een renpaard te fokken tegen de 1 jan grens, de meesten worden hier op het noordelijk halfrond ook geboren in jan en feb. en mogen dan laat in het seizoen als ze 2 jaar zijn starten. (dan zijn ze 2,5). de veulens die laat geboren worden, belanden vaak niet op de baan of pas op latere leeftijd.

een volbloed hoeft minder moeilijke arbeid te verrichten dan onze sportpaarden en hoeven ook vaak minder wedstrijden te lopen, ik ben van mening dat je deze volbloeds niet kunnen vergelijk me onze sportpaarden.

daarnaast is er ook onderzoek gedaan, bij een aantal Volbloeds op botdichtheid, maar dat zal in dit verslag nog niet terug gekomen zijn. dat onderzoek liep nog toen ik daar was.

sponsors mogelijk de Volbloedstamboek, fokkerijen samen met welzijnorganisaties. die trekken in NZ redelijk goed met elkaar op.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:16

@ Blacknorton;
Dit soort informatie vult het verhaal al een stuk beter aan en maakt het daardoor aannemelijker. Je kunt hier ook de theorie "bekijk het verhaal per geval" aan onttrekken, waarbij het dus uitmaakt wat voor een paard het betreft (volbloed/warmbloed).

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:18

Zie filmpje onderschrift

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:28

Tomaskok schreef:

Misschien moet je je eerst een beetje inlezen voor je op deze manier je mond open trekt?
Paarden die L starten dienen minimaal 4 jaar te zijn.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:32

Intressant onderzoek! Ook grappig om te zijn hoe veel mensen meteen beginnen te steigeren als het even niet in hun straatje past qua beeld. Er zijn al vaker onderzoeken gedaan naar bijvoorbeeld pees problemen waaruit blijkt dat het jong aan de slag gaan met paarden de pezen sterkt en zorgt voor minder problemen op latere leeftijd.

@stef: Als ik 2 een jarig renpaard vergelijk met een 2 jarige dressuurhengst die voor de keuring moet bij het KWPN denk ik dat de laatste lichamelijk en geestelijk zwaarder belast wordt dan een 2 jarig renpaard.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:35

shilady schreef:
Zie filmpje onderschrift

vreselijk filmpje, maar wat ze je hier proberen wijs te maken wordt dus niet bevestigd door de statistiek van dit onderzoek.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:36

joopie7: IK ben het met je eens dat veel jonge talentvolle dressuurpaarden ook al op te jonge leeftijd teveel moeten laten zien.
Ik kan best wat buiten mijn straatje denken.
Toch kan ik er niet bij dat koersen (we hebben het immers over winsom en aantal starts) goed (beter) voor het 2-jarige paard zijn gestel kan zijn. Is me nogal geen piekbelasting! Dat ermee getraind wordt, arbeidstempo ed mee wordt gedaan.... ala... maar dit.... riekt (in mijn ogen) naar andere belangen dan welzijn...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:40

Joopie, dat os mijn punt niet. Het gaat mij erom hoe thomaskok zonder enige fundering of argumentatie zijn mening als feit ventileert

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:47

Tomaskok schreef:

Als eerste heeft het artikel mij wel aan het denken gezet, ookal blijf ik een tegenstander van zo jong beleren en rijden. maar toch:

Ik krijg al pijn in mijn mond als ik sommige zie rijden met een trens. Dat maakt geen ene reet uit.
L dressuur is gewoon basis, beetje stappen draven een een rondje galop. Ik maak mij meer zorgen om hoe het paard verder word gereden. Als ik alleen al bij mij op stal kijk hoeveel paarden er buiten de binnenbak worden gereden , dus lekker naar buiten, rechtuit, flink galopje, harde ondergrond, komt de teller niet veel verder dan ong 10 en er staan zo'n 75 paarden incl een koppel shetjes.
Die beesten lopen dus dag in dag uit die rondjes in de 20x40 rijbak. Met een beetje geluk mogen ze dan ook nog een uurtje in de stapmolen waarvan de diameter kleiner is als mijn longeerlijn. In de winter komen ze gelukkig wel buiten maar ook hier is een flink sprintje trekken niet mogenlijk. Vervolgens vind men het vreemd dat er blessure's komen en krijgt het paard 6 weken boxarrest van de DA die met zijn mercedes het pad op komt rijden. Of het paard word depressief.

Het is toch bekend dat een paard sterk word van beweging. De eerste 3 jaar mag hij buiten lopen en daarna moet ie op hok.

Tja heeft een 2 jarig renpaard met een lichte jockey, veel galop werk , goede trainingsopbouw en uitgebalanceerd voer het dan zo slecht??
Ookal zal hij wellicht niet zo oud worden.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:52

En waarom zou een volbloed niet oud worden? Ik ken er genoeg die op de baan hebben gelopen en nu oud zijn en met pensioen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:54

Pfff net dat filmpje gezien. Volgens mij is mijn mening alweer veranderd |( .

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:00

Cowgirl schreef:

Ja dat is altijd leuk met dat soort filmpjes, ze zetten de ergste beelden achter elkaar en iedereen is om. Dat kan je met alle takken van de ruitersport doen. Hoe veel paarden krijgen er geen blessure in de dressuur? Alleen als je al kijkt op bokt vind ik het al onbegrijpelijk hoeveel gezeur over peesproblemen er langskomt.
Of kijk eens naar de springsport, als het paard daar verkeerd terecht komt breekt zijn been ook.
Je weet niet zeker wat de oorzaak is van de breuk, wie weet was er al iets mis. Ik snap niet dat mensen zo direct kunnen oordelen na het zien van een filmpje.

*edit* in het filmpje hebben ze het er zelf over dat de temperatuur erg hoog was op de baan, bij een ander weer dat ze over de top gejaagd werden voor een sprint die ze niet eens in hun verdere carriere nodig hebben.
Ja dat zijn dingen dan vraag ik me ook af waar zijn ze mee bezig? Maar ik neem aan dat het onderzoek toch wel is gedaan bij paarden die op een normale manier getraind worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:45

_Chendo_ schreef:
Cowgirl schreef:

Ja dat is altijd leuk met dat soort filmpjes, ze zetten de ergste beelden achter elkaar en iedereen is om. Dat kan je met alle takken van de ruitersport doen. Hoe veel paarden krijgen er geen blessure in de dressuur? Alleen als je al kijkt op bokt vind ik het al onbegrijpelijk hoeveel gezeur over peesproblemen er langskomt.
Of kijk eens naar de springsport, als het paard daar verkeerd terecht komt breekt zijn been ook.
Je weet niet zeker wat de oorzaak is van de breuk, wie weet was er al iets mis. Ik snap niet dat mensen zo direct kunnen oordelen na het zien van een filmpje.

*edit* in het filmpje hebben ze het er zelf over dat de temperatuur erg hoog was op de baan, bij een ander weer dat ze over de top gejaagd werden voor een sprint die ze niet eens in hun verdere carriere nodig hebben.
Ja dat zijn dingen dan vraag ik me ook af waar zijn ze mee bezig? Maar ik neem aan dat het onderzoek toch wel is gedaan bij paarden die op een normale manier getraind worden.

Ik oordeel niet. Ik denk alleen dat ik mijn mening bijstel en anders dat ik er nog eens over nadenk of meer info erover wil hebben. Zijn het echt incidenten of worden de meeste incidenten niet gefilmd en in de doofpot gestopt. Ik ben ook helemaal niet anti draf en rensport want deze takken vind ik van kinds af aan al leuk.
En ja ik ben absoluut op de hoogte wat er in andere takken gebeurd en zelfs op mijn eigen stal al is dat vaak meer uit onwetendheid.
Ik geloof dat elke tak van de sport al eens de revue gepasseerd is ivm dieren mishandeling.