ERA Dancing Hit breekt been tijdens het longeren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: ERA Dancing Hit breekt been tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:49

Mooi filmp"je" over de binnenkant van (in dit geval) een renpaard. Maar er is ook een mooi stukje vanaf ong de 16e min waar je goed kan zien wat een krachten er vrij komen op de pezen, maar ook de botten in de benen. Dan begrijp je ook dat maar 1 klein foutje grote gevolgen kan hebben.
http://youtu.be/QsvS6gEBJuE

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:52

Lillian__ schreef:
zonde!

Maar als hij met schroeven in zijn been loopt, en zijn been dus niet stabiel is, is het dan niet zo dat zijn veulens ook met zwakke beenderen zitten? of geld zoiets alleen bij merrie's?

Die schroeven hebben toch niks met zijn genen te maken?
Als iets of iemand door een ongeval zijn arm verliest krijgt toch ook geen kinderen met maar 1 arm?

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:23

Wel jammer dat ze op zo'n filmpje er de hele tijd met een plastic zak achteraan lopen, ik zag liever hoe hij gewoon natuurlijk beweegt.....

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:30

Jeetje wat erg zeg.. Wat moet dat een ramp zijn voor de fokker en voor het paard! Ik denk dat het een prachtig paard had geworden! Lijkt mij lastig om een paard nu alleen als hengst te gebruiken zonder de benodigde prestaties in de sport.

Lin1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:58

Heb dit zelf meegemaakt met mijn paard,ook met longeren,een stom bokje,en ze land verkeerd op een beentje,een erg ongeluk,en haar kootbeentje helemaal verbrijzeld!!
Is echt verschrikkelijk,maar in zo'n situatie moet je echt even niet aan jezelf denken(hoe moeilijk dat ook is) maar aan je paard!Er kunnen zoveel complicaties optreden na zo'n operatie,en of dat dat wel eerlijk is voor zo'n beest!!Maar goed wie ben ik...'t is te hopen dat het voor hun 'n beetje positief afloopt!

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:11

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:17

terlygert schreef:
Magrathea schreef:
Ja, dat zullen ze inderdaad bedoelen. Haha als het echt zo is mag de bedenker van de hangmat wel even een lesje wiskunde/paarden anatomie krijgen :')

Een paard verdeelt zijn gewicht niet op die manier ;) (25% per been).
Van nature dragen de voorbenen iets meer dan de achterbenen, dat is ook een reden waarom ''een dragende achterhand'' tijdens het rijden bij veel paarden ver te zoeken is. Probeert/kan de ruiter het paard niet op deze manier laten lopen, dan zullen ze in hun natuurlijke houding blijven.

Edit: Zie de foto boven mij nu pas. Jeetje, weken in zo'n stellage hangen.. Oppassen voor bokkensprongen als hij er eindelijk uit mag...

Dan nog erger. Als de hangmat ervoor zorgt dat hij juist wel een kwart van zijn gewicht erin heeft klopt er dus al helemaal iets niet :=

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:18

Zonde dat ie het niet gehaald heeft.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:50

Ik ben bijna geneigd te zeggen 'gelukkig'. Er is hem een lange lijdensweg bespaard gebleven. Dat neemt niet weg dat het vreselijk zonde is en voor de eigenaren afschuwelijk.
Dit is een akelige blessure die jammer genoeg elk paard kan overkomen. Heeft niks met broze botten o.i.d. te maken.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:32

Ik ga met Marion71 mee,
Zonde dat hij toch nog is ingeslapen, hij had veel kunnen betekenen voor de de fokkerij, al kon hij geen prestatie's meer leveren. Maar de lijdensweg is bespaard gebleven.

hippocampe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:36

Erg zonde van zo'n mooie hengst...

Alter_Ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:29

Heel erg jammer.

Onze fokmerrie is drachtig van Dancing Hit....wij duimen nu natuurlijk heel erg hard voor een hengstveulen!!

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:03

Alter_Ego, als je een hengstveulen krijgt, ben ik over wat jaartjes je eerste klant :D

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:11

Ik denk dat dit voor het paard wel beter is, er is hem nu verder lijden bespaard gebleven.
Desondanks heel sneu dat het zo is gelopen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:54