Goed optreden Chablis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Goed optreden Chablis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:27

Maar wie wil er achteruit fokken? Ik heb liever nieuw bloed dan oud bloed :) Een gedegen stam is wel een vereiste.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:08

En dat is dus het hele probleem. Veel mensen zijn bang dat het nieuwe bloed ten koste gaat van de rust en koelheid die een gelders paard over zich moet hebben om een goed veelzijdig paard te kunnen zijn.

Maar wat is dan 'nieuw bloed' en wat is 'oud bloed'?

Het grote verschil zit er volgens mij ook in dat er mensen zijn die geen verschil zien tussen gelders type en gelders paard.

Maar goed dat zijn discussies die al vaak gevoerd zijn en gevoerd zullen worden.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:18

Pletje123 schreef:
Jammer dat een positief bericht over een aansprekende Gelderse hengst ineens een negatieve lading krijgt in dit topic. Maar ik ben het wel met het commentaar eens, zoals meerderen. De shows en presentaties moeten gewoon flitsender en met paarden die niet willen kan je niet aan komen :n Chablis loopt een keurige proef, maar het is inderdaad geen showrubriek.

Ik weet dat eraan gewerkt wordt en ik hoop dat er volgend jaar op de HK een duidelijke verbetering zichtbaar is. Maar je kunt niet in een paar weken tijd een hele omschakeling maken, zeker niet als je met meerdere mensen te maken hebt.

Aan degene die zich stoorden aan de shows met het Gelders paard: er zijn mensen met hart voor de zaak die druk bezig zijn om het interessanter te maken voor het publiek! Ik heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen :D

Ik denk dat dit bericht (even als het bericht over de HC in Hardenberg) iets te positeif was tel daarbij op het halleluja geroep van degene die de verichting niet eens hebben gezien, dan is het logisch dat je al snel een reactie krijgt van hen die er iets gematigder tegen aan kijken, een te positief bericht krijgt zo al snel een negatieve lading.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:23

uryanne schreef:
Leonora's eerste stukje ben ik het dus absoluut mee eens ;)

Over het kpst, ik denk dat het kpst aantoond dat er bij veel mensen onvrede over het beleid is. Het veelzijdige en brave paard verdwijnt steeds meer. Met name ht oude geldere bloed. Of ik lid zal worden betwijfel ik hoor ;)

ik snap niet wat het kpst of oud bloed in dit topic doet toch wil ik bij deze even van de gelegenheid om bij jou 20 porties sperma van Domburg te bestellen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:29

uryanne schreef:
Oud bloed in de zin van vrij van Hackney. Danser is daar dus niet zo'n goed voorbeeld van ;)

6,25% is conform de nieuwe en zelfs oude(Sgldt tijd en daarvoor) richtlijnen dus Danser is een uitstekend voorbeeld.
Ook in de GPS tijd stonden er Hackney's ter dekking.

Ik geef rap toe dat ik ook liever geen Hackneybloed zie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:31

stoffel schreef:
ik snap niet wat het kpst of oud bloed in dit topic doet toch wil ik bij deze even van de gelegenheid om bij jou 20 porties sperma van Domburg te bestellen.

Domburg I of Domburg II?

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:42

stoffel schreef:
uryanne schreef:
Leonora's eerste stukje ben ik het dus absoluut mee eens ;)

Over het kpst, ik denk dat het kpst aantoond dat er bij veel mensen onvrede over het beleid is. Het veelzijdige en brave paard verdwijnt steeds meer. Met name ht oude geldere bloed. Of ik lid zal worden betwijfel ik hoor ;)

ik doe mee, maar liever heb ik nog wat rietjes van Eufraat *D

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:44

Laten we in één ding heel duidelijk zijn. Chablis is een jonge hengst die deze proef moest laten zien tijdens de HK. Het is geen tuigpaard die voor de koets meer aktie kan laten zien,de mensen die hier in het topic de felicitaties overbrachten kunnen dit alles relativeren. Het gaat erom dat hij al zijn menproeven correct heeft laten zien, de competitie goed heeft doorstaan en het aankomend jaar weer door kan voor goedgekeurde dekhengst.(hij heeft zich in de afgelopen twee jaar dus niets anders dan positief bewezen anders was hij niet de enige overgebleven hengst van 2010) De proef in Hardenberg was veel beter, daar had hij meer looplust maar ook daar is het een gewone menproef zonder veel poeha geweest. Geeft niks..we kwamen daar ook niet voor. Later op de avond heeft hij zich onder het zadel getoond en dat was al meer spektakel. Ik ben blij dat er mensen zijn die mij toch hebben gefeliciteerd met het doorstaan van deze competitie....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:53

Leonora schreef:
stoffel schreef:

ik doe mee, maar liever heb ik nog wat rietjes van Eufraat *D

Mag ik dan Commandant???

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:55

Montignac schreef:
Laten we in één ding heel duidelijk zijn. Chablis is een jonge hengst die deze proef moest laten zien tijdens de HK. Het is geen tuigpaard die voor de koets meer aktie kan laten zien,de mensen die hier in het topic de felicitaties overbrachten kunnen dit alles relativeren. Het gaat erom dat hij al zijn menproeven correct heeft laten zien, de competitie goed heeft doorstaan en het aankomend jaar weer door kan voor goedgekeurde dekhengst.(hij heeft zich in de afgelopen twee jaar dus niets anders dan positief bewezen anders was hij niet de enige overgebleven hengst van 2010) De proef in Hardenberg was veel beter, daar had hij meer looplust maar ook daar is het een gewone menproef zonder veel poeha geweest. Geeft niks..we kwamen daar ook niet voor. Later op de avond heeft hij zich onder het zadel getoond en dat was al meer spektakel. Ik ben blij dat er mensen zijn die mij toch hebben gefeliciteerd met het doorstaan van deze competitie....

Graag gedaan Monti....dat is inderdaad wat ik bedoelde met mijn felicitaties.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:46

Beetje kinderachtig die reacties over het oude bloed. Waarom niet gewoon antwoord op de vraag vanuit interesse gesteld;

wat is oud en wat is nieuw bloed? Reacties als bloed uit 1800 of 1900 zoveel is natuurlijk kinderachtig...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:43

uryanne schreef:
wat is oud en wat is nieuw bloed? Reacties als bloed uit 1800 of 1900 zoveel is natuurlijk kinderachtig...

Dat is waar. Beetje kinderachtig.
Maar het is wel de eeuwig durende discussie hier.

Want wat de een oud bloed vind vind de ander weer rijpaard of ongewenstbloed. En alleen maar het oude bloed is leuk. Maar we willen niet dezelfde problemen als de Friezen en Tuigpaarden. Of wel? Dus af en toe wat vers bloed is nodig. En nu kan het nog.

Ik vind Koss oud bloed. El Corona is een Amor. Amor is echt oud bloed. Vader van de moeder is Goudsmid. Koss komt uit een mooie oude merrielijn.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:46

En op zich is een oude merrielijn helemaal niet verkeerd :) maar ik ga niet met hengsten van 20 jaar geleden dekken. We moeten naar vooruitgang streven! Ook bij het Gelders paard vallen er dingen te verbeteren, dat is nou eenmaal onderdeel van de fokkerij.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:30

LindaJ schreef:
Ik was zaterdag in Den Bosch specifiek om de gelderse hengsten te bekijken, ik wil er eentje uitzoeken voor mijn merrie. Ik word vooral aangetrokken door het allround karakter. Jammer dat er maar twee gelderse hengsten te zien waren! De proef van Chablis viel mij ook een beetje tegen, nou moet ik zeggen dat ik geen verstand heb van mennen, maar ik vond het er wat sloom uit zien. Ik ga hem zeker in Ermelo nog eens bekijken, ik ben blij om te horen dat hij daar onder het zadel wordt getoond!

Danser heb ik ook gezien en vond ik een mooie hengst, ik zal vanavond van hem ook nog een filmpje plaatsen als ik tijd heb.

wil het filmpje wel graag zien. ik was de amezone op danser. :o

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:44

Bevalt Danser als rijpaard?

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:54

hahaha ik zelf vind het een supper fijn dier om mee om tegaan en hem temogen rijden.
ik heb hem ook gereden in de steeg en ik vond het een eer . supper braaf maar toch hengst rij hem ook regelmatige
bij ons in de manege bij andere paarden en hij gedraagt zich supper onder zadel. ik rij hem ook in ermelo.
vind het dat hij een supper fijn karakte heeft maar dat is ook gezegt in zijn beoordeling. hij is soepel in zijn bewegingen en laat zich fijn bewerken . en niks tuigpaard maar een fijn dier met goede achterbeen gebruik. :o

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:04

Kleine correctie: het is ook geen Tuigpaard, maar een Gelders paard he ;) :D Fijn dat hij zo bevalt.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:10

hahahah nee geen tuigpaard maar echt gelders braaf en kan ook nog springen en voor de wagen
springen vind hij ook leuk. heb dat met mijn dressuur zadel gedaan hahaha. maar ging goed :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:13

Heb je wel eens eerder met Gelderse paarden gewerkt?

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:20

ja zendgraaf heb ik uit gebracht in de klasse L1
maar die was meer hengst dan danser. ik hoop dat ik danser ook uit kan brengen in de sport zou dat heel mooi vinden. :o
maar zal moeten afwachten wat de familie schilder wil.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:30

je reed hem erg netjes ;) Danser is ook een aansprekend paard moet ik zeggen...

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:41

dank je wel :o

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:43

ik heb helaas geen foto maar ik heb je zeker wel zien rijden. zijn er ook geen foto's via digishots gemaakt?

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:19

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:27

Hee dankjee wel :D ik had zelf ook al wel wat op film maar niet zo heel veel