Dierenpolitie krijgt vooral veel loze meldingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dierenpolitie krijgt vooral veel loze meldingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:25

Welk korps is het? Dat korps is dus de eerste??

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:53

Het is voor elk korps hetzelfde, animal cops worden geacht fulltime ingezet te worden, ongeacht het korps waar ze in dienst zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 08:48

Zag gisteren op tv een documentaire...wist niet dat ze zo ondergewaardeerd worden...al jaren roept iedereen de DB doet niets, neen die kan niets...nu is er eindelijk bevoegdheid en dan worden ze beschimpt.

Politie heeft dagelijks te maken met onzin meldingen, dat hoort er bij...dus ook als ze worden gebeld voor snieluge paardjuhs in de sneeuw..maar wat ik gisteren zag bij die boer bij Tilburg is niet iets wat nooit voorkomt,helaas te veel, ken wel plekken......en dan ben ik toch blij dat er wordt opgetreden..

Sneu voor de boer, maar kennelijk is zijn referentiekader van goed voor de dieren zijn een beetje mee gaan bejaarden, als hij mee wilde werken was er niets aan de hand, dan was er water en goed hooi in overvloed geweest en waren de hoeven netjes bekapt...de schurft behandeld, etc...

Dan toch fijn dat dit er is en dan al die bokkers die boos zijn geworden omdat ze bezoek hebben gehad, die zouden dit moeten zien, dan snappen ze dat er dus wel behoefte is aan dit soort politie.

Maar in Nederland wordt je als agent met alles uitgelachen, beschimpt, en neergehaald... :D totdat ze ze nodig hebben en ze er er ook wat aan hebben gehad, maar dat is dan alleen op dat moment :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:38

Las net in dat andere topic dat iemand z'n haflinger moest binnenzetten, omdat 24/7 buiten met hooi zielig was.

Die beesten gaan in Oostenrijk de alm op 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:48

Maar wij zijn geen Oostenrijk..ik denk dat je het individueel moet zien, al die mensen die hier posten...

Als je buiten niets te bieden hebt en het dier ziet er ook niet echt goed uit...maar alle bokkers zijn modelverzorgers met dito onderkomen.

Ik heb 2 jonkies die ik buiten kan laten, maar mijn oudje zou kapot gegaan zijn, heeft het overigens erg slecht deze dagen gehad..heel jaar rond zonder deken, maar moest er helaas wel een dikke op doen...wacht nu op de DA... ;( had hij op weitje gestaan met die andere 2 was hij kapot gegaan..terwijl het altijd een oergezond en keihard paard is geweest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:45

Arabesk schreef:
Las net in dat andere topic dat iemand z'n haflinger moest binnenzetten, omdat 24/7 buiten met hooi zielig was.

Die beesten gaan in Oostenrijk de alm op 8)7

Nu ook niet hoor. Alles staat in de Wiese (dalweide), de almen zijn niet te doen nu, als je ze nu de almen injaagt, gaan ze dood. Er ligt daar 2,5 meter sneeuw nu. 's Nachts zijn ze nu daar ook binnen.

In april gaan ze de almen weer in (en daar is het geen probleem, je hebt daar heel ander gras, hoefbevangenheid is niet zo'n groot risico daar.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:46

Elk paard,ongeacht de leeftijd kan 24/7 buiten staan,ook met dit weer.Als je ze maar de juiste voeding geeft en een fijne deken die ze helpt hun kachel goed te laten branden.Ik had 3 jaar geleden,toen vroor het ook hard [-20] een broodmager paardje opgevangen,die stond gewoon 24/7 buiten met warme deken op.Paardje was vel over been,kreeg de juiste voeding en onbeperkt kuil.Iedereen zei:die overleeft de winter niet,paardje heeft het zeker wel overleefd en is een hele mooie draver geworden.
Behandel een paard als paard en geef hem de juiste voeding!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:54

Denk maar niet dat ik oude paardjes 24/7 buiten zet....... die kou kost mensen en dieren zoveel energie, 't is niet voor niets dat er nu veel oudjes overlijden, zowel mensen als dieren.......

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:00

russel schreef:
Zag gisteren op tv een documentaire...

Ik heb m ook gezien... Wat me vooral is bijgebleven is mijn gevoel dat ze niet echt veel verstand hebben van dieren (waarschijnlijk wel het hart op de goede plaats...) "Hij is mager, dus verwaarloosd" Wat verwacht je dan van een bejaard paard? Dat ie lekker dik in de bespiering staat? Daar gaan mijn haren wel van overeind staan hoor. (Ok, ok, ik erken dat er verder wel meer loos was bij die man hoor... Dus in dat geval was een bezoek van de DP niet onterecht)
Als ik hier de verschillende topics lees over de loze meldingen, denk ik echt wel dat we een beetje doorslaan. (neem het voorbeeld van de docu van gister en de wolfjes in de modder.)
Soms is het nou eenmaal niet anders, en kunnen we niets doen aan de omstandigheden buiten. Voor de sneeuw stonden mijn paardjes ook in de modder op het paddock, maar wel dagelijks buiten. Nu staan ze binnen omdat ik ze niet met de sneeuw op een bevroren wei durf te gooien. Vind ik zelf ook best wel een beetje zielig! Maar das echt geen dierenleed. Dat is behoud voor de dieren. Zodra de vorst uit de grond is gaan ze lekker de wei weer op... Soms moet je kiezen uit twee kwaden. En ik kan me dan ergeren aan mensen die daar de DP voor menen te moeten bellen.

Een paard dat met dit weer noodgedwongen op stal staat is echt GEEN DIER IN NOOD! Hetzelfde geldt voor een paard dat met dit weer in de wei staat zonder deken, of een paard dat een maand geleden in de modder stond omdat het in heel Nederland vreselijk nat was en er nergens een droog stukje aarde te vinden was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:15

Dus jij vond dat dat dier er wel ok uit zag?? Zijn vacht, zijn hoeven. Dieren hadden niet te drinken, nergens hooi..dus dat was wel ok?

Ik wordt er stil van, krijg steeds meer in de gaten dat er op bokt geen dierenliefhebbers zitten. Heb zat oude dieren gezien, dik 30, maar die zagen er niet zo uit en zeker niet bij nacht temperaturen van -19 graden.....zo laten lopen, nou lopen, strompelen...Fjorden worden met gemak 30...staat hier in de straat eentje van 27 en die ziet er uit als 17......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:29

russel schreef:
Zag gisteren op tv een documentaire...wist niet dat ze zo ondergewaardeerd worden...al jaren roept iedereen de DB doet niets, neen die kan niets...nu is er eindelijk bevoegdheid en dan worden ze beschimpt.

Politie heeft dagelijks te maken met onzin meldingen, dat hoort er bij...dus ook als ze worden gebeld voor snieluge paardjuhs in de sneeuw..maar wat ik gisteren zag bij die boer bij Tilburg is niet iets wat nooit voorkomt,helaas te veel, ken wel plekken......en dan ben ik toch blij dat er wordt opgetreden..

Sneu voor de boer, maar kennelijk is zijn referentiekader van goed voor de dieren zijn een beetje mee gaan bejaarden, als hij mee wilde werken was er niets aan de hand, dan was er water en goed hooi in overvloed geweest en waren de hoeven netjes bekapt...de schurft behandeld, etc...

Dan toch fijn dat dit er is en dan al die bokkers die boos zijn geworden omdat ze bezoek hebben gehad, die zouden dit moeten zien, dan snappen ze dat er dus wel behoefte is aan dit soort politie.

Maar in Nederland wordt je als agent met alles uitgelachen, beschimpt, en neergehaald... :D totdat ze ze nodig hebben en ze er er ook wat aan hebben gehad, maar dat is dan alleen op dat moment :P

ik heb het ook gezien....en weet je...dit soort oude eigenwijzen....vind ik hier in frankrijk ook.
Ze hebben al meer dan 40 jaar paarden....dus dan doe je het goed :7
Deze mensen hebben zich na 40 jaar geleden NIET meer ontwikkelt....zijn nog steeds van mening dat een oud paard mager hoort te zijn omdat hij oud is.

De tijden zijn verandert,gebitsverzorging en speciaal voer(senior priores)en een oud paard hoeft er niet meer zo uit te zien(medische problemen even terzijde).
Het was absoluut niet in orde bij die boer...konijnen op een kale vloer zonder water,want van water krijgen ze een waterbuik :?
Een paard met een stang onder zijn buik?Expres of per ongeluk?Geen water,beschimmelt hooi en verstop ergens achter in de stal een broodmagere pony.

Je kunt het de dierenpolitie niet kwalijk nemen dat leken die op een zondag leuk gaan wandelen en een paard in de sneeuw zien staan melding maken.
Ze moeten iedere melding serieus nemen want als ze dat niet doen en er zit een keer zo een geval tussen als die boer dan is het voor de dieren misschien wel eens te laat.

Dus niet de dieren politie afbranden maar de 'de op zondag rondwandelende stadsmensen'....die hebben GEEN verstand van zaken.

Ik kreeg trouwens de indruk dat deze dierenpolitie best bekwaam was.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:55

russel schreef:
Dus jij vond dat dat dier er wel ok uit zag?? Zijn vacht, zijn hoeven. Dieren hadden niet te drinken, nergens hooi..dus dat was wel ok?

Nee dat hoor je mij zeker niet zeggen! Maar een directe conclusie dat het dier verwaarloosd is vind ik lastig. Wie weet is het beestje 43? Niet alle te magere paarden zijn per definitie verwaarloosd. En wat ik ook al aangaf, de rest er om heen, daar was inderdaad wel wat mis mee! In dit geval kwamen ze niet onterecht bij deze man op bezoek (maar ook dat had ik al gezegd...)

russel schreef:
Ik wordt er stil van, krijg steeds meer in de gaten dat er op bokt geen dierenliefhebbers zitten.

Je conclusie over dierenliefhebbers op bokt is wel heel erg kort door de bocht.

geerke schreef:
Je kunt het de dierenpolitie niet kwalijk nemen dat leken die op een zondag leuk gaan wandelen en een paard in de sneeuw zien staan melding maken.
(...)
Dus niet de dieren politie afbranden maar de 'de op zondag rondwandelende stadsmensen'....die hebben GEEN verstand van zaken.

Hier heb je gelijk in... (Maar toch als ik dan hoor dat de een zijn paarden binnen moet zetten vanwege de modder en de ander op zn kop krijgt omdat zijn paarden binnen staan vanwege de modder... :? )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:00

loetie84....het paard was 27.
Die van mij is 26 en ziet er NIET zo uit(heeft cushing en IR)maar daar wordt de nodige zorg aan besteed.
Er komen soms op Bokt paarden voorbij van 30+ die er veel beter uitzien.
Oudere paarden hebben meer zorg nodig,die kun je niet hetzelfde behandelen als dat je deed toen ze nog jong waren.
Maar veel mensen weten dat niet omdat ze voor die tijd weggaan ;)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:04

Geerke, dat weet ik (27 ging trouwens over die fjord) Maar simpelweg de conclusie trekken dat het paard verwaarloosd is zonder achtergrond (leeftijd, evt ziekte) heb ik problemen mee...
Laatst bijgewerkt door Loetie84 op 08-02-12 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:06

Loetie84 schreef:
Geerke, dat weet ik (27 ging trouwens over die fjord) Maar simpelweg de conclusie trekken dat het paard verwaarloosd is zonder achtergrond heb ik problemen mee...

er was geen water,beschimmelt hooi,hoefsmid was al een tijdje niet meer geweest,broodmagere pony achter in een schuur....ik heb een ander beeld bij goede verzorging eerlijk gezegt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:15

Ik heb vanmorgen waarschijnlijk ook dezelfde docu gezien over de dierenpolitie.Verhaal van de paarden ging over een oude man die zn dieren er erbarmelijk had bijstaan.Hij gilde stinkbeledigd dat ie al 40j paarden had en nooit had er iemand gezegd dat ie het niet goed deed.
Was dat hetzelfde programma waar jullie het over hadden?

Ik ben blij dat er dierenpolitie is,juist die mensen die dus al zo lang (soms onbewust) dieren slecht houden moeten op hun fouten gewezen worden.Doen ze niks met zo'n waarschuwing dan vind ik het terecht dat er aktie word ondernomen.

De beelden van vanmorgen met die paardenhouder waren idd niet fraai alle dieren waren graatmager en verwaarloosd.
En die vrouw die deed intervieuwen vond ik ook schandelijk irritant,die bleef maar door ze*ken tegen de agenten waarom ze toch doen dat werk en t was nog net niet dat ze zei ; Het slaat nergens op wat jullie doen!Dat ze het maar flink toejuichen die agenten,zulke mensen mogen van mij hoger in hun salaris!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:18

Ik kan mezelf wel blijven herhalen, maar jullie lezen toch alleen maar wat je wilt lezen volgens mij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:19

Loetie84 schreef:
Ik kan mezelf wel blijven herhalen, maar jullie lezen toch alleen maar wat je wilt lezen volgens mij.

heb jij die uitzending eigenlijk wel bekeken?
Zoja,dan hebben jij en ik toch een ander beeld bij verwaarlozing of niet.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:23

@Loetie84 als je het totaal beeld zag,huisvesting,voer,verzorging,uitstraling van de dieren dan is 1+1 nog altijd 2!
Elk dier mankeerde daar wel wat en niet zo'n beetje ook.
Die man zat zo vastgeroest in zn eigen oude gewoontes dat ie het gewoon niet zag!En hij wil het ook niet zien.
Wie weet hoeveel mensen hem al erop aan hebben gesproken en die hij weer met de riek van het erf af heeft gejaagd?
Nu met zo'n dierenpolitie staan melders gewoon sterker,eindelijk volk over de vloer die terplekke mogen ingrijpen,daarop kan ik alleen maar zeggen: AMEN _/-\o_

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:25

Ten eerste: NIET ieder paard is geschikt voor 24/7 buiten in het Nederlandse klimaat. Gelukkig zien de meeste eigenaren dat ook in.

Ten tweede: elkaar afbranden op een forum lijkt me nergens goed voor.

Ten derde: die loze meldingen worden wel erg in de hand gewerkt door alleen maar reclame te maken, en geen enkele vorm van voorlichting daarbij te geven over wat nou wel en niet kán.

Ten vierde: blijft een feit dat de Dierenbescherming gewoon zijn werk kon doen, bijv kon kijken of er écht iets loos was, zoals ze dat altijd al deden, dan hoefde de politie niet naar allerlei onzinnige meldingen. Die kon dan komen als ze ingeroepen werden.
De AID bestond ook al....

Tja, die oude boer... je kan van oude mensen amper verwachten dat ze met hun tijd meegaan, en vele oude mensen met dieren groeit het boven hun hoofd op zeker moment. Dat is heel sneu, lastig als daar moet worden ingegrepen want deze mensen doen het niet exprés verkeerd.
Die mensen komen uit een tijd die voor iedereen harder was, vergeet dat niet, leven vaak zuiniger, dus niet gelijk VA, dikke strolaag enz... Maar dat was vroeger bij vele boeren de praktijk.
Dementie speelt soms een rol, vast willen houden aan het leven dat zij leiden.

Veel verwaarlozing komt ook voort uit psychische problemen bij mensen, geldgebrek, gebrek aan realiteitszin... Die mensen 'keihard straffen' is totaal zinloos, hen met (zachte) dwang de dieren ontnemen niet.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:30

randalinpony schreef:
Veel verwaarlozing komt ook voort uit psychische problemen bij mensen, geldgebrek, gebrek aan realiteitszin... Die mensen 'keihard straffen' is totaal zinloos, hen met (zachte) dwang de dieren ontnemen niet.

Zodat ze een half jaar later weer een veestapel opgericht hebben om te verwaarlozen. ;(
Wat ik wil zeggen is dat er meer bij moet komen dan enkel de dieren in zulke gevallen weghalen.Zulke mensen horen onder 24/7 toezicht of begeleid wonen.
In ieder geval zo dat ze niet meer een dier kunnen aanschaffen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:10

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:11

ik erger me hier al super lang aan! vandaar dat ik geen vlees eet.. :j

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:20

Ik denk dat het nu ook een beetje een opleving heeft nu 144 net in het leven geroepen is en er veel reclame voor wordt gemaakt en dat je daarom ook wel veel 'loze meldingen' hebt. Zal met de loop van de tijd wel weer een beetje afnemen.
Maar ik vind het een goede zaak dat ze wel alles serieus nemen en gewoon gaan kijken en met de eigenaren in gesprek gaan. En alleen maar mooi dat het dan heel vaak blijkt mee te vallen!

En over dieren die er niet goed uitzien, dat zegt toch niet altijd wat over de verzorging? Ook niet alle mensen van 80 zien er even goed uit. Dat is heel verschillend.. je kunt pas oordelen als je de hele situatie kent en gelukkig zijn daar nu mensen voor om dat goed uit te zoeken. En aan ons te taak om ze in te seinen mochten we het vermoeden hebben dat er dieren verwaarloosd worden!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:35

funnyhorses schreef:
randalinpony schreef:

Zodat ze een half jaar later weer een veestapel opgericht hebben om te verwaarlozen. ;(
Wat ik wil zeggen is dat er meer bij moet komen dan enkel de dieren in zulke gevallen weghalen.Zulke mensen horen onder 24/7 toezicht of begeleid wonen.
In ieder geval zo dat ze niet meer een dier kunnen aanschaffen.

Nee hoor, in sommige gevallen gaat de zorg voor slechts 1 dier hen nog wel redelijk af. En anders bestaat er zoiets als het houderverbod tegenwoordig.

Trouwens uitzending gezien vanmiddag, in en intrieste situatie...