Eurocommerce Singapore overleden tijdens castratie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:57

Volgends mij was mijn paard ook onder narcose gecastreed... tenminste hij was helemaal weg, zelfs zo weg dat hij, dat toer hij nog niet eens de helft van de narcose had gehad, stopte met ademhalen....
Dat was even eng. gelukig kwam alles weer goed.
En die was tien maanden oud.

Wat vreselijk zeg!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:04

TJolieke schreef:
Nee hoor hoeft niet. Ik vind het gewoon raar dat er niet meer over bekend gemaakt is, maakt (ook) mij aan het twijfelen of het waar is, waarmee ik dus niet zeg dat het onzin is.

Misschien is het wel juist bedoeling om er niet te veel over bekend te maken.
Ze hoeven natuurlijk niet alles keihard van de daken te schreeuwen.

en inderdaad
Cayenne schreef:
Eurocommerce is sowieso geen bedrijf dat snel nieuws over wat dan ook naar buiten brengt, dus in deze begrijp ik het wel.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:31

NienSCHaap schreef:
TJolieke schreef:
Nee hoor hoeft niet. Ik vind het gewoon raar dat er niet meer over bekend gemaakt is, maakt (ook) mij aan het twijfelen of het waar is, waarmee ik dus niet zeg dat het onzin is.

Misschien is het wel juist bedoeling om er niet te veel over bekend te maken.
Ze hoeven natuurlijk niet alles keihard van de daken te schreeuwen.

en inderdaad
Cayenne schreef:
Eurocommerce is sowieso geen bedrijf dat snel nieuws over wat dan ook naar buiten brengt, dus in deze begrijp ik het wel.

Vindt ik ook niet zo gek als je bedenkt hoeveel er gespeculeerd wordt in de paardenwereld. :') Alleen al dit topic. Iedereen weet het beter. Ik denk dat de familie Visser ervaring genoeg heeft om te weten wat ze doen en ook niet voor de eerste de beste kliniek zijn gegaan. ;) En ja zelfs dan kan iemand zoiets overkomen. Hoe treurig ook.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:09

Ik snap niet dat zoiets bij zo'n toppaarden kan gebeuren :( ....
Mijn 2 hengsten zijn ook onder volledige narcose gecastreerd ( in de wei) maar er waren altijd minstens 3 personen aanwezig om alle functies in de gaten te houden en eventueel bij te sturen ....
Vooral bij het ontwaken waren wij met zijn allen zeer alert om het paard te ondersteunen

BigOne

Re: Eurocommerce Singapore overleden tijdens castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:13

Een van onze pony's is pasgeleden ook onder narcose geweest, weliswaar een kleintje, op mijn vraag aan de da of ik erbij moest blijven zei hij dat het beter was om te zorgen voor absolute stilte. Ze gaan vaak te vroeg staan als ze andere paarden horen hinniken of een ander geluid. Hij zei ook dat narcose wel het pijngevoel maar niet het gehoor uitschakelde, weet niet of dit waar is maar dan is te vroeg in de benen komen wel goed verklaarbaar. Ik ging na een uur kijken en ze stond vrolijk te eten, alsof er niets gebeurt was.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:47

jeetje, dat is pech!
in principe een hele simpele ingreep, en dan toch dit....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:58

Dit gebeurt nog regelmatig. Wakker worden en dan opstaan uit de narcose is altijd een groot risico en gaat nog relatief vaak mis.
Heb ooit een paard gehad wat onder narcose moest maar ik had wel een speciale narcoseverzekering afgesloten die dit risico dekte. Kostte 200 euro ofzo maar goed, ik vond het het wel waard. Je moet er niet aan denken dat het bij jouw paard gebeurt natuurlijk.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:03

devi786 schreef:
Ik snap niet dat zoiets bij zo'n toppaarden kan gebeuren :( ....
Mijn 2 hengsten zijn ook onder volledige narcose gecastreerd ( in de wei) maar er waren altijd minstens 3 personen aanwezig om alle functies in de gaten te houden en eventueel bij te sturen ....
Vooral bij het ontwaken waren wij met zijn allen zeer alert om het paard te ondersteunen

waarom zou dat bij een toppaard niet kunnen en een gewone wel? dat risico is even groot en de operatie hetzelfde. Oudere hengsten worden niet buiten in de wei gecastreerd ;)

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:29

Oei!
Wat afschuwelijk!!!

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:36

Jeetje dat zou schrikken zijn geweest.

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:46

Dit staat op de KWPN site

De KWPN-goedgekeurde hengst Eurocommerce Singapore is dinsdag overleden na zijn castratie. De hengst raakte bij het ontwaken uit zijn narcose zodanig geblesseerd dat de dierenarts hem moest laten inslapen.

Eurocommerce Singapore zou met Gerco Schröder zijn intrede maken in de internationale sport. Singapore was als vijfjarige goedgekeurd voor de dekdienst via de GMB Hengstencompetitie en het verkort verrichtingsonderzoek. Van zijn eerste jaargang nakomelingen waren er drie hengsten door naar de tweede bezichtiging, die woensdag plaatsvond in ’s-Hertogenbosch. Twee zonen zijn door naar de derde bezichtiging en een daarvan (cat.nr. 248, mv.Darnels) wordt zaterdag geveild in de KWPN Select Sale.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:01

Wij hebben ooit een paard laten opereren aan een been.
Deze is ook in een speciale recovery room wakker geworden onder begeleiding.

Helaas toch in paniek omhoog gekomen en gevallen, ander been gebroken en ingeslapen.

Ik vind het heel jammer dat dit een speculatietopic is geworden.
Bij Eurocommerce zitten profs die heus niet onnodige risico's zullen nemen.
Daar zijn deze paarden veelste kostbaar voor.
Ze zullen ongetwijfelt alle risico's tot het minimale beperkt hebben.
Maar het blijven dieren en dieren zijn onvoorspelbaar in hun reactie.
Zoals ze al zeggen is het een ongeluk geweest.

Zullen we het speculeren en discusseren over staan of liggend casteren achterwege laten.
Daar gaat dit bericht niet om.
Het nieuws is dat er een sportpaard overleden is.

Iedereen die met dit dier gewerkt heeft heel veel sterkte.

wisselkoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:45

Mijn bijna 2 jarige hengst (v: Singapore, mv Ronaldo x Metall) is toevallig op dezelfde dag als Singapore gecastreerd ook onder gehele narcose.
Gelukkig is alles bij mijn hengst/ruin goed gegaan.

Maar wat jammer zeg van Singapore, een geweldig dier. Ik heb hem diverse keren gezien op de hengstenshow van Stal Eurocommerce en ik was er echt helemaal weg van.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:18

daantjuhhh schreef:
Wij hebben ooit een paard laten opereren aan een been.
Deze is ook in een speciale recovery room wakker geworden onder begeleiding.

Helaas toch in paniek omhoog gekomen en gevallen, ander been gebroken en ingeslapen.

Ik vind het heel jammer dat dit een speculatietopic is geworden.
Bij Eurocommerce zitten profs die heus niet onnodige risico's zullen nemen.
Daar zijn deze paarden veelste kostbaar voor.
Ze zullen ongetwijfelt alle risico's tot het minimale beperkt hebben.
Maar het blijven dieren en dieren zijn onvoorspelbaar in hun reactie.
Zoals ze al zeggen is het een ongeluk geweest.

Zullen we het speculeren en discusseren over staan of liggend casteren achterwege laten.
Daar gaat dit bericht niet om.
Het nieuws is dat er een sportpaard overleden is.

Iedereen die met dit dier gewerkt heeft heel veel sterkte.

Mbt onnodig speculeren ben ik t volledig met je eens.
Gaat erom dat t enorm spijtig is dat Singapore heen is gegaan.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:22

Tja nu kan ik er ook niet mee omheen dat het echt zo is :(:)
Echt zeer jammer, ken er 2 hele leuke nakomelingen van. Één is gister doorgegaan naar de 2e bezichtiging van de hengstenkeuring en de ander een dochter is van mijn merrie.

Dat speculeren vind ik ook erg jammer, bij eurocommerce weten ze echt wel wat ze doen.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:24

Ja, ik vind het ook jammer dat er zo gespeculeerd wordt. Eurocommerce weet echt wel wat ze doen. Ze gaan echt niet met de eerste de beste dierenarts in zee. Daar worden denk ik de beste van de beste in de arm genomen! Ben benieuwd of 1 van zijn nakomelingen door de 3e bezichtiging komt en misschien goedgekeurd gaat worden. Zou toch een (kleine) opsteker zijn!

rigoletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:08

Ik vind het als eigenaar van een 2,5 jarige Singapore nakomeling met name opvallend dat de hengst überhaupt gecastreerd werd. In zijn eerste dekseizoen was hij qua aantallen één van de meest gebruikte hengsten van dat jaar, volgens mij was het ook in zijn tweede seizoen niet heel slecht. Hij heeft ook veel goede merries gehad. De keren dat ik hem heb gezien in de ring was hij juist heel eenvoudig te rijden, dat is zelfs één van de redenen geweest om met hem te dekken. Misschien dat hij toen nog niet zoveel hengst was?
Maar na een niet zo'n geweldig veulenrapport en nu heel recent de slechte score (92) op de OCD-index, gecombineerd met weinig aansprekende resultaten op zijn niveau in de sport (zeker vergeleken met de andere Eurocommerce hengsten) en de afnemende dekcijfers van alle hengsten kan ik het wel begrijpen. Hoeveel fokkers hadden nu nog met hem willen dekken? Ik had het ook niet gedaan als ik de OCD score had geweten. Toch jammer dat hij er niet meer is. Ik heb nu wel een collecters item op stal :D

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:08