Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Amanda schreef:Maritje1991 schreef:De bijvoorbeeld pleassure paarden, worden echt correct gereden in mijn ogen, schuimen nooit.
Dat zie je enkel in de dressuur, het is overigens heel on natuurlijk voor een paard om te schuimen..
Het betekent alleen dat hij zijn speeksel niet kan door slikken door de houding die hij loopt. Dit speeksel komt omdat het bit onrustig in de mond dus bijvoorbeeld "knede" aan de teugels. Dan maakt paard kauw beweging (of probeert) en dan onstaat speeksel.
Er is wel een verschil tussen schuimen en kwijlen/speeksel
Voorheen, toen ik nog reed op de manier van kneden/druk zetten/tegenhouden van voren, had mijn haflinger zelden schuim. Eerder van die kwijlslierten.
Ik rijd nu zonder enige druk van voren, simpelweg omdat mijn haflinger het (terecht) niet accepteert.
Geen druk, volkomen ontspannen, aanspanning juiste spieren, nageeflijk. En hij heeft nu een spierwit randje schuim om zijn lippen.
Niks kneden aan de teugels.
Kauwen doet hij wel. Hij beweegt zelf veel met het bit, is continu aan het spelen. Van mij mag hij. Misschien dat dat het opwekt, dat zou kunnen. Maar zeker geen knedende/druk houdende hand van mij (okee, ik ben niet perfect, dus die momenten komen wel eens voor, maar worden genadeloos afgestraft).

Aranel schreef:Open doen van de mond is toch niet áltijd een teken van pijn of protest? Of loop ik nou achter..?

Silence schreef:Heel goed
Ik heb sowieso een hekel aan de aansnoerneusriem en als je er inderdaad sommige mee ziet rijden lopen spontaan de rillingen over je rug.
Zo strak als op de foto in de OP is een ander verhaal natuurlijk.. 
Caira schreef:Javayo schreef:Wat een veroordelingen van sommigen ten opzichte van de aansnoerneusriem of ook de sperriemniks mis met dat type tuig, het is de hand die het te strak aansnoert die je moet veroordelen.
Maar dan even serieus, wat is de functie van neusriem en sperriem? En zeg niet om het bit stil in de mond te laten liggen want dat is quatz, dat ligt het ook ZONDER al die riempjes!

Maritje1991 schreef:anais96 schreef:Wordt die regel dat paarden die de mond opendoen afgestraft worden door jury nu ook afgeschaft?
Het zou fijn zijn als ze onderscheidt zouden maken tussen mond open van verzet en een beetje kauwen. Dat heeft mijn paard soms een beetje, als hij lekker nageeft en goed achter erbij is, wil hij nog wel eens een beetje 'kauwen' dus ook z'n mond open doen. Dan is het toch vervelend als de jury er weer op wijst
Ik vind de neusriem er helemaal af echt overdreven. Ik merk heel goed dat wanneer ik mijn pony zonder neusriem rijd, ik veel minder te zeggen heb en het is echt geen rebelse pony! En ik betwijfel of iedereen deze regel zou volgen.
Sorry, lees je post eens na.
Wat zegt dat over jullie communicatie?
Wat zegt dat eigenlijk over de neusriem vs bit?
Dat eigenlijk het de neusriem zorgt dat bit gevoeliger in de mond ligt.
Voor een paard is er namelijk alleen, pijn of geen pijn..
O, zo wil je toch niet rijden?
) Aranel schreef:Maar een aansnoerneusriem is toch niet per definitie slecht..? Het is net als bij die eindeloze discussies over wel of geen bit gebruiken. Het gaat om de manier waarop je het gebruikt, dat maakt het pas goed of slecht. Een aansnoerneusriem waar 3 vingers tussen passen vind ik niet slecht of schadelijkZo strak als op de foto in de OP is een ander verhaal natuurlijk..

Aranel schreef:Silence schreef:Heel goed
Ik heb sowieso een hekel aan de aansnoerneusriem en als je er inderdaad sommige mee ziet rijden lopen spontaan de rillingen over je rug.
Maar een aansnoerneusriem is toch niet per definitie slecht..? Het is net als bij die eindeloze discussies over wel of geen bit gebruiken. Het gaat om de manier waarop je het gebruikt, dat maakt het pas goed of slecht. Een aansnoerneusriem waar 3 vingers tussen passen vind ik niet slecht of schadelijkZo strak als op de foto in de OP is een ander verhaal natuurlijk..

Amanda schreef:Maar m.i. ligt hier een veel grotere rol bij instructeurs dan bij juryleden op wedstrijden.
De top is maar een klein deel van paardrijdend Nederland.
De wedstrijdsport een iets groter deel. Maar ik denk dat de helft van paardrijdend Nederland niet eens start.
Dus wil je alle ruiters/amazones bereiken dan zal er meer moeten gebeuren dan alleen de controle op wedstrijden.
Moska schreef:gosh ook grappig om te lezen dat ik dan al jaren vooruitstrevend bezig ben om mijn lessertjes te leren dat er bij de neusriem minimaal twee vingers tussen moeten kunnen en een vuist tussen de keelriem... Ik wist eigenlijk ook niet beter dan dat dit de regel is. Blijkbaar heb ik al die jaren happy onder een steen gezeten, want dat hele strakke aansnoeren vind ik persoonlijk helemaal niets en kan me eigenlijk niet voorstellen dat een paard daar beter van gaat lopen.
Moska schreef:En ook daar kan ik me niets bij voorstellen. Wel dat er tekortkomingen zijn op dat niveau (onlangs van dichtbij weer mogen aanschouwen, maar ja, heb natuurlijk geen recht van spreken, want acteer zelf bij lange na niet op dat niveau). Misschien een hele domme vraag, maar wat kun je maskeren door je neusriem zo strak aan te trekken? Dat je zo hard aan de teugels trekt dat het paard de mond open wil doen maar dat niet kan door de neusriem? Dan moet je sowieso al gaan nadenken, toch?