ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:24

Overigens vind ik wel een verschil van gewoon een beetje kauwen of echt open doen.

Kauwe is goed, paarden die kauwen en likken verwerken dingen en geven aan ontspannen te zijn.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:25

Amanda schreef:
Maritje1991 schreef:
De bijvoorbeeld pleassure paarden, worden echt correct gereden in mijn ogen, schuimen nooit.

Dat zie je enkel in de dressuur, het is overigens heel on natuurlijk voor een paard om te schuimen..
Het betekent alleen dat hij zijn speeksel niet kan door slikken door de houding die hij loopt. Dit speeksel komt omdat het bit onrustig in de mond dus bijvoorbeeld "knede" aan de teugels. Dan maakt paard kauw beweging (of probeert) en dan onstaat speeksel.

Er is wel een verschil tussen schuimen en kwijlen/speeksel :j

Voorheen, toen ik nog reed op de manier van kneden/druk zetten/tegenhouden van voren, had mijn haflinger zelden schuim. Eerder van die kwijlslierten.
Ik rijd nu zonder enige druk van voren, simpelweg omdat mijn haflinger het (terecht) niet accepteert.
Geen druk, volkomen ontspannen, aanspanning juiste spieren, nageeflijk. En hij heeft nu een spierwit randje schuim om zijn lippen.
Niks kneden aan de teugels.
Kauwen doet hij wel. Hij beweegt zelf veel met het bit, is continu aan het spelen. Van mij mag hij. Misschien dat dat het opwekt, dat zou kunnen. Maar zeker geen knedende/druk houdende hand van mij (okee, ik ben niet perfect, dus die momenten komen wel eens voor, maar worden genadeloos afgestraft :)) ).

Ja sorry, je hebt gelijk :)

Amiigo

Re: ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:27

Mijn pony schuimt vlokken als hij met zijn hoofd schut als ik even aan de lange teugel stap :+

Silence

Heel goed :j

Ik heb sowieso een hekel aan de aansnoerneusriem en als je er inderdaad sommige mee ziet rijden lopen spontaan de rillingen over je rug.

funnyhorses

Het komt veel voor dat de neusriem veelste strak zit!
Ook op maneges zie ik dat de kids de neusriemen veelste strak aantrekken omdat ze het zo geleerd hebben.
Een neusriem hoort niet strak te zitten jemoet er ruimschoots je vingers tussen kunnen duwen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:28

Maritje: Geen probleem, ik snap je bedenkingen wel. Want het komt genoeg voor.
Maar ik denk niet alleen in de dressuursport. Dat zul je in elke discipline hebben denk ik :j

Aranel schreef:
Open doen van de mond is toch niet áltijd een teken van pijn of protest? Of loop ik nou achter..? :D

Mag toch hopen van niet :D
Je hebt wel een verschil tussen spelen met bit en mond open sperren van pijn ja :))

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:29

Maritje1991 schreef:
Overigens vind ik wel een verschil van gewoon een beetje kauwen of echt open doen.

Kauwe is goed, paarden die kauwen en likken verwerken dingen en geven aan ontspannen te zijn.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:29

Silence schreef:

Ik heb sowieso een hekel aan de aansnoerneusriem en als je er inderdaad sommige mee ziet rijden lopen spontaan de rillingen over je rug.

Maar een aansnoerneusriem is toch niet per definitie slecht..? Het is net als bij die eindeloze discussies over wel of geen bit gebruiken. Het gaat om de manier waarop je het gebruikt, dat maakt het pas goed of slecht. Een aansnoerneusriem waar 3 vingers tussen passen vind ik niet slecht of schadelijk :n Zo strak als op de foto in de OP is een ander verhaal natuurlijk..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:30

Aranel: mijn paard doet graag zijn mond open idd om te kauwen. volgens mij is het ook niet altijd protest. Dat was mijn punt dus ook mbt de sperriem. Mag een pony dan niet meer op het bit kauwen, want dat bemoeilijk je zo ook.

Persoonlijk rijd ik ook liever met neusriem dan zonder. Maar dat kan gewenning zijn. Ik heb een paard dat nogal wars is van veranderingen. Opstijgen op een plek die hij niet gewend is kan al tot heuse spektakels leiden. Dat heeft mij nogal behoudend gemaakt. :+

Ik vraag mij ook af of kinderen tegenwoordig nog wel leren hoe om te gaan met tuig. Het is ook heel normaal, dat je je paard blijft aansingelen als of het een rollade is. Een goed passend zadel blijft toch wel liggen. De singel is er puur voor het op en afstijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:30

Ik vind eigenlijk gewoon dat aansnoerneusriemen uit de handel gehaald moeten worden, het woord zegt het al...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:31

Caira schreef:
Javayo schreef:
Wat een veroordelingen van sommigen ten opzichte van de aansnoerneusriem of ook de sperriem :n niks mis met dat type tuig, het is de hand die het te strak aansnoert die je moet veroordelen.

Maar dan even serieus, wat is de functie van neusriem en sperriem? En zeg niet om het bit stil in de mond te laten liggen want dat is quatz, dat ligt het ook ZONDER al die riempjes!

Wat is hier nu niet serieus aan? het is toch uit eindelijk hoe strak je hem vast maakt hoe streng het inwerkt/hoe veel last je het paard bezorgd? net als met een bit, het is dan ook uiteindelijk de hand van de ruiter die de inwerking bepaald. Het is toch niet de neusriem aanzich die slecht is? of zou het dan ook slecht zijn als ik bitloos rij?
Laatst bijgewerkt door Javayo op 31-01-12 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:31

Maritje1991 schreef:
anais96 schreef:
Wordt die regel dat paarden die de mond opendoen afgestraft worden door jury nu ook afgeschaft?
Het zou fijn zijn als ze onderscheidt zouden maken tussen mond open van verzet en een beetje kauwen. Dat heeft mijn paard soms een beetje, als hij lekker nageeft en goed achter erbij is, wil hij nog wel eens een beetje 'kauwen' dus ook z'n mond open doen. Dan is het toch vervelend als de jury er weer op wijst ;)

Ik vind de neusriem er helemaal af echt overdreven. Ik merk heel goed dat wanneer ik mijn pony zonder neusriem rijd, ik veel minder te zeggen heb en het is echt geen rebelse pony! En ik betwijfel of iedereen deze regel zou volgen.

Sorry, lees je post eens na.

Wat zegt dat over jullie communicatie?
Wat zegt dat eigenlijk over de neusriem vs bit?

Dat eigenlijk het de neusriem zorgt dat bit gevoeliger in de mond ligt.

Voor een paard is er namelijk alleen, pijn of geen pijn..

O, zo wil je toch niet rijden?

De communicatie tussen mijn pony en ik is echt wel oke, ik heb haar haar bijna 6 jaar en ken d'r van binnen en buiten. Daarom voel ik ook dat wanneer ik mijn pony zonder bit rijd ze net iets meer de neiging heeft om eruit te komen. ( Oke veel minder te zeggen heb is wat overdreven ;) )

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:32

Ik vind niet dat ze het helemaal moeten afschaffen maar meten op wedstrijden zou wel iets zijn. :j

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:32

Aranel schreef:
Maar een aansnoerneusriem is toch niet per definitie slecht..? Het is net als bij die eindeloze discussies over wel of geen bit gebruiken. Het gaat om de manier waarop je het gebruikt, dat maakt het pas goed of slecht. Een aansnoerneusriem waar 3 vingers tussen passen vind ik niet slecht of schadelijk :n Zo strak als op de foto in de OP is een ander verhaal natuurlijk..

dat punt probeerde ik ook te maken :+

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:35

Aranel schreef:
Silence schreef:

Nee, maar ik persoonlijk heb er wel een hekel aan omdat ik het ondingen vind ;)
Ik stel het ook als mijn mening en niet als een feit dat het slecht zou zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:36

Maar m.i. ligt hier een veel grotere rol bij instructeurs dan bij juryleden op wedstrijden.
De top is maar een klein deel van paardrijdend Nederland.
De wedstrijdsport een iets groter deel. Maar ik denk dat de helft van paardrijdend Nederland niet eens start.
Dus wil je alle ruiters/amazones bereiken dan zal er meer moeten gebeuren dan alleen de controle op wedstrijden.

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:37

Mindfields schreef:
Ik heb veel paarden gezien met een inkeping in het neusbot, ontstaan door jarenlang strak aansnoeren van de neusriem.....triest.

Dat heeft mijn pony ook, altijd zonder neusriem gereden. komt het door zn halster :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:39

Amanda schreef:
Maar m.i. ligt hier een veel grotere rol bij instructeurs dan bij juryleden op wedstrijden.
De top is maar een klein deel van paardrijdend Nederland.
De wedstrijdsport een iets groter deel. Maar ik denk dat de helft van paardrijdend Nederland niet eens start.
Dus wil je alle ruiters/amazones bereiken dan zal er meer moeten gebeuren dan alleen de controle op wedstrijden.

Maar topruiters zijn wel een voorbeeld voor de rest.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:41

gosh ook grappig om te lezen dat ik dan al jaren vooruitstrevend bezig ben om mijn lessertjes te leren dat er bij de neusriem minimaal twee vingers tussen moeten kunnen en een vuist tussen de keelriem... Ik wist eigenlijk ook niet beter dan dat dit de regel is. Blijkbaar heb ik al die jaren happy onder een steen gezeten, want dat hele strakke aansnoeren vind ik persoonlijk helemaal niets en kan me eigenlijk niet voorstellen dat een paard daar beter van gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:43

Moska schreef:
gosh ook grappig om te lezen dat ik dan al jaren vooruitstrevend bezig ben om mijn lessertjes te leren dat er bij de neusriem minimaal twee vingers tussen moeten kunnen en een vuist tussen de keelriem... Ik wist eigenlijk ook niet beter dan dat dit de regel is. Blijkbaar heb ik al die jaren happy onder een steen gezeten, want dat hele strakke aansnoeren vind ik persoonlijk helemaal niets en kan me eigenlijk niet voorstellen dat een paard daar beter van gaat lopen.

Het is een manier om ruiterlijke tekortkomingen te maskeren, en vooral op hoger niveau is dat nog wel eens nodig.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:44

Op wedstrijden zie ik bijna alleen maar dressuurpaarden met strakaangesnoerde neusriemen waar echt geen vinger tussen kan hoor. Pas werd er zelfs iemand voor bij de jury geroepen.
Of de aansnoerniesriemen afschaffen, vroeger werd er ook met normale neusriemen gereden? In de zwemsport werd er ook een speciaal zwempak ingevoerd en later verboden, dus tja het kan teruggedraaid worden.
Nu zie je 9 vd 10 x dat mensen hun hele gewicht in de strijd gooien om de aansnoerneusriem nog net 1 gaatje strakker te krijgen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:46

En ook daar kan ik me niets bij voorstellen. Wel dat er tekortkomingen zijn op dat niveau (onlangs van dichtbij weer mogen aanschouwen, maar ja, heb natuurlijk geen recht van spreken, want acteer zelf bij lange na niet op dat niveau). Misschien een hele domme vraag, maar wat kun je maskeren door je neusriem zo strak aan te trekken? Dat je zo hard aan de teugels trekt dat het paard de mond open wil doen maar dat niet kan door de neusriem? Dan moet je sowieso al gaan nadenken, toch?

edit: ik heb zelf ook een hoofdstel met aansnoerneusriem, maar die zit zo los dat je de onderkant met gemak heen en weer kan schuiven en de sperriem is dusdanig los dat je hem eigenlijk niet hoeft los te maken om eraf te krijgen. Ga deze zomer waarschijnlijk over op een op maat gemaakt hoofdstel met hoge neusriem (dus zonder sperriem), vind ik persoonlijk mooier staan en die sperriem heb ik niet echt nodig.
Laatst bijgewerkt door Moska op 31-01-12 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:46

ik heb een aansnoerneusriem, omdat deze als enige recht blijft, maar daar kun je een hele hand onder stoppen, sperriem gebruik ik zowieso al nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:48

Moska schreef:
En ook daar kan ik me niets bij voorstellen. Wel dat er tekortkomingen zijn op dat niveau (onlangs van dichtbij weer mogen aanschouwen, maar ja, heb natuurlijk geen recht van spreken, want acteer zelf bij lange na niet op dat niveau). Misschien een hele domme vraag, maar wat kun je maskeren door je neusriem zo strak aan te trekken? Dat je zo hard aan de teugels trekt dat het paard de mond open wil doen maar dat niet kan door de neusriem? Dan moet je sowieso al gaan nadenken, toch?

Mond open voor verzet. Het bit vastpakken door pijn, de tong over het bit leggen door pijn.

Een aansnoer omdat ie recht blijft vind ik onzin, dat kunnen normale neusriemen ook.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 09:49

Het gaat trouwens niet alleen om Grand Prix niveau maar ook om de reguliere wedstrijden.