Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:43

kleinvosje schreef:
Jazeker! ik heb ook wel foto's ervan, alleen kan ik die hier nu niet plaatsen, zit op mijn werk. Ze kunnen mooi droog staan, uit de wind, in de paddock. Toch kiest ze voor spetteren in het water en rollen in de modder...

Prima toch? Als ze de keuze maar hebben.
Ik zie, in mijn 3 wekelijkse ritje van 25 km naar mijn werk, tenminste 5 paarden met alleen blubber mogelijkheden. Geen droogstuk, geen schuilmogelijkheid.
Zo jammer.

Jannepauli

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:44

Och... het land wordt wel weer droog en dan is het met het 'groot alarm' ook weer gedaan...

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:44

Ik ga eerlijk gezegt met Abacab mee, teveel mensen willen paarden houden op een postzegel grond, en als het weer dan opspeelt is het overmacht. Imo moet er dan een loonwerker komen met een graafmachine en een aantal vrachtwagens goed zand.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:45

Abacab schreef:
Ik vind dat als je niet eens een geschikte stalling voor je paard kunt bieden, je er helemaal niet aan moet beginnen. vaak is een geschikte stallen enkel een kwestie van geld. tegewoording denkt iedereen maar het recht te hebben een paard te houden waarbij helemaal niet wordt gekeken naar de behoefte van het paard.

En zo simpel is, als je niet aan de basisbehoeften van een paard (of wat voor dier dan ook), dan kun je het betreffende dier niet houden.
Ik ben het met Abacab eens, veel goedgepraat in dit topic.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:45

Abacab schreef:
Voor al die mensen die niet mogen bestraten, of een schuilstal mogen bouwen, of geen apart stukje hebben om hun paarden droog te laten staan, of geen warm [inloop]stalletje kunnen bieden:

Ik vind dat als je niet eens een geschikte stalling voor je paard kunt bieden, je er helemaal niet aan moet beginnen. vaak is een geschikte stallen enkel een kwestie van geld. tegewoording denkt iedereen maar het recht te hebben een paard te houden waarbij helemaal niet wordt gekeken naar de behoefte van het paard.

Inderdaad, het lijkt er op als of het een recht is om een paard te houden, al is het maar 24/7 op een stukje wat nog kleiner is dan een gemiddelde buitenbak. Net zo goed als je geen Deense Dog neemt als je op een eenkamer appartementje woont (hoop ik)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:46

Juist abacab en mimo.
Maar op elk stuk grond word een paard gehouden.
Geschikt of niet. En ook zo goedkoop mogelijk.
Dat gaat niet bij paarden.

En maak je daar opmerkingen over of de db dan heeft die het gedaan. Maar gewoon doorgaan altijd de fout van een ander en die modder is goed te praten.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:48

Mijn paardjes staan ook 24/7 buiten, hebben een schuilstal en ... ongelooflijk... dit jaar hebben we modder. Ikzelf word ziek van al die modder... niet alleen is het lastig om er de mest uit te halen, maar je wordt er sjagerijnig van... ik amuseer me dan ook met het trekken van greppels om toch te proberen het overtollige water weg te sluizen...
Maar... mijn paardjes kunnen dus kiezen, of in de blubber, of in de stal (staan ze bijna nooit) of achteraan in het droge gedeelte. Vorige zaterdag poets ik mijn paardjes... wat doet één van de twee? Hij kiest het meest modderige plaatsje uit en gaat daar wentelen... Mijnheer kent iets van Wellness en nam zelf het initiatief om een modderbad te nemen. Daar ging mijn goedbedoelde werk.
Eén paardje is bijna altijd "proper", de andere ziet er zwaar "verwaarloosd" uit...

Volgend winterseizoen ga ik op zoek naar varkensroosters om deze voor de stallen te kunnen leggen... Ik zie geen andere oplossing.

Ik vind de weide op de foto ook een weide die ik zelf zou willen hebben....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:51

Arabesk schreef:
Ja al die paardjes in de blubber moeten gewoon lekker in een klein hokkie van 3x3 met een dikke laag stro, veel beter!!

Er zit een heel groot stuk tussen in de blubber en in een stal. Zie hier ook in de buurt pony's staan die de hele dag nat staan zonder ook maar een plekje droog. Denk dat ze daar ook niet gelukkig van worden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:51

japielover schreef:
Citaat:
Dus omdat de gemeente ons van ons land af schopt en het huis op koopt omdat ze zo nodig industrie willen bouwen en we op de nieuwe plek geen schuilstal mogen bouwen maar wel gewonen stallen moet ik mijn paarden maar verkopen?

Dat denk ik niet!
Ik vind dat op zo een moment de gemeent niet goed bezig is

ja zo werkt het.

De reden daarvoor is dat we in een democratie leven. en het kenmerk van een democratie is dat jou persoonlijk belang, zo als het houden van paardjes op de wei, ondergeschikt is aan het gemeenschappelijk belang. Dat gemeenschappelijk belang omvat de aanleg van een industrieterrein dat werkgelegeheid biedt aan tienduizenden mensen, dat bedrijven de kans geeft zich uit te breiden en dat daardoor een impuls geeft aan de economie en waardoor er een meer solide basis wordt gelegd voor onze verzorgingsstaat.

het is niet zo dat een gemeente dat doet om jou te pesten. Daarom krijg je ook een flinke planschade vergoeding uitgekeerd die jou de mogelijkheid geeft om van dat geld ergens anders opnieuw te beginnen. En ik weet dat de planschade uitkeringen zeer lonend zijn. Dus jij hebt echt niets te klagen wat dat aangaat. Dat het niet leuk is voor jou, dat begrijp ik heel goed. maar dit gaat niet om jou, dat is te egoistisch gezien, dit gaat over ons allemaal.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:54

Inderdaad, wat je vind van zo´n situatie is irrelevant, en zéker geen rechtevaardiging je paarden dan maar onder onacceptabele omstandigheden te gaan houden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:55

Ja, theoretisch leuk. Probeer je paard maar eens te verkopen in deze tijd :')

mariska32

ben ik het niet helemaal mee eens.

kort geleden is er een topic geplaatst door iemand die de DP op bezoek had gehad.
paarden moesten 24 uur naar binnen want er was modder.....

de fotos lieten zien dat er plassen stonden in de paddock maar.....iedere paddock had een droog bestraat deel waar hooi gevoerd werd.
bovendien stonden deze paarden snachts binnen.
dan vraag ik me toch af waar ze mee bezig zijn.

aan de andere kant heb ik in de loop van de jaren dingen gezien die wel om te huilen zijn/waren
als gevolg daarvan zijn er dode gevallen [o.a. dood door wormen,bevriezing enz] en daar gebeurd nog steeds niets! ja een waarschuwing al meer dan 25 jaar lang.

Limonade

Helemaal met Abacab eens! Goed verwoord.

japielover

Nou laat mij dan maar egoistisch zijn...

Ik verkoop ze niet en kan ze ook geen schuilstal bieden.. simpel om de reden dat ik die niet plaatsen mag..

en ja de boom waar ze in de zomer onder schuilen kunnen zijn kaal door de winter..
Helaas..

overigens staan ze bij extreme regen val wel binnen..
Maar bij een buitje ofzo niet en om die reden ga ik ze niet verkopen...
Denk overigens dat er dan heeel wat stallen,manege's etc etc hun paarden moeten verkopen...

Dakotah

Tja veel meldingen ja.
Een heel groot deel van mensen die amper een paard van dichtbij hebben gezien.
Ik liep met onze hond, stond er een vrouw bij onze pony's te kijken.
Vroeg of ze van mij waren, ja dus.
Ja zegt ze die ene is namelijk dood.
Ik keek, zag onze shet lekker liggen slapen in de paddock, diep in slaap op zijn zij.
Ik zei, nee hoor die is niet dood, die slaapt.
Jawel zegt ze die is dood, ik sta hier al een minuut of 10, en hij heeft nog niet geademd.
Ik weer, nee mevrouw, geloof me nou maar die slaapt.
Nou hij is dood en ik bel de dierenbescherming (mens was inmiddels woest).
Dus ik weer nee hij is niet dood, maar goed ik zal het u wel laten zien.
Ik loop naar de pony toe, klap in mijn handen, mijn morsdode pony vliegt omhoog, hevig geïrriteerd over het onderbreken van zijn lekkere dutje in de zon.
Mens springt op haar fiets en gaat er vandoor.
Als ik er toen dus niet toevallig had gelopen, had ik dus ook de DB op de stoep gehad.

Abacab

gohya schreef:
@Abacab
Dan zou je eigenlijk nóóit paarden kunnen houden,Ze kunnen je zomaar uitkopen als ze jou grond en/of huis willen hebben vanwege een bestemmingsplan van de gemeente.
Ik weet niet waar jou paard[en] staat[n] maar ook daar kun je zomaar opeens weg moeten als de gemeente zijn zinnen op die plek heeft gezet.

sterker nog, zelfs je huis kan onteigend worden.
Kijk maar eens naar al die boeren die zijn onteigend ivm de Betuwe Route.

Het is te kort door de bocht om te stellen dat de gemeente daar zo maar haar zinnen op kan zetten. Daar spelen heel andere belangen, vaak nationaal of Europees

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:58

Ja, saillant detail in het BD van vorige week stond een heel stuk over de dierenpolitie. Daar stond dat ze bij 30% van de meldingen over dierenleed ten onrechte gingen kijken. En dat waren volgens de krant meestal paarden die in een modderige weide stonden! Zo lang de paarden op het droge kunnen staan en te eten hebben, is dat geen dierenleed. Ik vind dit wel heel ernstige beweringen. Op mijn vereniging tellen we zeker 60 rijdende leden. Uitgegaan van deze cijfers, zouden dan 36 ervan niet goed voor hun paard zorgen? :o? Dat gaat er bij mij niet in!

En ook ik ben tegen dierenleed hoor.

Afgelopen week zag een buum hier een auto staan, die een diefstal pleegde in de schuur van zijn overbuum. Dus die belt heel alert de politie... Wat krijgt ie als antwoord?? "Sorry, meneer dit heeft voor ons geen prioriteit!" Toen de gedupeerde zelf aangifte deed, weer hetzelfde antwoord. En dan mogen we niet het recht in eigen hand nemen? Waar gaan we heen! Laat ze inbrekers gaan vangen, want dit gaat de spuigaten uit!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:59

We kunnen natuurlijk met zijn allen blijven mopperen en mauwen, OF we kunnen eens bekijken of we in gesprek kunnen treden met de betreffende ambtenaren. Zou er geen mogelijkheid zijn om een soort symposium te houden waarbij ambtenaren en wij paardeneigenaren in gesprek treden waar de grenzen van het toelaatbare liggen. Het lijkt mij dat zij ook nog steeds zoekende zijn naar de juiste richtlijnen, vandaar ook de nu tegenstrijdige berichten. Dat moet toch mogelijk zijn met zo'n groot medium als bokt.nl? Modjes, Bart iemand die hier brood in ziet? Ik wil met alle liefde helpen organiseren.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:59

Kuggur schreef:
Inderdaad, wat je vind van zo´n situatie is irrelevant, en zéker geen rechtevaardiging je paarden dan maar onder onacceptabele omstandigheden te gaan houden.

Weet niet of dit naar mij bedoelt is...

Maar mijn paarden worden echt niet onder onaxxeptabele omstandigheden gehouden!

Ze hebben ruimen stallen!
Tempratuur komt niet onder 0 graden in stal.

Ze hebben voldoende weide gang en staan zomers 24/7 buiten met goed weer
en in de winter gaan ze in de nacht en bij extreme regen,sneeuw naar binnen.
verder is mijn weiland idd niet volledig droog nee en zijn modderige stukken en natten stukken..
krijgen ze A kwaliteid ruwvoer bijgevoerd onbeperkt in het land en op stal...

Dus nee onacseptabel is het zeker niet!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:00

Caira schreef:
We kunnen natuurlijk met zijn allen blijven mopperen en mauwen, OF we kunnen eens bekijken of we in gesprek kunnen treden met de betreffende ambtenaren. Zou er geen mogelijkheid zijn om een soort symposium te houden waarbij ambtenaren en wij paardeneigenaren in gesprek treden waar de grenzen van het toelaatbare liggen. Het lijkt mij dat zij ook nog steeds zoekende zijn naar de juiste richtlijnen, vandaar ook de nu tegenstrijdige berichten. Dat moet toch mogelijk zijn met zo'n groot medium als bokt.nl? Modjes, Bart iemand die hier brood in ziet? Ik wil met alle liefde helpen organiseren.

Waardevolle post, goed idee! +:)+

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:01

leuk plan Caira,
maar de bokkers zijn het zelf niet eens met elkaar eens.
Hoe wil jij dan richtlijnen aanbieden?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:02

Je hebt natuurlijk verschil tussen modder en modder. Geen een weiland is op dit moment droog, maar ik zie ook wel eens paarden in een kleine paddock staan en dan werkelijk tot aan de knieën in de modder. Dat is inderdaad niet iets om blij van te worden.
Mijn paard gaat altijd naar buiten, maar rond deze tijd van het jaar staat ze na twee uur buiten al vooraan bij de draad omdat ze zo graag naar binnen wil..

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:03

Citaat:
„De paardenhouders waar we terecht komen, zijn bijna altijd hobbyisten. We merken dat mensen steeds minder kennis hebben van hoe je een paard moet houden.

Dat gaat ook voor de dierenbescherming op.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:03

door in gesprek te treden met elkaar, er is altijd nog zoiets als gezond verstand en een gulden middenweg.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:05

Je hebt blubber en blubber. Een paard wat overdag in een modderig weiland of paddock staat, maar daarna op stal, prima.. Een paard dat echter 24uur in de blubber staat en geen droge plek heeft om te liggen, nee, dat vind ik een slechte zaak. Het weer van nu is dan geen excuus.

En ik ken ze wel, de paarden die 24uur buiten staan, in alleen maar modder en nergens een schuilplek hebben. Daar heb ik dan ook melding van gemaakt.

De telefoniste die ik aan de lijn kreeg, zei nog dat blubber niet erg was, als ze dan 's nachts maar droog stonden of ergens een droge plek hadden. Ik heb goed duidelijk moeten maken dat dit niet het geval was, voordat ze het opschreef en er iets mee ging doen. Het is dus niet zo dat ze zo maar 1.2.3 alles klakkeloos aannemen. Er werd me van alles gevraagd om een duidelijk en net beeld te schetsen, voordat ze er iemand op af zouden sturen.

Zeg nou zelf, op het moment dat de pony's niet meer bij de waterbak kunnen komen omdat ze worden vast gezogen in de blub en ze dus tijdenlang zonder water staan, dan valt dat - vind ik - onder verwaarlozing en is het niet zomaar een melding van 'paardjes die in de modder staan', maar echt paardjes die in de modder staan. Het kan dus onder verwaarlozing vallen.

Trouwens, liever teveel meldingen en controles dan te weinig. Als er melding word gemaakt, komen ze eerst kijken en als er dan niets aan de hand blijkt te zijn, prima toch.

Er is altijd wel wat te zeuren op de dierenbescherming, maar ik ben allang blij dat er een landelijk systeem is gekomen en dat de wetgeving onder de loep word genomen. Er is altijd ruimte voor verbetering, ook betreffende de kennis die de dierenbescherming zou moeten hebben, maar Rome is niet in één dag gebouwd.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 30-01-12 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt