Volbloed renpaarden danken snelheid aan de Shetland pony

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xannee100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:36

hahah geweldig _/-\o_

Horse4life10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:57

echt grappig dit zouje nie zomaar denken :D

shets got the enery :):) :):)

LucasM

Re: Volbloed renpaarden danken snelheid aan de Shetland pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:31

Haha Geniaal :')
shet power *\o/*

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:23

Haha, best hilarisch dit. _O-
Maar geloof best dat er een kern van waarheid in zit! :j

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:56

Hippogriff schreef:
De reden dat ze dit denken, is dat de mannelijke lijnen het gen niet hebben. De eerste zin van de derde alinea in het artikel klopt niet; er staat dat de hengsten over het snelheids-gen beschikten, maar dat is niet waar. Zoals in de vierde alinea staat, hadden alle belangrijke hengsten juist de lange-afstands variant.
Als het niet uit de vaderlijn kan komen, dan ga je naar de moederlijn kijken. En kennelijk hebben ze bewijs gevonden dat het gen daar inderdaad vandaan komt. Waarschijnlijk door stamboom analyse met behulp van genetisch materiaal voor zo ver mogelijk.
Het X chromosoom had daar trouwens inderdaad een rol in kunnen spelen, maar dat is in dit geval niet zo, omdat dit gen niet op het X chromosoom ligt.

Ze denken dat het van één enkele merrie komt, omdat er maar één variant van het snelheidsgen is. Dat betekent dat het bij één paard gemuteerd (veranderd) is en vervolgens aan nakomelingen doorgegeven. Als het van meerdere paarden kwam, waren er meer varianten geweest. Maar ze hebben zeker geen DNA van die merrie.

Het Nederlandse artikel is leuk geschreven, maar maakt de zaak iets spectaculairder dan hij daadwerkelijk is :)
Snelheid en uithoudingsvermogen zijn natuurlijk niet afhankelijk van 1 gen.
Verder is de conclusie dat het van een shetlandpony kwam wat te snel gemaakt. Waarschijnlijk komt het van een voorloper van het shetlandpony ras. Zie het originele artikel van Cambridge:
Their results strongly suggest that the speed variant is likely to have come from a British native mare – perhaps one of the strong and stocky breeds of mountain and moorland ponies that thrived in the tough setting of Northern England and Scotland.

En tenslotte heeft niet elke shetlandpony dit gen en komt het ook voor in andere rassen, maar van alles wat ze bestudeerd hebben, hebben shetlanders hem het vaakst.

Sorry als ik de pret een beetje bederf, shetlandponies zijn wat mij betreft nog steeds supercool ;)

Wat wel zo is, is dat je mitochondria (energieleveranciers van het lichaam, om het even simpel te benoemen) van je moeder krijgt. De vader heeft hier geen invloed op. Daarom is de moederlijn ook zo belangrijk bij racepaarden, zeker wat uithoudingsvermogen betreft. Hoe beter je ''energieleveranciers'' werken, hoe sneller en langer je kan blijven rennen. Dit mitochondriale DNA verandert ook bijna niet over de tijd (op mutaties na), omdat er dus geen inmenging van een vaderlijke lijn is. Het wordt direct doorgegeven.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:01

Haha _O- , ik wist het wel, mijn shetlander kon racen, niet normaal meer :j

Ik vind de geplaatste foto van de sht met 2 vogels op zijn rug wel geniaal :D .
Laatst bijgewerkt door Bazinga op 27-01-12 15:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:02

Ik ben het eens met Hippogriff, het is een beetje spectaculair vertaald.

Het artikel zegt dat het waarschijnlijk van een British native breed komt, die tegenwoordig bijna allemaal uitgestorven zijn, maar die nog wel wat genetisch materiaal gemeen hebben met rassen van tegenwoordig. Oftewel een voorouder van of de Shetlander, of de Dartmoor.

Maar ik zal de eerste zijn om toe te geven dat een Shet, gezien zn korte pootjes, wel erg hard kan rennen ;-)

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:19

Go-shettie-go !!
Prachtig bericht!
En inderdaad kan een Shet met de korte pootjes vaak in verhouding hard rennen!
De foto is ook leuk; het dier ziet er trots uit dat z'n ras snelheidsduivels zijn :')

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:05

Haha wat gaaf zeg :D
Klein maar fijn :))

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:15

grappig als je er over nadenkt!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:07

het is allemaal al gezegd denk ik... Maar hoe grappig het ook klinkt, echt verbazen doet het niemand van ons. Die shetlanders zijn echt razend snel, het enigste wat ze tegenhoud zijn hun korte beentjes.

Maar ze hebben die gen dus terug gevonden bij die merrie van 300 jaar terug, ben wel benieuwd welke bloedlijn dat is, want dan zou er nu toch ook hele generaties rond moeten lopen die mogelijk die actieve gen hebben?

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:14

dat heb ik altijd al geweten als ik denk aan hoe mijn shetlander los gaat in haar weitje :=

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:40

Ik denk eerder dat het gaat om een voorouder die nauw verwant is aan de Shetlander of dezelfde roots heeft als de Shetlander. Shetlanders zijn zo geworden als ze zijn door de vrij barre omstandigheden op de Shetland eilanden. Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook wel eens verbijsterd ben geweest over de snelheid van een Shet. Voorheen dacht ik dat de snelheid bij de Ierse Hobby vandaan kwam.
http://wingspan.wordpress.com/tag/nearctic/
http://www.sport-horse-breeder.com/Standardbred.html
http://www.plosone.org/article/info:doi ... ne.0005767
The Thoroughbred population is a closed population established in the 16th and 17th centuries from crosses between local Galloway and Irish hobby horses with imported Eastern stock [13]. As with many domesticates, the Thoroughbred originates from a small number of founders; just one founder stallion contributes to 95% of paternal lineages and ten founder mares account for 72% of maternal lineages [14]. However, despite a limited number of founders and strong selection for racetrack performance some 35% of variation in performance is heritable [15], [16]. These population demographics coupled with intense recent selection for athleticism offer a unique opportunity to identify genomic contributions to exercise-related traits.

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:28

* Dit vind ik leuk* :D
Verbaasd me niets, ze kunnen zo hard die kleine boeven! <3

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:25

Nou 1 ding is zeker het is niet mijn shet of zijn voorouders :')
Die van mij stamt af van een renslak :j

Ezeltje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:19

Oke...

het blijkt dus dat de snelheid van renpaarden door de Shet komt..?
Vaag... vaagheid B-)
Ach ja, het zou ook zoo kunnen, niets is immers meer te raar voor deze wereld.

benbrink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:29

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:46

Dus dan zijn de Engelse volbloeden die dat gen hebben eigenlijk niet zo 100% VOLbloed als ze ooit een pony als voorouder hadden?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:00