Verwaarloosde pony uit Winterswijk overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:25

Vandaag heb ik de 114 politie ook hier gezien bij onze buurman. 2 Welsh pony's, die man doet z'n uiterste best, verzorgt ze netjes, goed hooi en voer en een schuilstal, gaat wanneer het weer het toelaat ermee mennen en zorgt netjes voor de hoefsmid. Helaas staan de paardjes liever buiten in de volle regen en wind en dat vinden de mensen die voorbijkomen zielig. Ook hier heeft de beste man een waarschuwing gehad dat hij zijn paarden droog moet onderbrengen, anders worden ze in beslag genomen.
Mijn paarden staan op zo'n 100 meter afstand, aan de andere kant van de weg op een hoger gelegen stuk land zonder schuilstal. Ook zij staan elke dag vol in de regen en wind, alleen gaan zij 's avonds op stal. Gek genoeg zie je ze hier niet.

Ik heb zelf een paddock die volledig gedraineerd is, maar helaas staat het slootwater op dit moment zo hoog en ook het water in de beek, dat de drainage niet meer werkt en ik weet zeker dat dat op heel veel plaatsen zo is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:26

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik een aantal berichten verwijderd.
De sfeer in dit topic wordt er niet beter op en ik wil jullie vragen om met respect op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon.
De off topic berichten die gekomen zijn nadat iemand beweerde de eigenaar van deze pony te zijn heb ik ook verwijderd. Graag vanaf hier weer on topic, bedankt alvast. :)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:24

eenitraM schreef:
My_Chimanga schreef:
Wat erg dit.. En de politie is dus al meerdere malen geweest en toch laten ze het beestje nog zo lang staan dat het komt te overlijden... daar heb je dus ook niets aan!

Ik snap niet dat de huizen die je op de foto aan de zijkanten staan zich hier niet (fanatieker) mee bemoeien.. natuurlijk zijn die paardjes niet hun zorg maar dit verkrijg je toch ook niet over je hart?
Bovendien is dit inderdaad geen velt voor paardjes om 24/7 op te lopen.

Het is veld. Met een D!

Jammer dat je meteen roept dat het door slechte verzorging komt.

Dat roep ik niet, dat staat in het bericht... Dus ja, ik neem aan dat het daar dan wel van komt ja. We kunnen natuurlijk ook ALLES wat in het nieuws komt niet geloven, maar ik vind dat je er toch wel vanuit mag gaan dat ze daar al de nodige onderzoeken naar gedaan hebben.
Maar jij vindt dit er verder wel fris uit zien?
Verder geef ik toe, ik was er niet bij dus weet ik het precieze er niet van, maar zo zou ik mijn paard nooit neerzetten..

sjanien

Re: Verwaarloosde pony uit Winterswijk overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:18

Een shetlander kan best zonder schuilmogelijkheden mits het een droge plek heeft om te liggen. Maar bij deze shetlanders ontbrak het daaraan door de flinke regenval de laatste tijd. Als eigenaar zijnde is het dan je taak om te zorgen dat ze ergens wel een droge plek hebben en laat je ze niet 4 weken lang in het waren staan/liggen/lopen. Maar of de pony daardoor is overleden betwijfel ik.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:53

Ik vind het een beetje dubbel, tuurlijk hadden ze eerder op moeten treden om het leven van de pony's te redden maar oordelend over weilanden vind ik nogal wat.
Mijn pony's staan 24/7 buiten kunnen uit de wind staan en verder niet echt een schuil.
Noem het zielig als je wil maar als ik mijn pony's op stal zet zijn ze doodongelukkig en breken ze de stal af.
Nou heb ik ook wel de "kou"rassen die er met gemak tegen kunnen.
Al zijn die van mij ook dik vet rond en gelukkig en in superconditie en ik weet niet hoe het met deze gesteld wasd
Ook onze weilanden zijn op plaatsen zeker zo nat als hier en je kan het gewoon niet voorkomen helaas.
Ze kunnen wel droog staan en op deze foto oordeel ik dat ze nietr perse in het water hoeven te staan.

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:03

heb ook zoiets meegemaakt, stond een heel mager shetje aan een ijzeren ketting onder een boom in de blubber. Zonder water, onderdak of voer. Hij had de boom schors al aangevreten. Echt heel erg zielig, wij dus direct bellen bleek dat dat nog heel erg moeilijk was om anoniem te doen. Want stel diegene krijgt een proces verbaal en heeft het recht om te zien wie hem/haar heeft aangeklaagd. Wie weet wat diegene voor bedoelingen heeft? Maar in ieder geval, uiteindelijk toch anoniem aangifte gedaan. politie zou binnenkort gaan kijken, maar wat bleek na 1 hele maand later gingen ze pas kijken! Die pony had allang 2x dood kunnen zijn! Toen ze uiteindelijk polshoogte kwamen maken schrokken ze toch wel een beetje van de situatie (he he) En hebben de pony meegenomen en naar de dierenarts gebracht. Pony is weer gekocht door vroegere eigenaar. Toch nog goed gekomen, toch wel een beetje trots haha:)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:21

Esstherm schreef:
heb ook zoiets meegemaakt, stond een heel mager shetje aan een ijzeren ketting onder een boom in de blubber. Zonder water, onderdak of voer. Hij had de boom schors al aangevreten. Echt heel erg zielig, wij dus direct bellen bleek dat dat nog heel erg moeilijk was om anoniem te doen. Want stel diegene krijgt een proces verbaal en heeft het recht om te zien wie hem/haar heeft aangeklaagd. Wie weet wat diegene voor bedoelingen heeft? Maar in ieder geval, uiteindelijk toch anoniem aangifte gedaan. politie zou binnenkort gaan kijken, maar wat bleek na 1 hele maand later gingen ze pas kijken! Die pony had allang 2x dood kunnen zijn! Toen ze uiteindelijk polshoogte kwamen maken schrokken ze toch wel een beetje van de situatie (he he) En hebben de pony meegenomen en naar de dierenarts gebracht. Pony is weer gekocht door vroegere eigenaar. Toch nog goed gekomen, toch wel een beetje trots haha:)

Dat heeft hier geloof ik ook gestaan??Wel belachelijk eigenlijk dat ze pas een maand later gaan kijken,erg zielig en dat je pony er zo bij kan laten staan snap niet hoe iemand dat kan..Gelukkig dat jullie gebeld hebben..

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:27

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:20

jaa het stond in de stentor, alleen hebben ze een fout gemaakt. Er stond dat de pony in een weiland stond, dat was niet waar. Hij stond in een parkje, en dan ergens achter de bomen in de blubber. geen groen weiland dus!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:42

Nou, het moge duidelijk zijn dat iemand er echt ene potje van gemaakt heeft... Het dier ligt werkelijk helemaal omringt door stront... Even netjes de wei scheppen wanneer er al zo weinig vegetatie staat, is het minste wat je kunt doen...

Wellicht is dit dier aan iets anders bezweken, zou best kunnen. Maar desalniettemin is dit natuurlijk een ontzettende plork geweest, ruim die troep op!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:20

Ninx schreef:
Nou, het moge duidelijk zijn dat iemand er echt ene potje van gemaakt heeft... Het dier ligt werkelijk helemaal omringt door stront... Even netjes de wei scheppen wanneer er al zo weinig vegetatie staat, is het minste wat je kunt doen...

Wellicht is dit dier aan iets anders bezweken, zou best kunnen. Maar desalniettemin is dit natuurlijk een ontzettende plork geweest, ruim die troep op!

Precies, dat was mijn punt nou ook... Ik zeg niet dat deze pony is dood gegaan aan het feit dat hij verwaarloosd werd, ik zeg wel dat dit geen omstandigheden zijn om een pony goed te houden.
Dit jaar heb ik ook bewust de keuze gemaakt om met dit weer de paarden ergens anders stalling te geven omdat ons weiland het geen natte winter vol gaat houden. Dat kost even geld maar dat is wel fijner voor de paarden.

De pony's zijn trouwens allebei niet dun zo te zien, dus dat scheelt... dat een pony in de regen buiten staat is over het algemeen ook niet erg, maar als de vacht nooit even kan drogen doordat het diertje ALTIJD in de blubber staat en geen schuil mogelijkheid heeft wordt het toch een ander verhaal.
Zonde dit...