Brochure belicht aspecten voor duurzaam paarden houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Brochure belicht aspecten voor duurzaam paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:56

@Babootje: Neehoor, er zijn toch voldoende middenwegen?

Zelf zou ik graag een echte inloopstal hebben. Geen "mijn paard wil in een stal" gezeur meer, als 'ie dat echt wil kan hij er zo in gaan staan. :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:46

Huertecilla schreef:
Paardwelzijn in Nederland samengevat:

Citaat:
Voor ruime parkeergelegenheid krijgt een manege extra sterren, voor een paardenleven aangebonden in een hok van 9 m2 geen sterrenaftrek.
Voor vrouwvriendelijke parkeerinrichting krijgt een manege extra sterren, voor paarvriendelijke inrichting niet.

De uitzonderingen bevestigen de regel en hoeven zich niet aangesproken te voelen.

:') _O-

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:10

Babootje schreef:
En vervolgens zijn we weer bij de "24/7 wei en stalpaardendiscussie" waar we toch nooit uitkomen.

Waar lees jij die discussie?
Ik lees hem niet.

Ik snap ook niet waar wij als paardenhouder nog steeds zo moeilijk overdoen. Koeien worden al jaren in loopstallen gehouden incl lekkere ligbedden, hele dag vreten, een borstel om je kont aan te krabben etc etc.

Ik had vanmiddag na een 5 minuten gesprek alweer een potentiele klant voor mijn hit-actief stal. Was gelijk enthousiast.
Als ik zo eens grof weg mijn potentiele klanten eens optel kom ik al op 15 uit ofzo.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:40

Ik vind dat de folder goed de voor en nadelen van de Hit-actief beschrijft. Alleen het stereotype gedrag wat ze rond het voerstation kunnen ontwikkelen herken ik niet. Wij hebben er zelf een combistation welke een capaciteit heeft van vier paarden. Als onze vier paarden allemaal thuis staan, krijgt de ranglaagste wel tekort. Die voeren we dan ook hooi bij. Desondanks kan ik het systeem ook voor diegenen die een paar paarden aan huis hebben staan echt aanbevelen. De kosten vallen wel mee. Als je een paar boxen laat bouwen ben je net zoveel geld kwijt. En die heb je dan niet nodig!

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:09

Alleen maar goed dat er meer en meer in de aandacht komt, want dat gebeurd nog steeds te weinig.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:13

Bij mij werkt de link niet hoor, is er iets mis?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:04

Ik heb mijn paard al een aantal jaar op manege de Burght staan.

Ik heb hem daar speciaal naartoe verhuisd omdat hij luchtzuiger is en ik hem dus 24/7 buiten wilde hebben, maar wel met genoeg faciliteiten voor mezelf (binnenbak etc.). Zulke stallen blijven schaars.
Het bevalt mij uitstekend, en ik hoop straks op de nieuwe lokatie (wat dus blijkbaar een PTV wordt) nog beter.

Voordat mijn paard hier naartoe verhuisde ben ik ook naar de HIT-actief op de Maesberg wezen kijken. Op zich was het prachtig, maar ik zag het voor mijn luchtzuiger niet zitten om steeds voor die voerstations te moeten wachten. Wel grappig dat ze hier nu ook constateren dat het wachten op voer stereotyp gedrag kan opwekken. (Ze lopen daar in Wageningen inderdaad een beetje achter de feiten aan... :) )

Op de Burght hebben ze grote voerbakken waar ze allemaal tegelijk (hooi) te eten krijgen. Zo te lezen wordt dit in de PTV-stal ook de bedoeling.
Wat voor mijn luchtzuiger minder is is dat er ook krachtvoer door het ruwvoer wordt gemengd. Hij krijgt nu van mij alleen speciaal krachtvoer (biologische spelt). Maar ik twijfel eraan of er op deze stal wel krachtvoer gegeven gaat worden, want de meeste paarden krijgen dat nu ook niet. Voor het concept is het natuurlijk leuk dat het kan. :)

Overigens is er iemand van de Universiteit Utrecht die onderzoek doet op De Burght. Voor zover ik weet gaat ze het groepsgedrag van nu vergelijken met het goepsgedrag straks op de nieuwe lokatie, waar het voeren meer geautomatiseerd zal gaan.
Dat zijn nog eens interessante onderzoekjes :D. Ik hoop dat ze stereotyp gedrag ook meepakt.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 25-01-12 00:37, in het totaal 5 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:08

de Burght is echt goed! een supervoorbeeld voor ALLE maneges...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 07:42

LindyH, ik dacht dat inmiddels was ontdekt dat luchtzuigen vaak veroorzaakt wordt door maagzweren? Die worden weer veroorzaakt door een verkeerd voedingspatroon. Door het voer over de hele dag te verdelen en geen porties krachtvoer op een lege maag zou je maagzweren voorkomen.

Eventueel stereotype gedrag kan misschien in een Hit ontstaan als de capaciteit van de voerstations aan de krappe kant voor het aantal paarden is. Als wij thuis drie paarden hebben, weten ze precies wie wanneer aan de beurt is. Zodra het vierde paard thuis is (paard doet met dochter opleiding in Deurne) zie ik soms wel ongewenst gedrag bij het voerstation. Dan wordt het voerstation geblokkeerd, ranglagere weggejaagd etc. Maar dat kan ik eigenlijk geen stereotype gedrag noemen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:44

Dat van die maagzweren is inmiddels alweer achterhaald, hoewel dat nog niet algemeen geaccepteerd is.

Even kort door de bocht: Luchtzuigers hebben na stress (vooral na beperkingsstress, zoals wachten op voer dat je wel ziet maar niet krijgt) een te hoog gehalte aan stresshormoon dat niet op normale manier weer daalt. Dat is een defect dat meestal al op jonge leeftijd is onstaan en ook een erfelijke factor heeft. Het luchtzuigen is nodig om het stresshormoon weer te laten dalen.

Dat is nodig want een teveel aan stresshormoon kan veel schade aanrichten in het lichaam. Eén van de eerste dingen die eraan gaan is de maagwand. Ook mensen kunnen een maagzweer krijgen als gevolg van te veel stress.
Het is dus vrij logisch dat luchtzuigers relatief vaak een maagzweer hebben, maar een oorzaak-gevolgrelatie tussen maagzweren en luchtzuigen is imo onzin. Dan zouden alle luchtzuigers een maagzweer moeten hebben en alle paarden met een maagzweer moeten luchtzuigen, en dat is niet zo.

Het is wel zo dat luchtzuigers baat hebben bij onbeperkt hooi en vrije beweging, maar dat is vooral om beperkingsstress te voorkomen en dus het stresshormoon koest te houden. Voer zonder suikers en laag in energie is ook beter om de (innerlijke) opwinding rond het eten te beperken.

(Overigens is dat stresshormoon bij alle zoogdieren altijd in meer of mindere mate actief, en heeft niets te maken met druk gedrag.)

Maargoed, back on topic. :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:00

Thanks voor de klinische les :D
Je post is nog wel redelijk on-topic, want luchtzuigen heeft hoe dan ook veel te maken met de huisvesting en wijze van voeren van het paard. En dat brengt ons dan weer bij de brochure!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:05

Mooie en leerzame post daar!!!

Zelf houd ik het gewoon op wat ik zie, en dat is idd dat paarden lekker buiten met veel ruwvoer horen, zonder stress. Daar hoef je geen genie voor te zijn, lijkt mij dan. :o

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:11

Sammyoo schreef:
Thanks voor de klinische les :D
Je post is nog wel redelijk on-topic, want luchtzuigen heeft hoe dan ook veel te maken met de huisvesting en wijze van voeren van het paard. En dat brengt ons dan weer bij de brochure!

Ja, dat is ook weer zo. Als ik geen luchtzuiger had gehad was ik waarschijnlijk ook nog zo iemand geweest die niet 'out of the box' kon denken. :D

groenhk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:09

Het artikel is wat betreft paddockparadise volgens mij onvolledig:
de paarden staan ook ´s-nachts in hun individuele boxen; dus niet alleen twee maal een uur.
de arbeid van het mestafvoeren uit de tracks gelijk te stellen met de tijd van een wandeling, veronderstelt een wel zeer trage wandelaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:05

:D daar ben ik het met je mee eens. Vooral ook bij vorst of regen als de mest vastplakt zich aan de bodem of verregend is en uit elkaar valt bij het opscheppen en het veel zwaarder is om het werk te doen...