Spaanse paarden springen door vuur om ziekten te voorkomen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:04

Citaat:
Ik weet van trainingen waar de wil van het paard gebroken wordt en ze niets anders meer kunnen dan gehoorzamen

De wil van het paard word al gebroken als jij hem opsluit in een hok van 3x3.

x_channel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:01

Brave paardjes, of het zo goed is weet ik niet.
Eerst al het galoperen of draven op die ondergrond en sommige lopen er echt wel door en niet erlangs.
Stel je eens voor dat er een paard over een tak(je) struikelt net over het vuur, de gevolgen kunnen wel ernstig zijn dan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:22

JJane schreef:
Antieke toestanden. Geen wonder dat het land zo achteruit gaat. Wie met het verleden bezig is staat met zijn rug naar de toekomst.

:')
Maar wel een mooie opmerking.

Ik snap eigenlijk niet dat dit nog zo... goed gekeurd word lijkt het wel. Het is vuur en tegennatuurlijk. En laten we het niet hebben over het algehele rijden op het paard, daar gaat het nu niet over en dat is geen reden om alsnog je paard door het vuur te laten lopen. Al voelen ze er niets van, al doen ze het omdat ze de eigenaar vertrouwen, het hoeft maar 1 keer mis te gaan en dan opeens is iedereen weer van 'oooo gekke spanjaarden, dierenmishandeling, idioten..' enz enz. Als je een verantwoordelijke paardeneigenaar bent, doe je het niet. Want een paard aan zo'n groot risico blootstellen is simpelweg niet respectvol.

x_channel_x

Re: Spaanse paarden springen door vuur om ziekten te voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:41

Ben het toch wel met Danique_G eens, is toch niet echt respectvol tegenover je beestje. Oke er zijn misschien nog ergere dingen in de paardenwereld maar daarom spreek je het nog niet goed he.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:47

Toch grappig dat, wanneer het men zo uitkomt, tradities vooral in ere dienen te worden gehouden, ondanks dat het op z'n minst zielig is voor dieren maar wanneer in een ander land dingen gebeuren onder het mom van traditie het zielig voor de paardjes, achterhaald en antiek is en het liefst zo snel mogelijk dient te worden afgeschaft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 07:27

WhySoWhite schreef:
Ik denk dat we met al onze ''zielige'' paarden die van alles mankeren onder ons maar eens zo'n meeting moeten doen! Als mijn paard hierdoor een jaar heel zou blijven zou ik er wel 5 x over gaan :')

zo ik ben met jou!! wel 10x ook als ik die olifant (bang voor de muis terwijl ze zo groot is) van mij er doorheen zou krijgen... :n die brengt zichzelf zo vaak in de nesten dat je je gaat afvragen of ze het soms voor de extra aandacht erna zou doen... 8)7 |o :?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:38

Cowgirl schreef:
Danique_G schreef:

Je bedoeld overeenkomst met stuntpaarden-> onnodig

Dressuurpaarden: Onnodig
Springpaarden : Onnodig
Westernpaarden; Onnodig
Menpaarden ; Onnodig
Renpaarden; Onnodig
Paard in de tuin; Onnodig

Het enige waar een paard in mijn ogen dan voor dient is vlees op je bord.

Het enige natuurlijke is het paard als voedselbron.

Het ´nut´ ligt complexer.
Een paard als vervoersmiddel kan nog steeds van groot nut zijn en duurzamer dan een fossiele brandstofverbrander (direct; benzine of indirect; electriciteit).
Een ander voorbeeld geeft de bosbouw.

Met een paard voor hóbbylol als rijdier door het verkeer verschilt niet van het vuurspectakel.
Dat geldt ook voor het in een doodskist op wielen naar een ruíter´sport´-evenement sleuren.

Het (bij)geloof is een heel ander punt.
Wat is het verschil dáárbij tussen het spaanse vuurspectakel en een kaarsje opsteken in de kerk? Bijvoorbeeld.

In de westerse cultuur zijn legio voorbeelden van nog steeds gepraktiseerde volksfeesten waarbij deelnemer over/door een vuur springen.
Wederom is dat niet anders dan een hostie slikken of een gebed doen.
Bijgeloof of geloof zijn slechts een perceptie, een verschil van subjectieve definitie.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:45

Cowgirl schreef:
Citaat:
Ik weet van trainingen waar de wil van het paard gebroken wordt en ze niets anders meer kunnen dan gehoorzamen

De wil van het paard word al gebroken als jij hem opsluit in een hok van 3x3.

Paarden worden vaak wel anders getraind in Spanje dan wij gewend zijn hoor en dat gaat niet altijd zachtzinnig. Een paard is eerder geestelijk te breken door hardhandig te trainen dan door hem op stal te zetten. Bovendien gaat het hier niet om stalling toch?
Het gaat erom wat we vinden van deze traditie.
Of het gevaarlijk is of niet....ik denk niet dat het gevaarlijker is dan cross of steeplechase of iets dergelijks. Meeste hoge snelheid en actie takken van de paardensport zullen wel gevaarlijker zijn. Ik vind het er alleen echt niet prettig uit zien, maar dat is mijn persoonlijke mening. De meeste paarden in dit filmpje zijn niet lekker ontspannen en ik vind veel ruiters er nogal halfgaar opzitten. Er komt zelfs een paard langs met 2 ruiters...Dan is het duidelijk ergens op straat gefilmd dus niet ergens buiten op een zandpad of zo. Draven of galopperen op de straat/klinkers, is gewoon gevaarlijk, punt. Dan gooit die kerel steeds meer takkenbossen erop. Nou ja, ziet er allemaal niet erg gezellig uit...
Ik vind dat de "will to please" van Andalusiers, hier tegen ze wordt gebruikt. Een eigenwijzer paard zal, hoe goed getraind ook, terecht weigeren, iets te doen wat een dom idee is.

Cyrina

Re: Spaanse paarden springen door vuur om ziekten te voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:46

Paarden voor de koets draven toch ook op straat.

Daarnaast zijn deze paarden harde ondergrond gewend. Onze paarden groeien op op sompige klei of zand. Daar heb je rotsen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:35

Ik kan maar 1 ding zeggen.

Wat een brave paarden. Je zag op het filmpje ook een paar keer dat een jonger dier niet durfde, maar dan kwam er gelijk een ouder langs en dan ging dat jonge dier ook zo. Kan geen dwang of niks vinden op het filmpje.

Ik weet waar ik volgend jaar bij ben :9