Boetes voor eigenaren van zes te magere pony’s en paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

angieHH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:36

Wij hebben een paddock paradise aangelegd: een track met daaraan meerdere kleinere weiden.
Zodra een weide kaal raakt, openen we een volgende. De delen die we in de zomer hooien krijgen ze er in stroken bij. Zodoende staan ze telkens op andere plekken en lopen ze de weiden nauwelijks kapot.
De track heeft wel wat modderplekken, maar daar gaan ze niet staan (waarom zouden ze, daar is immers geen gras).
Als je dezelfde grondoppervlakte in één keer zou geven, dan krijg je inderdaad veel meer modderplekken, omdat ze dan telkens op dezelfde plaatsen gaan staan.
En een dik genoeg zandpakket (hier is dat ongeveer een meter) dat bovendien hoger ligt, garandeert ook een altijd droge plek.
Ook onze rijbak is zo aangelegd en daardoor kunnen wij altijd rijden.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:52

Ik hoop maar niet dat deze stichting zich uitbreid naar de buurtlanden.
Er gaat niets boven een lekker middagslaapje in de blup (je kan natuurlijk ook naar stal maar dat is te ver)

Afbeelding

Het is mooi dat ze beter controleren gaan, onder de dekens kunnen we niet kijken. Mocht de situatie echt zo slecht zijn neem dan andere maatregels ipv een geldboete.
Zelf ben ik meer voor een waarschuwing en binnen een maand nog een onverwachte contole. Bij geen verbetering inbeslagname van de dieren.
De echte trieste gevallen meteen in beslag nemen.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:54

Zand 1 meter opgehoogd???
Voor een buitenbak van gemiddelde grootte is dat 800 kuub, dat zijn 90 vrachtwagens met een laadbak van 9 kuub :? .
Ben heel gek met mijn beestjes, maar dan hebben ze bij extreem weer maar pech. Als ze dan droge voeten willen houden moeten ze maar binnen gaan staan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:06

Er bestaat ook zoiets als drainage, afvlakken richting slootkanten enz...

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:24

randalinpony schreef:
Er bestaat ook zoiets als drainage, afvlakken richting slootkanten enz...

Dat heeft geen nut als de gemalen het afvoeren van water bijna niet aankunnen. Heb het idee dat ze sloten vol water laten staan. Toen het zo heftig had geregend zwommen hier in de omgeving de watervogels in de wei, dan heeft drainage echt geen nut meer.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:32

Nee, onder zulke omstandigheden is het voor iedereen behelpen. Dan doen de waterschappen ook heus wel hun best om dat goed weg te werken hoor, maar dat heeft natuurlijk tijd nodig.

Onder meer normale omstandigheden maakt drainage natuurlijk wel verschil. :)

angieHH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:43

Odi schreef:
Zand 1 meter opgehoogd???
Voor een buitenbak van gemiddelde grootte is dat 800 kuub, dat zijn 90 vrachtwagens met een laadbak van 9 kuub :? .
Ben heel gek met mijn beestjes, maar dan hebben ze bij extreem weer maar pech. Als ze dan droge voeten willen houden moeten ze maar binnen gaan staan.

Als je hier graaft komt na de zogeheten "'zwarte grond", weer zand te voorschijn. Ik ben geen bodemkundige, maar volgens mij is dat op veel plaatsen het geval. Een loonwerker of boer uit de omgeving kun je dat vragen, die weten dat wel.
Als je dan de rijbak of paddock aanlegt op een plek die sowieso al een hoger punt op je terrein is (of je creeert dit), dan heb je al een grote slag gemaakt met feitelijk alleen je bodem keren. Dan wat afwateringsgreppels er omheen en mooi rijbakzand (in ons geval met snippers) erop.
Ik zal niet zeggen dat dit allemaal een goedkoop geintje is, maar dat is de aanleg van een rijbak sowieso niet.
En er zijn vele maten vrachtwagens, maar de zandwagen die hier is geweest stortte 25 kub in een keer.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:52

randalinpony schreef:
Nee, onder zulke omstandigheden is het voor iedereen behelpen. Dan doen de waterschappen ook heus wel hun best om dat goed weg te werken hoor, maar dat heeft natuurlijk tijd nodig.

Onder meer normale omstandigheden maakt drainage natuurlijk wel verschil. :)

Helemaal mee eens.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:08

Waar mijn paard staat (zo'n 100m van de paarden en pony's af) is de paddock en bak praktisch altijd droog op enkele natte plekken na als het echt enorm hoost. Blijft nergens echte grote hoeveelheden water staan. Geen idee wat ze aan de bodem hebben gedaan eigenlijk. Ze hebben wel een flinke hoeveelheid wit zand liggen, want als het zomers droog is loopt de paddock erg zwaar terwijl hij nu niet zwaar loopt.

Zo lag de paddock er afgelopen zaterdag bij (en op dat punt is het echt altijd droog):
Afbeelding

Orchidee21

Re: Boetes voor eigenaren van zes te magere pony’s en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:17

in de wet staat dat de dieren moeten beschikken over een droge lig/sta plek en vers water. Als deze ter beschikking is en de dieren kiezen er zelf voor om in de blubber te staan, dan zal de dierenpolitie daar niet over klagen. En als er dieren mogelijk in beslag worden genomen omdat ze er niet goed uitzien, dan gaat er (heel vaak) een veearts mee ter controle omdat de dierenpolitie niet in het dier kan kijken. En vaak gebeurd dit pas bij een her-controle.

De paardjes hierboven zien er wel heel gelukkig uit!!

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:17

angieHH schreef:
Als je hier graaft komt na de zogeheten "'zwarte grond", weer zand te voorschijn. Ik ben geen bodemkundige, maar volgens mij is dat op veel plaatsen het geval. Een loonwerker of boer uit de omgeving kun je dat vragen, die weten dat wel.
Als je dan de rijbak of paddock aanlegt op een plek die sowieso al een hoger punt op je terrein is (of je creeert dit), dan heb je al een grote slag gemaakt met feitelijk alleen je bodem keren. Dan wat afwateringsgreppels er omheen en mooi rijbakzand (in ons geval met snippers) erop.
Ik zal niet zeggen dat dit allemaal een goedkoop geintje is, maar dat is de aanleg van een rijbak sowieso niet.
En er zijn vele maten vrachtwagens, maar de zandwagen die hier is geweest stortte 25 kub in een keer.

Ook hier mee eens. Bij ons is de bak ook omgelegd, maar daardoor wordt het natuurlijk niet een meter hoger. Het lijkt in het begin hoger totdat het is ingeklonken.
Ik vind alleen dat het zo makkelijk wordt getypt wat iemand moet doen. Iedereen heeft te maken de (beperkte) hoeveel grond, soort grond, laag- of hoog gelegen, financiën, vergunningen. En soms ontkom je er niet aan dat paarden een wei tot drap lopen. Heb er eigenlijk ook geen probleem mee dat paarden tijdelijk in een modderwei lopen, zolang ze maar ergens een plekje hebben waar ze droog kunnen liggen en staan.

angieHH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:27

Odi schreef:
angieHH schreef:

Ook hier mee eens. Bij ons is de bak ook omgelegd, maar daardoor wordt het natuurlijk niet een meter hoger. Het lijkt in het begin hoger totdat het is ingeklonken.
Ik vind alleen dat het zo makkelijk wordt getypt wat iemand moet doen. Iedereen heeft te maken de (beperkte) hoeveel grond, soort grond, laag- of hoog gelegen, financiën, vergunningen. En soms ontkom je er niet aan dat paarden een wei tot drap lopen. Heb er eigenlijk ook geen probleem mee dat paarden tijdelijk in een modderwei lopen, zolang ze maar ergens een plekje hebben waar ze droog kunnen liggen en staan.

Ik schrijf ook nergens dat het een meter hoger is. Het zandpakket is een meter dik. Een klein beetje hoogteverschil is, zeker als je ook greppels er omheen maakt, al voldoende, immers water loopt naar het laagste punt.
Iedereen moet natuurlijk gewoon doen wat hij zij zelf wil (en wat kan binnen kaders als hierboven genoemd). Maar vaak kom je op ideeen door wat anderen hebben gedaan. Juist daarvoor is een forum zoals dit naar mijn mening erg handig

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:46

Als dat verwaarloosd is.... weet niet hoe ze er onder de deken uitzien maar die shet ziet er best uit :)

Wat noemen ze dit dan?
Afbeelding
Afbeelding

zie onderschrift

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:12

Precies....men moet niet te snel oordelen, op de foto's zie je een verwaarloosde fries.
Echter heb jij hem net gered en gaat hem weer lekker de 'oude' maken.....maar dat moet
je ook maar nét weten!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:29

Idd maar in dit geval was 144 wél handig geweest, maar anderzijds ook niet want dan had ik em nu niet denk ik :D :D

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:42

De paarden zijn toch zeker veel te mager! De 2 zwarten staan vanaf vandaag op stal Cura in Okkebroek! De grote vos is helaas dood, de 4 pony's zijn ondergebracht op een andere stal!
De zwarte pony is in redelijke conditie, het paard echter totaal niet!

Wij hebben vanmiddag samen met de politie en de eigenaren alle paarden opgehaald uit het weiland.
Stal Cura heeft het genoegen om deze paarden een nieuw leven te geven!!
Ik hoop dat ik vanavond een foto van Nando en Sheri in hun nieuwe stalletjes kan plaatsen!!

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:53

Wat verschrikkelijk om te lezen dat de paarden er zo slecht aan toe zijn |( . Op het filmpje leek het in mijn ogen er helemaal niet slecht uitzien.
Je schrijft dat de paarden er met de eigenaren uit gehaald zijn. Waren de paarden van verschillende eigenaren? Dan vind ik het helemaal schokkend dat niemand heeft in gegrepen.

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:35

De paarden waren van een stel, man en vrouw.
Paarden zien er met een dikke wintervacht al snel dikker uit dan ze daadwerkelijk zijn!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:49

Dit noem ik dus ernstig verwaarloosd.Deze draver had ik geen week later moeten kopen,dat had ze niet overleefd.Ben erg blij dat er eindelijk dieren politie is,nu zullen we in de toekomst minder van zulke scharminkels tegen komen in afgelegen weilanden.
http://i43.tinypic.com/2podxdf.jpg
Deze draver was toen 18 jaar oud.