Paarden de hele dag in modder in gemeente Hilversum

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:43

Gypsy schreef:
Niet te geloven dat mensen dit nu nog goed gaan praten ook!
Dit is echt niet alleen van een weekje regen..

Je weet dat het een keer winter word, je weet dat het in nederland veel en vaak regent.
Draineer of bestraat je paddock dan...

Modder heeft niets met de bodem etc. te maken. Onze buurman roept ook tja het is nu eenmaal klei dus dat word modder, dus ik kan er niets aan doen dat de paarden tot de knieën in het water en de blub staan.
Frappant dat een huis verder bij ons dat totaal niet het geval is dan....

Nou ik heb liever dat replay een halve dag in die blubber bij ons staat dan de hele dag in stal en er is natuurlijk wel een verschil aan de hoeveelheid paarden die bij jou stal op de wei gaan en bij ons..

Edit: en tot de knieën is toch wel overdreven,, Anders had je helemaal geen witte replay meer gehad :P

Sammyoo

Re: Paarden de hele dag in modder in gemeente Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:38

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar als je paddock zo nat wordt moet je hem inderdaad laten draineren. Een stuk bestraten zodat de paarden droog kunnen staan is ook een mogelijkheid.
Uiteraard kost dat allemaal geld en werk, maar een paard houden is nu eenmaal een kostbare zaak. Het regent het zeer regelmatig veel in Nederland, we hebben nu niet met een uitzonderlijk weerbeeld te maken.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:40

equitation schreef:
ik geef ze elke dag beweging hoor, ook mogen ze zo af en toe in de bak even lekker staan waar het nu ook niet al te best is, en jij weet bij ons de situatie helemaal niet dus waar bemoei jij wel niet mee..? typisch weer bokt dit
Citaat:
Ik bemoei me nergens mee. Ik zeg alleen lekker wat ik er van vindt. Je moet doen wat je niet laten kan maar dan mag ik het mijne er wel van denken :Y)

hou dat dan even lekker voor je

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:50

dominiquesr schreef:
equitation schreef:
Ik bemoei me nergens mee. Ik zeg alleen lekker wat ik er van vindt. Je moet doen wat je niet laten kan maar dan mag ik het mijne er wel van denken :Y)

hou dat dan even lekker voor je

we zijn hier nog altijd op een openbaar (!) forum!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:12

Ik snap zelf nooit zo waarom mensen niet gewoon de boel bestraten. Dat heb ik ook op mijn weide (paddocks bestraat en de bak) op de bak gaan ze met redelijk/goed weer. Op stal+paddock blijven ze als het vochtig is net als afgelopen dagen ... Nooit dat ze in de blub staan dus

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:14

Misschien omdat de stenen gewoon wegzakken ;)
Wat jij doet, kán in Zeeland. Niet in sommige stukken van Overijssel ;)
Grondsoort maakt heel veel uit :j

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:19

shadowflower schreef:
Ik snap zelf nooit zo waarom mensen niet gewoon de boel bestraten. Dat heb ik ook op mijn weide (paddocks bestraat en de bak) op de bak gaan ze met redelijk/goed weer. Op stal+paddock blijven ze als het vochtig is net als afgelopen dagen ... Nooit dat ze in de blub staan dus

omdat sommige mensen hun paarden niet aan huis hebben en dat niet zelf kunnen beslissen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:19

Sammyoo schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar als je paddock zo nat wordt moet je hem inderdaad laten draineren. Een stuk bestraten zodat de paarden droog kunnen staan is ook een mogelijkheid.
Uiteraard kost dat allemaal geld en werk, maar een paard houden is nu eenmaal een kostbare zaak. Het regent het zeer regelmatig veel in Nederland, we hebben nu niet met een uitzonderlijk weerbeeld te maken.

Draineren kan alleen als je het water ergens naar toe kan laten lopen.
Bestraten heb ik hier gedaan en die plekken (ong. 70m2) blijven zelfs nu droog. Maar de paddock zelf is bagger, terwijl die normaal met regen toch max. 2 dagen nodig heeft om droog te worden (is aarde op leem helaas, zand moet ik eerst toestemming voor hebben).

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:22

Malakay schreef:
Dit klinkt meer als een buurt die de dieren gewoon kwijt wil en wou en het natte weer nu als excuus gebruikt.

daar lijkt het wel op ja :j
We weten niet hoe het hele plaatje is, is het een suggestieve foto?

Ook bij mij kunnen ze op bestrating komen voor droge voeten maar kiezen ook gedeeltes van de dag voor natte voeten.
Laatst bijgewerkt door Amalarab op 06-01-12 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:29

tja...natte boel.
Komen ze s'nachts in een droge stal?Dan vindt ik het niet zo een probleem.
Staan ze daar echt dag en nacht vind ik het niet kunnen,liggen unnen ze niet en de benen drogen ook niet echt op.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:33

bethje31 schreef:
Malakay schreef:
Waar staat dat er geen schuil mogelijkheden of beschutting is?
Op foto 1 is toch wel iets van een gebouw tezien in de linker boven hoek en foto 2 is zo genomen dat het maar een paar vierkante meter laat zien. Als ik van bovenaf op die manier fofo's maak van onze pony's dan lopen er hier dus 6 verwaarloosde pony's rond. Dat er verder op een grote schuilstal is en een stal met voor ieder een eigen box is dan niet zichtbaar net als het droge stuk waar de pony's vrijwillig van af gaan voor een potje modderworstelen met elkaar.

Nee dat weet ik. Ik had ook al in eerdere posts gezegd dat je het op deze foto's ook niet kunt zien. Wilde alleen zeggen dat mensen het wel heel makkelijk prima vinden als paarden in de blubber staan terwijl dat niet altijd ok is. Ik zeg niet dat het in het geval van de foto's niet ok is want je kunt het niet goed zien op de foto''s.
Zou persoonlijk alleen niet zo blij zijn als mijn paard er zo bij stond....ik vind toch wel, hoewel er heel veel regen is gevallen, dat je als eigenaar een poging kunt doen om een droog plekje voor je paard je maken.

Ok, daar geef ik je gelijk in (ik heb dus wat te snel/hard gereageerd sorry).
Ik vraag me alleen af of het hier de buurtbewoners wel om het water en de paarden gaat of dat ze het gewoon gebruiken om eindelijk eens hard op te klagen over het feit dat de gemeente al langer de andere kant op kijkt.

@ shadowflower, Ik vind niet dat alles bestraat hoort te zijn, dat is geheel niet meer natuurlijk.

Wij hebben drainage maar de sloten staan zo hoog dat niet alleen bij ons maar ook bij de boeren rond om ons de sloten al overlopen in de wei zo de drainage kan nu gewoon zijn werk niet goed doen. Wij hebben een deel bestraat bij de stallen en daar is het droog. De pony's kiezen zelf om het water als speelparadijs te gebruiken en wij kiezen ervoor om ze dan wat extra te poetsen als dat nodig is. Het klokje rond vast zetten in de stal beschouwen wij niet als een optie.
Laatst bijgewerkt door Malakay op 06-01-12 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:46

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om met respect naar elkaar en met argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon. Bedankt alvast.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:14

Ach als dat het is :+
Hier geven ze zelfs zwemles!! _O-
Haha nee hoor, hier staan ze ook in het water, alleen de hoef, en er is op dit moment maar een klein stukje wat niet onderwater staat, maar daar gaan ze niet staan, ze staan van 10/11 tot ong. half 6 zo, het zijn toch paarden?! ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:35

tamary schreef:

Als je een greppeltje laat graven kan het water ergens naartoe lopen :j

feminin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:39

SimoneX schreef:
Caira schreef:
Tsja in beginsel is dit natuurlijk nooit goed, helaas is er de afgelopen week zo enorm veel regen gevallen dat je er soms niet aan ontkomt dat de omstandigheden niet optimaal zijn. Mijn paarden staan nu ook niet zoals ik ze het liefste houd, maar gezien de hoeveelheid neerslag is het nu even niet anders.

Klopt! Er is zoveel regen gevallen dat bijna iedere weide of paddock kletsnat is.
Ik ben blij dat mijn paard in ieder geval nog naar buiten kan maar 's nachts gaat ze naar binnen en staat ze lekker droog.
Als dat bij de paarden van het topic ook het geval is is er niet zoveel aan de hand. Als het zo is dat ze dag en nacht
buiten staan en niet eens een droog plekje/schuilstal hebben dan vind ik het niet zoals het hoort (zacht uitgedrukt!)

Hier net zo.. Weides zijn allen zeiknat.. En dan praat ik over 80 hectare land! alles is kleigrond. En maakt niet uit hoelang er geen dieren op gestaan hebben, je zakt tot je enkels weg ;(

Paardjes van mij hebben nu een stukje beton"wei" gekregen. Van 8 bij 15 meter. Staan hier met zen tweetjes op droge bodem. Met een schuilstalletje. Ze krijgen hier onbeperkt hooi.
Op stal vind ik drie keer niks :n

feminin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:40

Sammyoo schreef:
tamary schreef:

Onze weides zijn allen gedraineerd. Maar op dit moment zie je daar niks van. Alle weides zijn zeiknat.
Het water kan gewoon nergens meer heen..

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:44

Mijn pony heeft stuk stenen met hooi en water en wei, waar hij staat? Midden in een grote plas.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:45

Caira schreef:
Tsja in beginsel is dit natuurlijk nooit goed, helaas is er de afgelopen week zo enorm veel regen gevallen dat je er soms niet aan ontkomt dat de omstandigheden niet optimaal zijn. Mijn paarden staan nu ook niet zoals ik ze het liefste houd, maar gezien de hoeveelheid neerslag is het nu even niet anders.

Mee eens. Onze wei is op dit moment ook niet te doen. Maar onze paarden hebben wel een droge stal waar ze dankbaar zelf in gaan staan.

Verder vind ik dat de foto's weinig zeggen: je kunt zien of er een droog stuk aanwezig is.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:46

Sammyoo schreef:
tamary schreef:

Alle grond is nu zowat verzadigd met water, dus ook al graaf je een greppeltje, kan het alsnog nergens heen ;)
Maar ik hoop dat het vannacht hier droog blijft, dan zal het morgen een stuk beter zijn!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:53

hier staan ze ook overdag in padocks die erg nat zijn gisteren stond 3/4 e deel welblank.. nu nog wel maar minder omdat het droog is, en een deel de sloot in is gelopen(water)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:57

Sammyoo schreef:
tamary schreef:

Zullen mijn buren leuk vinden (of de gemeente, want dan loopt het de weg op).

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:09

weet iemand hier nu al of die paarden 's nachts op stal komen of dat ze ook nog een droger stuk kunnen kiezen?

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:29

Amalarab schreef:
weet iemand hier nu al of die paarden 's nachts op stal komen of dat ze ook nog een droger stuk kunnen kiezen?

ik ga er denk ik binnenkort even langs fietsen, ben benieuwd waar ze nou precies staan omdat ik in die buurt daar nog nooit paarden heb gezien dus dan weet ik het wel, als ik ze kan vinden haha

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:17

Sammyoo schreef:

zelfs mijn gedraineerde buitenbak waar ik de paarden nu buiten heb staan is anders echt een zwembad, de sloten zitten overvol dus water kan gewoon nergens meer naar toe, loopt inmiddels volgens gewoon terug of blijft in de buizen staan ofzo. Mijn paddock heb ik het maar niet eens over := Van de week is de brandweer hier zelfs onze straat leeg komen pompen omdat de straatputten overliepen en onze straat compleet blank stond.
Ik weet helemaal niet hoe de paarden er in deze zaak bijstaan, maar met dit weer kun je gewoon soms weinig, het is echt extreem nat.

Overigens zei de hoefsmid wel dat ie de voeten nog nooit zo goed had gezien in al die jaren :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:28

Oeps, mijn paarden staan nu overdag ook tot hun enkels in de blub, mag wel oppassen dat de Dierenbescherming ze niet komt weghalen :j
Ja, je weet dat het winter wordt, maar dit zijn toch echt weersomstandigheden die te voorzien waren. Tenminste bij ons is het in de laatste 15 jaar niet gebeurd dat het zó nat was en zo een blubberzooi.
En veel mensen hebben ook met een pensionhouder te maken, dus "even een kuub zand storten, of bestraten" is makkelijker gezegd dan gedaan.
Als de dieren gewoon lekker ruwvoer krijgen en 's nachts naar binnen kunnen of in ieder geval droog kunnen liggen is het niet zo'n probleem. Het is natuurlijk NIET ideaal, maar ik denk dat het bij veel mensen nu even niet anders kan.