Paard zit uren vast in wildrooster bij Herkenbosch

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:19

litilaura schreef:
mijn mening echt sneu als je te lui bent om het poortje open te doen ze is dus extra over dat rooster heen gelopen mensen dit had verkomen kunnen worden

Er zat geen poortje naast het rooster voor zover uit de beelden is op te maken...

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:27

Loetie84 schreef:
litilaura schreef:
mijn mening echt sneu als je te lui bent om het poortje open te doen ze is dus extra over dat rooster heen gelopen mensen dit had verkomen kunnen worden

Er zat geen poortje naast het rooster voor zover uit de beelden is op te maken...

Dan hoor je daar blijkbaar zowizo niet te komen met je paard. Anders is er wel een poortje voor paarden en of honden.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:37

Inky_devil schreef:
Loetie84 schreef:

Dan hoor je daar blijkbaar zowizo niet te komen met je paard. Anders is er wel een poortje voor paarden en of honden.

Ik bedoelde daar niet mee te zeggen dat bij afwezigheid van een poortje het "ok" is om het wildrooster over te gaan hoor... ;)
Ik reageerde op de 'iets te kort door de bocht' conclusie dat betrokkene te lui was om de poort te openen. :j

gabyfedde

Re: Paard zit uren vast in wildrooster bij Herkenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:54

Allemaal beschuldigende vingertjes naar de amazone...
NERGENS staat dat de amazone haar paard BEWUST over het wildrooster stuurde. Misschien reed zij wel 100m verderop op een ruiterpad en is het paard er vandoor gegaan....

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:58

gabyfedde schreef:
Allemaal beschuldigende vingertjes naar de amazone...
NERGENS staat dat de amazone haar paard BEWUST over het wildrooster stuurde. Misschien reed zij wel 100m verderop op een ruiterpad en is het paard er vandoor gegaan....

Jawel hoor... Dat staat in de krant:

een paard is gistermiddag in natuurgebied de mein weg met de achterbenen vast komen te zitten in een wildrooster. na een uur kon het dier worden bevrijd. het ongeluk gebeurde ron twee uur 's middags de duitse berijdster meende met het paard over het rooster te kunnen maar het dier zakte met de achterbenen tussen de spijlen door. de brandweer wist het onfortuinlijke dier te bevrijden door de spijlen van het rooster uiteen te wrikken een duitse dierenarts die bijstand verleende constateerde dat het paard slechts lichte verwondingen aan zijn achterbenen had opgelopen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:24

germie schreef:
Jongens, over een wildrooster kun je in principe wel met een paard, de ruimtes tussen de spijlen zijn zo klein dat een hoef er niet inkomt.
Maar over een veekerend rooster niet. Als er sprake is van een wildrooster, dan is het domme pech als je paard avst blijft zitten. Bij een veekerend rooster moet je het echt niet willen proberen.
Ik hou ik niet van roosters, en zou er ook niet snel overgaan, maar bij een wildrooster hoort het wel zonder problemen te kunnen.

Door zulke redenaties gebeuren zulke domme ongelukken. Gewoon niet over een wildrooster gaan. Ik snap dat soms niet, waarom zou je het willen riskeren. Die roosters zijn zo gemaakt dat er geen (grotere) DIEREN over kunnen en dan zou je er op rug van een DIER wel overgaan? Ook al zijn er verschillende maten roosters, ga je echt gokken 'past de hoef of net niet, nou laten we het proberen', dat is gokken met het leven van je paard. Ik ga zelfs niet over de treinsporen wanneer ik een paard met ijzers berij.
Je hebt ongelukken en je hebt uitgelokte ongelukken.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:25

Gelukkig lijkt paard dus redelijk in orde te zijn maar dat is een geluk bij een ongeluk. Het paard had net zo goed beide benen kunnen breken.
Je moet nooit over zo'n rooster stappen met een paard, veerooster of wildrooster. Dan verzin je maar een andere route.
En altijd een telefoon mee als je alleen gaat..
Arm paard...hij lijkt wel braaf te blijven wachten tot ie bevrijd wordt.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:39

Een ongeluk kan in een klein hoekje zitten en ik zal echt maar dan ook echt nooit met mijn gedachtens erbij kunnen om over een wildrooster te gaan.
Dat snap ik gewoon niet, ik ging vaak genoeg op buitenrit in gebieden waar ik de weg niet goed kende, stuite op wildroosters en liep gewoon weer braaf terug als ik niet veder kon.

Dat er in de krant staat dat ze het 'bewust' gedaan zou hebben kun je ook in twijfel trekken, kranten schrijven zoveel dingen met een andere draai aan het verhaal.
De enige die het echt 100% kan zeggen is die amazone, wel of niet bewust.
Mooi klote dit paard is er de dupe door geworden, het zal je maar gebeuren dat je denkt dat je er overkunt en je paard dan vast ligt.
Nee dat hoef ik nooit mee te maken en ik hoop vele andere ook niet, dat die ook verstandig zijn en er niet over heen gaan met paard.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:02

jury schreef:
Maartje1990 schreef:
Wij hebben hier zojuist de krant in de brievenbus gekregen (dagblad de limburger) en ze is dus wél bewust over dat rooster gegaan, ze meende dat het wel ging. Verder heeft het paard alleen maar lichte verwondingen aan de achterbenen.

In de krant wordt het trouwens een wildrooster genoemd en geen veewerendrooster, maar ik vind er ontzettend veel ruimte tussen die spijlen zitten.

geloof een jounalist nooit op zijn woord, hoe vaak die gewoon persberichten van de politie overschrijven en er geheel naast zitten. Echt niet normaal.

dat kan, maar het is sowieso het meest voor de hand liggende dus het lijkt me dat het wel klopt.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:25

aahhhhggggg vreselijk!

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:53

Echt dom, je loopt gewoon gevaar als je dat doet!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:23

Wat ik me nu wel afvraag over zo'n vee of wild rooster,wát als er dus een hert of rund in vast komt te zitten?
Dan zijn die arme dieren toch ook aan hun lot overgelaten in zo'n natuurgebied.Als ze eens in blinde paniek zo'n rooster inrennen wie moet er dan te hulp komen?
Ik vind die rooster echt zwaar K*T.Die horen niet thuis in een natuurgebied!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:33

funnyhorses schreef:
Die horen niet thuis in een natuurgebied!

Maar als je een hert op je auto krijgt is het ook niet goed... Tis het een of het ander helaas.
Laatst bijgewerkt door Loetie84 op 03-01-12 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:33

funnyhorses schreef:
Wat ik me nu wel afvraag over zo'n vee of wild rooster,wát als er dus een hert of rund in vast komt te zitten?
Dan zijn die arme dieren toch ook aan hun lot overgelaten in zo'n natuurgebied.Als ze eens in blinde paniek zo'n rooster inrennen wie moet er dan te hulp komen?
Ik vind die rooster echt zwaar K*T.Die horen niet thuis in een natuurgebied!

Klopt idd dat gevoel heb ik ook met de stroomdraden in het bos. Zie vaak genoeg dat er weer een dier in is blijven hangen en de draad over het hele pad is losgetrokken. Vraag me altijd af hoe het dier eraan toe is.

Zelf ga ik over geen één rooster. Ik ga het gevaar niet opzoeken en vind wel een andere weg om aan de overkant te komen. Wild- of veeroosters zijn voor mij niet iets om over heen te lopen.

Ben blij voor haar en het paard,dat het paard er met een paar schrammen eraf is gekomen. Die zal haar lesje wel geleerd hebben. Geen rooster meer en altijd mobiel meenemen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:40

Loetie84 schreef:
funnyhorses schreef:
Die horen niet thuis in een natuurgebied!

Maar als je een hert op je auto krijgt is het ook niet goed... Tis het een of het ander helaas.

Alsof dat 24/7 x gebeurd!
Bovendien scheelt het al een heleboel als men eens die poot van het gaspedaal haald op die landwegen!
Daar waar geen verlichting is hoor je ook niet hard te rijden,dan kun je ook tijdig remmen en het ergste voorkomen.Liever blikschade dan een dood dier.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:42

Ja die stroomdraden zijn ook eng,vooral als het ruiterpad er direct langs loopt.
Zou daar veel stroom op staan?
Gezien er ook veel gras en takken tegenaan liggen,dan is de kracht er denk ik vanaf of niet?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:49

Ik ken een aantal van de wildroosters in dit gebied (mn tante woont in herkenbosch aan de rand van het meinweg gebied) en op sommige plekken is een wildrooster de enige manier om over te steken. je kan niet om die wildroosters heen dus als je verder wilt zul je wel over het wild rooster moeten. (en op de plekken die ik ken zitten die dingen ook echt om de haverklap en lopen de ruiterroutes ook over die wildroosters).

Naast die wildroosters zit soms ook nog een afrastering van prikkeldraad die 9 van de 10 keer ook helemaal niet goed zichtbaar is.
Dat prikkeldraad vind ik zo mogelijk nog gevaarlijker dan die wildroosters.
Onze honden lopen ook liever niet over de wildroosters en onze jongste hond is wel eens in een volle sprint midden in zo'n prikkeldraad afrastering gerend omdat ze het wildrooster wilde ontwijken terwijl ze met de andere honden aan het spelen was en het prikkeldraad tussen de bosjes dus niet zag. gelukkig is zij er goed vanaf gekomen (over de kop gevlogen en aan de andere kant van het prikkeldraad beland, dus gelukkig niet vast blijven zitten en ook niet heel veel schade) maar ik vraag me af hoeveel wild daar in blijft hangen.

Verder is in je eentje opweg gaan zonder mobiel, en dan ook nog in zo'n uitgestrekt gebied als de meinweg, natuurlijk wel een beetje onverstandig maar gelukkig zijn ruiter en paard er goed vanaf gekomen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:53

Zwitsal schreef:
(en op de plekken die ik ken zitten die dingen ook echt om de haverklap en lopen de ruiterroutes ook over die wildroosters).

Dat meen je toch niet serieus he? Hoe kan je nou een ruiterroute over een wildrooster laten lopen...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:56

Loetie84 schreef:
Zwitsal schreef:
(en op de plekken die ik ken zitten die dingen ook echt om de haverklap en lopen de ruiterroutes ook over die wildroosters).

Dat meen je toch niet serieus he? Hoe kan je nou een ruiterroute over een wildrooster laten lopen...

Omdat je formeel wel over een wildrooster kunt met een paard (smal rooster) en niet over een veekerend rooster (breed rooster).

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:02

hm ik heb geen idee of dat dan wildroosters of veekerende roosters zijn (wist niet eens dat er 2 verschillende soorten waren :P ).
en breed/smal... is dat dan in de breedte van het rooster, of is dat de afstand die tussen de spijlen van het rooster zit zeg maar?

Maar ik weet op 2 plekken dat je daar dus verplicht over het rooster moet, daar komen de wandel route en ruiterroute samen en heb je geen poortje naast het rooster (en dus wel prikkeldraad, of gewoon een net hekwerk). Heb daar al vaak ruiters over zien steken en volgens mij gaat dat zonder problemen. Maar een ongeluk zit dan natuurlijk wel in een klein hoekje.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:16

Wat mooi om de brandweer op deze manier aan het werk te zien.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:24

germie schreef:
Omdat je formeel wel over een wildrooster kunt met een paard (smal rooster) en niet over een veekerend rooster (breed rooster).

En toch vind ik het ook niet kunnen om een ruiter route te hebben waar je op je weg gewoon wildroosters heb.
Van die platvoeten kunnen er misschien wel over heen, maar hoe zit het met de kleine pony's? Nee dankje ik sla zulke routes af. (gadver)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:45

Dat zal een wijze les voor de ruiter zijn. Gelukkig heeft haar paard alleen lichte verwondingen opgelopen. Ik zou me als ruiter schamen, zeg!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:18

germie schreef:
Jongens, over een wildrooster kun je in principe wel met een paard, de ruimtes tussen de spijlen zijn zo klein dat een hoef er niet inkomt.
Maar over een veekerend rooster niet. Als er sprake is van een wildrooster, dan is het domme pech als je paard avst blijft zitten. Bij een veekerend rooster moet je het echt niet willen proberen.
Ik hou ik niet van roosters, en zou er ook niet snel overgaan, maar bij een wildrooster hoort het wel zonder problemen te kunnen.

Overigens, als ik naar de foto's kijk is het een domme actie geweest v an de ruiter, want het lijkt hier te gaan om een veekerend rooster.

Lees mijn bericht dan nog eens. Francis @ [VN] Paard zit uren vast in wildrooster bij Herkenbosch Dit zijn ook wildroosters en het risico van vast komen te zitten of door zakken is niet zo vréselijk groot, dat gebeurt inderdaad niet zo vaak. Het risico van uitglijden is des te groter, júist omdat de meeste paarden er niet zo soepeltjes overwillen en zéker met ijzers onder (bijna alle paarden voor een kar) gaan gewoon 99% zeker onderuit. Geloof me, ik heb 5 jaar direct naast zo'n ding gewoond, mijn paddock grensde aan het wildrooster en je hoefde alleen maar een heel klein bochtje door de berm te maken om een heel makkelijk en 2 kanten te openen hek door kon en toch koos het gros voor het rooster en heb ik héél veel ellende op mijn erf gehad om te verzorgen. Gewoon NOOIT doen!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:44

Jeetje ik heb dit heel vaak (onbewust) gedaan met een stoet brave manegepaarden achter me aan. Dieren zijn allemaal zo braaf, en het is (gelukkig) altijd
allemaal goed gegaan. Nu ik dit lees besef ik pas wat voor geluk ik heb gehad, in het vervolg doe ik het dan ook zeker niet meer.