Warrior: het paard dat de Duitsers niet konden doden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:34

eenitraM schreef:
Langcara schreef:
Maar je zegt dat het realistisch is. Dan zou het dus gebeurd moeten zijn in de hongerwinter.

Alleen tijdens de hongerwinter was er gebrek aan voedsel? Jajaa.. Ken je geschiedenis.

de hongerwinter is bij mijn weten het meest recente. Vandaar dat ik die noem. Gaan we elkaar nu pakken op dit soort futiliteiten, kennis van geschiedenis?
Laatst bijgewerkt door Langcara op 02-01-12 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Narya

Natuurlijk is het sneu dat hij op die leeftijd nog als voedsel is geëindigd, maar ik denk dat je heel, heel, heel blij moet zijn dat je niet weet wat het is om zoveel honger te hebben dat je geen andere keus hebt dan je paard op te eten. Nogal makkelijk om vanuit deze tijd hier een oordeel over te vellen. Als je eenmaal de keuze hebt tussen je familie laten doodhongeren of je beest opeten, dan zou ik wel weten wat mijn keuze was hoor..

ThePast03

Moderatoropmerking:
Mag ik jullie vragen om het een beetje gezellig te houden en met argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon?
Bedankt alvast.

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:36

Prachtig verhaal, wel erg tragisch dat het dappere paard door voedselgebrek is overleden. Ik ken een dergelijk verhaal, mijn overgrootvader had in de 2e wereldoorlog een herder, die 2 waren onafscheidelijk, maar toen het voedsel op was heeft hij een einde aan het leven van zijn hond gemaakt zodat het dier niet van honger om hoefde te komen, met heel veel verdriet, vreselijk natuurlijk, maar in oorlog kom je dit soort dingen helaas tegen.
Ik weet zeker dat deze generaal zielsveel van zijn dappere paard hield.
Het moet zeker een paard uit duizenden geweest zijn!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:37

Mooi verhaal van een bijzonder paard zeg..snap het wel dat ie op een gegeven moment de pijnlijke beslissing moest nemen,33 is ook een mooie leeftijd.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:40

Het zou simpelweg een beetje corrupt zijn een dier in leven te houden met kilo's graanvoer waar het buurtkind sterft. Ik geloof zeker dat het de man indertijd ook aan het hart ging.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:50

Langcara schreef:
Janine1990 schreef:
[
Wederom JOUW interpretatie.

Jij valt anderen aan op hun mening. Dat is geen interpretatie. Jij veroordeelt het als andere mensen te kennen geven dat ze met sommige gebeurtenissen zoveel moeite hebben, dat ze er niets van willen weten. Daar valt niets aan te interpreteren.

Janine1990 schreef:
Ik kreeg de indruk dat jij vindt dat 'wij' het laten gebeuren, in plaats dat we er iets tegen doen. Tegen die oorlogen dus.
Ik doel dus op die oorlogen die jij bedoelt, en niet de conflicten die aan de oorlogen vooraf gaan. Want daar spreek je niet over in de hierboven aangehaalde quote.

Nou, vertel eens, wat doen we er dan tegen? Het gebeuren in Bosnie, in ruanda, waar waren wij? gewoon, een paar voorbeelden.
Niet dat wij daarin machtig zijn, maar onze vertegenwoordigers die wij gekozen hebben in de regering doen er ook niet veel aan.

Jij voelt je waarschijnlijk aangevallen... Ik ventileer slechts mijn mening.
Ik vind het namelijk onrealistisch dat mensen hun ogen sluiten voor dingen die zijn gebeurd, en ik vind het buitengewoon normaal dat er ellende in de wereld is, daar ik opgegroeid ben met ellende op tv en geen andere weet heb dan dit.

Zal ik mezelf maar even quoten over het tweede gedeelte van je reactie?

Janine1990 schreef:
Oorlogen láát je niet gebeuren... Er moet nog een manier gevonden worden om oorlogen zonder geweld op te lossen.

Ik heb nergens gezegd wat we er tegen kunnen doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:51

Langcara schreef:
de hongerwinter is bij mijn weten het meest recente. Vandaar dat ik die noem. Gaan we elkaar nu pakken op dit soort futiliteiten, kennis van geschiedenis?

Warrior is een Canadees paard, in 1941 verbleef het dier ook in Canada, zoals ik opmaak uit de tekst. De winters in Canada zijn vele malen strenger dan de Nederlandse winters.

Nog een edit, de Nederlandse winter van 41/42: http://nl.wikipedia.org/wiki/Winter_van_1941-1942

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:56

Janine1990 schreef:
Langcara schreef:

Warrior is een Canadees paard, in 1941 verbleef het dier ook in Canada, zoals ik opmaak uit de tekst. De winters in Canada zijn vele malen strenger dan de Nederlandse winters.

Maar mensen gingen hier de verhalen vertellen van hun eigen familie gedurende de hongerwinter, en wat er hier gebeurd zou zijn, of wat zij gedaan zouden hebben.
Daar hebben canadese winters dan weer niets mee te maken.

En je voor bepaalde dingen afsluiten omdat je er niet mee kunt dealen, is iets anders dan je ogen er voor sluiten. Iedereen wéét dat er ellende gebeurt, maar niet iedereen kán daar iets mee, wil wel graag iets doen maar kan het niet. En dat werkt bij sommige mensen zo frustrerend, dat het heel veel negatieve energie kost. De enige oplossing voor ze om dat te voorkomen, is zich er voor af sluiten.
Het feit dat jij dat veroordeelt (want jij vindt dat onrealistisch, maar dat heeft er niets mee te maken), weergeeft jouw gebrek aan empathie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:10

Langcara schreef:
Maar mensen gingen hier de verhalen vertellen van hun eigen familie gedurende de hongerwinter, en wat er hier gebeurd zou zijn, of wat zij gedaan zouden hebben.
Daar hebben canadese winters dan weer niets mee te maken.

En je voor bepaalde dingen afsluiten omdat je er niet mee kunt dealen, is iets anders dan je ogen er voor sluiten. Iedereen wéét dat er ellende gebeurt, maar niet iedereen kán daar iets mee, wil wel graag iets doen maar kan het niet. En dat werkt bij sommige mensen zo frustrerend, dat het heel veel negatieve energie kost. De enige oplossing voor ze om dat te voorkomen, is zich er voor af sluiten.
Het feit dat jij dat veroordeelt (want jij vindt dat onrealistisch, maar dat heeft er niets mee te maken), weergeeft jouw gebrek aan empathie.

Ohja, dat is waar ook... Ik haalde het even uit z'n verband.

Voordat ik inga op de tweede alinea...
Jij vindt dat ik mensen veroordeel, omdat ik vind dat het onrealistisch is dat mensen hun ogen sluiten voor wat is gebeurd. En daarom vind jij dat mijn mening een gebrek aan empathie weergeeft.
Voordat je precies hetzelfde doet (zeggen dat ik een gebrek aan empathie heb/mij veroordelen) bij mij.

Ik kan me geen voorstelling maken van wat jij hierboven uitlegt, laat ik dat als eerste zeggen.
Maar waarom ik reageerde op jouw reactie op Brainless (was het volgens mij?) is dat jij Brainless bekrompen noemt, terwijl jij zelf (om het maar even simpel te houden, en zonder de bedoeling op jouw tenen te trappen) je ogen liever sluit voor ellende in de wereld/in het verleden.
Soms moet je gewoon oppassen met wat je zegt, omdat je eigen woorden zó gemakkelijk tegen je gebruikt kunnen worden. ;)

Langcara

Re: Warrior: het paard dat de Duitsers niet konden doden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:13

Ogen sluiten voor iets, is anders als je afsluiten voor iets.
Dat verschil niet zien, is niet begrijpen, is dus gebrek aan empathie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:17

Langcara schreef:

Goed, ik zal opnieuw beginnen:

Jij vindt dat ik mensen veroordeel, omdat ik vind dat het onrealistisch is dat mensen hun ogen sluiten voor wat is gebeurd. En daarom vind jij dat mijn mening een gebrek aan empathie weergeeft.
Voordat je precies hetzelfde doet (zeggen dat ik een gebrek aan empathie heb/mij veroordelen) bij mij.

Ik kan me geen voorstelling maken van wat jij hierboven uitlegt, laat ik dat als eerste zeggen.
Maar waarom ik reageerde op jouw reactie op Brainless (was het volgens mij?) is dat jij Brainless bekrompen noemt, terwijl jij zelf je liever afsluit voor iets.
Soms moet je gewoon oppassen met wat je zegt, omdat je eigen woorden zó gemakkelijk tegen je gebruikt kunnen worden. ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:18

Janine1990 schreef:
Langcara schreef:

Goed, ik zal opnieuw beginnen:

Maar waarom ik reageerde op jouw reactie op Brainless (was het volgens mij?) is dat jij Brainless bekrompen noemt, terwijl jij zelf je liever afsluit voor iets.

Langcara schreef:

;)

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:53

[LN] In de huid van een paard
hier staat wat info over het toneelstuk wat in engeland heeft gespeeld of nog steeds speelt. Gaat om hetzelfde boek. Zeer mooi om te zien.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:57

Steven Spielberg heeft toch een dergelijk verhaal verfilmd?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:25

Een heel mooi en indrukwekkend verhaal. Die film wil ik zeker graag zien.

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:10

Ik weet van mijn oma dat haar vader zijn paard ook mee de oorlog in heeft gehad alleen is hier niet zo'n mooi verhaal van geschreven en is het ook het enige wat ik ervan weet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:24

Langcara schreef:

Jep, dat is Warrior inderdaad.
Vermoed dat dit bericht ook van Horsetalkz (of dergelijke) komt.
Alleen heeft Warrior in de film, zover ik dat heb begrepen, geen naam.

BillyDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:35

eenitraM schreef:
Jajaa.. Ken je geschiedenis.

Nou nog maar eentje voor een beter begrip dan??
Echt mocht je wat tijd voor lezen over hebben:

Dier BovenDier van Frank Westerman, over de geschiedenis van de Lippizaners, in samenhang met oorlog, ideologieen en nog veeel meer.

Nee geen aandelen, wel voorstander van een genuanceerde mening ;-).

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:22

Paarden worden nooit echt genoemd als ze vragen naar heldenn van oorlogen.. Zonder de paarden waren de mensen op hen niks. Super dat er een film over komt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 23:44

Janine1990 schreef:
Langcara schreef:

Jep, dat is Warrior inderdaad.
Vermoed dat dit bericht ook van Horsetalkz (of dergelijke) komt.
Alleen heeft Warrior in de film, zover ik dat heb begrepen, geen naam.

Jawel hoor. In de film heet hij Jack.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:12

gekvanfleur schreef:
Nee, dat is hoe het hoort! En hij heeft wel de nuance die bokkers volledig missen...als ik bokt zou geloven zouden jullie vollken laten sterven om je paard te kunnen houden..van het voer dat hij zijn paard gaf konden mensen eten..diep respect voor zowel het paard als zijn baas...ongelofelijk.. _/-\o_

Nou, het lijkt me sterk dat die mensen gras en hooi aten...Ik denk eerder dat hijnhet paard gebruikte als voer voor de mensen. Zal een stoofpotje geweest zijn van 33 jaar oud vlees :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:43

Aaah toch wel... Dat vind ik jammer, het paard de naam van zijn baas geven.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:39

gekvanfleur schreef:
Nee, dat is hoe het hoort! En hij heeft wel de nuance die bokkers volledig missen...als ik bokt zou geloven zouden jullie vollken laten sterven om je paard te kunnen houden..van het voer dat hij zijn paard gaf konden mensen eten..diep respect voor zowel het paard als zijn baas...ongelofelijk.. _/-\o_

Dit gebeurt toch al? In derde wereld landen lijden mensen toch ook honger omdat ons vee gevoerd moet worden opdat wij nog veel meer vlees kunnen vreten dan dat we nodig hebben?
Dat voedsel dat naar het vee toe gaat (granen) had toch ook naar die mensen kunnen gaan? En wij hebben al genoeg te eten, maar we willen meer, meer en meer.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:51

Onverslaanbaar! Prachtig!