Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
magda_90 schreef:Het feit dat je in die landen niets hoort, zegt niets over het feit dat het daar wel mee zou vallen. Dat slaat in mijn ogen weer kant noch wal.
magda_90 schreef:Maar waarom preventief ontwormen (het blijven chemicaliën) als het niet nodig is en zo deelnemen aan het feit dat resistentie in de hand wordt gewerkt? Ik begrijp jouw beweegredenen dat je kijkt naar het financiële plaatje, maar ik probeer even het onderste uit je redenatie te halen als je snapt.
germie schreef:Geldklopperij. Gelukkig heb ik nog voor aantal jaren op voorraad.
Ik weet zelf hoe ik m'n paard moet ontwormen, verder koop ik de goedkoopste middelen met de juiste werkzame stof. Ivermectine is ivermectine en dan hoeft er geen dure Furexel in m'n paard, een goedkoper merk volstaat net zo goed. 1 keer per jaar moxidectine (equest) en 3 keer per jaar ivermectine. Dierenartsen leveren altijd te dure wormenkuren, kennelijk verdienen ze daar het meest op.
mestonderzoek is levensgevaarlijk en veel te duur, dus dat is absoluut geen alternatief. Straks is het alternatief: niet meer ontwormen en dus meer paarden met wormen omdat mensen het te duur vinden worden.
Jannepauli schreef:Dat noemt men een drogreden. Je blijft het maar keer op keer naar voren schuiven. Maar op een fiets met vierkante wielen kom je ook nergens..
magda_90 schreef:Jannepauli schreef:Dat noemt men een drogreden. Je blijft het maar keer op keer naar voren schuiven. Maar op een fiets met vierkante wielen kom je ook nergens..
Als je gaat vergelijken, vergelijk dan goed. Een fiets, correct gebouwd, doet zijn werk uitstekend waarvoor het gebouwd is. De bestuurder bepaalt alleen of ie netjes op de weg blijft of in de bosjes beland. Een fiets die onjuist is gebouwd, zoals jij aanhaalt, geeft aan dat het mestonderzoek onjuist is gebouwd (gemaakt) en dat is niet waar.
Feiten blijven:
- Het onderzoek (de stoffen, materiaal en middelen) zijn goed ontworpen om een goed onderzoek uit te voeren;
- De uitvoerders concluderen de conclusie en dat bepaalt hoe betrouwbaar het is;
magda_90 schreef:Jannepauli schreef:Dat noemt men een drogreden. Je blijft het maar keer op keer naar voren schuiven. Maar op een fiets met vierkante wielen kom je ook nergens..
Als je gaat vergelijken, vergelijk dan goed. Een fiets, correct gebouwd, doet zijn werk uitstekend waarvoor het gebouwd is. De bestuurder bepaalt alleen of ie netjes op de weg blijft of in de bosjes beland. Een fiets die onjuist is gebouwd, zoals jij aanhaalt, geeft aan dat het mestonderzoek onjuist is gebouwd (gemaakt) en dat is niet waar.
( plaat voor de kop?) ..
fique schreef:die van mij kwam van het land af dus die had in september een wormenkuur gehad die over was, omdat volgens mestonderzoek bij verschillende paarden het nog niet nodig was om te ontwormen maar ik dat toch wilde... volgende dag dode bloedwormen in z'n mest.. verleden week kregen wel alle paarden een wormenkuur op stal en de volgende zal volgend jaar pas zijn mits mestonderzoek anders uit wijst. maar die van mij had alweer dode bloedwormen in zijn mest de volgende dag. vind dit toch niet zo fijn.
Jannepauli schreef:Je snapt het écht niet hé? Het heeft niks met vergelijken te maken maar allez, laat ik het je dan uitleggen: netzomin als je met een fiets met vierkante wielen ver komt, heeft mestonderzoek zin als dat niet juist uitgevoerd wordt. En dan kun je 100000 keer beweren dat mestonderzoek zo goed is, en die fiets is ook prima ( "correct" - I love that word, doet me aan een ambtenaar denken!) ... beiden zijn, als niet aan alle voorwaarden voldaan wordt, volstrekt nutteloos. En nu verschijnt spontaan dit beeld voor me als ik me jou probeer voor te stellen:( plaat voor de kop?) ..
Marion71 schreef:Nog niet helemaal, Geerke. Om het betrouwbaar te laten zijn, moet het naast goed ook nog eens vaak uitgevoerd worden. 26-34 keer per jaar á € 15,00 = kassa!
Ik geloof ook best dat het dan betrouwbaar is, maar Magda zal toch echt met me eens moeten zijn dat dit geen haalbaar alternatief is. En dat heeft niks te maken met wat je voor je paarden over hebt.
Het beste alternatief lijkt mij een goede en betaalbare onderzoeksmethode te ontwikkelen ipv te blijven hangen in onmogelijkheden.
Ik wil ook best je stagebegeleiders en leraren komen bijpraten hoor. Ik ben al lang afgestudeerd en heb vooral geleerd logisch na te denken. En de logica gebiedt dat onderzoek zonder juiste uitvoering gewoon zinloos is. Niet 'correct' uitgevoerd betekent slecht advies ( zoals bv "ontwormen niet noodzakelijk". En als dat maar een paar keer herhaald wordt zo'n advies, dan kun je spreken van gezondheidsbedreigende situaties. Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen?Jannepauli schreef:Je bent wel volhardend Magda, ik moet er wel een beetje om grinneken.Ik wil ook best je stagebegeleiders en leraren komen bijpraten hoor. Ik ben al lang afgestudeerd en heb vooral geleerd logisch na te denken. En de logica gebiedt dat onderzoek zonder juiste uitvoering gewoon zinloos is. Niet 'correct' uitgevoerd betekent slecht advies ( zoals bv "ontwormen niet noodzakelijk". En als dat maar een paar keer herhaald wordt zo'n advies, dan kun je spreken van gezondheidsbedreigende situaties. Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen?
Jannepauli schreef:Zoals ik in een van mijn eerste posten al schreef: mestonderzoek biedt alleen maar een bepaalde zekerheid voor een deel van de parasieten én als het onderzoek 100% gegarandeerd wordt dat het 'correct' uitgevoerd wordt. En eigenlijk is éénmalig testen niet voldoende - je zou eigenlijk mestballen van meerdere dagen moeten testen want in dat éne mestballetje hoven niet persé parasieten telbaar te zijn en in die van een dag of wat later, misschien weer wel.
Jannepauli schreef:Dat het daarbij ook nog eens tot de goede veterinaire praktijk behoort om 'in persoon' de zaak in ogenschouw te nemen is ook al wat merkwaardig. Je zal maar net alles mooi schoon hebben, de DA komt, geeft je een goed hygiëne-cijfer en vervolgens laat je de boel weer maandenlang vervuilen. Heb jij al ooit een DA over 5 hectare land zien wandelen om te controleren of de mesthoopjes regelmatig weggehaald werden?
Hoe het ook is en waar het van komt, feit blijft dat mestonderzoek dus totaal géén meerwaarde heeft mits dit niet op de goede manier wordt uitgevoerd en ik schijn er dus niet op te kunnen vertrouwen dat het goed gebeurt dus waarom dan laten doen?. De mest wordt hier overigens dagelijks van het land afgehaald. Ik weiger om 26 tot 34 x per jaar mestonderzoek te gaan doen, laat er eerst maar eens duidelijk worden of het verhaal werkelijk zo in elkaar steekt, het zal niet de eerste keer zijn in Nederland dat er 10.000 regeltjes worden bedacht waar wij als dierenliefhebber aan moeten volddoen, dat we op kosten gejaagd worden en dat er twee jaar later wordt gezegd...ehhmm sorry foutje maar is achteraf niet nodig geweest.
magda_90 schreef:De enige reden dat ik mij in dit topic heb geweid is dat er gezegd werd dat mestonderzoek onbetrouwbaar is. In de praktijk zijn de meeste conclusies inderdaad fout, maar dat geeft in mijn ogen het recht nog niet om het in theorie af te kraken wat nu wel gedaan wordt. Geef dus de uitvoerders de schuld en niet de methode zelf, dat is mijn punt en niet meer. Jullie maken daar een heel verhaal om heen, ik niet.
Dat er mensen door hun ervaring nu met een serieus probleem zitten met wormbesmetting bij hun paarden is natuurlijk niet motiverend om mestonderzoek te gaan doen, daar kun je wel omheen blijven draaien maar zo steekt het nou éénmaal in elkaar. Ik ga ook geen mestonderzoek meer laten doen, doordat ik dus de verkeerde uitslag kreeg, wormvrij, heb ik het paardje in de kudde gegooid met alle gevolgen van dien, ik had er één met een wormbesmetting en nu dus 5!
Ik mag er toch zeker wel van uit gaan dat een mestonderzoek goed wordt uitgevoerd zodat ik een betrouwbare uitslag krijg?