Springpaard Cypriano sterft tijdens wedstrijd in Denemarken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Springpaard Cypriano sterft tijdens wedstrijd in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:12

Een mens merkt een aneurysma ook niet, totdat hij klapt. Dit heeft niets met topsport te maken.

eenitraM

Frats schreef:
eenitraM schreef:
Tragisch.. Ik hoop het nooit mee te maken.

Maar..... Hoeveel mensen storten zich dagelijks ter aarde? Kort gezegd?

Een mens doet het zich zelf aan een paard wordt er voor gefokt en gebruikt. Hij heeft geen keuze. Als hij weigert krijgt hij nog een klap na.

Eeh.. Ik heb het niet over topsport hoor. Gewoon, in het dagelijks leven?

mika11

Frats schreef:
Afgezien wat de doodsoorzaak is van dit paard. Volgens mij is topsport voor een paard niet gezond. Mensen kunnen aangeven wat er wel en niet goed gaat. Een paard kan dat niet. Niemand kan precies zeggen wat een paard wel en niet nodig heeft. Dit is voor een recreatie ruiter al moeilijk. Wat dan met zo'n extreme prestaties van topsport paarden?

Dat weet ik niet of het zo slecht is.
In de springsport zie je oudere paarden meedoen (16, -19 jaar), die superfit en in heel goede conditie zijn.
Juist met zulke paarden wordt heel zorgvuldig mee omgegaan, denk ik.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:20

dior_bokt schreef:
Verschrikelijk zeg, helaas heeft hij maar 8 jaar oud mogen worden, |(
Waarom gaan een aantal mensen :n hier over zijn doodsoorzaak speculeren.
Ik neem aan dat jullie er zelf niet bij waren, ;)
.

Hier een foto tijdens het begin van zijn ronde, om dan na hindernis 10 neer te komen en door zijn knieen te zakken.
De ruiter zit er met zijn been onder en kan met behulp van de omstanders er onderuit gehaald worden..
Voor sektie .....dus de oorzaak...is hij naar een kliniek gebracht. ....Het valt me op dat het merendeel hier kwakzalvers zijn of medicijnen studeren. :(:)

http://www.ridehesten.com/Heste-nyheder ... /?ID=12463

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 16:27

Dat is nogal een uitspraak Ceasario. Wie heeft hier gezegd wat de doodsoorzaak is dan? Er wordt in het eerste nieuwsbericht al gerefereerd aan Hickstead, vandaar dat mensen zich afvragen of het ook een aortascheur is geweest. Niemand heeft gezegd dat dit wel of niet zo is, alleen dat het er op lijkt. Er wordt iets gepost over aortascheuren bij paarden. Wie bedoel je met kwakzalvers en medicijnstudenten dan?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:17

Allereerst natuurlijk heel vervelend dat dit 2x in een heel korte tijd gebeurt met topsportpaarden.
Speculaties over de oorzaak en omstandigheden, lijken me niet reëel op dit moment, is het niet beter de sectie af te wachten?

Is er een filmpje van de fatale rit online?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:57

weer eentje. wat heftig zeg !

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:02

marjoleinft schreef:

Afgelopen zomer is er ook een GP dressuurpaard omgegaan.

Het lijkt me verschrikkelijk als het om je eigen paard gaat.
Ik heb het wel 1x zien gebeuren op concours (basis sport) en dat heeft al een enorme impact gehad terwijl ik het paard niet kende.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:14

pff heftig weer dit!

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:18

Ik ken een dierenarts die denkt dat het komt doordat die paarden bepaalde stoffen binnenkrijgen die het bloed dikker maken, waardoor het hart bij topprestatie te hard moet pompen om het bloed rond te krijgen en de aorta scheurt omdat er gewoon veel te veel druk op komt te staan. Maar dat zijn zijn woorden, niet de mijne ;)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:19

Sizzle schreef:
marjoleinft schreef:

Afgelopen zomer is er ook een GP dressuurpaard omgegaan.

Het lijkt me verschrikkelijk als het om je eigen paard gaat.
Ik heb het wel 1x zien gebeuren op concours (basis sport) en dat heeft al een enorme impact gehad terwijl ik het paard niet kende.

ja dat lijkt me ook dat dat een flinke impact heeft.
ik hoop dat het mij nooit zal gebeuren.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:19

Whoknows schreef:
mamendt schreef:
...wij hebben een stal vol "athleten"zoals jullie noemen....

Wat doen jouw paarden als ik vragen mag :)

Wij hebben een spring/handel/trainings stal....wij trainen en brengen paarden uit op wedstrijd tot en met 1.45/ 1.50 niveau.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:20

Dat is bij wielrenners idd ook wel zo. :) Doordat ze meer rode bloedcellen in hun bloed hebben (= meer uithouding! althans minder snel verzuring), wordt het bloed wat dikker en idd moeilijker rond te pompen.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:32

Frats schreef:
Afgezien wat de doodsoorzaak is van dit paard. Volgens mij is topsport voor een paard niet gezond. Mensen kunnen aangeven wat er wel en niet goed gaat. Een paard kan dat niet. Niemand kan precies zeggen wat een paard wel en niet nodig heeft. Dit is voor een recreatie ruiter al moeilijk. Wat dan met zo'n extreme prestaties van topsport paarden?

Wat een onzin zeg...een paard en al helemaal een paard wat hoog getraind wordt geeft echt wel aan wanneer het teveel wordt...sterker nog als je een goede eigenaar/ruiter/trainer bent zie je vaak in een oogopslag als het paard niet fit is...of dat er teveel gevraagd wordt...dat merk je echt wel aan je paard.. daarbij worden de paarden op hoog niveau nauwkeurig begeleid......
Ik denk dat als je iedere dag bezig bent met je paard...hem verzorgt hem rijd en traint je echt wel merkt wanneer hij niet lekker in z'n vel zit.......en waar de amateur ruiter(met alle respect) zegt ach..alleen een bosritje kan geen kwaad zegt de proffesional....even wat rust in de zaak......want alleen een fit paard wat happy is in z'n lijf en tussen de oren kan presteren!! Da's mijn mening!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:39

pff nog 1 die in t parcours bezwijkt....
hoe erg voor de ruiter en omstanders die t gezien hebben

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:50

mamendt schreef:
Frats schreef:

Wat een onzin zeg...een paard en al helemaal een paard wat hoog getraind wordt geeft echt wel aan wanneer het teveel wordt...sterker nog als je een goede eigenaar/ruiter/trainer bent zie je vaak in een oogopslag als het paard niet fit is...of dat er teveel gevraagd wordt...dat merk je echt wel aan je paard.. daarbij worden de paarden op hoog niveau nauwkeurig begeleid......
Ik denk dat als je iedere dag bezig bent met je paard...hem verzorgt hem rijd en traint je echt wel merkt wanneer hij niet lekker in z'n vel zit.......en waar de amateur ruiter(met alle respect) zegt ach..alleen een bosritje kan geen kwaad zegt de proffesional....even wat rust in de zaak......want alleen een fit paard wat happy is in z'n lijf en tussen de oren kan presteren!! Da's mijn mening!

Bij een aneurysma kan het paard gewoon fit en happy zijn, je hebt van te voren geen weet/last van een aneurysma, alleen als hij klapt en dan kan het in 1 tel gebeurd zijn.

Maar het zijn nog steeds allemaal speculaties, ik heb nog nergens de doodsoorzaak gelezen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:52

Jammer dat de paardensport hier steeds onder te lijden krijgt. Het is natuurlijk vreemd dat dit gebeurt, maar vergeet niet dat dit ook gewoon op stal gebeurt. Waaraan is destijds de vijftien jarige Gran Corrado eigenlijk gestorven op stal? Weet iemand dat eigenlijk?

Dit soort paarden staan onder veterinaire begeleiding op zo'n evenement en worden ook nog eens door eigen veearts begeleid. Zo'n duur paard wordt echt niets omwille van zo'n wedstrijd efkes over de kling gejaagd hoor. Die willen ze niet kwijt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:58

Las dingen over erfelijke hartproblemen en voedingsmiddelen die dit kunnen veroorzaken...

Nou ben ik op en top leek daarin maar is het niet mogelijk dat de sportpaarden misschien wel onbewust zwakker worden per generatie omdat mensen steeds betere en prestatiegerichtere paarden willen hebben/zien?

En met zwakker worden bedoel ik dus dat het misschien wel paarden zijn die beter presteren maar kleine foutjes hebben in vaten,hart, andere organen... die dus door de topsport op een bepaald moment barsten en zo'n paard dus in elkaar zakt?

Of denk ik nu heel verkeerd...

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:10

marjoleinft schreef:

Deze wordt genoemd maar .. Er sterven 1000den paarden per dag .. in de wei op stal in de sport en bij de slager .. dat noemen ze realiteit ;)

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:15

Wat een bud nieuws, en sterkte voor de eigenaren en ruiter.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:27

Anoli schreef:
maar is het niet mogelijk dat de sportpaarden misschien wel onbewust zwakker worden per generatie omdat mensen steeds betere en prestatiegerichtere paarden willen hebben/zien?
-

Maar paarden worden toch ook gefokt op gezondheid? En geschift op gezondheid in de fokkerij?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:35

elllis schreef:
marjoleinft schreef:

Deze wordt genoemd maar .. Er sterven 1000den paarden per dag .. in de wei op stal in de sport en bij de slager .. dat noemen ze realiteit ;)

:roll:

En die paarden bij de slager zijn vaak op of hebben een blessure of iets dergelijks.
Tuurlijk gaan er dagelijks paarden dood, maar als bekende paarden op deze manier doodgaan is dat toch wel even heftig. Zo voor de ogen van vele mensen :=

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:40

Marjoow schreef:

En die paarden bij de slager zijn vaak op of hebben een blessure of iets dergelijks.
Tuurlijk gaan er dagelijks paarden dood, maar als bekende paarden op deze manier doodgaan is dat toch wel even heftig. Zo voor de ogen van vele mensen :=

Tuurlijk ! De rest sterft anoniem dat is minder erg :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:43

elllis schreef:
Marjoow schreef:

Tuurlijk ! De rest sterft anoniem dat is minder erg :D

Dat is helemaal niet minder erg voor het paard.

Maar sorry, ik vind niets erg aan een paard dat door ouderdom sterft. Ik heb er vrede mee als een paard door medische redenen word afgemaakt/ingeslapen.

Dit soort tragedies komen gewoon in het nieuws, en dat komt omdat er een paard ineens is dood gegaan, wat absoluut niet "normaal" was en wat een hoop mensen hebben gezien.

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:04

Sterkte voor iedereen!