Sander Marijnissen veroordeeld voor verkoop kreupel paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:02

BettyBel schreef:
Tjah het is maar net hoe je erin staat. Iedereen in dit topic heeft denk ik even weinig informatie.

Het is maar net wat je wil geloven.

A: De uitspraak van een rechter die verschillende deskundige heeft gehoord plus wiens vak het is recht te spreken.
B: De verkoper want die heeft een ''goede naam'' hoog te houden. Plus is hij altijd erg aardig naar zijn les klanten als we sommige mensen moeten geloven.

Ik hoef hier niet lang over na te denken doe mij optie A maar.

Je vergeet de blauwe ogen!

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:43

Dat is echt zuur voor hem. Kan me echt niet voorstellen dat dit met voorbedachte rade is gebeurd... :n

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:43

paardjes123 schreef:
Ik vind Sander Marijnissen een aardige vent, heb een paar keer bij hem gelest. Ik denk niet dat hij dit met opzet zou doen. Helaas zijn paarden geen machines en kunnen ze altijd wat mankeren

Tjonge jonge.. Wat naief!

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:45

Het blijft vervelend voor beide partijen.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:59

Spetter01 schreef:
Volgens mij gaat dit over een zaak uit 2008, waarin dhr. Marijnissen eerst twee keer in het gelijk is gesteld en pas nu in derde instantie wel is veroordeeld.
Ik vraag me af in hoeverre de dierenarts die het paard voor verkoop heeft gekeurd in zo'n geval aansprakelijk is. Die heeft dan toch kennelijk iets over het hoofd gezien/niet gemeld o.i.d.?

Dit is een civiele procedure en ik las dat hij in Hoger Beroep gaat, dus kan zijn dat er een tussenvonnis is geweest waarin hij in het gelijk is gesteld, dus geen definitieve uitspraak. Waarschijnlijk is er eerder al een comparitie geweest?
Vervelend is het wel idd en ja ook in dit geval zullen er 2 kanten aan het verhaal zijn.
Overigens is het helaas zo dat iemand die gelijk heeft niet altijd gelijk krijgt in onze rechtsstaat.
Heb al vaak gezien dat diegene met de meeste 'munitie' (wel of niet terecht) de meeste kans maakt om gelijk te krijgen ( en niet dat deze 100% gelijk heeft!)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:05

in 2008.. dus dat procederen duurt ook erg lang!! moet je wel het geld voor hebben... hij kocht natuurlijk al een duur paard.

is vast duidelijke zaak.. anders win je niet zomaar.

Mikey2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:20

kohtje schreef:
Het wordt steeds moeilijker om een paard te verkopen. Hij is echt niet zo dom geweest om moedwillig een kreupel paard te verkopen.

En het word ook steeds moeilijker om een gezond paard te kopen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:22

JessicaD88 schreef:
paardjes123 schreef:
Ik vind Sander Marijnissen een aardige vent, heb een paar keer bij hem gelest. Ik denk niet dat hij dit met opzet zou doen. Helaas zijn paarden geen machines en kunnen ze altijd wat mankeren

Tjonge jonge.. Wat naief!

Waarom? We hoeven toch niet altijd gelijk te gaan denken aan het slechtste. Hij heeft zijn naam hoog te houden en met 120 duizend euro is hij niet echt binnen. Dus lijkt het mij sterkt dat hij het paard met voor bedachte rade ongezond verkocht heeft.

Mikey2

Re: Sander Marijnissen veroordeeld voor verkoop kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:24

@ Hierboven
Vind het wel wat vreemd dat ie hem dan niet gewoon teruggenomen heeft.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:24

Nou het is niet zoals het bericht in de openingspost is.
Meneer Wensing is heel heel slim geweest het zo te spelen dat de rechter er weinig zicht meer op had.
Vind het echt vreselijk voor sander.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 08:57

Johnnydepony schreef:
Tja helaas voor meneer marijnissen zijn consumenten goed beschermd. En dus aan marijnissen om te bewijzen dat het paard bij verkoop geen blessure had. Ik hoop dat proffesionele verkopers dit nog een keer gaan leren en zo'n paard gewoon terug nemen. Risico van het vak.

Beetje kort door de bocht, het hangt er ook vanaf onder welke voorwaarden je een paard verkoopt, risico van transport voor de koper of voor de verkoper b.v.
Zonder de complete stukken te lezen kunnen we hier niet de "conclusie" gaan trekken dat de verkoper een kreupel paard altijd zou moeten terugnemen.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 09:43

Dat zeg ik ook helemaal niet, maar ik moet zeggen dat ik wel een verkeerde conclusie heb getrokken uit het eerste bericht. De meeste handelaren zouden er goed aan doen om zich eerst eens in te lezen in hun rechten en plichten voordat ze een paard verkopen, maar dat is hier niet eens aan de orde.

Ik heb nog wel even zitten neuzen in het tussenvonnis die al wel gepubliceerd staat en de bewijslast lag in dit geval zelfs bij de koper. De rechtbank acht dus bewezen dat het paard al kreupel was voor aankoop.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:59

youngster schreef:
Nou het is niet zoals het bericht in de openingspost is.
Meneer Wensing is heel heel slim geweest het zo te spelen dat de rechter er weinig zicht meer op had.
Vind het echt vreselijk voor sander.

Hoe zit het dan wel volgens jou? Want daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:12

Johnnydepony schreef:
Dat zeg ik ook helemaal niet, maar ik moet zeggen dat ik wel een verkeerde conclusie heb getrokken uit het eerste bericht. De meeste handelaren zouden er goed aan doen om zich eerst eens in te lezen in hun rechten en plichten voordat ze een paard verkopen, maar dat is hier niet eens aan de orde.

Ik heb nog wel even zitten neuzen in het tussenvonnis die al wel gepubliceerd staat en de bewijslast lag in dit geval zelfs bij de koper. De rechtbank acht dus bewezen dat het paard al kreupel was voor aankoop.

Dan moet je zeker een sterke zaak hebben.
Waar is dat tussenvonnis te vinden?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:24

kiana schreef:
Het recht is krom....
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn in NL 2 heeeeel verschillende dingen !

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Niet degene die 'gelijk' heeft wint, maar degene met de meest geslepen advocaat.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:24

Fitzroy schreef:
kiana schreef:
Het recht is krom....
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn in NL 2 heeeeel verschillende dingen !

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Niet degene die 'gelijk' heeft wint, maar degene met de meest geslepen advocaat.

Dat zei ik ook al een paar pagina's eerder.....
Eerlijk is eerlijk Wensing is een goede advocaat die verstand heeft van de wet én ook nog eens een keer een ruiter/paardenhouder is met verstand van zaken over paarden.
Dat scheelt je in een procedure heel wat uitleg aan een advocaat die nét weet dat een paard een dier is met vier benen en een staart...........

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:28

Paard was voor of tijdens de koop al kreupel volgens koper, en dan ga je toch 120.000 euro neerleggen????
Verhaal klopt aan geen kant!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 17:25

Misschien dat de blessure heeft uitgewezen dat die voor de verkoop al aanwezig was (maar niet opspeelde).
Je weet het niet.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:17

aerdenhout1 schreef:
Paard was voor of tijdens de koop al kreupel volgens koper, en dan ga je toch 120.000 euro neerleggen????
Verhaal klopt aan geen kant!

De dierenartsen vonden het paard al kreupel op de video, dat. Wil niet zeggen dat de koper hem kreupel vond.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:29

Als koper hem zelfs met dierenarts advies niet kreupel vond en alsnog bereid is zoveel geld neer te leggen..... eigen schuld dikke bult denk ik dan!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:03

de video is toch van voor de koper kwam ?
dan kan het toch prima ..er zijn toch geneog middeltjes om paarden even rad te hebben
waarom denk je dat er tegenwoordig vaak bkloed wordt genomen tijdens aankoop keuringen ..omdat vroeger genoeg geknoeid is met kreupele paarden

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:43

aerdenhout1 schreef:
Als koper hem zelfs met dierenarts advies niet kreupel vond en alsnog bereid is zoveel geld neer te leggen..... eigen schuld dikke bult denk ik dan!

Die video is pas later opgedoken. Die heeft de da in eerste instantie helmaal niet gezien.

Overigens is bloedafname tegenwoordig verplicht bij een aankoopkeuring.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:11

Johnnydepony schreef:

Beetje vreemd dat er gedacht wordt dat het andersom zou kunnen zijn. "Wie eist bewijst" geldt toch altijd voor dergelijke zaken. Marijnissen hoeft helemaal zijn onschuld niet te bewijzen. Het is juist aan de kopers om aannemelijk te maken dat hetgeen zij beweren juist is. Kennelijk vindt de rechter dat ze dat hebben gedaan.

aerdenhout1 schreef:

Maar zo is het natuurlijk niet gegaan. Het ging om een verborgen gebrek. Koper heeft kennelijk de rechter kunnen overtuigen dat dat verborgen gebrek bij verkoper bekend was of in ieder geval al aanwezig was ten tijde van de verkoop, anders hadden ze deze zaak nooit kunnen winnen.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 10-12-11 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:20

Blijkbaar ben je niet op de hoogte hoe het werkt als je bij een bedrijf een paard koopt. Als je particulier koopt werkt het anders maar als ik een paard bij iemand koop die het bedrijfmatig doet dan heb ik veel meer rechten.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:26

Juist, als er sprake is van consumentenkoop is het in eerste instantie aan de verkoper om te bewijzen dat ten tijde van de levering alles goed was. Hier heeft de rechter bepaalt dat de aard van de aandoening zich daartegen verzet en moest de koper bewijzen dat het gebrek reeds bij aankoop aanwezig was. En dat is ze dus gelukt.