Meer blessures in vrijheid dan tijdens training

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:05

Natascha dH schreef:
Volgens mij moet je het andersom zien:
Wat wij met onze paarden in training doen is dus geen verhoogd risico op blessures voor het dier. Tijdens normale activiteit van het dier uit eigen initiatief loopt het meer risico dan wat wij er van vragen onder het zadel.

Hier moet je er dan wel rekening mee houden dat er een kans is dat niet iedereen de vragenlijst helemaal naar eerlijkheid heeft ingevuld.
Dit onderzoek zou interesanter zijn geweest als ze een jaar lang 500 paarden zelf hadden verzorgt in verschillende groepen.
Dan kun je verschill in omheining en verschil van weide (grond ect) al weg rekenen. En je hebt dan een reëeler beeld over de verschillen per groep en de reacties van paarden in de wei.

BettyBel

Re: Meer blessures in vrijheid dan tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:34

Niks nieuws onder de zon. Daarom hou ik mijn paarden al jaar en dag binnen :D

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:00

Maar, een gewoon persoon traint hooguit (!!) de paarden twee uur per dag, hoeveel uur staan ze in de wei? Dus dan kan het percentage van de ongevallen die voorkomen tijdens de training wel lager zijn, maar als er dan gekeken wordt naar de tijd die er in training wordt doorgebracht of in de wei, dat het dan wel eens anders uit kan vallen.

Of ben ik nou raar?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:38

Onze twee merens staan altijd 7 x 24 uur buiten. Ondanks dat de twee (man en vrouw) een echt stelletje zijn en er veel gekroeld wordt tussen die twee, wordt er echt wel eens geslagen of gebeten. Dat zie ik wel eens aan de paarden. Dus dat extra risico op blessures dat geloof ik gelijk. 7 x 24 uur buiten staan (met inloop mogelijkheid) heeft als voordeel dat paarden heel stevig op de benen staan, want ook als het glad is staan ze buiten (met ijs en sneeuw strooien we zoveel mogelijk). Wij rijden ook altijd weer of geen weer, en op het moment ben ik de enige van stal die nog kan rijden en serieus dressuur kan doen in onze buitenbak. De anderen hebben binnenpaarden en die glijden gewoon veel gemakkelijker. Dus baasjes durven niet meer te rijden (we hebben geen binnenbak). Mijn paarden (op ijzers!) staan gewoon steviger. Dat geldt ook voor de wedstrijden, als de buitenbakken erg nat zijn dan baggeren wij daar gewoon doorheen. Geen enkel probleem. Zowel in stap, draf als galop. Mijn paardje staat gewoon stevig op haar ijzers (zonder kalkoenen). Gras en natheid met harde ondergrond en of bladeren is een ander verhaal want dan zijn paarden ook extra voorzichtig vanwege gladheid (dat voelen ze gelijk en passen daarop hun tempo aan).
Mijn paarden zijn wel bijna altijd rustig en relaxed. Het doet ze goed buiten staan. Bij ons op stal worden de paarden in de paddocks losgegooid één keer per dag. Enorme ontploffingen van vreugde zijn dan veel te zien. Lijkt me ook niet zo gezond om zonder warming up gelijk zo uit de plaat te gaan.
Ik onderschrijf het artikel dat pony's veel geharder zijn en een verhaal apart. Veel Merens verdragen niet om veel binnen te staan en ze slaan zich zelf letterlijk een weg naar buiten :n Helaas ken ik daar voorbeelden van. Dus het is ook afhankelijk van karakter van het paard. Wel is het zo dat voor veel paarden de levensvreugde met weidegang toeneemt. Paard is immers een grazer. Het is dus voor iedereen wikken en wegen en de keuze maken die bij je eigen paard past. Een luxe KPN-er zou ik nu ook niet 24 uur buiten zetten met dit pokke weer.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:48

Er staat dus ook in dat de paarden die 24/7 opgehokt staan een groter risico hebben als ze buiten komen dan depaarden die gewent zijn buiten te komen.

Mijn pony staat 24/7 buiten met inloopstal, ze is nog nooit zo werkwillig en kalm geweest.

Nee ik blijf bij mijn standpunt, mensen die hun paard 24/7 stal gunnen zijn geen paardenmensen maar mensen met paarden. Hou dan geen paard als je ze geen paard zijn gunt.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:52

randie schreef:
Blessures die opgelopen zijn in vrijheid kunnen al deels veroorzaakt zijn in training.. Training is voorzetje, los zijn en gek doen = de druppel.

Dat zei ik indd ook al op de eerste pagina.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:56

knollentuin schreef:
Marleen_ schreef:
Er is maar 1 oplossing... en dat is de kwekkeboom fabriek. Geen blessures, geen stalgebreken ellende, maar een lekker frikadelletje, daar komt het dus op neer! Wat een onzin enquete, ik trek mijn neus er voor op en heb lak aan dit soort wetenschappelijke onderzoekjes!!!

:') kwekkeboom maakt kroketten...geen frikadellen..

o ja :+ nou ja 1 pot nat :o

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:41

oh interessant zeg, ik ga mijn paardjes meteen ophokken

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:45

Wist ik allang.. paard heeft door training nog nooit iets gehad, maar tijdens loslopen heeft hij altijd wat. Maar dat is voor mij geen reden om hem binnen te houden.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:50

Mijn paard(die zomers 24/7 buiten loopt met nog 2 paarden), heeft een ernstige rug blessure gehad. ZE is achterovergevallen tijdens het steigeren en met haar nek op de grond geknald. De buren hebben het zien gebeuren. ZE sprong op en rende wel weer weg, maar toch problemen met rijden: Wervel verschoven en verkalking in de atlas en draaier!! Ben je zo €2.000,- armer en 5 jaar verder...

Bij recreatiepaarden merk je ook niet zo snel wat. Je vraagt geen topsport van ze. Als die andere 2 een keer een trap krijgen dan merken we dat niet. Als mijn paard een trap krijgt merk ik dat wel tijdens training.

Ik denk ook dat sportpaarden misschien een beter conditie hebben en daarom altijd wel wat energie hebben om eruit te gooien(sommige recreatiepaarden ook wel, hoor). Ik vind ook dat dit moet! Paarden horen even lekker te kunnen rennen en schoppen.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:55

pien_2010 schreef:
Onze twee merens staan altijd 7 x 24 uur buiten. Ondanks dat de twee (man en vrouw) een echt stelletje zijn en er veel gekroeld wordt tussen die twee, wordt er echt wel eens geslagen of gebeten. Dat zie ik wel eens aan de paarden. Dus dat extra risico op blessures dat geloof ik gelijk. 7 x 24 uur buiten staan (met inloop mogelijkheid) heeft als voordeel dat paarden heel stevig op de benen staan, want ook als het glad is staan ze buiten (met ijs en sneeuw strooien we zoveel mogelijk). Wij rijden ook altijd weer of geen weer, en op het moment ben ik de enige van stal die nog kan rijden en serieus dressuur kan doen in onze buitenbak. De anderen hebben binnenpaarden en die glijden gewoon veel gemakkelijker. Dus baasjes durven niet meer te rijden (we hebben geen binnenbak). Mijn paarden (op ijzers!) staan gewoon steviger. Dat geldt ook voor de wedstrijden, als de buitenbakken erg nat zijn dan baggeren wij daar gewoon doorheen. Geen enkel probleem. Zowel in stap, draf als galop. Mijn paardje staat gewoon stevig op haar ijzers (zonder kalkoenen). Gras en natheid met harde ondergrond en of bladeren is een ander verhaal want dan zijn paarden ook extra voorzichtig vanwege gladheid (dat voelen ze gelijk en passen daarop hun tempo aan).
Mijn paarden zijn wel bijna altijd rustig en relaxed. Het doet ze goed buiten staan. Bij ons op stal worden de paarden in de paddocks losgegooid één keer per dag. Enorme ontploffingen van vreugde zijn dan veel te zien. Lijkt me ook niet zo gezond om zonder warming up gelijk zo uit de plaat te gaan.
Ik onderschrijf het artikel dat pony's veel geharder zijn en een verhaal apart. Veel Merens verdragen niet om veel binnen te staan en ze slaan zich zelf letterlijk een weg naar buiten :n Helaas ken ik daar voorbeelden van. Dus het is ook afhankelijk van karakter van het paard. Wel is het zo dat voor veel paarden de levensvreugde met weidegang toeneemt. Paard is immers een grazer. Het is dus voor iedereen wikken en wegen en de keuze maken die bij je eigen paard past. Een luxe KPN-er zou ik nu ook niet 24 uur buiten zetten met dit pokke weer.

Helemaal gelijk. De meeste paarden zijn mooie vlakke bakken gewend. Vroeger reden ze zomers op het grasland en in de winter op het akkerland... als ze nu een grassprietje overdwars tegenkomen gaan ze op hun plaat! Nu heb ik een vreselijk knollebak die blank staat op dit moment, maar longeren gaat wel door. Voor het rijden ga ik na de binnenbak en dat rijdt wel even lekkerder.

Met wedstrijden ligt iedereen gelijk te zeiken als de bodem niet perfect is!! hel ligt echter nooit aan hun paard en/of kunnen...zucht.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:27

Een onderzoek van NIKS, dus.

Iedereen kan toch zelf wel (logisch nadenkende) op het idee komen, dat als je paarden maar heel beperkt op de wei/in de paddock komen dan eerder de neiging hebben om eens even te gaan "dollen"?

Als er nog ijzers onderzitten ook, en ze zijn niet aan terrein (in vrijheid) gewend, ligt een ongelukje meer voor de hand. OOK naar andere paarden toe.

Mijn 2 bonte paardjes staan 24/7 onbeijzerd buiten. Die hebben ook wel met een aantal Haflingers in wisselende samenstelling-groepjes gestaan. Dat geeft aanvankelijk enige onrust.
Twee van de Haflingers zijn alleen aan de voorvoeten beslagen (ivm hoefbevangenheid).
Als die achteruit zouden meppen, KAN de schade beperkt blijven.

Zelf zou ik helemaal nooit mijn paarden in een wei willen hebben waar ook rondom beslagen paarden liepen.Want een dreun met een beslagen achterhoef kan serieus aankomen.

Ook zie ik dat de beslagen paarden (al is het alleen maar aan de voorvoeten), toch moeilijker hun grond houden dan de onbeslagenen.

Mijn 2 paarden kennen de plassen, de kuilen, de bulten, de niet-betrouwbare plekken in de weide maar al te goed.
Ze staan nu gelukkig samen, niet meer in een (wisselende) groep met de Haffen, nu is er rust. Mekaar zitten ze wel eens voor de lol achterna, en tsja, er kan natuurlijk in die 24 uur buiten wel iets misgaan, dat risico neem ik dan maar, want binnenzetten voor de nacht is geen misdaad, daar kies ik echter voor mijn paarden niet voor.

Sedert een paar dagen gaan de 4 Haflingers 's-avonds wel op stal. Dat zijn mijn paardjes niet, dus dat moet iedereen maar voor zichzelf weten. Overdag gaan ze dan niet meer de weide op, maar weer in de zand paddock.

Mijn paarden blijven buiten in de weide. En ondanks het barre regen/storm weer hier in Drenthe op het moment, gaat het ze meer dan goed.
De oudste, van 8.5 jaar, Bonte Jaopie heeft nu sedert enige dagen wel een ongevoerde regendeken-met-vaste-halskap op... anders kan ik elke dag zijn manen uit de knoop gaan halen en ook in de ochtend niet opzadelen. Khavanna de jonge merrievan 2.5 jaar blijft BLOOT, want moet echt dit jaar nog wel een leuk pluche berenvachtje ontwikkelen.

Persoonlijk denk ik dat paarden die het gewoon zijn onbeslagen in/op de weide/terrein te leven, ook helemaal niet meer blessures oplopen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:32

Mindfields schreef:
heeft geen enkele waarde dit onderzoek, want de slijtage voorafgaand aan de genadeklap komt alsnog vaak door rijden. Uiteindelijk is 1 misstap dan de laatste druppel en bijv de pees scheurt, en dat is dan toevallig in de wei maar de oorzaak ligt daar dus helemaal niet.

Sluit ik mij bij aan.
Wat te denken van hoefstanden, conditie van de weide, etc.. Het is enkel een conclusie, zonder dat er per situatie gekeken wordt wat de aanleiding is
tot de uiteindelijke blessure.
De mijne heeft helaas tot twee keer toe een bandblessure opgelopen door verkeerde hoefstand, bij mij is de angst ook aanwezig op opnieuw blessures.. Echter.. Mijn paard gaat niet in een gouden kooitje leven zonder sociaal contact. Dan maar de omstandigheden zo optimaal mogelijk houden en paard zo trainen dat het sterk genoeg is :-) .

LoveMyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:39

Wat een klinklare onzin ja oké het is bewezen so wath! Ik ga mijn paard echt niet elke dag op stal laten.. Hij heeft stal ondeugt en word knetter als hij elke dag uren op stal staan!! en hij is al 3 jaar bij ons en nog geen 1x iets gehad! niet kreupel ect. ect. en hij loopt nog het meeste in de wei! bij zijn vorige eigenaar liep hij ook zoo vaak in de wei! en daar heeft hij ook 3 jaar gewoont! ook niks gehad geen kreupel heid of breuken. duss.... hij heeft al 6 jaar niks gehad... Het geld niet voor elk paard. Sommige paarden zijn gewoon gevoeliger en breekbaarder dan andere paarden _-:( >;)

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:20

Paarden die alleen op stal staan en er alleen uit komen om te rijden hebben veel vaker koliek.
Of andere ziektes (influenza of zo iets).
Dit zijn geen blessures zoals die in de wei voorkomen maar minstens net zo erg en de kosten zijn vaak veel meer als een wondje door de wei of soortgenoten.
Daarbij speelt het geluk van een paard ook mee en met wie zet je hem of haar in de wei.
Rangorde speelt een grote rol.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:52

Logisch toch? als de paarden altijd op stal staan en dan als ze een keertje naar buiten mogen in de paddock of weiland, dan gaan ze uit hun dak.

Eigenlijk zielig, want dan staan ze te veel binnen.

Oplossing is laat ze vaak buiten dan wordt het heel normaal voor ze en ook paardwaardiger.

En wil je geen blessures? ga niet zeuren en hou m op stal en bij het laten grazen aan de lijn.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:42

verbaasd mij niet, mijn paard heeft ook al zijn blessures door weidegang gehad en niet door training. Van het voorjaar nog trap tegen zijn been gehad in de weide, pees en bot waren zichtbaar en 2 maanden uit de roulatie.. maar goed, das het risico, wil hem er ook niet voor op stal laten..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:26

Weideblessures die ik aan mijn eigen paard gehad heb of in mijn directe omgeving meegemaakt heb:
Gebroken schouder, gebroken hoefbeen, gebroken bovenbeen, gebroken griffelbeen, kapsel van voorknie aan gort, verstuikte kogel, wonden tot op het bot, afgescheurd ooglid en ik kan er nog wel wat bedenken.
Allemaal veroorzaakt bij dagelijkse tot dag en nacht weidegang in stabiele tot relatief stabiele groepen.

Mijn conclusie: ja het geeft inderdaad meer risico
Gevolg: ik neem het risico dan toch maar weer.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:31

Ik heb altijd alles op de wei gehad en werkelijk nog nooit een blessure meegemaakt op de wei. Op stal heeft 1 paard zich een keer vastgerold met zijn been tussen de tralies, wonderwel niks aan overgehouden overigens. Verder 1 keer een hoefzweer, wie niet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:21

Een aantal(nogal veel) van de reacties zijn op zijn minst erg grappig. Er wordt gereageerd alsof men persoonlijk aangevallen wordt over de manier waarop men zijn/haar paard stalt/traint.
Dus op de barricade en het onderzoek nutteloos, waardeloos etc noemen. Of past de uitslag een aantal van jullie misschien slecht.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:33

Wat vindt jij dan van het onderzoek charlyt?

@ Sizzle...dan heb jij wel alle pech bij elkaar....ik heb alleen 1 keer een peesklap gehad bij een eerste pony...voor de rest nooit iets bij geen van mijn pony's paarden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:50

Ach, niet alle paarden zijn van nature even handig of zuinig op zichzelf.
Mijn eerste paard schoof gemiddeld 3x per week op haar voorhoofd door de wei.
Verder nogal wat nare gevolgen gezien van net even te grof spel van jaarlingen met elkaar of oudere dieren. Ook zijn sommige pony's aangeboren etterbakken en staan dan anderen te treiteren en uit te dagen tot de emmer echt vol is.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:57

CharleyT schreef:
Een aantal(nogal veel) van de reacties zijn op zijn minst erg grappig. Er wordt gereageerd alsof men persoonlijk aangevallen wordt over de manier waarop men zijn/haar paard stalt/traint.
Dus op de barricade en het onderzoek nutteloos, waardeloos etc noemen. Of past de uitslag een aantal van jullie misschien slecht.

Precies mijn idee. Wat een (p)(m)anische reacties komen hier voorbij...
Het zijn allemaal hele logische dingen, daar hoef je je paard niet voor op te hokken, maar het ontkennen is eigenlijk best sneu.
Wat is er mis met een beetje common sense en realisme?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:46

Er worden geen conclusies uit het onderzoek zelf getrokken en er wordt ook niet gezegd dat op stal zetten "dus" beter is, er wordt alleen in percentages aangegeven hoe blessures verdeeld waren om een overzicht te krijgen en het bevestigd alleen wat al duidelijk was, dat paarden die "te lang" op stal staan een grotere kans lopen om zich te verwonden als ze dan naar buiten gaan, en ook op stal.
Er staat ook duidelijk bij dat ze een vervolg onderzoek wil doen over hoe blessures ontstaan.

Reacties als mijn weide paard heeft nooit wat zijn net zo nutteloos als mijn stalpaard heeft nooit wat, hier is gewoon onderzocht onder de paarden die wel wat hadden waar dat opgelopen is....

Ik denk trouwens dat bij het invullen bepaalde blessures, met name rugproblemen of overbelasting niet worden ingevuld omdat het niet echt een naam heeft of omdat een ruiter niet wil toegeven dat hij zijn paard "wat aangedaan" heeft door de training.

Enquetes zijn wat dat betreft niet zo betrouwbaar als waarneming. Maar wel een snelle en goedkope manier...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:09

En aan een enquete kan je nog aardig sturing geven door middel van het type vraag.
Open vragen of gesloten vragen.
Bijvoorbeeld:

Heeft u vaak hoofdpijn ?? antwoord ja / nee
Heeft u weleens last van hoofdpijn ?? antwoord nooit / soms / vaak

Op de eerste vraag zal bijna iedereen "nee" zeggen.
Bij de tweede vraag zal het antwoord "soms" worden.