Anky van Grunsven wint in Salzburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:55

piepenfiets schreef:
winsurfen

That's it, gewoon gaan WINsurfen :D, altijd goed voor een 1e plaats...

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:12

setteke schreef:
piepenfiets schreef:
winsurfen

That's it, gewoon gaan WINsurfen :D, altijd goed voor een 1e plaats...

Gnagna,ya got me scherpeke :D

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:23

Aangezien alleen de link van de video van de kur in dit item stond, heb ik even die van de special erin gezet.

Deze proef is beduidend beter. Stabieler, ZEER VEEL BUIGING (piepenfiets!!) met name in de geweldige traversalen. super uitgestrekte draf (met gebruik van achterbeen) jammer van de fout in de 1e x. Mooi front, licht en luchtig aan de hand, mooi orenspel.
Wat betreft de "onregelmatigheid" in het voorbeen (koetje10) wil ik het volgende opmerken. Ik denk dat dat komt omdat ze hem aan het trainen zijn dat hij met een spectaculairder voorbeen gaat lopen, om een paard dat te leren moet je hem met je been activeren en aan de voorkant een ophouding maken zodat hij niet naar voren wegloopt maar de activiteit omzet in expessiviteit. dat houdt automatisch in dat je door een fase heen gaat waarin dat nog niet allemaal soepel en gelijkmatig verloopt. Het paard is nog niet bevestigd in de oefening en vraagt nog veel ondersteuning en aanvulling van de ruiter. Een paard moet immers ook de kracht en de balans ontwikkelen om dat te kunnen en hij moet gaan begrijpen wat je wilt. Je kan je dus voorstellen dat hij de ene keer feller op het been reageert dan de andere keer. Waardoor je m.i. de onregelmatigheid ziet.Net zoals heel veel paarden in het begin passage ook ongelijkmatig (kunnen) lopen. Salinero kent passage natuurlijk maar passage met een expessiever voorbeen nog niet. Ik heb veel vertrouwen in Anky dat ze dat ook allemaal wel ziet en weet en thuis gewoon rustig door traint. Wie kan zich niet herinneren dat er veel commentaar was op de stap van Bonfire en dat Sjef en Anky dat ook door te trainen helemaal hebben veranderd? Ik vind het juist extra knap dat ze in staat is om het reeds geleerde aan te passen en te veranderen.
Overigens vond ik wel dat hij in de wissels om de 2 enorm slingerde (de eners waren overigens geweldig), maar goed ook dat zal Anky wel weten. Laten we ons niet druk maken en vertrouwen op de vakvrouw. Maar het wordt wel reuze spannend zo ri LONDEN!!

PS wat staat ie stil bij C!!!!!

ter vergelijk een kur van 2005 op de EK waard: 1 gouden medaille, 83%
Kijk en vergelijk

kur WEG 2006, Goud, 86%
Laatst bijgewerkt door diktrom op 05-12-11 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:46

Euh Diktrom buiging is meer dan de hals één kant op,goed te zien in de door jou als geweldig beschreven traversalen. Zowel correcte laterale buiging als buiging in de gewrichten vd achterhand zijn afwezig.Kan ook niet anders;achterbenen zijn n.l. achter de massa. Je commentaar had ik nog kunnen begrijpen als het over een relatief onervaren paard ging maar ik zou toch denken dat dees al behoorlijk bevestigd is.Een ophouding werkt niet alszodanig met deze hoeveelheid druk. Het achterbeen werd gebruikt in de uitgestrekte draf,lijkt me logisch(sorry voor het Cruyfje) alleen niet goed,het wappert achter de rest aan.

diktrom

Re: Anky van Grunsven wint in Salzburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:04

wel piepenfiets geef maar eens een voorbeeld van wat je dan wel goed vind..............

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:16

Op t moment vind ik uit de huidige sport Carl Hester een voorbeeld,die heeft nog beweging in zn paarden,de spanning en ontspanning zijn met elkaar in verhouding en oefeningen worden in harmonie en vooral correct uitgevoerd. Er is schwung en hankenbiegung,het achterbeen is dragend omdat de hand dit ook toelaat.Deze dingen zijn i.m.o. vereisten en mis ik stuk voor stuk in de filmpjes van Anky hier.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:16

koetje10 schreef:
Jongens, hou toch alsjeblieft op met dat zinloze gefit op elkaar. Echt te triest voor woorden. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en mag die hier verkondigen, dat heet vrijheid van meningsuiting. Ga dan asjeblieft volwassen op elkaar in en niet direct 'de beste stuurlui staan aan wal' en opmerkingen in die trent.

Heb beide filmpjes bekeken, vind haar laarzen vreselijk :+ maar dat terzijde. vertel direct dat ik maar een recreatieruiter ben, voordat we dat gezeur krijgen :P ik zie een amazone die iets achterover hangt, kan door de kwaliteit op YT niet beoordelen of ze aan de teugels hangt. Wel een mooie hoofd-hals houding, en de muziek onder de kuur ook echt geweldig. Wat mij wel opviel (misschien wel weer kwailteit van YT) is dat Salinero met zijn rechtervoorbeen veel meer lijkt te 'grijpen', als ik het zo mag verwoorden. Geen idee hoe je het anders noemt :+ daar heb ik me echt hard aan gestoord, omdat hij haast onregelmatig lijkt! En waar in een ander topic de hel losbarst als onze trots in duitsland hetzelfde loopt, word er hier niet over gesproken.... of ben ik de enige die het ziet? Misschien ligt dat dan aan mijn eigen kwaliteiten ;)

Maar desondanks, super prestatie, naar een pauze van 2 jaar en ben erg blij ze weer in de rind te zien. de foutjes zullen vast nog verbeterd worden, ze heeft ten slotte niet voor niks zo'n imposante staat van dienst...

Dat heb je heel goed gezien, koetje10, dat rechtervoorbeen kwam veel hoger uit als linksvoor, maar ook achter zit de onregelmatigheid.
Dat noemen we taktfouten! Als die er zijn dan klopt de rest dus ook niet ...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:17

piepenfiets schreef:
Op t moment vind ik uit de huidige sport Carl Hester een voorbeeld,die heeft nog beweging in zn paarden,de spanning en ontspanning zijn met elkaar in verhouding en oefeningen worden in harmonie en vooral correct uitgevoerd. Er is schwung en hankenbiegung,het achterbeen is dragend omdat de hand dit ook toelaat.Deze dingen zijn i.m.o. vereisten en mis ik stuk voor stuk in de filmpjes van Anky hier.

Ben het eens met al je posten!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:26

piepenfiets schreef:

ik vind Hester ook echt geweldig!! Ik weet dat Anky nog eens tuk gaat groeien in haar proeven. En wie weet is Hester ook wel gegroeid, dat maakt de sport weer spannend!
Wel opvallend dat Hester en van Grunsven hun paarden op een vergelijkbare wijze trainen! Dat zie je meteen aan de losheid van deze paarden die mooi deinen in de rug zonder vast te zetten. Dat maakt de beweging van deze paarden zo adembenemend.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:30

Abacab schreef:
piepenfiets schreef:

ik vind Hester ook echt geweldig!! Ik weet dat Anky nog eens tuk gaat groeien in haar proeven. En wie weet is Hester ook wel gegroeid, dat maakt de sport weer spannend!
Wel opvallend dat Hester en van Grunsven hun paarden op een vergelijkbare wijze trainen! Dat zie je meteen aan de losheid van deze paarden die mooi deinen in de rug zonder vast te zetten. Dat maakt de beweging van deze paarden zo adembenemend.

Carl Hester rijdt het "oude" LDR op halslengte.
Anky rijdt modern LDR, oftewel Rollkur/Hyperflexie.
Dus totaal geen vergelijk, hetgeen ook terug te zien is in álles ...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:46

murphy102 schreef:

Zover ik weet is Rollkur en hyperflexie verboden; http://www.horses.nl/dressuur/nieuws/14 ... oden-video

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:52

Carl hester kur rotterdam 2011

Mijn mening: mooi paard. mooie uitgestrekte gangen, fijne ruiter maar:
diagonaal linksvoor rechts achter blijft langer hangen in de passage (gooit het been misschien niet verder naar voren maar ook dit zijn tact fouten) met name op 06:20 en verder wordt het heel erg.)
Piaffe: komt achter niet meer van de grond, paard kruipt verderop in proef daarbij achter de teugel.
zigzag traversale; achterbeen gebruik en buiging zeker niet beter dan Anky. Paard knikt door bij omstellen van rechts naar links
uitgestrekte draf: mooi maar geen beter ab gebruik dan salli
Overall: paard duikt naar mate de proef vordert nek is niet meer het hoogste punt. Lengte id hals gaat verloren.
Bij pirouettes verliest het paard balans waardoor het naar binnen valt en sneller gaat draaien
conclusie m.i. paard is nog jong op dit niveau maar heeft veel potentie. Waneer het sterker wordt zal het de oefeningen beter gaan lopen.

Carl Hester GP special kijk deze eens tegelijk met die van anky

Opmerkingen voor deze proef van Carl zijn wat mij betreft gelijk aan de eerdere.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:56

Weet je wat nu zo heerlijk is aan de sport: al die juryleden die er volgens murphy en piepenfiets de ballen verstand van hebben, zorgen ervoor dat niet alleen Anky 3x olympisch goud gewonnen heeft(+ nog veel meer), maar ook dat Edward aardig wat goud binnen heeft gehaald, net als Adelinde.
Ik ben dan toch geneigd om deze officials hoger in te schatten dan murphy en piepenfiets. Ze zullen er toch wel iets van weten, die juryleden die een lange weg te gaan hebben voor ze de O status bereikt hebben en de grote kampioenschappen mogen beoordelen.
En zoals Murphy zonder veel omhaal het Salzburger jurycorps diskwalificeert, ach ja, ieder heeft zijn mening, dat houdt het levendig op Bokt.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:56

setteke schreef:
murphy102 schreef:

Zover ik weet is Rollkur en hyperflexie verboden; http://www.horses.nl/dressuur/nieuws/14 ... oden-video[/quote

Precies!! En daarom heeft Sjef er gemakshalve maar LDR van gemaakt, want daar had de FEI geen probleem mee.
In de praktijk echter is er níets verandert ...

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:17

murphy102 schreef:

grappig dat salli meer lengte id hals heeft en minder duikt .....................

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:46

Waar is nu die leuke 5 dec post? Whatever happens a/d voorkant zie je terug in de achterkant(alweer een cruyfje).Bij CH zie je schwung,een ondertredend en dragend achterbeen,sorry ladies maar dat zie ik echt niet bij AvG en zo zijn er meer verschillen,verklaar me voor gek,interesseert mij geen :){ Er is een groot verschil tussen dressuur zoals die bedoelt is en de huidige "show"dressuur.Ch weet beiden te combineren onze NL top,helaas rijdt een show gebaseerd op dressuur

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:57

wel piepje die cruijf hep hut ook wel eens bij het verkeerde eind. Misschien moet je toch nog even op 6.15 kijken van de eerste video van Carl.
Ik weet niet WHAT er bij hem HAPPEND aan de voorkant, maar aan de achterkant HAPPEND NOTHING!

wat betreft 5 dec post, ik gok dat de sint weer aan het INpakken is ipv UITpakken.
Laatst bijgewerkt door diktrom op 06-12-11 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:08

Inderdaad, het paard van CH gaat werkelijk zeer onregelmatig in het laatste stuk passage. Zal wel komen doordat hij "oud" LDR rijdt en dan is het natuurlijk mooi <:)
Nee hoor, grapje. Maar zo zie je maar, iedereen kan het overkomen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:19

CharleyT schreef:
Weet je wat nu zo heerlijk is aan de sport: al die juryleden die er volgens murphy en piepenfiets de ballen verstand van hebben, zorgen ervoor dat niet alleen Anky 3x olympisch goud gewonnen heeft(+ nog veel meer), maar ook dat Edward aardig wat goud binnen heeft gehaald, net als Adelinde.
Ik ben dan toch geneigd om deze officials hoger in te schatten dan murphy en piepenfiets. Ze zullen er toch wel iets van weten, die juryleden die een lange weg te gaan hebben voor ze de O status bereikt hebben en de grote kampioenschappen mogen beoordelen.
En zoals Murphy zonder veel omhaal het Salzburger jurycorps diskwalificeert, ach ja, ieder heeft zijn mening, dat houdt het levendig op Bokt.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan. :D

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:50

Als de Ned. top zou rijden als Carl Hester, zou er toch niet die ophef over trainingsmethoden zijn die er nu al jarenlang wel over de Ned. top is ....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:59

In Nederland heeft men (bijna) altijd kritiiek op sporters. Je moet vooral niet met je kop boven het maisveld uitsteken, dat wordt niet gewaardeerd. De beste stuurlui staan sowieso aan de wal, in dit geval, zitten die op Bokt. :D
En natuurlijk is niet alles perfect en worden er fouten gemaakt. Ik wil de eerste ruiter wel zien, die geen/nooit fouten maakt. Dan laten we het presteren op wereldniveau nog maar even er buiten. Net als die onzin dat het gemiddelde sportpaard maar 7 jaar wordt (volgens sommige Bokkers). Dan doet Anky toch nog iets goed met Bonfire en Salinero, die zitten in geleende tijd, volgens die Bokkers. ;)
Ach, ik ben verder niet zo chauvinistisch, als Hester of een ander een mooie kür neerzet, kan ik daar ook van genieten.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 08:53

diktrom schreef:
wel piepje die cruijf hep hut ook wel eens bij het verkeerde eind. Misschien moet je toch nog even op 6.15 kijken van de eerste video van Carl.
Ik weet niet WHAT er bij hem HAPPEND aan de voorkant, maar aan de achterkant HAPPEND NOTHING!

wat betreft 5 dec post, ik gok dat de sint weer aan het INpakken is ipv UITpakken.

Het feit dat je zo hebt moeten zoeken en het punt precies aan kunt geven zegt genoeg

Electra63 schreef:
In Nederland heeft men (bijna) altijd kritiiek op sporters. Je moet vooral niet met je kop boven het maisveld uitsteken, dat wordt niet gewaardeerd. De beste stuurlui staan sowieso aan de wal, in dit geval, zitten die op Bokt. :D
En natuurlijk is niet alles perfect en worden er fouten gemaakt. Ik wil de eerste ruiter wel zien, die geen/nooit fouten maakt. Dan laten we het presteren op wereldniveau nog maar even er buiten. Net als die onzin dat het gemiddelde sportpaard maar 7 jaar wordt (volgens sommige Bokkers). Dan doet Anky toch nog iets goed met Bonfire en Salinero, die zitten in geleende tijd, volgens die Bokkers. ;)
Ach, ik ben verder niet zo chauvinistisch, als Hester of een ander een mooie kür neerzet, kan ik daar ook van genieten.

Volgens mij staat heel bokt juist op de banken als er NL succes geboekt word hoor.Het gaat ook niet om fouten maken,ben ik helemaal met je eens.Het gaat erom dat de hele basis van nageeflijkheid,schwung,buiging en gedragenheid ontbreekt,ik zoek niet naar een foutloze piaffe maar wel een zonder hoge croupe,zakken en dragen zijn minimale voorwaarden.Ik ben wel zo chauvinistisch dat ik NL graag zie winnen met onze traditie en kwaliteit zowel ruiters als paarden.De huidige manier waarop stoort me en de navolging ervan door alle anky-wannabe's in den lande.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:37

@Diktrom, wat leuk dat je alles zo bij elkaar hebt gezet met je commentaar er bij. Ik vind het nog steeds adembenemend om beide combi's in de ring te zien.

Ik heb ook nog wat gevonden, iets waar Murphy en Piep heel blij van worden. Volgens mij is dit meer het beeld van de dressuur dat jullie graag weer terug in de ring zoude willen zien.
Een korte docu over de legendarische Joseph Neckerman met Asbach

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:26

En deze vond ik ook nog, jeugdsentiment :j
Stuckelberger en Boldt op de OS 1976
De uitvoering van de traversalen en de pirouettes vond ik opvallend.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:27

Begrijpend lezen is niet gemakkelijk, zo blijkt maar weer.
Waar het omgaat:
Hóe wordt een resultaat verkregen!!!
Door een paard tijd te geven en vanuit de biomechanica te werken óf ... door dwang...?!