Jockey overleden na val van paard in Normandië

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:09

Aziza_XX schreef:
mochten ze in jumping/dressuur 1 soort zweep verkopen die erkend is door de federatie zoals ze dat in koers doen, zouden ze al een pak verder zijn in de sport

ochja, en boeter opgeven voor te veel zweepslagen en ruiters te voet zetten voor een aantal weken bij ongepast rijgedrag.. zou nog een vooruitgang zijn denk ik

Daar ben ik het helemaal mee eens. Het zou zo gek nog niet zijn om het voorbeeld van de draf- en rensport te volgen.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:10

saskiakefie schreef:
Het zal best, maar ik denk dat die zweepslagen niet 'bewerkt' zijn op tv en internet ;) Ik zie toch echt wat er gebeurd. Hoe het bij het trainen gaat weet ik niet en ik weet of ik dat wel zou willen weten..

er is maar 1 oplossing, ga renpaarden rijden en je zult al snel voelen hoe een renpaard in elkaar zit.
kijk dan ook maar hoeveel maal ze naast het paard slaan en hoeveel maal ze effectief slaan

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:11

In_Black schreef:
Aziza_XX schreef:
mochten ze in jumping/dressuur 1 soort zweep verkopen die erkend is door de federatie zoals ze dat in koers doen, zouden ze al een pak verder zijn in de sport

ochja, en boeter opgeven voor te veel zweepslagen en ruiters te voet zetten voor een aantal weken bij ongepast rijgedrag.. zou nog een vooruitgang zijn denk ik

Daar ben ik het helemaal mee eens. Het zou zo gek nog niet zijn om het voorbeeld van de draf- en rensport te volgen.

en met een gewoon ringbit ^^ zou een heel harmonieuse sport worden

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:15

Aziza_XX schreef:
er is maar 1 oplossing, ga renpaarden rijden en je zult al snel voelen hoe een renpaard in elkaar zit.
kijk dan ook maar hoeveel maal ze naast het paard slaan en hoeveel maal ze effectief slaan

Het maakt me niet uit of ze echt slaan of nep slaan, je zit een paard alleen maar op te jagen en dieper te laten gaan dan dat gezond is en het paard zelf wilt.
Een paard zou hier niet voor kiezen, wat heeft hij hier aan? Wat bereikt hij hiermee?

In_Black

Re: Jockey overleden na val van paard in Normandië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:18

Je slaat de plank alweer gruwelijk mis, hoor. Men laat de paarden niet onverantwoord diep gaan. Er wordt bijna overal standaard gewerkt met hartslagmeters, en elke training wordt uitgebreid gelogd. Zodra een paard ook maar iets verval toont, wordt de arbeid gelijk teruggeschroefd.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:21

Ja in de training vast wel ;) Maar in de wedstrijd niet. Dat hoef je mij niet te proberen wijs te maken.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:25

saskiakefie schreef:
Aziza_XX schreef:

Het maakt me niet uit of ze echt slaan of nep slaan, je zit een paard alleen maar op te jagen en dieper te laten gaan dan dat gezond is en het paard zelf wilt.
Een paard zou hier niet voor kiezen, wat heeft hij hier aan? Wat bereikt hij hiermee?

lees een boek waarin uitgebreid wordt hoe een paard denkt.. het maakt geen keuzes maar reageert volgens zijn instict, en linken die hij geleerd heeft te maken.

moest ik redeneren zoals jij denkt zou ik zeggen dat het paard KIEST van niet te rennen, en gewoon niet start, nooit geen piste meer op gaat en agressief reageert tov de mens

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:27

paarden die niet klaar zijn voor te rennen, lopen niet, punt uit.
te moeilijk om te snappen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:29

Je hebt helemaal gelijk Aziza, een paard kan niet kiezen, maar als je het hem zou vragen en hij zou dat kunnen weet ik wat die zou kiezen. Een paard wordt niet snel agressief omdat het een vluchtdier is en zal liever weg rennen. Dus reageert inderdaad volgens zijn instinct.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:29

Aziza_XX schreef:

En dat is niet waar. :n

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:31

Een paard wat zich na een ren niet goed heeft gevoeld, laat zich de volgende keer niet eens "boxen". Verder weet een trainer wel wanneer een paard er klaar voor is. Het is niet dat ze zomaar in een race worden losgelaten. hier gaat nogal wat voorbereiding aan vooraf.
En geen jockey of pikeur zal in een wedstrijd zijn paard opblazen, daarvoor zijn de paarden ze veel te dierbaar en te kostbaar.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:32

saskiakefie schreef:
Aziza_XX schreef:

leg dan maar uit als je het beter weet..

waarom zou een paard dat niet klaar is om te rennen ingeschreven worden voor een koers als het toch geen kans heeft
kost geld hoor, een paard in koers engageren..

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:32

saskiakefie schreef:
Aziza_XX schreef:

Moet ik je toch even corrigeren, dat is wel waar.
Je kunt niet zomaar een paard inschrijven voor een race. Ze moeten eerst een bepaalde limiet lopen voor ze mogen starten. Halen ze deze limiet niet, dan zijn ze er niet klaar voor en komen ze niet op de baan.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:34

zou zonde zijn om paarden die geld waard zijn kapot te maken aan 2jaar als ze zien dat ze op 3 of 4 jaar toppers worden.

trainers zijn heus niet dom hoor, waarom denk je dat trainer zijn bijna een geleerdensport is????

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:45

Over het gedoe van dressuur:
1. jullie veranderen het hele verhaal.
2. Ja ik ben het met jullie eens dat het zielig is dat je bij elke pas je sporen gebruikt, of een hoofdstel dat 5 kilo weegt! Niet normaal hoeveel tuig je nodig hebt om je paard te kunnen rijden!!!

Maar ik rij ook dressuur. Maar dan wel zonder zweep, sporen, en alleen een hoofdstel met de basis riempjes en 1 lichte bitje.

Afbeelding

Ik vind mijn rij techniek dus niet bepaald zielig ofzo. Bij deze foto heb ik wel een zweep vast maar niet voor gebruik. Nu gebruik ik geen zweep meer.
Maar ff weer terug naar het echte onderwerp. En de sporen gebruik ik ook niet meer.
ON Topic

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:59

ben ik ook voor, ik rijd ook eventing en weet wat het is om dressuur te rijden (hoop ik toch ^^)
maar er zijn zoveel mensen die verkeerd omgaan met paarden omdat ze denken dat het 'goed' is voor hun dier, en dit gewoon omdat ze die zoals mensen behandelen en geen besef hebben van wat de basisbehoeften van een paard zijn... laat een paard een paard zijn :)