Vrienden overleden vrouw vragen aandacht voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:28

Dav schreef:
eenitraM schreef:
Dus raad ik je aan niet de weg op te gaan ;)

_O- _O-

Echt wat'n suffe beredenering maak jij.
Dus omdat mijn paard kan schrikken van onverwachtse dingen zoals bv vallende kettingen op het asfalt of andere situatie's die je niet zomaar kan trainen zou ik dus niet meer langs de weg mogen _O-
Tuuurlijk.....

Het is echt niet zo dat als ik een keer langs de weg rij dat het levensgevaarlijk is/ongeleid projectiel.

GamblersCup schreef:
Pak de trailer.

Jaaa en die heeft natuurlijk ook iedereen en iedereen heeft daar ook zomaar tijd voor om spullen in te laden,knol erin,naar 1of ander afgelegen liefst ook nog afgezet stuk groen te gaan en daar 20min te rijden en dan weer terug.
Wederom een kortzichtige reactie.

Tuurlijk mag je langs de weg. Maar als je onder een auto ligt niet beginnen te jammeren en met je vinger wijzen. Dat is je eigen domme schuld geweest.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:29

Huertecilla schreef:
chevax schreef:
Schandalig dat dit topic nu wordt gebruikt om gelijk te halen, terwijl dit topic gaat over een verongelukte amazone.

Mijns inziens is het onderwerp een actie naar de andere verkeersdeelnemers toe.
Met de strekking daarvan hoef je het niet mee eens te zijn en moet je daar dan een andere topic voor openen?
Mijns inziens kan discussie daarover tot kennisvergroting en inzicht leiden -> ruiterveiligheid.

HC, er zijn ook nog andere zienswijzen en eentje daarvan is dat je in een topic over een actie voor een overleden vrouw rekening houdt met gevoelens. Ongelukken gebeuren en als je alles analyseert, hoeft feitelijk geen enkel ongeluk te gebeuren. Maar ze gebeuren wel en de vriendin van de verongelukte vrouw vraagt aandacht voor de veiligheid in het verkeer. Maar dat is geen vrijbrief voor om het even wie om stellig te zeggen dat (want daar komt het op neer als je dit topic leest) de vrouw niets met haar paard in het verkeer te zoeken had.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:29

Zeg modjes, niet overdrijven svp.

Er is een discussie gaande en er wordt verder nergens iemand voor idioot uitgemaakt. En het is een forum, daar ontstaan discussies. Eigenlijk goed dat zoiets besproken wordt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:30

xxCYNNxx schreef:
Hmmm goed idee voor zo'n postbus 51 spotje: randdebielen die in auto een paard express laten schrikken waarbij ruiter verongelukt of zoiets....harde spot maar misschien dat dat de boodschap eens overbrengt

Goed idee.
Ik stel voor dat er een serie over paarden in de openbare ruimte komt.
Zo ook een spot over onvaardige ruiters op onveilige paarden, over paardrijden waar dat niet mag, over wat verplichte verlichting is en wat níet mag etc.
Helmaal voor!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:33

chevax schreef:
Maar dat is geen vrijbrief voor om het even wie om stellig te zeggen dat (want daar komt het op neer als je dit topic leest) de vrouw niets met haar paard in het verkeer te zoeken had.

Nee, dat is wat jij er uit haalt. Er wordt hier gesproken over wanneer wel en wanneer niet het verkeer in met paard. Niemand hier heeft gezegd dat die vrouw verkeerd bezig was.

En het staat als een voorpagina nieuwsbericht, dus daar komen inderdaad reacties op. Zoals altijd bij een voorpagina bericht, het is gewoon nieuws, geen verhaal van iemand die de dame gekend heeft. Als iemand een topic opent die de vrouw gekend heeft, ziet dat er heel anders uit en komen er condoleances etc. Geen discussies.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 21-11-11 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:33

S_Halley schreef:
Tuurlijk mag je langs de weg. Maar als je onder een auto ligt niet beginnen te jammeren en met je vinger wijzen. Dat is je eigen domme schuld geweest.

Dat vind ik wat kort door de bocht.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:39

Dav schreef:
Dus omdat mijn paard kan schrikken van onverwachtse dingen zoals bv vallende kettingen op het asfalt of andere situatie's die je niet zomaar kan trainen zou ik dus niet meer langs de weg mogen _O-

S_Halley schreef:

Mijn domme schuld?? Jij bent lekker...

Paard schrikt in de bak,prima daar kan je idd op voorbereiden/trainen. Weet je gelijk of je paard weg galopeert of stil blijft staan of de lucht in springt etc.

Paard is verder mak,lief,betrouwbaar maar in extreme situatie's kan je te laat zijn met reageren of een andere reactie verwachten.
Als de shovel voorbij rijdt,weet ik dat m'n paard daar niet van schrikt dus ontspannen rij je door,dat die kettingen vallen en een vonkenregen veroorzaken en dat je daardoor kan vallen is dan eigen schuld?? Paardje heeft nog nooit zo heftig gerageerd en tuurlijk de volgende keren waren wat spanningen maar allemaal weer weg kunnen rijden.

Een supergroen paard moet je niet zomaar mee nemen langs de weg,dat is vragen om ongelukken,doe dat of in een groep of op Zondag/rustige dag of telkens korte stukje's oid (paard afhankelijk,niet ieder paard is een held)
Maar paarden wat gewoon netje's luisteren,vertrouwen hebben in elkaar,weten dat ze niet van ieder graspolletje weg springt daarmee zou je rustig langs de weg mogen en dat idee van postbus 51 etc zou echt niet verkeerd zijn.
Leren met elkaar om te gaan en ook de gevolgen erachter kunnen voorstellen/bedenken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:42

Huertecilla schreef:
bulck schreef:
Een paard is en blijft een (vlucht) dier

´Vluchtdier´ bestaat niet :)*
Gelukkig maar, want het is een afdoende argument voor een verbod ervan op de weg.

Onder de streep is dit wéér een topic wat illustreert hoe nodig een écht ruiterbewijs is.
Minimum leeftijd van 18 jaar en al.

Vluchtdier (verzamelnaam)bestaat wel, vluchten is namelijk een oerinstinct van een prooidier, en daar kan je met een paard niet rond.
Echter is een paard ook een conditioneringdier, vandaar dat we er bvb een rijpaard van hebben kunnen maken.

Niet te vergeten dat het verkeer gestart is met en door paarden en niet door automobilisten (zijn pas eeuwen later om de hoek komen kijken), dus moeilijk om hen te verbannen :-)

Nu ontopic, paarden mogen op de openbare weg. Openbaar betekent dus toegankelijk voor iedereen. Daarom zijn er dus regels opgesteld, nl de verkeersregels. Iedere deelnemer heeft daarin zijn rol te spelen om dit zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen.
Dus nu kunnen we hier een hoop verkondigen, feit blijft dat dit een ongeluk betreft met een fatale afloop, veroorzaakt door een verkeerd ingeschat inhaalmanoeuvre door de chauffeur van het voertuig. Wederom senibilisering hieromtrent is wss nodig en daar kan een case als deze prima voor dienen.

En nu leven we hier allemaal in ons micro paardenwereldje, maar dat is niet voor iedereen zo. Zoveel ongelukken met paarden komen ook niet voor op de openbare weg, echter grijpt het uiteraard wel aan als het gebeurd omdat de impact vaak groot is.
Gezien de paardensport nog steeds groeiende is, is een nationale campagne niet misplaatst. Ongelukken ga je er nooit mee voorkomen, maar je kan als ruiter toch maar het geluk hebben dat een chauffeur toevallig wel bereikt is geweest en meer rekening houdt bij oa inhaalmanoeuvres etc

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:45

Dav schreef:
Dav schreef:

S_Halley schreef:

Mijn domme schuld?? Jij bent lekker...

Paard schrikt in de bak,prima daar kan je idd op voorbereiden/trainen. Weet je gelijk of je paard weg galopeert of stil blijft staan of de lucht in springt etc.

Paard is verder mak,lief,betrouwbaar maar in extreme situatie's kan je te laat zijn met reageren of een andere reactie verwachten.
Als de shovel voorbij rijdt,weet ik dat m'n paard daar niet van schrikt dus ontspannen rij je door,dat die kettingen vallen en een vonkenregen veroorzaken en dat je daardoor kan vallen is dan eigen schuld?? Paardje heeft nog nooit zo heftig gerageerd en tuurlijk de volgende keren waren wat spanningen maar allemaal weer weg kunnen rijden.

Een supergroen paard moet je niet zomaar mee nemen langs de weg,dat is vragen om ongelukken,doe dat of in een groep of op Zondag/rustige dag of telkens korte stukje's oid (paard afhankelijk,niet ieder paard is een held)
Maar paarden wat gewoon netje's luisteren,vertrouwen hebben in elkaar,weten dat ze niet van ieder graspolletje weg springt daarmee zou je rustig langs de weg mogen en dat idee van postbus 51 etc zou echt niet verkeerd zijn.
Leren met elkaar om te gaan en ook de gevolgen erachter kunnen voorstellen/bedenken.

Ja je kunt hier 10 tallen A4 tjes over schrijven. Het blijft een feit dat je met een paard wat hoe dan ook kan schrikken het verkeer in gaat. In het verkeer kunnen extreme situatie's plaats vinden. Ook buiten de schuld van andere bestuurders om.

Dit zijn allemaal dingen die je van te voren weet. Toch kies jij ervoor met je paard de weg op te gaan. Ja dan vind ik het je eigen schuld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:46

chevax schreef:
HC, er zijn ook nog andere zienswijzen en eentje daarvan is dat je in een topic over een actie voor een overleden vrouw rekening houdt met gevoelens. Ongelukken gebeuren en als je alles analyseert, hoeft feitelijk geen enkel ongeluk te gebeuren. Maar ze gebeuren wel en de vriendin van de verongelukte vrouw vraagt aandacht voor de veiligheid in het verkeer. Maar dat is geen vrijbrief voor om het even wie om stellig te zeggen dat (want daar komt het op neer als je dit topic leest) de vrouw niets met haar paard in het verkeer te zoeken had.

Ík heb geen mening over dit ongeval en geen kritiek op de vrienden.
Míjn reactie is zoals je had kunnen lezen naar de politiechef.
Díe doet een uitspraak welke hem direct uit zijn functie behoort te doen zetten.
Ik onderbouw dit goed en in algemene zin.
Leer ervan, of niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:52

Ik ben het in het algemeen met GamblersCup en Huertecilla eens. Rijd ik buiten? Nog niet. Wil ik dat gaan doen? Ja.

Ik ben bijna een jaar mijn paard aan het trainen op de 'openbare weg', als in, eerst aan de hand over straat naar de baan van de buren (dit gebeurt nog steeds aan de hand omdat ik mijn paard nog niet vertrouw los, het is een keer mis gegaan, thank god geen verkeer, en dat wil ik niet nog een keer).

Ik heb mijn paard aan een weg staan waar veel landbouwverkeer, vrachtwagens en auto's langskomen, maar ook scooters, kinderen op fietsjes, fietsers en wandelaars. Er is steeds wel wat te beleven en steeds schrikt mijn paard wel ergens van. Hij moet het nog leren en zo lang wij daarmee bezig zijn, ga ik geen openbare weg op (behalve de 50 meter naar de baan, en ja ook daar kan veel gebeuren, maar hij moet het toch leren) voordat mijn paard mij 100% vertrouwt zowel aan de hand als onder het zadel. Het komt gestaag, dus dan maar niet buiten rijden voor nu, ik vind het het mogelijke risico niet waard :).

Wel vind ik het belangrijk dat andere weggebruikers leren om te gaan met paarden in het verkeer, paarden zijn nu eenmaal een toegestaan vervoersmiddel en niet alleen de ruiter moet verantwoordelijkheid nemen wanneer hij/zij zich in het verkeer begeeft, maar ook de automobilist/vrachtwagenchaffeur/fietser heeft een verantwoordelijkheid wanneer hij/zij besluit deel te nemen aan het verkeer.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:57

Ook al is een paard goed verkeersmak, het kan altijd schrikken. Ik hoop toch eens dat er actie wordt ondernomen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:57

Ten eerste mijn medeleven voor de amazone die overleden is en haar familie. Vind t een goede actie van haar vriendin! Hopelijk wordt iedereen zich meer bewust hoe een paard zou kunnen reageren, hoe braaf die ook mag zijn.

Ten tweede: HC je schrijft vaak in topics dat een paard geen vluchtdier is. Ik vraag me af hoe je daar bij komt, of is dat gewoon jouw mening? Je eigen mening is niet altijd waar, daarom heet t ook een mening.

Je hoeft maar bij google paard en gedrag in te tikken en je hebt genoeg hits waarop het gedrag enz van het paard na te lezen is. Er is zelfs een cursus om je paard beter te leren begrijpen, gebaseert op de natuurlijke eigenschappen van het paard: vluchtdier, kuddedier en prooidier.
Nu heeft iedereen zijn eigen mening hoe een paard te leren begrijpen, en ik wil hier helemaal niet mee zeggen dat t een super cursus is, misschien wel in tegendeel, toch komen de 3 eigenschappen in elk stukje dat je kunt lezen, terug.

Het vlucht mechanisme zit er bij een paard van nature in. Zijn lichaam is er op gebouwt. Lange benen om snelheid te kunnen maken, spijsverteringsorganen (kleine maag, want met 4 magen die vol zitten is t lastig rennen, 4 magen bezitters ookwel herkauwers genoemd hebben gereedschap (lees hoorns oid) om zich te verdedigen, en dat hebben paarden niet.) die daarop aangepast zijn. Zelfs de stofwisseling is hier op aangepast. Het basisinstinct van een paard is vluchten, daarnaast is t een kuddedier en een prooidier.
Het basisinstinct kun je er niet uitfokken, je kunt wel, en daarin ben ik t met je eens, zou goed mogelijk leren hoe je met jouw paard om moet gaan in geval van angst/schrik. Om de reactie (t willen vluchten) zoveel mogelijk onder controle te houden. Dit houdt zeker ook in dat je t paard zelfvertrouwen moet leren krijgen.

Maar dan nog, ook al heb je dat allemaal prima in orde, er kan altijd een situatie ontstaan dat t instinct van je paard sterker wordt dan zijn vertrouwen in jou en in zichzelf. 100 % garantie op een bomproof paard is dus nooit te geven.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:58

Ik vind het echt achterlijk dat deze discussie nu gevoerd wordt hoor..
Het is idd een OPENBARE weg en als iedereen zich nou meer aan de regels zou houden, en zich zouden focussen op het voertuig oid wat ze op dat moment besturen zou het al wat beter gaan!
Rekening houden met elkaar, en niet denken dat je alleen bent.

Ik zie ook vaak scooters/motoren waarvan ik denk, wat een imbeciel zeg, echt een gevaar..
Maar ook met fietsers (zonder te kijken oversteken, vooral jongeren/kinderen), auto's en vrachtwagens maak ik dat mee! Wat doe jij op de weg vraag ik me regelmatig af....

Of mensen die niet weten hoe een vrachtwagen rijdt of wat een chauffeur kan zien.. Hoe een trailer volgt etc etc..
Ook levensgevaarlijk!
Wat mij betreft mogen ze wel invoeren dat je bij het halen van je rijbewijs (maakt niet uit welke),
leert omgaan met dieren in het verkeer, kleine kinderen, maar ook even meerijden in een vrachtwagen.
Zodat je gewoon weet wat zo een voertuig doet of hoe je moet reageren e.d. op kinderen/dieren.
Meer inzicht in elkaars kunnen en wat niet kan..

Vind dat paard en ruiter ook gewoon op de weg thuis horen. Kom op zeg..
Mensen met honden ook maar gelijk binnen houden? Die kunnen ook raar reageren op bepaalde situaties.

@ S_halley, vind jouw reactie ook erg kortzichtig en kwetsend voor mensen en nabestaanden die dit hebben meegemaakt etc. :(

Zo erg wat er met die vrouw is gebeurd zeg... :(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:59

bulck schreef:
Vluchtdier (verzamelnaam)bestaat wel, vluchten is namelijk een oerinstinct van een prooidier, en daar kan je met een paard niet rond.
Echter is een paard ook een conditioneringdier, vandaar dat we er bvb een rijpaard van hebben kunnen maken.

´Vluchtdier´, ´conditioneringsdier´...

Een paard beslist en leert net als wij; exáct hetzelfde.
Het beslíst over vlucht/vecht/niets en is niet meer aanvals- dan vluchtdier.
In de vrije wildbaan vlucht een harem niet voor wolven bijvoorbeeld.
In het verkeer valt mijn hengst ´van nature´ eerder aan dan wat anders.
Zie ook de genoemde schop door de ruit.

Bezoek mijn site; daar staat het uitgelegd. Dat is geen ´vinden´, maar wetenschappelijk onderbouwde stand van kennis over paarden en leren in het algemeen.

Een ´vluchtdier´ is echt een héél fout en contraproductief begrip want géén alibi voor potentiële onveiligheid van een paard afwentelen op de overige verkeersdeelnemers. De politiefiguur moet over de knie.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:03

Mee eens dat dat geen alibi is. Maar wel iets om rekening mee te houden, voor zowel ruiters en medeweggebruikers.

Edit: Heel fijn dat je mening wetenschappelijk onderbouwt is, maar dat geldt ook voor andere studies en daar uit voort gekomen meningen. Die zijn net weer anders als die van jou...wie er dan gelijk heeft? Tsja dat is ieder zijn eigen mening.
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 21-11-11 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:04

Famke160301 schreef:
Ten tweede: HC je schrijft vaak in topics dat een paard geen vluchtdier is. Ik vraag me af hoe je daar bij komt, of is dat gewoon jouw mening?

Nee, geen mening.
Dat is de stand van wetenschap hierover.
Van gedragsleer. Over ethologie en over leren.
Zie mijn site. Daar staat het gratis te lering door mij aangeboden.

Famke160301

Re: Vrienden overleden vrouw vragen aandacht voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:06

Had nog wat toegevoegt in mijn post hierboven. De wetenschap omvat meer mensen als jij HC. En daar zijn dus verschillende uitkomsten in.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:08

xxLarella schreef:
Kuggur schreef:
Gewoon geen paarden meer toelaten in het openbare verkeer, probleem opgelost.

Sommige mensen kunnen naar ''Ruiterpaden'' alleen maar via de weg?
Mogen mensen met paarden dan helemaal niet meer naar buiten?

Alleen maar Bak hobbelen en wedstrijden rijden?
Recreatie ruiters zouden niet blij zijn als jou reactie door gevoerd zou worden... :j

Wij hebben niet eens ruiterpaden :+

Goede actie! Ik ben ook reeds meerdere malen bijna omver gereden door bus of vrachtwagen..
Dat zelfs chauffeurs van het openbare vervoer geen respect meer tonen vind ik zeer ver gaand!

mebianca

Re: Vrienden overleden vrouw vragen aandacht voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:11

Klopt het is vreselijk wat er met die vrouw is gebeurd.. gecondoleerd voor de nabestaanden.
Maar hoe vreselijk dan ook we kunnen er allemaal iets van leren (automobilisten/trekker chauffeurs en alle andere chauffeurs en natuurlijk de ruiters . Daarom vind ik het ook belangrijk om toch hierover te discussiëren.
Maar eventueel een filmpje maken over zulke situaties (paard en verkeer) zoals; automobilisten die paarden expres laten schrikken ben bang dat je daarmee mensen nog op ideeën brengt ook nog..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:12

Dees90 schreef:
Mensen met honden ook maar gelijk binnen houden? Die kunnen ook raar reageren op bepaalde situaties.

Wel, die moeten hun hond inderdaad in principe óf binnen een omheining óf aan de lijn houden :)*
Op daarvoor aangewezen gebieden waar ze los mogen behoren ze onder appel te staan.
Dat hond ´raar kunnen reageren´ is niet iets waar de weggebruiker op moet anticiperen. Niet voor de kans daarop hoeft af te remmen of te stoppen.
De overige weggebruikers hoeven er niet vanuit te gaan dat hondeneigenaars hun hond mogelijk niet onder controle hebben.

Te paard ben je bestuurder en hoor je het voertuig te beheersen.
Met aangepaste snelheid passeren is ook op brommers en tractoren of wat ook van toepassing.
Daarbij mag de rest van het verkeer ervan uit gaan dat dit voertuig onder de beheersing van de besturder is.
Die politiepief ís fout.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 21-11-11 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:13

heel goed dat ze dat hebben gedaan, ik ben zelf tegenwoordig ook vrij bang, doordat mijn verzorgpaard een keer expres is opgejaagd door een jocht met een brommer, en een paar met 'n auto, en ik toen een harde trap heb gehad, en het paard ervandoor ging met m'n zusje erop! maar, je kunt mensen moeilijk verplichten om stil te gaan staan ben ik bang..

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:15

http://www.polfed-fedpol.be/verkeer/ver ... den_nl.php Dit mag in veel mensen hun hoofd getimmerd worden!!

Vooral dit:

Daarom hebben bestuurders bepaalde verplichtingen tegenover ruiters:

Elke bestuurder moet meteen vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moest stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.

Het is verboden om door lawaai de dieren te doen schrikken het geluid mag de door het technisch reglement opgelegde grens niet overschrijden.

Bij het kruisen of het inhalen van paarden doen bestuurders er trouwens goed aan om een voldoende grote zijdelinge afstand te bewaren. Art. 45.5 verplicht bestuurders ook om de nodige maatregelen te nemen om te voorkomen dat de lading en al wat dient om de lading vast te maken, door lawaai de dieren zou doen schrikken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:16

Huertecilla schreef:
Dees90 schreef:

Wel, die moeten hun hond inderdaad in principe óf binnen een omheining óf aan de lijn houden :)*
Op daarvoor aangewezen gebieden waar ze los mogen behoren ze onder appel te staan.
Dat hond ´raar kunnen reageren´ is dat niet iets waar de weggebruiker op moet anticiperen. Niet voor de kans daarop hoeft af te remmen of te stoppen.
De overige weggebruikers hoeven er niet vanuit te gaan dat hondeneigenaars hun hond mogelijk niet onder controle hebben.

Nee, maar ze moeten er wel op kunnen anticiperen. Ook kinderen kunnen raar en onverwacht reageren op straat, die ook maar aan een lijntje doen?

Ik ben het grotendeels met je eens, maar je vergeet dat iedere weggebruiker een verantwoordelijkheid heeft tegenover zichzelf, maar ook tegenover andere weggebruikers. Paarden, honden en kinderen ZIJN er nu eenmaal, dan is het niet teveel gevraagd daar ook REKENING mee te houden :). Voor de ruiter/amazone geldt dat natuurlijk net zo goed.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:17

Alle paarden die ik nog heb gehad waren goed verkeersmak. Het is zo simpel! Gewoon kilometers wandelen langs de weg tot ze nergens meer op reageren. Vervolgens ga ik erop met iemand die erbij loopt de eerste twee keer, en daarna red ik me prima alleen.
Als je samen met andere paarden gaat krijg je nooit een paard wat goed mak is uit zichzelf naar mijn ervaring.