Verwaarloosde pony's van Elkenrade nog steeds niet veilig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Re: Verwaarloosde pony's van Elkenrade nog steeds niet veilig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:13

Ik heb ook een hond uit het asiel gehad + 2 konijnen uit de opvang. Ook voor moeten betalen. Is idd niks mis mee en vond ik ook niet erg. Maar dat waren wel GEZONDE dieren.

Ik heb best wel iets voor een paard over, maar ik ben niet blind en kijk ook naar de huidige marktwerking. Er worden zoveel gezonde paarden aangeboden, dat ALS ik de keus moest/kon maken, ik best een dier de kans zou willen geven om bij me te herstellen en dan de rest van zijn leven bij me te blijven (mijn huidige paard heb ik ook al 15 jaar en ooit weggekocht bij een slager), maar dan moet ik niet (veel) duurder uitzijn als wanneer ik een gezond paard zou kopen.
Niet iedereen brengt een "gekregen" paard naar de slager. Er zullen er best meer zijn als mij (of ben ik nu heel naief?)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:29

Als ik zo'n dier een goed huisje wil geven, maakt het mij niet uit of ik er 500 euro voor moet betalen. Gelukkig zullen heel veel mensen er net zo over denken.
Als ik op zoek ben naar een paard voor sport of recreatie zoek ik een gezond dier. Dan schaf ik met een heel andere intentie een paard aan, dan gaat het ook om 'waar voor je geld'.
Helaas zullen er altijd mensen zijn die handel zien in gratis paarden (maar natuurlijk niet iedereen). Er zijn legio voorbeelden van personen die zich voordoen als weldoeners, beloven oude of geblesseerde paarden een goed tehuis te geven en vervolgens oplichters blijken te zijn en het paard doorverkopen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:30

als ik de ruimte had zou ik er zo een laten komen/halen, helaas heb ik er zelf de financien nu niet voor

Vrijwilliger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 00:34

caroline_max schreef:
Uhm, sorry hoor, ik stel vragen ja, maar krijg volgens mij vrijwel geen enkel antwoord hier. Terwijl je zelf een account aanmaakt om iedereen op de hoogte te houden?

Ik heb persoonlijk volgens mij geen enkele vraag gesteld over de herplaatsing/werkwijze van SPIN als het gata om de stichting paarden! En al helemaal niet over erkenningen/ANBI (vindt ik totaal niet relevant namelijk). Daarnaast heb ik nu al meerdere keren aangegeven jullie werk prima te vinden, en daar stel ik ook helemaal geen vraag over volgens mij. Beetje bizar dat ik hier nu zo afgeblaft wordt, en lijkt me niet dat ik op deze manier wil komen kijken bellen of mailen. Dat er meerdere vormen van vrijwilligerswerk zijn weet ik ook, dat staat gewoon op jullie site en op marktplaats, maar met zo'n grove benadering bedankt ik daar vriendelijk voor brr . Ik heb de site van PIN nu al meerdere keren doorgespit op zoek naar het (volgens jou aanwezige) antwoord op mijn vragen, maar zonder resultaat.

Sorry Caroline, maar ik heb in een adem even gelijk antwoord gegeven op een andere vraag die ergens gesteld werd over of SPIN een erkende stichting is ja of nee, en die is dus ook op de website te lezen.
Jouw vragen heb ik wel voor het overgrote merendeel beantwoord. Behalve de vragen uit de e-mail omdat ik geen tijd heb om ellenlange epistels te gaan lezen en zitten tikken. Niet lullig bedoeld; gewoon de realiteit.
Maar bon, hier dan nog enkele antwoorden op vragen die ik zo snel nog in die e-mail zag:
1. SPIN suggereert niet dat het de enige stichting is die deze paarden goed kan opvangen. (Waar lees je dat???) We mailen natuurlijk vanuit SPIN en kunnen ook alleen voor SPIN praten en wij kunnen deze paarden iig goed opvangen.
2. De mensen op de lijst die SPIN heeft, die paarden willen opvangen, hebben een algemene mail ontvangen. Doordat DR mailt dat ze alleen de strikte regels willen handhaven, moeten wij ons nog even bezinnen op verdere actie. We weten dus niet of mensen bereid zijn om voor de paarden te betalen, we hebben de adressen nog niet bezocht, etc. Pas wanneer we een idee hebben hoe we verder kunnen, zullen we iedereen nog een keer benaderen om te vragen of ze nog willen opvangen en of ze daar die vergoeding voor willen betalen.
3. SPIN handelt niet in paarden. Zowel de opslaghouders als de handelaren zijn anoniem en blijven dat. Met wie en hoe zouden we dan contact moeten onderhouden? En waarom ook als de handelaar de lijst krijgt van DR? En handelaren hebben vaak een eigen circuit waarin zij paarden snel kwijt kunnen. Waarom zouden die nog aan de slag gaan met iemand die een paard wil kopen als ze een slachtprijs per paard kunnen krijgen. Dat is een enkele rit en je houdt geld over omdat je niet met iedereen bent gaan handelen (tijd, moeite, geld, administratie, etc).

Vrijwilliger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 00:39

pipo schreef:
Vrijwilliger.. ik heb ook een mail gestuurd voor opvang voor 2 tot 4 dieren, maar nooit een antwoord gehad of iets. Wel jammer. Ik reken het jou niet persoonlijk aan, maar vind het wel vreemd.

Pipo, iedereen die SPIN heeft gemaild, heeft ondertussen een algemeen antwoord gehad. Als dat bij jou niet het geval is, dan is je e-mail waarschijnlijk niet aangekomen. Of ergens in de spam terecht gekomen (kan ook). In dat geval kun je nog eens mailen als je nog steeds paardjes wilt opvangen. Je kunt me ook via pb hierzo je gegevens mailen en dan zorg ik dat ze op de lijst komen.
Zodra we weten wat de route is die we gaan kiezen, krijg je persoonlijk bericht. Ik verwacht dat dat binnen nu en twee a drie weken is.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 01:17

Oh, maar ik zou ook wel geld willen betalen hoor voor een opgevangen dier, of een gered dier, alleen niet aan onze achterbakse overheid :D Dan liever aan een stichting als Paard in Nood.

Ik neem aan dat de dieren weggaan met een contract e.d zodat deze traumatische ervaring niet herhaald gaat worden voor ze ? Bij het asiel krijg je ook een contract mee enz enz.

Daarbij, nee, een handelaar zal het ook niet voor niets doen. En wat nou als het niet klikt met het paardje wanneer het aangesterkt is ? Dan neem ik aan dat hij niet zomaar even terug zou kunnen komen, waar er meestal bij een opvangcentrum dit wel het geval is en bij in de procedure zit ?

Allemaal vragen die in mijn ogen niet beantwoordt zijn en waarschijnlijk ook niet zullen beantwoordt worden door de overheid.

Sorry, maar ik heb absoluut niet genoeg vertrouwen in onze geweldige overheid en haar instanties dat ik vind dat dit een goede oplossing is :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:23

Achterbakse overheid?
De opvang van de dieren wordt betaald uit gemeenschapsgeld. Die kosten zullen vele malen hoger zijn dan de opbrengsten. Ik vind dat de overheid tegenover de Nederlandse belastingbetaler verplicht is om te proberen de kosten laag te houden en wellicht iets terug te verdienen.

Waar komt jouw wantrouwen in de overheid vandaan? Heb je persoonlijk slechte ervaringen? Beter kan natuurlijk altijd, maar ik denk dat onze overheid het niet zo slecht doet in vergelijking met heeeel veel andere landen!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:48

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:52

Nee, het gaat mij niet zozeer om persoonlijke ervaringen, meer om wat ik om me heen zie ;) Sorry, maar zelfs als de kosten hoger zouden zijn als de opbrengst van deze dieren, geloof ik er echt niet in dat ze in dit geval de juiste beslissing hebben gemaakt voor de dieren.

prima dat de motie is aangenomen.

Vrijwilliger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:49

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:16

Heel goed van de PvDD +:)+

Vrijwilliger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 02:20

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:57

Tjeetje, zo te zien is het dus echt een OPSLAG voor paarden geweest. Waar is de noodzakelijke medische verzorging gebleven?
Ik begin me nu werkelijk af te vragen wat men van een opslaghouder verwacht: alleen voeren en eens borstelen? Of ook de benodigde medische verzorging geven?

In het 1e geval vraag ik me al af wat de opslaghouder eigenlijk voor de dieren gedaan heeft, behalve voeren.

Ik kan me voorstellen als je er een stuk of 20 in 1 keer krijgt, dat je dan geen tijd hebt om ze allemaal in 1 keer te ontklitten......maar had dan om hulp gevraagd!!

Mijn paard heeft ook wel eens van die plakkerige plakaten op haar benen die er moeilijk af te krijgen zijn. En dat is dan van 1 week. Kost me heel veel moeite om het eraf te krijgen. Gaat idd alleen maar met wassen....en dat doe ik niet graag in de winter met een paard wat 24/7 los mag lopen en een buitenstal heeft.

Voor wat betreft de hoeven: 3-4 maanden geen smid gezien? Mijn paard ziet de smid ook maar 3-4 keer per jaar. Maar haar hoeven zien er dan nog steeds niet zo uit! In ieder geval duidelijk dat er bij de opslaghouder geen smid aan te pas is gekomen.

Zeer triest dat er 1 paard is overleden.

....en dan willen ze de dieren ook nog verkopen i.p.v. ze een liefdevolle plek gunnen .....

snellemerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:25

toch nog een reactie
Ik heb een jonge hengst uit deze groep paarden gekocht.

Ik kende het verhaal niet en hoorde er dus toen ik ging kijken van.
Er zijn er 15 opgekocht door een stalhouder, voor de handel ja dat zeker.

Ze stonden in mooie grote schone boxen, waren absoluut niet broodmager en geen van de dieren maakte ( voor zover ik kon zien) een geestelijk getraumatiseerde indruk. Het merendeel was juist erg nieuwschierig en absoluut niet angstig voor mensen. Ze waren schoon ( de vastzittende strond was eraf geschoren dus de vachten waren niet zo mooi) ze stonden redelijk op de hoefjes en waren ontwormd en geend.
Ik heb er meerdere uit de box gehaald om te laten lopen in de binnenbak daar en alle dieren die ik uitgebreider heb bekeken waren stuk voor stuk gewoon lief, ook al kende de meeste nog niet eens een halster.

Mijn hengstje is nu 3 dagen bij ons, hij is hartstikke braaf, nieuwschierig en heerlijk onbevangen. Nog jong, ca 1,5 jaar ( ze hebben de leeftijden geschat.)

Je kunt wel zien dat hij een te kort heeft gehad, die gaan we nu stukje bij beetje weer aanvullen. 's nachts lekker op stal met andere paarden en overdag de hele dag naar buiten met de groep. Nu nog even op afstand straks lekker met leeftijdgenootjes en wat oudere paarden.

Er waren er al meerderen verkocht, de prijs was natuurlijk niet de hoofdprijs, maar zeker geen prijs die een slager zou willen betalen. Dus dat naar de slager gaan zie ik nu in iedergeval nog niet gebeuren.

Ik begrijp best de discussie, maar ben ook van mening dat er handelaren met een hart voor hun handel zijn. Slechte handel geeft een slechte naam aan je bedrijf zeg maar. Er zijn er zat die kiezen voor kwaliteit ipv kwantiteit en dan nog een goede boterham verdienen. En dat vind ik okay.
Wij als hobby-isten kijken nu eenmaal heel anders naar ons dier dan een handelaar maar dat wil niet zeggen dat wij het alleen maar goed kunnen doen.

Net als met honden en katten, wordt er met paarden ook vaak genoeg maar aangefokt. Dit is in de eerste instantie onze eigen verantwoordelijkheid. Dat niet iedereen met gezond verstand dieren houdt is een feit. De overheid maakt daarom wetten. Dit houdt ook in dat ze ingrijpen als de wet wordt overtreden, ze moeten immer handhaven anders zou iedereen alle wetten zonder meer overtreden ( groot of kleine wetten)
Maar ik ben ook van mening dat het wat al te gemakkelijk is om steeds alle verantwoordelijkheid bij de overheid te leggen. Ik vindt sowieso dat "men" dit in Nederland steeds meer doet ( en op veel meer gebieden dan alleen het dieren welzijn) We willen van de ene kant niet steeds zo betutteld worden door de overheid maar van de andere kant leggen we uiteindelijk wel heel gemakkelijk alles schuld neer bij de overheid.

Nou ja, ik wil verder geen politieke discussie starten. Ik ben gewoon blij met mijn nieuwe kleintje. Die gaat in iedergeval een leuk leventje tegemoed als het aan mijn ligt.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:37

@ snellemerlin: het probleem zit 'm niet bij de handelaren die vrijgegeven paarden opkopen om door te verkopen, maar een fase eerder: bij de door de Dienst Regelingen gebruikte opslaghouders van in beslag genomen paarden. In beslag nemen doet de AID niet voor zweetvoeten, die paarden zijn er zonder uitzondering erg slecht aan toe. Mager wegens te weinig te eten gehad, is over het algemeen het minste van de problemen waar deze dieren mee kampen, die moeten serieus opgeknapt worden. Opslaghouders worden dus geacht substantieel meer aan dergelijke dieren te doen dan ze alleen in leven houden en de praktijk leert dat dat in veel gevallen niet of in ieder geval onvoldoende gebeurt.

Wij hebben zelf ook een paard dat uit een inbeslagname afkomstig is. Dat heeft bijna een half jaar bij een opslaghouder van de DR gestaan, tot na de rechtszaak tegen de voormalige eigenaar. En hoe zij er na al die tijd nog steeds aan toe was, vind ik persoonlijk niets minder dan een grof schandaal. Eenmaal hier hadden we haar namelijk in een maand of 3, 4 heel behoorlijk op de rit. Maar daar moet je dus wel moeite voor willen doen en geld aan uit willen geven en dat was bij de opslaghouder, die daar door de DR overigens zeer behoorlijk voor betaald wordt, overduidelijk in het geheel niet gebeurd.

Vrijwilliger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:36

We hebben begrepen dat een groot aantal paarden verkocht zijn, maar er ook nog een aantal bij de opslaghouder staan.
Graag wil Paard in Nood weten welke paarden verkocht zijn, waar de verkochte paarden naar toe zijn gegaan en in welke staat ze zijn afgeleverd.

Heb je een paard van de paarden van Elkenrade gekocht? Laat ons dat dan s.v.p. zo snel mogelijk weten! Mail naar info@paardinnood.nl.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:44

kan je misschien ook zeggen of een link geven waar de paardjes te koop staan? misschien zijn er meer gegadigden om een diertje een fijn tehuis te geven.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:46

Omdat dit al een ouder topic is en de nieuwere berichten te ver off topic gaan hier een slotje.