Scheur in de aorta blijkt doodsoorzaak Hickstead

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:07

Ja, bloederiger.

Als er nu iedere week een dood neer valt in een internationaal parcours, tsja, maar die 1.60 staat toch al een poosje qua hoogte?

Ik bedoel:

Afbeelding

Afbeelding

Zomaar wat foto's van de jaren 60 via Google gevonden op deze site

Om nou te zeggen dat het zwaarder geworden is qua hoogte lijkt me wat vergezocht. Daarbij is het materiaal lichter, vallen de balken sneller en zijn er tegenwoordig veiligheidslepels. Het enige wat waarschijnlijk wel veranderd is is dat er met name sneller en korter gereden wordt.
Laatst bijgewerkt door manic op 10-11-11 12:10, in het totaal 3 keer bewerkt

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:08

Jiwa schreef:
Bloederiger ?? :+ :+

Ik geloof dat je wel weet wat ik bedoelde namelijk een groter aandeel volbloed voor degene die het niet snappen

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:14

m.a.w. "heter"
dat is een term die meer mensen snappen...denk ik, hoop ik... :=

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:16

Jiwa schreef:
mick75 schreef:
En hij is niet de eerste die aan een gescheurde aorta overlijdt, tijdens of net na een wedstrijd. Ik zal nu best tegen een aantal schenen schoppen, maar zouden we ons niet eens moeten afvragen of we de grenzen van wat een paard kan hebben niet bereikt hebben? Voor de show worden de parcoursen steeds moeilijker, hoger, zwaarder, dat wil het publiek zien. Spectakel. Hoe hoger en moeilijker hoe beter. Er is een grens aan wat een paard, ook de absolute toppers, hebben kunnen. Is die niet bereikt, zoniet overschreden? Moeten we mischien toch weer terug naar de iets simpeler parcoursen van vroeger? In het belang van de ons zo geliefde viervoeters die ons die show geven?

Ik ben benieuwd of hier iemand op gaat reageren. :)

jahoor hier wil ik best op ingaan en mijn handen branden ;-). Zoals bij alle topsport is het een kwestie van grenzen opzoeken. "Vroeger" was het wereldrecord hoogspringen bij volwassen vrouwen 1.60, nu lachen ze daar om. (even een voorbeeldje). Je blijft niet hangen op het beste niveau, je wilt het beste verbeteren als je leeft voor de sport. Het is niet zozeer wat het publiek wil zien (hoewel die wel moeten blijven komen kijken om de sport te kunnen financieeren) maar wat de sporter wil laten zien. Ik heb topzwemmers zien janken van verdriet en woede omdat ze wel hun eigen persoonlijk record hadden verbeterd maar niet die van de baanrecordhouder. Nu hoor ik je denken "jamaar een paard heeft er niet voor gekozen", true, en de meeste paarden zijn ook absoluut niet geschikt voor de topsport vanwege hun lichaam of mentalititeit. Maar echte topsportpaarden zijn er echt; met het ultieme sportlichaam en de winnaarsmentaliteit, die kwaad worden als ze niet harder, hoger en verder mogen. Paarden die opbloeien in de ring. Ook voor dieren geeft sport nadien en voldaan gevoel. Ook voor dieren komt er tijdens (top) sport adrenaline vrij, het geeft een kick en dan wil je meer en meer. Aan ons mensen de taak ze daarin zo goed mogelijk te begeleiden, op tijd rust in te bouwen en te trainen. En geloof me, dat doen ze, ook uit eigen belang..
De topsporter van nu kan door alle wetenschap en techniek beter getraind, begeleid en onderzocht worden. Bij paarden is het ook nog zo dat we met een bepaalt doel zijn gaan fokken en daar gaan generaties overheen voordat het ultieme sportpaard zich aandient. Hickstead was zo'n paard. Een aneurysma is mogelijk erfelijk (niet wetenschappelijk aangetoond) , gezien het in sommige families meer voorkomt dan in andere, als er binnen een familie (of het nou toppaard of mens betreft) iemand komt te overlijden door een aneurysma kan men de andere familieleden preventief laten onderzoeken (dmv echo de aorta afgaan zoeken naar verwijdde plekken of minieme scheurtjes, of zoeken naar verkalking van aderen) de pest is alleen dat lichamelijk onderzoek een gescheurde aorta nooit uit kan sluiten, aangezien het ook gezonde mensen/dieren kan treffen zonder enige tekenen vooraf... Bovendien kan een aneurysma vrij snel ontstaan, bijvoorbeeld ik onderzoek vandaag mijn paard dmv bloedonderzoeken en echo en volgende week valt hij dood neer aan een gescheurde lichaamsslagader, it's possible... ~Scary huh

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:20

juliomariner schreef:
Jiwa schreef:
Bloederiger ?? :+ :+

Ik geloof dat je wel weet wat ik bedoelde namelijk een groter aandeel volbloed voor degene die het niet snappen

Ja tuurlijk snap ik wat je bedoelt, maar het klonk nogal smerig.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:21

Jiwa schreef:
[Ja tuurlijk snap ik wat je bedoelt, maar het klonk nogal smerig.

Is toch een term die in de realworld paardenwereld veel wordt gebruikt.
*\o/*

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:27

Bonita_Bon schreef:
jahoor hier wil ik best op ingaan en mijn handen branden ;-). Zoals bij alle topsport is het een kwestie van grenzen opzoeken. "Vroeger" was het wereldrecord hoogspringen bij volwassen vrouwen 1.60, nu lachen ze daar om. (even een voorbeeldje). Je blijft niet hangen op het beste niveau, je wilt het beste verbeteren als je leeft voor de sport. Het is niet zozeer wat het publiek wil zien (hoewel die wel moeten blijven komen kijken om de sport te kunnen financieeren) maar wat de sporter wil laten zien. Ik heb topzwemmers zien janken van verdriet en woede omdat ze wel hun eigen persoonlijk record hadden verbeterd maar niet die van de baanrecordhouder. Nu hoor ik je denken "jamaar een paard heeft er niet voor gekozen", true, en de meeste paarden zijn ook absoluut niet geschikt voor de topsport vanwege hun lichaam of mentalititeit. Maar echte topsportpaarden zijn er echt; met het ultieme sportlichaam en de winnaarsmentaliteit, die kwaad worden als ze niet harder, hoger en verder mogen. Paarden die opbloeien in de ring. Ook voor dieren geeft sport nadien en voldaan gevoel. Ook voor dieren komt er tijdens (top) sport adrenaline vrij, het geeft een kick en dan wil je meer en meer. Aan ons mensen de taak ze daarin zo goed mogelijk te begeleiden, op tijd rust in te bouwen en te trainen. En geloof me, dat doen ze, ook uit eigen belang..
De topsporter van nu kan door alle wetenschap en techniek beter getraind, begeleid en onderzocht worden. Bij paarden is het ook nog zo dat we met een bepaalt doel zijn gaan fokken en daar gaan generaties overheen voordat het ultieme sportpaard zich aandient. Hickstead was zo'n paard. Een aneurysma is mogelijk erfelijk (niet wetenschappelijk aangetoond) , gezien het in sommige families meer voorkomt dan in andere, als er binnen een familie (of het nou toppaard of mens betreft) iemand komt te overlijden door een aneurysma kan men de andere familieleden preventief laten onderzoeken (dmv echo de aorta afgaan zoeken naar verwijdde plekken of minieme scheurtjes, of zoeken naar verkalking van aderen) de pest is alleen dat lichamelijk onderzoek een gescheurde aorta nooit uit kan sluiten, aangezien het ook gezonde mensen/dieren kan treffen zonder enige tekenen vooraf... Bovendien kan een aneurysma vrij snel ontstaan, bijvoorbeeld ik onderzoek vandaag mijn paard dmv bloedonderzoeken en echo en volgende week valt hij dood neer aan een gescheurde lichaamsslagader, it's possible... ~Scary huh

[RT-D] Horses are not athletes
Dit topic wel eens voorbij zien komen?

Hoe weet je of een paard dat echt wil? Als een paard niet protesteert en zich overgeeft aan de wil van de mens, is het dan een topsportpaard die vrijwillig zulke kunstjes uithaalt en over enorme hindernissen springt, ten kost van z'n eigen gezondheid? (ik suggereer hiermee niets over de doodsoorzaak van Hickenstead, maar de gezondheid in het algemeen) Die vrijwillig allerlei in de krul-getrokken kunstjes laat zien tussen 4 witte hekjes? Of die vrijwillig met een obstakel op z'n rug metershoge hellingen afspringt? :)

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:28

juliomariner schreef:
Jiwa schreef:
[Ja tuurlijk snap ik wat je bedoelt, maar het klonk nogal smerig.

Is toch een term die in de realworld paardenwereld veel wordt gebruikt.
*\o/*

Ik heb de wereld van fokkerij, bloedlijnen, topsport etc al lange tijd geleden gedag gezegd, maar toch bedankt voor de opmerking.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:29

Jiwa schreef:
Hoe weet je of een paard dat echt wil? Als een paard niet protesteert en zich overgeeft aan de wil van de mens, is het dan een topsportpaard die vrijwillig zulke kunstjes uithaalt en over enorme hindernissen springt, ten kost van z'n eigen gezondheid? (ik suggereer hiermee niets over de doodsoorzaak van Hickenstead, maar de gezondheid in het algemeen) Die vrijwillig allerlei in de krul-getrokken kunstjes laat zien tussen 4 witte hekjes? Of die vrijwillig met een obstakel op z'n rug metershoge hellingen afspringt? :)

Ik denk dat het te ver voert om deze discussie hier nog eens over te doen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:39

Jiwa schreef:
Bonita_Bon schreef:

[RT-D] Horses are not athletes
Dit topic wel eens voorbij zien komen?

Ik heb het even dikgedrukt. En over "in de krul getrokken kunstjes", jammer dat je het zo neerzet, jammer dat je niet op niveau wilt discusieren.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:41

Bonita_Bon schreef:
Ik heb het even dikgedrukt. En over "in de krul getrokken kunstjes", jammer dat je het zo neerzet, jammer dat je niet op niveau wilt discusieren.

Ik wil best op niveau discussieren hoor, en m'n manier van bewoorden heeft daar nu even niets me te maken. :D

Je dikgedrukte stukje heb ik gelezen, vandaar mijn wedervraag.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:47

Ik vind moddergooien met termen als "in de krul getrokken kunstjes' wel degelijk afsturen op een partijtje welles nietus, ipv een zinnige discussie.

Ik heb je link gelezen 'a horse is not an athlete' en die sluit af met dat je een paard gewoon paard moet laten zijn. Maar dan krijgen we de eeuwige 'dan moet je er ook niet op gaan zitten' en die dooddoener wilde ik eigenlijk niet gebruiken. Vind het stukje weinig verrassend of vernieuwend en veranderd mijn kijk op (top)sport dan ook in het geheel niet. Donalds heeft het aardig verwoord maar dat is dan ook alles.
Als je, net als ik, gewerkt hebt in de topsport (let wel; gewerkt, niet gepresteerd I wish) kom je af en toe een paard tegen die fijn in omgang is maar totaal begint te stuiteren bij de vooruitblik dat hij een parcours in mag, het aantrekken op het hout, die blik in de ogen van "IK WIL" is zoveel meer overtuigend dan een mooi getypt verslag...
Laatst bijgewerkt door Bonita_Bon op 10-11-11 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:58

Fijn dat ze nu de oorzaak weten!
Alsnog blijft het sneu, hoop dat zijn verzorgers en trainers en alle andere nu hun rust vinden.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:00

Wat erg zeg.

Ik vraag me alleen af of dit een "spontane scheur" was. Een gescheurde aorta is namelijk ook in veel gevallen het gevolg van een te hoge bloeddruk (wat me in dit geval niet ondenkbaar lijkt) of bloedwormen.

@bonita_bon, hoe verklaar je dan weigeringen en in opstand komende paarden?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:02

Shahazai schreef:

Weigeringen kunnen komen omdat de afstand bijv. niet past en het paard dus meedenkt.
In opstand komen kan door een communicatieprobleem komen, het paard snapt dan niet wat de ruiter wil

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:04

juliomariner schreef:
Shahazai schreef:

Weigeringen kunnen komen omdat de afstand bijv. niet past en het paard dus meedenkt.
In opstand komen kan door een communicatieprobleem komen, het paard snapt dan niet wat de ruiter wil

Ik kan niet zeggen dat ik met je eens ben dat dat de enige reden is. Maar da's een andere discussie.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:04

Shahazai schreef:
Wat erg zeg.

Ik vraag me alleen af of dit een "spontane scheur" was. Een gescheurde aorta is namelijk ook in veel gevallen het gevolg van een te hoge bloeddruk (wat me in dit geval niet ondenkbaar lijkt) of bloedwormen.

Wat bedoel je daarmee Shahazai? Lees mijn stukje eens goed, wat zeg ik er precies in en wat zeg ik vooral niet? Blijft lastig, begrijpend lezen......

Bovendien kan een weigering de beste overkomen als de ruiter het paard bijvoorbeeld te kort erop laat komen of te schuin aanrijd.
Bloedwormen zijn absoluut uitgesloten bij paarden van wie het bloed wekelijks gecontroleerd word..

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:07

Shahazai schreef:

Ik kan niet zeggen dat ik met je eens ben dat dat de enige reden is. Maar da's een andere discussie.[/quote]
Tuurlijk zijn er meer redenen o.a. ook de kwaliteit van de ruiter, het paard heeft ergens een pijntje etc.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:15

hoop dat de omstanders van hickstead nu een klein puntje van rust hebben gevonden, nu dit paard zo'een mooi afscheid heeft mogen krijgen.
we zullen hem allemaal missen in de springsport.

en dat dit teveel voor dit paard was misschien wel, maar waar ligt de grens? mij lijkt het sterk dat dit te zwaar was terwijl hij wel olympische spelen heeft gewonnen waar een veel zwaardere training aan vooraf gaat, en waar het parcours tezwaar word. maar ook dit soort dingen gebeuren helaas, en ook gebeurd dit bij mensen en ook bij mensen die erg gezond leefde, een reden kan ik hiervoor niet geven het is gewoon verschikkelijk! |(

Heel veel sterkte toegewenst aan natuurlijk eric lamaze en de eigenaren van dit paard, maar er word ook zeker gedacht aan de grooms en de mensen die bij hem op stal werkten!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:25

Ketaki schreef:
De hengst gribaldi is toch ook overleden aan een scheur in de aorta? :)

ik vond het erg knap dat eric ook bij die persconferentie zat, zou het zelf nooit zo na kunnen doen, en helemaal niet zo kort nadat "zijn maatje" is overleden.

diep respect voor de man

Yep. Ook Gribaldi is zo aan zn einde gekomen. Maar dat was geloof ik niet tijdens inspanning. Maakt ook niks uit, trouwens. Erg dat dit gebeurd is. Heb t filmpje maar niet bekeken ;)

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:40

Fijn dat er nu een duidelijke doodsoorzaak is... wel een afschuwelijke manier om zo je paard te verliezen.
Je zag ook dat het paard zijn ruiter ontweek, echt heel veel sterkte voor alle nabestaanden van Hickstead...

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:00

http://nl.babelfish.yahoo.com/translate ... l=Vertalen

Even door de vertaler gehaald maar begrijp ik hieruit nou goed dat eric overweegt om te stoppen vanwege het verliezen van hickstead? Ik begrijp eruit dat hij het gevoel heeft dat hij nooit meer zo'n paard als hickstead zal vinden en nu zn maatje er niet meer is het geen zin meer voor hem heeft....

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:43

Zijn er eigenlijk cijfers bekend over het aantal paarden wat per jaar overlijdt aan een gescheurde aorta?
En hoeveel daarvan lopen in de topsport of juist in de recreatie of zelfs alleen maar in de wei?

Want zonder zulke cijfers is het niet reëel om te stellen dat het aan de sport ligt en is het ook niet nodig om een discussie over de sport te beginnen in dit topic.

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:50

gelukkig hebben ze de doodsoorzaak gevonden en hem een waardig afscheid gegeven. RIP

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:15

RM94 schreef:
Ik zit de persconferentie te kijken die Eric gegeven heeft en wat is dat verschrikkelijk zeg hij is echt heel verdrietig (logisch natuurlijk)

Het is gedeeltelijk in engels gedeeltelijk in frans voor degenen die het willen zien
http://www.cbc.ca/video/#/Sports/Top_St ... 2166004987

Ik heb het gezien.. heel erg indrukwekkend om te zien hoe "mooi" hij over zijn paard praat.. en ook over hun band samen.. de franse gedeelte kon ik niet verstaan helaas maar waren er gelukkig niet zoveel..