jahoor hier wil ik best op ingaan en mijn handen branden

. Zoals bij alle topsport is het een kwestie van grenzen opzoeken. "Vroeger" was het wereldrecord hoogspringen bij volwassen vrouwen 1.60, nu lachen ze daar om. (even een voorbeeldje). Je blijft niet hangen op het beste niveau, je wilt het beste verbeteren als je leeft voor de sport. Het is niet zozeer wat het publiek wil zien (hoewel die wel moeten blijven komen kijken om de sport te kunnen financieeren) maar wat de sporter wil laten zien. Ik heb topzwemmers zien janken van verdriet en woede omdat ze wel hun eigen persoonlijk record hadden verbeterd maar niet die van de baanrecordhouder. Nu hoor ik je denken "jamaar een paard heeft er niet voor gekozen", true, en de meeste paarden zijn ook absoluut niet geschikt voor de topsport vanwege hun lichaam of mentalititeit. Maar echte topsportpaarden zijn er echt; met het ultieme sportlichaam en de winnaarsmentaliteit, die kwaad worden als ze niet harder, hoger en verder mogen. Paarden die opbloeien in de ring. Ook voor dieren geeft sport nadien en voldaan gevoel. Ook voor dieren komt er tijdens (top) sport adrenaline vrij, het geeft een kick en dan wil je meer en meer. Aan ons mensen de taak ze daarin zo goed mogelijk te begeleiden, op tijd rust in te bouwen en te trainen. En geloof me, dat doen ze, ook uit eigen belang..
De topsporter van nu kan door alle wetenschap en techniek beter getraind, begeleid en onderzocht worden. Bij paarden is het ook nog zo dat we met een bepaalt doel zijn gaan fokken en daar gaan generaties overheen voordat het ultieme sportpaard zich aandient. Hickstead was zo'n paard. Een aneurysma is mogelijk erfelijk (niet wetenschappelijk aangetoond) , gezien het in sommige families meer voorkomt dan in andere, als er binnen een familie (of het nou toppaard of mens betreft) iemand komt te overlijden door een aneurysma kan men de andere familieleden preventief laten onderzoeken (dmv echo de aorta afgaan zoeken naar verwijdde plekken of minieme scheurtjes, of zoeken naar verkalking van aderen) de pest is alleen dat lichamelijk onderzoek een gescheurde aorta nooit uit kan sluiten, aangezien het ook gezonde mensen/dieren kan treffen zonder enige tekenen vooraf... Bovendien kan een aneurysma vrij snel ontstaan, bijvoorbeeld ik onderzoek vandaag mijn paard dmv bloedonderzoeken en echo en volgende week valt hij dood neer aan een gescheurde lichaamsslagader, it's possible... ~Scary huh