Achtentwintig verwaarloosde pony's aangetroffen in Elkenrade

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:30

Gisteren was er zo'n dierenbescherming uitzending op ned 1. Koeien stonden er wat vies bij. Het bleek een oude boer die nog wat hobby dieren had. Pony en schapen stonden er keurig bij. Nu moesten de koeien maar weg van de db . Waarom niet even die man helpen? Je laat een mestwagen komen en haald de mesthoop weg en regeld een paar sterke mensen om een keer die stal te doen. Vervolgens regel je samen met die meneer dat er iemand 1 x per week helpt uit mesten tegen een kleine vergoeding. Koeien zagen er super uit . Die man blij als hij hulp krijgt ipv iemand die even komt vertellen dat ze maar weg moeten.

Waarom moeten mensen altijd veroordelen? Niemand weet wat er heeft gespeeld. Misschien wilde die mevrouw wel hulp maar schaamde zich er voor om mensen in de stal te laten. Vaak weten deze mensen wel dat het niet goed is maar zijn bang voor hulp omdat er veroordeeld wordt. Hoeveel boeren hebben zich niet verhangen afgelopen jaren omdat ze geen hulp durfte te vragen?
Waarom begint de db niet een soort werkgroep om boeren en mensen met vee weer op weg te helpen?
Natuurlijk is het verschrikkelijk wat er gebeurt is maar mijn inziens zit de schuld niet alleen bij deze mevrouw.

Vrijwilliger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:33

paafke schreef:
Als ik het dus goed begrijp worden de paarden afgemaakt als ze in beslag genomen worden en pas als mevrouw vrijwillig afstand doet worden de paarden geholpen, beetje raar niet???

Zo'n in beslagneming en opslag kost veel geld. Van wat ik ervan heb begrepen moet dat geld ergens vandaan komen. Daardoor worden dit soort dieren vaak alsnog snel verkocht. Bij paarden is dat dan vaak de slager.
Even los daarvan worden dieren meestal niet beter van opslag.
Maar goed, vandaag verder. Paard in Nood blijft proberen om deze paarden toch te kunnen helpen.
Hou de website in de gaten. Als er nieuws is zetten we het daar zsm op.

Vrijwilliger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:39

kohtje schreef:
Waarom moeten mensen altijd veroordelen? Niemand weet wat er heeft gespeeld. Misschien wilde die mevrouw wel hulp maar schaamde zich er voor om mensen in de stal te laten. Vaak weten deze mensen wel dat het niet goed is maar zijn bang voor hulp omdat er veroordeeld wordt. Hoeveel boeren hebben zich niet verhangen afgelopen jaren omdat ze geen hulp durfte te vragen?
Waarom begint de db niet een soort werkgroep om boeren en mensen met vee weer op weg te helpen?
Natuurlijk is het verschrikkelijk wat er gebeurt is maar mijn inziens zit de schuld niet alleen bij deze mevrouw.

Stichting Paard in Nood zit hier al maandenlang bovenop. We weten precies wat er speelt. Dit is een dwangmatig dierverzamelaar. Deze mensen verzamelen dieren, zoals anderen postzegels verzamelen. Een paard is een object en geen ziel. Als je even googled op 'hoarder' wordt eea meteen duidelijk, denk ik.
Er zijn heel veel van dit soort hoarders in Nederland. Mensen die honderden katten en honden 'verzamelen' in een flatje en dergelijke. Helaas wordt het vaak niet erg kundig aangepakt omdat de kennis ontbreekt.
De dieren worden meestal afgepakt en de hoarder begint ergens anders gewoon weer opnieuw met verzamelen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:43

kohtje schreef:
Gisteren was er zo'n dierenbescherming uitzending op ned 1. Koeien stonden er wat vies bij. Het bleek een oude boer die nog wat hobby dieren had. Pony en schapen stonden er keurig bij. Nu moesten de koeien maar weg van de db . Waarom niet even die man helpen? Je laat een mestwagen komen en haald de mesthoop weg en regeld een paar sterke mensen om een keer die stal te doen. Vervolgens regel je samen met die meneer dat er iemand 1 x per week helpt uit mesten tegen een kleine vergoeding. Koeien zagen er super uit . Die man blij als hij hulp krijgt ipv iemand die even komt vertellen dat ze maar weg moeten.

Ik begrijp je standpunt.
De boer helpen ipv de dieren naar een opvang ipv op de vrije markt voor een nieuwe plek.
Maar ja, vrijwilligers vinden voor dit soort karweien is denk ik net zo moeilijk als een nieuwe plek voor de opgevangen dieren.
Ik denk dat er vandaag de dag weinig mensen zijn die voor een habbekrats zware stallen gaan mesten en dit soort van hulpverlening kost ook geld.
Misschien moeten sommige mensen gewoon eens inzien dat ze teveel dieren hebben en als je werkelijk merkt dat het niet meer gaat, had die boer ook zelf eens iemand kunnen vragen voor hulp.

Tja en dat vrouwtje bang voor hulp, dan is ze nog gruwelijk fout.
Als je zo bang bent voor hulp en dan maar voor lief neemt dat je paarden er zo bij staan, dan ben je in mijn ogen heel erg fout.
Dat kun je draaien zoals je wil maar ik heb er geen goed woord voor over.
En waarom niet alleen de schuld van die mevrouw, zij heeft 28 paarden thuis staan en niemand anders.
Altijd maar ervan uit gaan dat instanties het dan maar op gaan lossen vind ik belachelijk.
Mensen moeten eens weten wanneer ze moeten stoppen, genoeg is genoeg.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:46

Vrijwilliger schreef:
paafke schreef:
Als ik het dus goed begrijp worden de paarden afgemaakt als ze in beslag genomen worden en pas als mevrouw vrijwillig afstand doet worden de paarden geholpen, beetje raar niet???

Zo'n in beslagneming en opslag kost veel geld. Van wat ik ervan heb begrepen moet dat geld ergens vandaan komen. Daardoor worden dit soort dieren vaak alsnog snel verkocht. Bij paarden is dat dan vaak de slager.
Even los daarvan worden dieren meestal niet beter van opslag.
Maar goed, vandaag verder. Paard in Nood blijft proberen om deze paarden toch te kunnen helpen.
Hou de website in de gaten. Als er nieuws is zetten we het daar zsm op.

Iig succes ermee, ik hoop dan dat ze vrijwillig afstand doet, zodat in ieder geval een aantal paarden nog een kans krijgen. Ik hou de website in de gaten..

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:10

Vrijwilliger schreef:
Stichting Paard in Nood zit hier al maandenlang bovenop.

Had stichting paard in nood dan niet beter kunnen voorkomen dmv. voorlichting en hulp met bekappen enz. ipv. nu pas naar buiten te treden?
Oftewel; is voorkomen niet beter dan genezen? Beetje vreemd om het maanden op zijn beloop te laten?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:16

uryanne schreef:
Vrijwilliger schreef:
Stichting Paard in Nood zit hier al maandenlang bovenop.

Had stichting paard in nood dan niet beter kunnen voorkomen dmv. voorlichting en hulp met bekappen enz. ipv. nu pas naar buiten te treden?
Oftewel; is voorkomen niet beter dan genezen? Beetje vreemd om het maanden op zijn beloop te laten?

Als die mevrouw geen hulp wil kom je er niet ver mee. Neem aan dat de stichting verder geen actie kan ondernemen als de persoon niet naar genoemde adviezen luistert.

Allemaal heel leuk maar deze mevrouw wist volgens mij best hoe je voor een paard moet zorgen las in het topic dat ze zich aanbied als hoefsmid???
Dus dat geitenwollen sokken gedoe voor mevrouw echt niet! Kom zeg kan ze wel ziek zijn maar dat maakt haar echt niet minder schuldig.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:20

Tigra_ schreef:
Als die mevrouw geen hulp wil kom je er niet ver mee. Neem aan dat de stichting verder geen actie kan ondernemen als de persoon niet naar genoemde adviezen luistert.

Als ik denk dat een paard of pony hulp nodig heeft ga ik niet wachten totdat de eigenaar hulp accepteerd. Je ziet wat daar de gevolgen van zijn!
Van een hulpstichting verwacht ik wel wat meer daadkracht. Kijk eens naar Greenpeace e.d. Die gaan ook niet afwachten en vriendelijk vragen.
Ik ben er niet voor om met geweld dingen op te lossen, maar nogmaals over een schuttinkje klimmen of een hek forceren kan mijn inziens geen kwaad.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:23

Ik heb net even mijn broertje (hij is hoefsmid) gebeld. Maar mevrouw is absoluut geen erkende hoefsmid. HIj heeft het ook even nagevraagd aan zijn bazen. Maar die wisten ook van niks. Ze weten wel wie die vrouw is.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:24

Uryanne en Koy, lezen jullie nou echt niet?????????

Deze vrouw WILDE geen voorlichting en geen hulp! Ze dacht alles te weten en vond dat ze het prima deed!
Tegen een kleine vergoeding mensen om te mesten?? Ze had geen eens geld om voer te kopen of een DA te laten komen.

En Koy dat niemand weet wat er speelde is dus ook onzin, zoals al door mij en de mensen van paard in nood is duidelijk gemaakt. Het was WEL duidelijk wat er speelde voor ons en de hele buurt.
Maar als jullie lekkerder slapen s nachts door steeds maar te denken dat die vrouw zielig is en de hele wereld tegen haar, blijf dan vooral je kop in het zand steken.
Alsof er iemand zit te wachten op een inbeslagbname van 28 van dit soort pony's! Waar moeten die dieren heen??!!
Ze zijn half wild, ongezond en onderkomen! Valt gerust niet me eom die te plaatsen op lange termijn. Paardenmarkt is overvol. Je kunt ook voor een habbekrats een "normale" pony kopen.

Als ze lekker bij elkaar, gezond en wel, bij de eigenaresse hadden kunnen blijven, was dat wel geprobeerd. KON NIET!
De huur van stal/wei en de verzorging en onderhoud van 28 pony's op deugdelijk niveau, was gewoon niet op te brengen voor deze vrouw.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:24

Stichting Paard in Nood (en ook de DB) had inderdaad volgens mij op een eerder tijdstip groot alarm moeten slaan. Nu hebben er paarden het met hun leven moeten bekopen.... Maar ik wacht hun verklaring graag af.

Misschien overheen gelezen .... maar wie heeft NU aan de alarmbel getrokken en daadwerkelijk stappen ondernomen??

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:37

Jeetje.. wat een ellende.
Er stond wel bij beschreven dat de dieren nooit daglicht hadden gezien. Dus kan me voorstellen dat niemand het ooit heeft opgemerkt.
Wel ernstig, dat er al zoveel alarm is geslagen maar verder te weinig mee gedaan is.

MariekeA

Re: Achtentwintig verwaarloosde pony's aangetroffen in Elkenrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:53

Slimmerik en Mir_horses, er zijn al meldingen gemaakt door buren en wandelaars etc toen ik daar in de buurt op stalling stond. Dus dat is in 2006-2010 geweest. Toen hadden ze echter nog een wei en werd de situatie als nog niet ernstig genoeg gezien. Toen liepen er al paarden buiten die zo kreupel als een deur waren maanden lang.

Begin 2010 raakte ze de wei kwijt, dus ik neem aan dat alles toen naar de stal is verhuisd. Daar had ze nog een heel klein stukje "wei".

Dat er niet vroeg alarm is geslage is dus niet van toepassing.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:00

Voor de mensen die er vaker langs zijn gereden. Stonden die niet tegenover het huis is die weides? Daar stonden namelijk allemaal paarden. Die ik trouwens al heel lang niet meer gezien had.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:00

Mocht er iemand meer van weten, wij zijn eventueel bereid een paard op te vangen ( wonen in Simpelveld ).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:04

Zera schreef:
Ik heb net even mijn broertje (hij is hoefsmid) gebeld. Maar mevrouw is absoluut geen erkende hoefsmid. HIj heeft het ook even nagevraagd aan zijn bazen. Maar die wisten ook van niks. Ze weten wel wie die vrouw is.

Maar goed dat het geen erkende is zo'n persoon wil je toch niet bij je paarden hebben. Als je er dan later achter komt dat ze zelf zoveel paarden heeft die gewoon erg slecht gehuisvest zijn en krom. Joh bah moet er niet aandenken.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:06

Charlottte schreef:
Mocht er iemand meer van weten, wij zijn eventueel bereid een paard op te vangen ( wonen in Simpelveld ).

Dan kan je het best even kijken op de website van paard in nood. Op dit moment staan de paarden ergens in opslag en ziet hun toekomst er niet best uit, zolang mevrouw geen afstand tekent...

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:07

Zera, klopt. Die paarden zijn het. Die wei was door de boer zelf weer in gebruik genomen om op te oogsten. Voedermais geloof ik.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:08

Vreselijk dat mensen het zo ver laten komen .
Weer iemand die hulp weigerd en dieren verzameld .
En dat gaat meestal ten kosten van de dieren .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:15

vreselijk van die mensen

lekker dieren nemen en dan denken dat je er goed voor bent

maar ze niet bied wat de dieren nodig hebben

lekker in de schuur zetten ipv een weiland die overal te vinden is

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:16

ik had gister de politie en paarden in nood een mail gezonden voor opvang bij ons, maar van de politie kreeg ik net de mail dat het dus afhangt van justitie wat er gaat gebeuren . Ze staan nu "ergens" geplaatst.
Ik hoop dat ze zonder al te veel poespas gewoon naar een nieuw huisje mogen, al dan niet voor opvang.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:17

MariekeA schreef:
Zera, klopt. Die paarden zijn het. Die wei was door de boer zelf weer in gebruik genomen om op te oogsten. Voedermais geloof ik.

Dat klopt inderdaad. Ik was me net aan het bedenken ben er dinsdag nog langs gereden. Mijn schoonzus woont daar in de buurt.
Maar het rare is. Je zou zeggen met zo'n vieze stallen zou je denken dat je last zou hebben van stankoverlast in de zomer. Maar daar rook je eigenlijk helemaal niks van. En volgens mij is dat hij recent nog verbouwd. Of dat was het huis ernaast.

Wat ik trouwens wel niet goed snap is waarom de buurt niet eerder gereageerd heeft. Die wisten toch dat de betreffende persoon zoveel paarden had. Waarom hebben die dan niks gedaan.

Mijn ouders zeiden net al het is jammer dat dit niet in het voorjaar/zomer is gebeurd. Anders hadden we makkelijk een paar paarden kunnen plaatsen bij ons totdat ze een nieuw huisje hadden. Hebben namelijk 1 wei van 1 hectare van ons zelf en 1tje van de buren tot onze beschikking.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:35

Dat was het huis ernaast.

De buurt heeft aan de bel getrokken, maar als de DB dan aangeeft dat de situatie niet ernstig genoeg is en dat ze het in de gaten houden.
Bovendien weet ik dat er een aantal mensen echt wel geprobeerd heeft met haar te praten. Dat kon je echter net zo goed tegen een tafelpoot doen.

Ze zei ooit tegen mij: Als ik je een tip mag geven: voer je merrie veel bietenpulp, dan weet je zeker dat je een merrieveulen krijgt.. Dat zegt misschien wat over het niveau.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:41

Oke dat wist ik dus niet.
Ja dat de DB hier in NL laks is dat had ik al in de gaten. Wij hebben ooit 4 uur moeten wachten totdat heerlen en maastricht eindelijk eruit waren wie van de 2 naar wijlre kwam gereden. Om een schaap op te halen die meer dood dan leven was.

Maar het niveau van die vrouw is echt gewoon zielig. Maarja stel ze geeft die paarden af. Dan zul je toch wel zien dat ze gewoon weer overnieuw zal beginnen. Al hoop ik dat ze haar dan beter in de gaten houden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:48

Triest beeld.. Hopelijk staat ze die paarden spoedig af! Die kreupele en dat paard met die kromme benen... Diep triest!

Ik ken nog een schrijnend geval. De dierenbescherming/AID is daar ook al vaak geweest maar doet er niets aan! Paarden graat mager (daar zijn dit dikkerds bij), slechte tanden, bedorven voer, in de winter een dichte donkere stal wat amper gemest/gelucht wordt, land wat onderwater staat en de paarden riet moeten eten, bloedworm en zo kan ik nog wel even doorgaan! De AID staat vast niet te springen om dieren in beslag te nemen, of ze hebben er geen verstand van..

Wat mij betreft mag dit dus wel vaker gebeuren!