Paard met enorm gezwel ontdekt in Wanzele **update**

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:19

ja en ook zo iel en mager niet te begrijpen

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:19

ach arm beestje toch...:(

__Amber__

Re: Paard met enorm gezwel ontdekt in het Belgische Wanzele

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:21

Ik wordt hier echt misselijk van!
Bah.... Hopelijk wordt de merrie snel uit haar lijden verlost.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:22

Dit kan echt niet!verschrikkelijk!ik hoop dat het beestje inmiddels door de eigenaar toch uit haar lijden is verlost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:23

O mijn god dit kan toch niet waar zijn!! :oo :oo :oo

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:24

Ongelooflijk dat je als eigenaar het zo ver laat komen... :n

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:25

Akhal_Teke schreef:
Is er hier iemand die toevallig weet binnen hoeveel tijd zo'n been tot die omvang kan komen? Ik weet dat het snel kan gaan als het een ontsteking is, maar HOEsnel? In een paar dagen, een week, 2 weken?

Kan heel snel gaan, wij hebben ooit een paard gehad met een tumor op de onderlip, is toen op 2 dagen tijd van formaat suikerklontje naar formaat appelsien gegaan, en na 3 dagen was het al pompelmoes...

't ziet er echt vies uit, maar 't blijft wel een eenzijdige versie van het verhaal, misschien is de kanker wel vastgesteld als de merrie hoogdrachtig was, is er niets meer aan te doen, waarop veulen geboren is, merrie nu onder pijnstilling staat om het veulen te zogen (ziet er nog geen veulen uit dat al enorm oud is precies?) en wordt ze daarna ingeslapen ofzo. Ik zeg maar iets... Jammer genoeg zal het hoogstwaarschijnlijk wel anders zijn, maar om nu meteen te zeggen dat de eigenaar niet zou mogen leven... Harde woorden hoor hier.

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:26

ach wat zielig voor het paard,de tranen springen me in de ogen,hier word ik broert van.ik hoop dat de eigenaar flink gestraft zal worden,en nooit geen dieren meer mag houden,het lieve hoofdje van het paard.ik hoop dat ze gauw gevonden word,en geholpen word.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:27

Mijn mond viel open! Wat een ellende voor deze merrie zeg... Heb er geen woorden voor :n
Hopelijk worden ze snel gevonden er wordt de eigenaar goed gestraft! Zo een persoon mag echt nóóot, maar dan ook nóóit meer één dier in bezit krijgen :r

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:29

Stral schreef:
Akhal_Teke schreef:
Is er hier iemand die toevallig weet binnen hoeveel tijd zo'n been tot die omvang kan komen? Ik weet dat het snel kan gaan als het een ontsteking is, maar HOEsnel? In een paar dagen, een week, 2 weken?

Kan heel snel gaan, wij hebben ooit een paard gehad met een tumor op de onderlip, is toen op 2 dagen tijd van formaat suikerklontje naar formaat appelsien gegaan, en na 3 dagen was het al pompelmoes...

't ziet er echt vies uit, maar 't blijft wel een eenzijdige versie van het verhaal, misschien is de kanker wel vastgesteld als de merrie hoogdrachtig was, is er niets meer aan te doen, waarop veulen geboren is, merrie nu onder pijnstilling staat om het veulen te zogen (ziet er nog geen veulen uit dat al enorm oud is precies?) en wordt ze daarna ingeslapen ofzo. Ik zeg maar iets... Jammer genoeg zal het hoogstwaarschijnlijk wel anders zijn, maar om nu meteen te zeggen dat de eigenaar niet zou mogen leven... Harde woorden hoor hier.

En dan wel snel merrie + veulen weghalen? Plus het feit dat er staat dat de eigenaar geen onbekende is bij hen... dus hij of zij is blijkbaar vaker in gebreke gebleven.

Wat een prachtig kopje heeft de merrie trouwens zeg, heel attent!

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:31

Ik keur het niet goed of verdedig het niet he, zeg alleen maar dat je met zo'n artikeltje niet altijd alles hoeft te weten, en licht even toe dat zo'n gezwel er héél snel kan komen, omdat ik dat nu toevallig zelf gezien heb :) (stonk ook al van dag 1 eigenlijk, echt vies). Dus dat het er al jaren zat, dat hoeft niet per se (op het zicht af te zien dan, ik ben geen VA).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:34

Stral ik ben het helemaal met je eens...

Wat een raar en onduidelijk stuk, er worden behoorlijk wat conclusies getrokken...

Hoe weten ze dat het kanker is? Is er al een arts bij gekomen om een biopt te nemen? Hoe weten ze dat het er al maanden al niet langer zit? Mijn merrie had een goedaardige tumor op de lip die ook bizar snel groeide. Van druivenpitje tot pingpong bal in 9 dagen. Kun je nagaan als je het er wat langer laat zitten, dan is het binnen no-time zo. Beetje voorbarig om zo conclusies te trekken.

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:35

Wat bizar! echt een enorm gezwel :oo

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:37

Kijk, ik kan veel symphatie hebben voor het BLID, maar ik erger me vaak bont en blauw aan hun zgn. "vaststellingen". Dirk Blanchart, de voorzitter van het BLID, is geen dierenkenner, maar wel een gewezen belgische zanger. Hij heeft een enorme symphatie voor dieren, maar hij kent er in sè niets van.

Het paard op de foto heeft geen kanker, maar wel "einschuss", trouwens regelmatig voorkomend bij Friese paarden. Eigenlijk een erg verregaande staat van mok die niet behandeld is geworden, en waar bepaalde Friese lijnen enorm gevoelig voor zijn. Is niet iets waar een paard jaren over doet, een klein wondje of (in dit geval) mok en een paar dagen/weken later zit je al met zo'n been. In een zover gevorderd stadium, waarbij de lymfevaten zijn ontstoken, is er voor een paard niets meer te doen en moet het inderdaad worden ingeslapen, maar men zal de merrie wellicht nog hebben laten leven omwille van het veulen.

Dus niets mis met het feit dat het BLID reageert... met rechte... maar wel met hun vaak foute diagnose, puur gebaseerd op het feit dat we hier niet met mensen te maken hebben die uberhaupt iets van dieren afkennen.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:38

afschunwelijk

Tattini1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:39

Echt afschuwelijk, heb hier geen woorden voor.

Hopelijk vinden ze snel de eigenaar en wordt die hard gestraft.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:39

Dat dier had gewoon behandeld moeten worden, Sigrid72. Zeker als dit is begonnen door simpele mok..

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:40

Sigrid: weet je dat zeker, ken je het paard dan? Of zie je dat zo van de foto af?

Dierenbescherming in België slaat er inderdaad wel vaker eens naast... Vandaar mijn opmerking ;)

Broccoli: mok is niet altijd even simpel lijkt mij. Kan heel hardnekkig zijn. Als het zoiets is, of zelfs kanker, en er valt gewoon niets aan te doen, ja wat doe je dan met je veulen he..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:44

te triest voor woorden! Maakt niet uit wat het is , het is in iedergeval verre van goed! Bah en dan nog fokken met zo'n dier ook.. Van mij mogen ze de eigenaren ook medische hulp weigeren zolang hij/zij leeft! echt te triest voor woorden!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:45

Ze heeft het over een onbehandelde mok, Stral. Vandaar.

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:47

als je een hart hebt laat je je paard toch niet zo rond lopen ! :O arm beest

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:48

Wat een ontzettend nare foto's.... |(
Vind het zo erg dat een dier iets dergelijks wordt aangedaan, het is een weerloos dier, dat niets te kiezen heeft. Als eigenaar ben je dus verplicht (de goede) keuzes te maken omwille van je dier.

Overigens is de merrie inderdaad mager, maar vergeet niet dat ze ook een veuulen te voeden heeft!
Het veulen zelf vind ik er goed (gezond) uit zien.

Gansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:50

WOW.. dit is echt niet normaal! Hoe kan je als eigenaar je paard er zo bij laten lopen!! Ongelofelijk zielig :?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:53

Mijn god....
Het arme arme dier. Hoe lang ze al wel niet hiermee rond heeft moeten lopen...

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:56

Broccoli & Stral : dit is een veel voorkomend probleem bij Friezen : sommigen zijn zo gevoelig voor hardnekkige mok dat geen enkele behandeling nog helpt. En dit is niet de eerste fries die ik zo zie, vandaar dat ik het beeld herken.

Als de ontsteking dan ook nog naar omhoog kruipt, krijg je deze typische einschutz (olifantenbeen), door de ontsteking van de lymfevaten.

Het enige dat dan helpt (tegen het olifantenbeen, niet tegen de onderliggende reden van mok) is een vlugge en tijdige antibiotica behandeling. Je haalt de oorzaak echter niet weg, de eigenaar had wel kunnen voorkomen dat het been ook ging opzwellen. Antibiotica is dan weer niet goed als de merrie een veulen aan de voet heeft.

Dit soort paarden met blijvende mokproblemen zie je vaak goedkoop aangeboden worden op paardenmarkten/advertenties. Eigenlijk helpt enkel "laten inslapen'.. en blijkbaar wil men de merrie hier nog aanhouden omwille van het nog erg jonge veulen.

Ik spreek dit uiteraard geenszins goed, men heeft met een merrie gefokt welke al lang een mokprobleem had (maar daarom nog niet zo erg en met einschutz... maar als mok/einschutz zo ver gevorderd is, is er niets meer tegen te doen. Merrie laten inslapen is het enige antwoord, maar blijkbaar wil men het veulen nog een moeder geven... soit... minstens had de eigenaar deze merrie goed moeten laten opvolgen door een dierenarts, die zelf kon uitmaken of en hoe de merrie nog een paardwaardig leven geboden kon worden, rekening houdende met het veulen.