De startpas vanaf 1 januari 2012 definitief een feit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dispar_Vulgo

Re: De startpas vanaf 1 januari 2012 definitief een feit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:44

Hoeveel is dat lidmaatschap nou per jaar dan van KNHS? (zonder startkaart/pas)

16.30 + verplichte lidmaatschap Paardensport a 30,65 ??

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:36

Ik vind het opzich goed dat de KNHS digitaal gaat. Maar de prijs voor een bepertke startkaart vind ik nog best wel hoog.. Ook vind ik 4 starts per jaar wel heel weinig..
Als je bijvoorbeeld op een drachtige merrie rijd, dan lig je er toch een aantal maanden per jaar uit. Eerder kon ik dan gewoon de coupons van het jaar ervoor gebruiken. Maar nu moet ik gewoon die 55 euro (pony combinatie) betalen.
Maar aan de andere kant, ik betaalde eerder ook gewoon het hele jaar voor mn startkaart.. Dus als je het zo bekijkt is het niet veeel duurder.. (denk eerder goedkoper en zeker makkelijker! ) Je moet het gewoon van 2 kanten bekijken.

Het hele digitaal gaan van de KNHS heeft gewoon zijn voor én nadelen. Voor de een wordt het wat goedkoper en voor de ander wat duurder. We kunnen er toch nog weinig aan veranderen, dus we moeten het maar accepteren. En paardrijden is gewoon geen goedkope sport, iedereen die paardrijd en eigen paarden heeft weet dat gewoon.

Pendurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:07

Citaat:
Voor mij is dit dus en groot nadeel... Een endurance startkaart was vroeger nog geen 30 euro om alleen endurance te starten. Nu ga had ik eigenlijk bedacht 5 wedstrijden te rijden, maar het worden er eerder minder dus ga ik voor een beperkte startkaart van 55,- euro o_O dat is het dubelle van eerst

Voor de endurance kun je een aparte endurance startpas kopen die 29 euro kost. Die is onbeperkt.
Je kunt dan niet in andere disciplines starten, alleen endurance, maar ik lees uit je bericht dat dat is wat je wilt. Verandert eigenlijk niks dus.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:16

Ja kom er net achter inderdaad :') maar dat wordt nergens vermeld...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:22

Hippogriff schreef:
Citaat:
Voor mij is dit dus en groot nadeel... Een endurance startkaart was vroeger nog geen 30 euro om alleen endurance te starten. Nu ga had ik eigenlijk bedacht 5 wedstrijden te rijden, maar het worden er eerder minder dus ga ik voor een beperkte startkaart van 55,- euro o_O dat is het dubelle van eerst

Voor de endurance kun je een aparte endurance startpas kopen die 29 euro kost. Die is onbeperkt.
Je kunt dan niet in andere disciplines starten, alleen endurance, maar ik lees uit je bericht dat dat is wat je wilt. Verandert eigenlijk niks dus.

volgens mij is die alleen voor veteranen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:31

corrina1994 schreef:

:):):) Als het nergens vermeld wordt, hoe ben jij er dan achter gekomen??:):):)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:02

Maar je betaald toch altijd voor je startkaart 1x per jaar en verenigingskosten? Dan ik nu iets meer kwijt doordat de verenigingskosten eroverheen komen. Maar idd 4x per jaar voor starten vind ik ook weinig maar hoe deden jullie dan anders? Betaal je toch wat ik hiervoor noemde?

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:16

Ik heb even die tarieven lijst bekeken, maar wat moet je nu precies betalen?
* De startpas ( paarden 75 en pony's 55 euro)
* De p&s ( Is dit verplicht???)
* Lidmaatschap die is 13 euro

Zijn er verder dan nog kosten?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:18

volgens mij was dat t...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:50

die16.30 euro zit toch verwerkt in het lidmaatschap van de vereniging?

menfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:57

Paard en sport is verplicht bij 1e gezinslid, bij 2e gezinslid niet meer (gaat per postadres).

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:12

yvonnedv schreef:
Hippogriff schreef:

volgens mij is die alleen voor veteranen

Ja dat dacht ik dus ook maar er staat: veteranen, endurance en blijkbaar betekend dat dus veteranen en endurance.

CharleyT schreef:
corrina1994 schreef:

:):):) Als het nergens vermeld wordt, hoe ben jij er dan achter gekomen??:):):)

Van Suzanne Pen, op het Endurance Forum die de KNHS gesproken heeft ;)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:43

Weet iemand nou of 4 starts hetzelfde is als 2 x 2 proeven of 4 'wedstrijden', dus 8 proeven (wat hier in Noord-Holland altijd het geval is)?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 07:26

Netje schreef:
Weet iemand nou of 4 starts hetzelfde is als 2 x 2 proeven of 4 'wedstrijden', dus 8 proeven (wat hier in Noord-Holland altijd het geval is)?

Dat vraag ik me ook af.
Denk dat het per proef is... dat is dus niet veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 07:30

KNHS mailen zou ik zeggen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 08:37

Citaat:
Met een startpas, die combinatiegebonden is, kan men onbeperkt starten in de vier disciplines dressuur, springen, eventing en endurance.Dit nodigt uit om ook eens in een andere discipline te starten.

Dat kon met de huidige startkaart ook al ;)

En nu loop je nog steeds rond met een startkaart/pas bij je paparassen dus enige verschil zijn de coupons (die je voor endurance al niet eens nodig had) die je niet meer hoeft in te sturen.

Voor de (m)endurancestartkaart veranderd er idd ook niks bijzonders.

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:02

yvonnedv schreef:

Dat lijkt me niet toch? Ik betaal namelijk maar 22 euro lidmaatschap per maand. En als ze daar 16.30 van af moeten dragen..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:00

joepluffer schreef:
yvonnedv schreef:

Dat lijkt me niet toch? Ik betaal namelijk maar 22 euro lidmaatschap per maand. En als ze daar 16.30 van af moeten dragen..

12 x22= 264,- moet die 16,30 wel vanaf kunnen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:02

joepluffer schreef:
yvonnedv schreef:

22 per maand woow :oo ik betaal 35 per jaar.. maar neem aan dat die 16,30 daar gewoon overheen komt.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:07

Wat Menfan ook al zei: als je nu toevallig met je paard dressuurt en ment, dan moet je dus 2x startpas aanvragen? Waarom niet 1 startpas voor alle disciplines? Weet iemand dat?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:18

Kunnen ze niet gewoon iets doen als dat ze gewoon een vast bedrag per ingeschreven wedstrijd nemen, en dat dan afschrijven van je rekening na elke maand, of iets dergelijks? Dus als ik me opgeef voor 3 wedstrijden in een maand, ze 3 x bijv. 2,50 nemen, dus in totaal 7.50.. dat zou zoveel eerlijker zijn voor mensen die weinig starten, want dan betaal je gewoon voor wat je wil starten.
edit: en dan wel natuurlijk een vast bedrag nemen voor de startpas/startkaart, net als je met de vorige startkaart had. alleen dat dus de kosten voor het aantal keer starten anders wordt gedaan. :)

opzich vind ik het nieuwe idee van de KNHS erg goed, maar denk dat er zeker nog wel verbeterpunten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:22

Haha dat zou wat zijn. Dan komt de KNHS echt om in het werk!

ennaile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:12

maar als je nou zo'n startpas hebt, moet je dan ook nog apart per proef betalen?

IVIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:26

Ik vind het een goede ontwikkeling dat de KNHS flinke vooruitgang boekt mbt automatisering en zaken rondom inschrijving en organisatie van wedstrijden worden vereenvoudigd.
Vol ongeloof heb ik echter geconstateerd dat de kosten van de nieuwe startpas maar liefst verdubbeld zijn tov de huidige startkaart. Natuurlijk zijn er kosten verbonden aan automatiserings systemen en een lichte verhoging lag dan ook in lijn der verwachting, maar daar staat tegenover dat er een aanzienlijk stuk werk (mankracht, 1 medewerker?) en kosten (onderhoud couponsysteem, coupons, enveloppen, post) verdwijnen. Waar de KNHS dus het recht vandaan haalt om de gelden die ze nu gaan ‘mislopen’ met het verdwijnen van de coupons, alsnog te innen via de startpas is mij totaal onduidelijk. Daarnaast is het zo dat met het verdwijnen van de startcoupons bedoeld wordt dat de coupons en dus de kosten voor de KNHS verdwijnen; de wedstrijdorganisaties dienen nl alsnog protocollen uit te printen… de jury zal tenslotte zijn punten ergens op moeten kunnen schrijven. De kosten hiervoor zijn dus voor de wedstrijdorganisaties.

Mijn inziens was het dus logisch geweest als de KNHS een lichte verhoging voor de startpas zou doorvoeren (misschien ietsje hoger dan de jaarlijkse inflatie verhoging) en dat de extra kosten door de deelnemers betaald worden via het inschrijfgeld. Op deze manier zouden de kosten voor de startpashouder netto gezien iets verhoogd worden (maar zeker geen verdubbeling) en worden de kosten uitsluitend anders verdeeld tussen KNHS en wedstrijdorganisatie. Zo zou er geen enkele partij financieel gezien ver op achteruit gaan, terwijl e.e.a. wel voor iedereen vereenvoudigd wordt.
Echte hanteert de KNHS een opmerkelijk rekenvoorbeeld waardoor het nu LIJKT alsof de startpashouder er financieel op vooruit gaat. Trap er niet in beste mensen! Bij dit rekenvoorbeeld gaan ze er vanuit dat een startpashouder 48 coupons per jaar verbruikt. Dit geldt misschien voor een heel klein gedeelte maar het gros van de startpashouders start gemiddeld niet 2 x per maand dressuur (4 coupons) of 4 x per maand springen! Daarnaast heeft de KNHS voor het gemak de extra kosten voor de wedstrijdorganisaties maar even buiten beschouwing gelaten. Maar ook deze kosten zullen door de ruiters betaald moeten worden (via inschrijfgeld). En wat te denken van startpashouders die te kampen krijgen met blessures van hun paard of pony of tussentijdse verkoop? Het geld van de startkaart waren ze voorheen ook kwijt maar met de komst van de startpas is dit dus wel verdubbeld.

Zoals ik al vaker gemerkt heb stuurt de KNHS steeds meer aan op de profs en/of welgestelden onder ons. Men verliest uit het oog dat de KNHS nooit bestaansrecht had gehad als er geen hobby ruiters aan de basis stonden. De jeugd heeft de toekomst, maar ik vraag me serieus af hoe ik de ouders van de jeugd nog kan overtuigen een startpas aan te vragen en wedstrijden te gaan rijden met dit soort drastisch stijgende kosten…
Kortom, ik ben het helemaal eens met het automatiseren van de verouderde systemen en werkwijzen en ik begrijp heel goed dat daar kosten aan verbonden zijn, maar laat de KNHS wel reeël blijven in de verdeling van de kosten, baten en werkzaamheden, zodat het voor de KNHS mogelijk blijft om op goede wijze in dienst te staan van zijn leden, het voor de sportbeoefenaar (zowel hobbymatig als prof en alles wat er tussenin zit) toegankelijk blijft om wedstrijden te rijden en het voor de wedstrijdorganisaties, die meestal volledig uit vrijwilligers bestaan, aantrekkelijk en leuk blijft om wedstrijden te organiseren!

Bovenstaande komt voort vanuit mijn persoonlijk oogpunt vanuit mijn rollen als:
- Bestuurslid van een grote vereniging waarvan zo’n 20 actieve wedstrijd ruiters paarden, 20 actieve wedstrijdruiters pony’s, 20 recreatieve leden en nog zo’n 20 ‘rustende’ leden
- Wedstrijd secretaresse (organiseren van wedstrijden dressuur en springen)
- Trainer/coach wedstrijdruiters paarden en pony’s
- Dressuur jury
- Voormalig actief wedstrijd amazone (nu recreatief)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:06

Ik kan me in je mening over de KNHS helemaal vinden. De KNHS probeert van wedstrijden rijden een elitair gebeuren te maken waar geen plek is voor de hobbyruiter. Dat vond ik ook al met het zomaar afschaffen van Z-proeven voor winstpunten in 20 x 40.