Dierenarts de fout in met wormenkuren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:39

germie schreef:
En weer een voorbeeld hoe gevaarlijk mestonderzoek wel niet is. Je loopt gewoon achter de feiten aan.

Ligt er puur aan hoe je het mestonderzoek interpreteert. Zoals ik in mijn vorige post schrijf, dat je eigenlijk een mestonderzoek doet om te kijken welke wormbesmetting gaande is om effectief te ontwormen met de goede middelen. Maar niet om hiermee de diagnose te stellen of er wel of niet een wormbesmetting is. Ja dan gaat het natuurlijk de verkeerde kant op.

Breghje

Re: Dierenarts de fout in met wormenkuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:43

Ik doe dus echt never mestonderzoek meer, één keer gedaan en omdat niet alles gezien wordt, toen niet vermeld werdt ook niet op de site, kon ik haar 3x achter elkaar ontwormen.. Nee merci.

Ik doe 2x per jaar een combispuit erin met moxi en pry, en dat gaat super. En niks op recept, dat vindt ik echt de grootst mogelijke geldklopperij die er is. Bij de plaatselijke da hier haal ik 2x per jaar mijn ontworming, en de beste man heeft zelfs mijn paard nog nooit gezien.

En weet je wat je nou ook gaat krijgen? Dat als het fout loopt, je wél mooi je da zijn advies hebt opgevolgd. Nee hoor, eigen paard is eigen verantwoordelijkheid, dus zélf je verdiepen in ontwormingsmiddelen, wormencyclus en de middelen die ertegen in de handel zijn.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:44

Huh nou dit begrijp ik niet
in het mest onderzoek was niets te zien
maar nog geen 4 weken later was ik me paard bijna kwijt geweest !!!!!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:45

Waren ze maar met andere dingen omtrent het welzijn van het paard zo fel. >;)

Nadal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:49

Eigenlijk is het goedkoopst een schaapje in de wei of een keer uitmaaien nadat je paardjes het leeg gevreten hebben. En als je dan ook nog de wei een week of 8 kunt laten liggen is 2x per jaar meer dan voldoende. En in ZuidLaren waren ze eigenlijk helemaal niet zo goedkoop. Equimax kostte 19.95 stuk, ik betaal via de dierenarts onder de 15 euro's. Maar omdat iedereen als vliegen op stroop naar de stand van Vroegop afkwam, was iedereen volgens mij aan het twijfelen over de prijs. En bij ons kun je gewoon de DA bellen zonder allerlei heisa van onderzoeken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:51

Nadal schreef:
Eigenlijk is het goedkoopst een schaapje in de wei of een keer uitmaaien nadat je paardjes het leeg gevreten hebben. En als je dan ook nog de wei een week of 8 kunt laten liggen is 2x per jaar meer dan voldoende. En in ZuidLaren waren ze eigenlijk helemaal niet zo goedkoop. Equimax kostte 19.95 stuk, ik betaal via de dierenarts onder de 15 euro's. Maar omdat iedereen als vliegen op stroop naar de stand van Vroegop afkwam, was iedereen volgens mij aan het twijfelen over de prijs. En bij ons kun je gewoon de DA bellen zonder allerlei heisa van onderzoeken.

Mij is idd ooit eens verteld dat je het beste 3 weilanden kunt hebben. Eentje met paarden, ééntje met schapen en ééntje met koeien en dat afwisselen. Dan hadden de wormen elke keer een andere gastheer waar ze zich niet prettig bij voelen, het gras krijgt elke keer andere bemesting en er gaat ook nog eens wat anders groeien dan alleen gras.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:52

Belachelijk. Met mestonderzoek zie je niet alle soorten wormen. Vaak genoeg al gehoord dat het behoorlijk mis is gegaan.
Schandalig om die man op zo'n manier te pesten en achtervolgen. Hebben ze nou werkelijk niks beters te controleren dan zoiets?
Bijv. paarden die nooit buiten komen, paarden die nog steeds achter prikkeldraad staan, paarden die 5 dekens opgegooid krijgen omdat baasjes denken dat ze het anders te koud krijgen.

Zucht..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:22

Precies Scum,zo denk ik er ook over!
Maar dit is makkelijk voor ze om te veroordelen,nieuwe hype ofzo?
De écht erge dingen daar trekken ze de staart tussen de benen en doen net alsof ze niks gezien of gehoord hebben.
Als iemand een melding maakt over verwaarlozing dan moet het dier eerst op sterven na dood zijn en bij een paar wormkuurtjes staat de boel direkt op zn kop!

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:39

IMJ schreef:
sheilarianne schreef:
Zo jammer dat iedereen altijd zo moeilijk doet over dat ze aan het controleren zijn. Het VWA doet het niet voor niets, er is zijn niet voor niets nu zoveel zorgen over de resistentie van wormen, bacterien en andere parasieten doordat mensen maar klakkeloos medicatie geven of te makkelijk en zonder nakijken verkocht worden.
Groot voorbeeld is toch wel de antibiotica gebruik in de veehouderij sector. Willen wij als paarden eigenaren dat dit ook in onze sector gaat gebeuren met de wormen? Dat straks al onze paarden wormen krijgen omdat wij in het verleden zo makkelijk omgingen met onze wormenkuren, en deze parasieten nu resistent zijn... nou ik zou daar niet vrolijk van worden (en ik denk je paard ook niet)!!

Mensen ik ben blij dat er zo streng gehandhaafd word. Aanpakken die handel!

Als ik zeker zou weten dat mijn paard dan geen wormen (of iig niet teveel wormen) had vind ik het een mooi systeem. Helaas mis je met mestonderzoek bijv. de bloedworm.. En dat is geen fijn wormpje :n
Ik vind mestonderzoek dus NIET veilig genoeg om mijn paard dus maar niet meer te ontwormen..

Ik zeg ook niet dat we nooit meer moeten gaan ontwormen, maar als je eigen dierenarts je paard zou onderzoeken ter plaatse en mensen niet meer zo klakkeloos er een wormenkuur in stouwen (omdat het toch op voorraad ligt) zouden we met minder vaak ontwormen ook heel ver kunnen komen en krijg je minder resistentie :)

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:41

sweetheart schreef:
IMJ schreef:
Dat had ik door hoor Sweetheart! :)
Als er minder dan 200 eitjes pgm gevonden wordt hoef je dus niet te ontwormen.
Dat vind ik eng en toch is dat het advies.
Jij geeft aan dat je toch 4x per jaar ontwormd, maar dat doe je dan toch ook op gevoel? Wat is dan de meerwaarde van mestonderzoek? Zeker als de DA aangeeft dat het niet nodig is?

Hier kan dat ook hoor Russel.. :j

Ik heb geen eigen paard maar ben DA in wording, en hier geven ze het advies om 4x per jaar te ontwormen :D Vandaar mijn idee.
Meerwaarde van mestonderzoek is eigenlijk om te controleren of je goed ontwormd (of het product werkt) en of je misschien echt moet behandelen (ipv preventief) als er een zware parasitaire infectie aanwezig is.

Ook een grote reden waarom de GD graag wil dat mensen mestonderzoek laten doen is ook om proberen de ontwormingen terug te dringen, vooral bij mensen die maar om het minste of geringste er een spuit ingooien (omdat ze het toch wel op voorraad hebben).

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:44

kim1207 schreef:
jammer dat iedereen het gezeik vind...
door het onnodig geven van wormkuren is de gehele wormpopulatie in nederland resistent aan het worden. Als we doorgaan met onnodig en het verkeerde middel gebruiken om te ontwormen dan werkt er over een paar jaar niets meer. Als je dan een wormbesmetting hebt, kun je niets meer doen om je paard te helpen omdat de wormen niet langer doodgaan van ontwormingsmiddelen.

Dus roept u vooral allen dat het onzin is..gedegen onderzoek naar wormeieren in de mest is noodzakelijk, anders hebben we straks een probleem

goed dat dierenarts aangepakt is!pluim!!!

Yes en vergeet niet dat ook de mens last kan krijgen van die resistente parasieten. Want als de wormen van je paard resistent zijn en jij krijgt per ongeluk een wormenei binnen en probeert de wormen zelf te bestrijden... grote kans dat ook jij niet geholpen kan worden omdat de middelen niet meer werken, doordat je paard resistente wormen heeft.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:55

xsenny schreef:
door dit gezijk is me paaard zwaar ziek geworden !!
dus ik vindt dat je gewoon een wormen kuur moet kunnen krijgen als jij dat nodig vindt .

Dat kan, via de dierenarts

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:05

sheilarianne schreef:
kim1207 schreef:
door het onnodig geven van wormkuren is de gehele wormpopulatie in nederland resistent aan het worden. Als we doorgaan met onnodig en het verkeerde middel gebruiken om te ontwormen dan werkt er over een paar jaar niets meer. Als je dan een wormbesmetting hebt, kun je niets meer doen om je paard te helpen omdat de wormen niet langer doodgaan van ontwormingsmiddelen.

Dus roept u vooral allen dat het onzin is..gedegen onderzoek naar wormeieren in de mest is noodzakelijk, anders hebben we straks een probleem

Yes en vergeet niet dat ook de mens last kan krijgen van die resistente parasieten. Want als de wormen van je paard resistent zijn en jij krijgt per ongeluk een wormenei binnen en probeert de wormen zelf te bestrijden... grote kans dat ook jij niet geholpen kan worden omdat de middelen niet meer werken, doordat je paard resistente wormen heeft.

dat soort wormen kunnen niet aarden in de mens....wormen van katten,honden en varkens is wat anders.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:13

Volgens mij is het een goed idee. Ik heb al paarden gezien die ontwormd werden met ivermectine ed en onder de wormen zaten... erg zorgwekkende ontwikkelingen volgens mij...

Mijn paard is vorig jaar erg strikt en vaak ontwormd omdat ze stond met andere paarden die aangetoond (via mestonderzoek) hoge wormbesmetting hadden en niet goed ontwormd werden ook niet na aandringen van mij. Nu staat mijn paard met mijn pony op een weiland van mijzelf ik haal 1 en meestal zelfs 2x per dag de mest uit het weiland. Mestonderzoek gaf 0 EPG dus ik stel mijn wormspuit uit tot na echte vrieskou en dan gelijk met pramox. op die manier heb ik direct zowel gastrophilus larves als lintwormen mee (die idd niet zichtbaar zijn op mestonderzoek).

Als je mest weghaalt (indien mogelijk) dan is de kans op herbesmetting natuurlijk nihil. Naturlijk niet voor iedereen mogelijk. En een goed ontwormingsschema opgesteld door iemand met verstand is zeker nuttig. Hierbij niet zeggend dat elke diernarts verstand heeft.... Het is in mijn oge zeker verstandig je zelf in te lezen zodat je met je da kan overleggen wat het beste ontwormingsschema voor jou paard is. Helemaal niet meer ontwormen omdat EPG 0 is is idd ook niet slim omdat zoals eerder vermeld je niet alles kan zien. Echter je kan wel terugdringen tot ipv elke 2 maand 2-3 keer op een jaar op strategische tijdstippen.

Iemand stelde dat ivermectine en moxidectine van zelfde familie zijn en dat is idd zo. Moxidectine heeft echter langere werkingsduur en werkt beter tegen larvaire stadie (beter dus niet 100% niks werkt 100% daartegen). Beste zal zijn idd om af en toe met fenbendazole ed af te wisselen feit is idd dat hier al resistentie tegen beschreven is, daarom van uiterst belagn zeker voldoende hoge dosis aan je paard te geven. Iedereen enkel ontwormen met ivermectie/mox is zeker geen oplossing hiervoor dat is gewon wachten tot daar resitentie optreed.

Ik denk dat de beste oplossing is. Da laten komen mestonderzoek doen weidebeheer bekijken op die manier en idee krijgen van huidige besmetting en infectiedruk (bv veel wisselende paarden of veulens of juist stabiele groep oude paarden). en een goede strategische wormbestrijdings/onder controle houdend schema opstellen. Echter grote kanttekening is dat meeste da s hier geen tijd voor maken en zich gewon vasthouden aan eeuwen oude gebruikte schema s :+ (vooral oudere da s).

O ja en iemand noemde leverbot bij koeien en schapen dit komt idd voor dt het problemen bij paarden geeft echter zowel ivermectine als moxidectine als fenbendazole als praziquantel werken NIET tegen leverbot ;). Dan moet je ontwormen met iets anders (ik dacht pyrantel). En paardenwormen kunnen niet overgaan op mensen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:21

je moet gewoon even onthouden dat ivermectine soms niet meer werkt tegen veulenwormen.
Fenbendazole werkt wel tegen veulenwormen maar niet tegen bloedwormen.
Ik maak zelfs mee dat dierenartsen soms ook niet goed op de hoogte zijn welk middel,wanneer en tegen wat gebruikt moet worden.
Ik ken een dierenarts die alleen kleine huisdieren doet....die moet het echt op zoeken hoor.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:31

geerke schreef:
Ik maak zelfs mee dat dierenartsen soms ook niet goed op de hoogte zijn welk middel,wanneer en tegen wat gebruikt moet worden.
Ik ken een dierenarts die alleen kleine huisdieren doet....die moet het echt op zoeken hoor.

haha ligt er aan ik ken een aantal khd dierenartsen die zelf ok paarden hebben die weten het wel hoor. Trouwens dat paard wat ik gezien had zat onder kleine strongyliden dus geen veulenworm, helaas. Natuurlijk wel afh. van of de igenaar de waarheid sprak over zijn ontwormingsschema. feit blijft dat zo te horen op pathologieafdeling steeds vaker schijnbaar goed ontwormde paarden toch nog vel wormen in te vinden zijn. (Zeker niet altijd gerelateerd aan de doodsoorzaak)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:38

ik kan ze gewoon ophalen bij de dierenarts,er komt niemand voor kijken hoor.dus snap nog steeds niet waarom je ze dan niet gewoon in de winkel kunt krijgen.denk dat er nu heel wat paarden niet meer ontwormd worden.denk dat ze beter er voor konden zorgen dat winkels die ze verkochten ook info konden geven over welke ontwoming het beste was in dit jaargetijd inverband met die wormen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:01

HolyPope schreef:
Wormeitjes vinden bij onderzoek = WORMKUUR
Geen wormeitjes vinden bij onderzoek = ook WORMKUUR
Conclusie onderzoek is onbetrouwbaar !
BEtrouwbaar = 3 a 4 x per jaar goede (opgewicht) WORMKUUR.

Inderdaad!En zorgen dat je wei en paddocks optijd strontvrij gemaakt zijn en je paard controleren op gele eitjes die aan de buitenkant vastgeplakt zijn aan de uiteinden van de haarpuntjes van de vacht en deze weghalen.
Heb van de zomer en in het voorjaar al twee keer zo'n rondvliegende dikke hommelachtig beest doodgemept die bezig was eitjes te leggen aan de haren bij de paardenbenen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:02

Vjestagirl schreef:
xsenny schreef:
door dit gezijk is me paaard zwaar ziek geworden !!
dus ik vindt dat je gewoon een wormen kuur moet kunnen krijgen als jij dat nodig vindt .

Dat kan, via de dierenarts

Je kan ze nog steeds online bestellen bij Agradi,zij hebben nog steeds geen verkoop verbod gekregen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:08

Mensen wat is het probleem nou??!
Wat maakt het nu uit of je even langs de kliniek rijdt om daar de kuren te halen ipv dat je langs een ruitershop gaat?
Bij de dierenarts hebben ze ook alles op voorraad en bij een ruiterzaak vaak niet!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:13

Paddenpad schreef:
Wat maakt het nu uit of je even langs de kliniek rijdt om daar de kuren te halen ipv dat je langs een ruitershop gaat?
Bij de dierenarts hebben ze ook alles op voorraad en bij een ruiterzaak vaak niet!

Mij maakt dat niet uit, maar ik bestel ze (vanaf mijn bank) bij agradi.
Daar zijn ze trouwens goedkoper dan bij mijn DA.
En wat heeft het dan voor zin naar de DA te rijden.. als ze dan toch je paard niet zien?!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:41

xsenny schreef:
kim1207 schreef:

ben ik het niet mee eens
ik laat standaard mest onderzoek doen.
dus geen wormen dus kreeg geen kuur wel de rekening van het mest onderzoek 2 paarden dus 30 euro

en nog geen maand later kreeg me paard koliek 3 keer per dag worm infectie !
dus had bijna geen paard meer gehad .
weer mest onderzoek dus spoed consult kosten weer mest onder zoek voor 2 paaarden injectie wormenkuren enz
dus een enrom duur plaatje terwijl het eigenlijk niet dodig was geweest .
vindt ook niet dat je veel moet ontwormen maar vindt ook dat je niet moet wachten tot je paard zo ziek wordt dat het bijna dood gaat dat was bij mij het geval dus ik \
ben er helemaal niet blij mee ik wil gewoon een kuur als ik dat wil !!

Mijn paard is heel ziek geweest en de wormen reageerden niet meer op wormenkuur omdat er altijd door de stalhouders verkeerd was ontwormd!!!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:43

sorry hoor maar bij agradi krijg je niks meer,ik bestelde ze daar ook altijd maar nu gaat het niet meer,heb het net nog geprobeerd(ze staan wel nog op de site,maar bestellen gaat dus niet)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:47

Paddenpad schreef:

Bij de dierenarts krijg je ze dus niet meer...
Alleen als je een mestonderzoek doet.

Nou ik heb het een keer gedaan omdat ze niet fit was, bloedonderzoek en mest onderzoek.
Bleek dat ze wormen had dus een wormenkuur. Vervolgens kwam er helemaal niks uit?
Misschien omdat ze niet lang geleden was ontwormd en toen had ze wel wormen.
Dus zo betrouwbaar vind ik het niet...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:03

ik krijg het wel gewoon mee bij mijn dierenarts
kim345 schreef:
Paddenpad schreef:

Bij de dierenarts krijg je ze dus niet meer...
Alleen als je een mestonderzoek doet.

Nou ik heb het een keer gedaan omdat ze niet fit was, bloedonderzoek en mest onderzoek.
Bleek dat ze wormen had dus een wormenkuur. Vervolgens kwam er helemaal niks uit?
Misschien omdat ze niet lang geleden was ontwormd en toen had ze wel wormen.
Dus zo betrouwbaar vind ik het niet...