Petitie gestart tegen ‘bloedregel’ FEI

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:19

Odieta schreef:
Mindfields schreef:
Is er iemand die voorbeelden kan aanhalen van paarden met bloed in de mond van voor de tijd dat er zo gruwelijk veel druk op doorgetrokken stangen werd gezet?

ja mijn 3 jarige aan de longeerlijn. hij is aan het wisselen dus rommelt veel. en ook op zijn tong gebeten.
Ik zat er nog geen eens op nee gewoon een drafje aan de longe.

Ik natuurlijk meteen gekeken wat hij had.

en daarna rustig verder laten lopen.

Zet hem dan toch ook niet direct op stal. ?

Ik had denk ik het hoofdstel verwisseld voor een kaptoom of halster en zou weer verder zijn gegaan waar ik gebleven was. Kan het mooi genezen en gaat het niet verder open door druk of beweging van het bit.

Odieta

Re: Petitie gestart tegen ‘bloedregel’ FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:23

ja een 3 jarige die niks gewent is en 1.70 is. hij is niet te houden als hij gaat rennen..
maar goed plekje was weg hoor daarna geen last meer van gehad.. zoals bij jezelf ook als je op je tong bijt. geneest erg snel in de mond

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:41

Rinske schreef:
Bizzybijtje schreef:
Op tong bijten is bovendien vaak een uiting van spanning....

Nou idd, als ik een broodje zit te eten en ik bijt per ongeluk op mijn tong of wang komt het zeker door de spanning. Uhuh, niet dus. Ik geloof echt niet dat alle omstandigheden hetzelfde zijn. En kom op, het zijn internationale wedstrijden, niet alleen de ruiters vinden het spannend hoor :+ . Het moet gewoon individueel bekeken worden per geval, dus: uitbellen, veterinair naar laten kijken, als het ok is opnieuw laten rijden. Lijkt me niks geks aan? En al helemáál geen mishandeling...

Hoe vaak heb jij gezien dat een paard, tijdens het eten, op zijn tong beet? En hoe vaak heb je gezien dat een paard, tijdens een wedstrijd / proef, loopt te eten?!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:40

niet eten, wel kauwen op het bit misschien?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:42

sflj schreef:
Rinske schreef:
Nou idd, als ik een broodje zit te eten en ik bijt per ongeluk op mijn tong of wang komt het zeker door de spanning. Uhuh, niet dus. Ik geloof echt niet dat alle omstandigheden hetzelfde zijn. En kom op, het zijn internationale wedstrijden, niet alleen de ruiters vinden het spannend hoor :+ . Het moet gewoon individueel bekeken worden per geval, dus: uitbellen, veterinair naar laten kijken, als het ok is opnieuw laten rijden. Lijkt me niks geks aan? En al helemáál geen mishandeling...

Hoe vaak heb jij gezien dat een paard, tijdens het eten, op zijn tong beet? En hoe vaak heb je gezien dat een paard, tijdens een wedstrijd / proef, loopt te eten?!

Dat hoeft natuurlijk geen eten te zijn, kan al het bewegen van de tong zijn waardoor die net aan een kies of tand schaaft oid.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:43

Pff, wat een eindeloze discussie dit..
Mensen kunnen op hun tong bijten, dus paarden kunnen dat ook..
Als een paard eens een scherpe kies heeft, kan hij daar z'n tong ook aan open halen..
Helemaal geen man over boord, geneest goed en snel in de mond..

Als ik op m'n tong bijt ga ik ook gewoon naar school en doe m'n ding..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:45

Afbeelding

Waarom al dat ijzer in de bek met flink bijsnoeren...Als dat weg was is het dressuurcircus niet meer leuk, want dan komen de echte ruiters naar voren.

Het blijkt toch een wereldonderwerp te zijn.

http://www.equitacao.com/noticia.php?n=8373&

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:55

ceasario schreef:
http://www.equitacao.com/noticias/f6273.jpg

Waarom al dat ijzer in de bek met flink bijsnoeren...Als dat weg was is het dressuurcircus niet meer leuk, want dan komen de echte ruiters naar voren.

Het blijkt toch een wereldonderwerp te zijn.

http://www.equitacao.com/noticia.php?n=8373&

wereldonderwerp, als je overal eens goed bekijkt dan kan iedereen zien dat het over hetzelfde artikel op dezelfde site gaat.
Natuurlijk bericht men er overal van op sites die met dressuur te maken hebben. Als mijn plotseling in het springen zou beslissen om met geen sporen meer te rijden omdat dit het paard "pijn doet" zal dit overal waar men maar iets met paarden heeft te maken dit vermelden.
En men weet ook dat een foto aandacht trekt
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 21-10-11 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in quote in link gezet.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:20

Michael1104 schreef:
Steffi_H schreef:
ben het helemaal eens met de mensen die de petitie gestart hebben. Altijd uitsluiten bij bloed in de mond.
Ik las op pagina 1 dat er mensen zijn die vinden dat er dan een veterinair moet komen kijken of het komt door op de tong te bijten of niet en dan pas een uitsluiting moet volgen, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens.
Als je paard bloed, door op de tong te bijten of door het bit, moet je gewoon onmiddelijk stoppen met rijden. Anders denk je alleen maar aan jezelf en presteren, en niet aan het welzijn van je paard. En dat hoort niet zo te zijn.

als jij op je tong bijt, ga je dan ook naar huis als je school zit?

Neen, maar het gigantische verschil is dat het paard in kwestie dan een bit in de mond heeft dat misschien wel op de wond kan duwen.
Lijkt me toch niet erg paardvriendelijk om door te rijden, toch? ;-)