Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Slofje schreef:Bij de pony's waar ik vroeger verzorgde stonden ze altijd in een kudde, allemaal. De veulens mochten na een jaar gewoon niet meer drinken en begonnen met anderen op te trekken, terwijl mamslief nog wel gewoon in de kudde stond. De hengstveulentjes dekten mams ook niet (op 1 na, die deed het alleen als hij mams stal in kon glippen tijdens het naar binnen laten), dus dat was ook geen probleem. Vind dit eigenlijk de beste oplossing en natuurlijkste manier, veulens groeiden zonder extreme stress op en zijn allemaal bijzonder lieve diertjes geworden
ShamalArabs schreef:schokkend onderzoek![]()
Onze oudste veulens worden over enkele dagen 8 maanden, ergens tussen nu en over 2 of 3 maand worden ze afgespeend. Ze lopen in een grote kudde met andere merrie's, ruinen en jonge hengsten en merrie's. De moeders halen we uit de kudde en de kleintjes gaan niet op of om kijkenDie komen overigens met zn 3 in 1 box te staan 's nachts. De jongste is nog geen maand oud, die mag tot eind zomer volgend jaar er zeker nog bij blijven lopen.
Onze ervaring is dat de merrie een groot deel van de hoogte en lengte van de stress bepaald, onze ervaren merrie's schreeuwen niet, geven geen kik (ook niet bij onverhoopt erg vroeg moeten afspenen) en de kleintjes zijn dan na een paar uur ook wel klaar. Maar de jonge merrie's die onervaren zijn, die spenen we nooit af als er niet rust in de kudde is, want die blijven roepen en zo blijven de kleintjes zich ook druk maken.
Héél wat jaren geleden, bij een eerste veulen van 1 van de merrie's, was de merrie wat gestresst toen we haar veulen wegnamen. De oudste merrie uit de kudde, die zich nóóít ergens mee bemoeide, haalde haar op bij het hek en naam haar mee naar achter. Ze bleef haar afleiden steeds als de merrie weer omkeek naar het hek of aanstalten maakte om naar het hek te lopen.
Er zijn een aantal punten die kunnen helpen het afspenen makkelijker te maken, ook voor stressige merrie's. Als je zorgt dat je die punten voor elkaar hebt, dan gaat het afspenen vaak vlekkenloos en (bijna) stressloos.
Hetzelfde geldt overigens ook voor vervoer, zeker van een jong dier. Een oudere, ervaren merrie of ruin, die stabiel staat en ook op lange reizen rustig blijft, neemt 90% van de stress en dus potenciele ongelukken in de trailer weg. We hebben laatst nog een 2,5 jarige weggebracht, had nooit vastgestaan en was nooit op de trailer geweest. Oude merrie ernaast, hij ging met trillende pootjes erop, kwam er zonder een drupje zweet weer vanaf, helemaal relaxed.
90% van de stress kun je wegnemen door de juiste omstandigheden te creëren!
MLoeser schreef:WhySoWhite schreef:Ik vind het in één keer spenen ook geen strak plan en ben daar zeker geen voorstander van!
Mijn merrie's haalde ik vanaf week 1 al 10 min bij het veulen vandaan een aantal keer per dag zodat beide er goed aan konden wennen. Ik heb nooit een veulen gehad wat de hele box af brak als de merrie even weg was. Een aantal weken/maanden een draadje tussen merrie's en veulens werkt ook prima.
en toch, als je goed leest, is jouw methode ook helemaal niet zo fijn hoorjuist omdat je ze steeds weer opnieuw van elkaar scheid voor een langere periode dan "natuurlijk" veroorzaak je elke keer weer de stress van "help mamma/baby is niet in de buurt". Als je het veulen daarentegen speent door hem/haar bij "pleegmamma's" te zetten (dat doen we hier ook), en de moeder in een andere kudde van "vriendinnen", hebben beide dieren steun aan een bekende omgeving en bekende paarden, zonder dat ze elke keer weer schrikken omdat ze niet bij elkaar kunnen komen voor een bepaalde periode.
WhySoWhite schreef:MLoeser schreef:
en toch, als je goed leest, is jouw methode ook helemaal niet zo fijn hoorjuist omdat je ze steeds weer opnieuw van elkaar scheid voor een langere periode dan "natuurlijk" veroorzaak je elke keer weer de stress van "help mamma/baby is niet in de buurt". Als je het veulen daarentegen speent door hem/haar bij "pleegmamma's" te zetten (dat doen we hier ook), en de moeder in een andere kudde van "vriendinnen", hebben beide dieren steun aan een bekende omgeving en bekende paarden, zonder dat ze elke keer weer schrikken omdat ze niet bij elkaar kunnen komen voor een bepaalde periode.
Nee vind ik wel,is nooit geschreeuw en gebleer over en weer, omdat ze weten dat ze gewoon weer samen terug komen. Volgendjaar weer een veulen en dat zal gewoon ook op deze manier gebeuren.
Als je een oppas voor je kind regelt dan beginnen ze ook te huilen de eerste paar keer, tot het kind weet dat mama weer terug komt. met een paard is dat net zo.
Torius16 schreef:Zoals ik al eerder schreef een oud boerengezegde:
Wat je er als kalf niet instopt, haal je er als koe nooit meer uit.
Maw alles wat ze meekrijgen van de moeder (voeding én opvoeding!) is mooi meegenomen en afspenen voor 6 maanden vind ik niet diervriendelijk.
Mbt het veulen wat 'dekt' met 4 maanden: dat kan niet, ze produceren dan nog niks c.q. zijn niet geslachtsrijp. Ze zullen best kliederig zijn en springen op moeder ed, maar er kan niks gebeuren. Net als een merrie van 4 maanden nog niet drachtig kan worden ...(net als jonge kindertjes die doktertje spelen dus)
Ook dat als je ze met 6 maanden afspeent (en idd het is prettiger als dat vanaf maand 5 geleidelijk wordt opgebouwd) niet goed zou zijn, OCD e.d is volgens mij ook een broodje aap verhaal. In de afgelopen 30 jaar hebben wij ong. 90 veulens afgespeend en altijd gezond (goed op foto's) en geen gedoe met beleren e.d.
Zal ook een kwestie van opvoeding zijn (door de mens in dit geval!) en een stukje voeding bijv. bijvoeren, weidegang, veel beweging, sociaal contact met andere paarden van diverse leeftijden (merries en ruinen). Dat is vaak al heel anders dan dat er 1 merrie is met 1 veulentje die veel wordt opgevoed door mensen ipv soortgenoten.
En stress wordt hier beschreven als slechte, negatieve eigenschap/ervaring, maar dat hoeft helemaal niet. Stress kan ook leiden tot prestaties, levenservaring etc.
Afspenen is altijd een schokkende ervaring voor veulens is wat mij betreft een kop die iets té kort door de bocht gaat. Afspenen heb je binnen een natuurlijk en onnatuurlijk proces, maar altijd zal er een moment van afspenen komen, maar of die altijd schokkend is????
En geschreeuw en gebler? Herken ik ook niet. Zouden al die hengsten die hier brullen dan ook last van stress hebben (hihihihihi)
Buiten dat ook volwassen paarden, die bijv. voor het eerst op concours gaan, schreeuwen en bléren ook wel eens. Hoort erbij, net als dat wij ook wel eens schreeuwen en bleren omdat we het ergens niet mee eens zijn, verdriet hebben, onrustig zijn etc. Is heel natuurlijk en wat mij betreft niks schokkends aan, gewoon een natuurlijk proces.
Torius16 schreef:Herken jij alle geluiden van het hinniken dan? Zie onderstaand, ook een wetenschappelijk onderzoekje. Dus hinniken (altijd) een stresshormoon? Vraag ik mij af!
The snort (Briesen)Dit geluid maakt een paard als hij twijfelt tussen nieuwsgierigheid en angst. Het briesen heeft twee functies. De eerste is dat het de ademhaling vrij maakt zodat het paard klaar is om te vluchten. De tweede functie van briesen is dat het de rest van de kudde opmerkzaam voor gevaar maakt. Het briesen van een paard wordt op een afstand van ongeveer 45 meter gehoord. Het briesen duurt tussen de 0,8 en 0,9 seconde. Het briesende geluid van een paard wordt teweeggebracht door een krachtige uitademing door de neus waarbij de neusvleugels hoorbaar onregelmatig trillen. Ook kan het zo zijn dat een hengst briest om een andere hengst uit te dagen.
The squeal (Gegil)Dit geluid is een verdedigingssignaal. Bij een agressieve ontmoeting betekent het 'Tot hier en niet verder'. Een zogende merrie met gevoelige tepels maakt dit geluid ook wanneer haar tepels worden aangeraakt. Hetzelfde geluid maakt een flirtende merrie die door een hengst wordt benaderd. Het gillen van een paard kan van een tiende van een seconde tot 1,7 seconde duren en kan op een afstand van ruim 90 meter gehoord worden.
The greeting nickerDit geluid, bestaande uit een laag en wat ritmisch keelgeluid wordt gebruikt als 'kom hier'. Het is te horen op een afstand van 28 meter. Dit geluid is een manier om een ander paard te begroeten.
The courtship nickerDit geluid wordt gebruikt als een hengst een merrie nadert. Het heeft een seksuele bijklank. Dit soort 'nicker' duurt langer, klinkt lager en is meer onderbroken. Verschillende hengsten hebben verschillende ritmes.
The maternal nickerDit geluid maakt de merrie tegen haar veulen. Het wordt op enige afstand nauwelijks gehoord. Veulens reageren hierop zonder dat ze het hoeven te leren, dit is dus aangeboren.
The neigh of whinny (Hinniken)Het luidste geluid wat een paard kan maken is hinniken. Gemiddeld genomen duurt dit geluid 1,5 seconde en is te horen op een afstand van ruim 800 meter. Een paard hinnikt vaak als het geïsoleerd is van de kudde of wanneer het op grote afstand soortgenoten ontdekt. Hinniken helpt om de groep bij elkaar te houden of op afstand contact te houden.
The roar (Gebrul, grommen, grauwen)Dit geluid kan gehoord worden als hij in gevecht verwikkeld is. Het kan woede, angst of allebei zijn. Het kan zowel hoog als laag klinken.
The blow (blazen)Dit geluid klinkt als briesen maar dan niet ritmisch. Het is een simpele uitademing door de neus, minder krachtig dan briesen, met ongeveer dezelfde betekenis. Ook kan het zijn om zijn welbevinden te uiten.
keona schreef:ik weet heus wl hoe mijn veulens zijn ze gaan ook al van kleins aan mee wandelen zonder moeder,zijn gewoon makkelijke veulens die de moeder geeft,en als je het er niet mee eens bent dat is dan jou punt niet de mijneJoolien schreef:Nee hoor Keona jouw veulens zijn anders