Afspenen is altijd een schokkende ervaring voor veulens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Afspenen is altijd een schokkende ervaring voor veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:33

Ik blijf voorstander voor ze in 1x definitief van elkaar halen. Heb ik met die van mij ook gedaan. Ok, die stond welliswaar al wel alleen als ik moet de moeder aan de gang de was, maar toch.
En die van mij was ook 4 mnd, normaal niet mijn keuze, maar in overleg met de DA toch gedaan. Hengstveulen wat al volledig dekte... tja..

De KWPNners gaan er hier ook in 1x af en dan gelijk met zijn allen in een grote box waar ze een paar dagen staan om vervolgens naar de opfokstal verplaatst te worden.
Ja, ze staan een dag naar elkaar te roepen, maar dat was het dan ook wel

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:58

Bij de pony's waar ik vroeger verzorgde stonden ze altijd in een kudde, allemaal. De veulens mochten na een jaar gewoon niet meer drinken en begonnen met anderen op te trekken, terwijl mamslief nog wel gewoon in de kudde stond. De hengstveulentjes dekten mams ook niet (op 1 na, die deed het alleen als hij mams stal in kon glippen tijdens het naar binnen laten), dus dat was ook geen probleem. Vind dit eigenlijk de beste oplossing en natuurlijkste manier, veulens groeiden zonder extreme stress op en zijn allemaal bijzonder lieve diertjes geworden :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:45

Slofje schreef:
Bij de pony's waar ik vroeger verzorgde stonden ze altijd in een kudde, allemaal. De veulens mochten na een jaar gewoon niet meer drinken en begonnen met anderen op te trekken, terwijl mamslief nog wel gewoon in de kudde stond. De hengstveulentjes dekten mams ook niet (op 1 na, die deed het alleen als hij mams stal in kon glippen tijdens het naar binnen laten), dus dat was ook geen probleem. Vind dit eigenlijk de beste oplossing en natuurlijkste manier, veulens groeiden zonder extreme stress op en zijn allemaal bijzonder lieve diertjes geworden :)

Maar bij de meeste fokkers geen optie. Merrie is vaak alweer drachtig voor de volgende en heeft haar energie dan hard zat nodig.
Daarbij beschikt niet iedereen over de mogelijkheid de paarden 24/7 verantwoord buiten te laten lopen, en de meeste standaard boxen zijn niet geschikt voor een (drachtige) merrie met steeds groter wordend veulen aan de voet.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:16

schokkend onderzoek :+

Onze oudste veulens worden over enkele dagen 8 maanden, ergens tussen nu en over 2 of 3 maand worden ze afgespeend. Ze lopen in een grote kudde met andere merrie's, ruinen en jonge hengsten en merrie's. De moeders halen we uit de kudde en de kleintjes gaan niet op of om kijken ;) Die komen overigens met zn 3 in 1 box te staan 's nachts. De jongste is nog geen maand oud, die mag tot eind zomer volgend jaar er zeker nog bij blijven lopen.

Onze ervaring is dat de merrie een groot deel van de hoogte en lengte van de stress bepaald, onze ervaren merrie's schreeuwen niet, geven geen kik (ook niet bij onverhoopt erg vroeg moeten afspenen) en de kleintjes zijn dan na een paar uur ook wel klaar. Maar de jonge merrie's die onervaren zijn, die spenen we nooit af als er niet rust in de kudde is, want die blijven roepen en zo blijven de kleintjes zich ook druk maken.

Héél wat jaren geleden, bij een eerste veulen van 1 van de merrie's, was de merrie wat gestresst toen we haar veulen wegnamen. De oudste merrie uit de kudde, die zich nóóít ergens mee bemoeide, haalde haar op bij het hek en naam haar mee naar achter. Ze bleef haar afleiden steeds als de merrie weer omkeek naar het hek of aanstalten maakte om naar het hek te lopen.

Er zijn een aantal punten die kunnen helpen het afspenen makkelijker te maken, ook voor stressige merrie's. Als je zorgt dat je die punten voor elkaar hebt, dan gaat het afspenen vaak vlekkenloos en (bijna) stressloos.

Hetzelfde geldt overigens ook voor vervoer, zeker van een jong dier. Een oudere, ervaren merrie of ruin, die stabiel staat en ook op lange reizen rustig blijft, neemt 90% van de stress en dus potenciele ongelukken in de trailer weg. We hebben laatst nog een 2,5 jarige weggebracht, had nooit vastgestaan en was nooit op de trailer geweest. Oude merrie ernaast, hij ging met trillende pootjes erop, kwam er zonder een drupje zweet weer vanaf, helemaal relaxed.

90% van de stress kun je wegnemen door de juiste omstandigheden te creëren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:27

ShamalArabs schreef:
schokkend onderzoek :+

Onze oudste veulens worden over enkele dagen 8 maanden, ergens tussen nu en over 2 of 3 maand worden ze afgespeend. Ze lopen in een grote kudde met andere merrie's, ruinen en jonge hengsten en merrie's. De moeders halen we uit de kudde en de kleintjes gaan niet op of om kijken ;) Die komen overigens met zn 3 in 1 box te staan 's nachts. De jongste is nog geen maand oud, die mag tot eind zomer volgend jaar er zeker nog bij blijven lopen.

Onze ervaring is dat de merrie een groot deel van de hoogte en lengte van de stress bepaald, onze ervaren merrie's schreeuwen niet, geven geen kik (ook niet bij onverhoopt erg vroeg moeten afspenen) en de kleintjes zijn dan na een paar uur ook wel klaar. Maar de jonge merrie's die onervaren zijn, die spenen we nooit af als er niet rust in de kudde is, want die blijven roepen en zo blijven de kleintjes zich ook druk maken.

Héél wat jaren geleden, bij een eerste veulen van 1 van de merrie's, was de merrie wat gestresst toen we haar veulen wegnamen. De oudste merrie uit de kudde, die zich nóóít ergens mee bemoeide, haalde haar op bij het hek en naam haar mee naar achter. Ze bleef haar afleiden steeds als de merrie weer omkeek naar het hek of aanstalten maakte om naar het hek te lopen.

Er zijn een aantal punten die kunnen helpen het afspenen makkelijker te maken, ook voor stressige merrie's. Als je zorgt dat je die punten voor elkaar hebt, dan gaat het afspenen vaak vlekkenloos en (bijna) stressloos.

Hetzelfde geldt overigens ook voor vervoer, zeker van een jong dier. Een oudere, ervaren merrie of ruin, die stabiel staat en ook op lange reizen rustig blijft, neemt 90% van de stress en dus potenciele ongelukken in de trailer weg. We hebben laatst nog een 2,5 jarige weggebracht, had nooit vastgestaan en was nooit op de trailer geweest. Oude merrie ernaast, hij ging met trillende pootjes erop, kwam er zonder een drupje zweet weer vanaf, helemaal relaxed.

90% van de stress kun je wegnemen door de juiste omstandigheden te creëren!

Maar om en nabij 5% geeft hier maar gehoor aan ben ik bang.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:28

MLoeser schreef:
WhySoWhite schreef:
Ik vind het in één keer spenen ook geen strak plan en ben daar zeker geen voorstander van!
Mijn merrie's haalde ik vanaf week 1 al 10 min bij het veulen vandaan een aantal keer per dag zodat beide er goed aan konden wennen. Ik heb nooit een veulen gehad wat de hele box af brak als de merrie even weg was. Een aantal weken/maanden een draadje tussen merrie's en veulens werkt ook prima.

en toch, als je goed leest, is jouw methode ook helemaal niet zo fijn hoor :n juist omdat je ze steeds weer opnieuw van elkaar scheid voor een langere periode dan "natuurlijk" veroorzaak je elke keer weer de stress van "help mamma/baby is niet in de buurt". Als je het veulen daarentegen speent door hem/haar bij "pleegmamma's" te zetten (dat doen we hier ook), en de moeder in een andere kudde van "vriendinnen", hebben beide dieren steun aan een bekende omgeving en bekende paarden, zonder dat ze elke keer weer schrikken omdat ze niet bij elkaar kunnen komen voor een bepaalde periode.

Nee vind ik wel,is vrijwel nooit geschreeuw en gebleer over en weer. Ik rijd de merries ook gewoon als ze veulens op stal staan, er is haast geen onrust omdat ze weten dat ze gewoon weer samen terug komen. Volgendjaar weer een veulen en dat zal gewoon ook op deze manier gebeuren.
Als je een oppas voor je kind regelt dan beginnen ze ook te huilen de eerste paar keer, tot het kind weet dat mama weer terug komt. met een paard is dat net zo.

ALs je dan toch helemaal paard vriendelijk wilt fokken/afspenen dan moet je lekker een natuurgebied opkopen en daar een kudde verwilderde paarden het maar uit laten zoeken...
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 12-10-11 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:33

WhySoWhite schreef:
MLoeser schreef:

en toch, als je goed leest, is jouw methode ook helemaal niet zo fijn hoor :n juist omdat je ze steeds weer opnieuw van elkaar scheid voor een langere periode dan "natuurlijk" veroorzaak je elke keer weer de stress van "help mamma/baby is niet in de buurt". Als je het veulen daarentegen speent door hem/haar bij "pleegmamma's" te zetten (dat doen we hier ook), en de moeder in een andere kudde van "vriendinnen", hebben beide dieren steun aan een bekende omgeving en bekende paarden, zonder dat ze elke keer weer schrikken omdat ze niet bij elkaar kunnen komen voor een bepaalde periode.

Nee vind ik wel,is nooit geschreeuw en gebleer over en weer, omdat ze weten dat ze gewoon weer samen terug komen. Volgendjaar weer een veulen en dat zal gewoon ook op deze manier gebeuren.
Als je een oppas voor je kind regelt dan beginnen ze ook te huilen de eerste paar keer, tot het kind weet dat mama weer terug komt. met een paard is dat net zo.

Geschreeuw en geblér is weldegelijk vanwege stress. Paarden hebben geen vooruitziend denkvermogen, dus die hebben er geen idee van dat ze terug gaan.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:35

@ joolien, dat is er dus nooit daarom. Ik weet zéker dat paarden echt wel een link kunnen gaan leggen dat ze weer samen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:36

WhySoWhite schreef:
@ joolien, dat is er dus nooit daarom. Ik weet zéker dat paarden echt wel een link kunnen gaan leggen dat ze weer samen komen.

Ja maar als paarden gestresst zijn, wat ze uit feitelijk onderzoek zijn als je ze in een keer uit elkaar haalt, leren ze minder snel.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:40

Zoals ik al eerder schreef een oud boerengezegde:
Wat je er als kalf niet instopt, haal je er als koe nooit meer uit.
Maw alles wat ze meekrijgen van de moeder (voeding én opvoeding!) is mooi meegenomen en afspenen voor 6 maanden vind ik niet diervriendelijk.
Mbt het veulen wat 'dekt' met 4 maanden: dat kan niet, ze produceren dan nog niks c.q. zijn niet geslachtsrijp. Ze zullen best kliederig zijn en springen op moeder ed, maar er kan niks gebeuren. Net als een merrie van 4 maanden nog niet drachtig kan worden ...(net als jonge kindertjes die doktertje spelen dus :D)
Ook dat als je ze met 6 maanden afspeent (en idd het is prettiger als dat vanaf maand 5 geleidelijk wordt opgebouwd) niet goed zou zijn, OCD e.d is volgens mij ook een broodje aap verhaal. In de afgelopen 30 jaar hebben wij ong. 90 veulens afgespeend en altijd gezond (goed op foto's) en geen gedoe met beleren e.d.
Zal ook een kwestie van opvoeding zijn (door de mens in dit geval!) en een stukje voeding bijv. bijvoeren, weidegang, veel beweging, sociaal contact met andere paarden van diverse leeftijden (merries en ruinen). Dat is vaak al heel anders dan dat er 1 merrie is met 1 veulentje die veel wordt opgevoed door mensen ipv soortgenoten.
En stress wordt hier beschreven als slechte, negatieve eigenschap/ervaring, maar dat hoeft helemaal niet. Stress kan ook leiden tot prestaties, levenservaring etc.
Afspenen is altijd een schokkende ervaring voor veulens is wat mij betreft een kop die iets té kort door de bocht gaat. Afspenen heb je binnen een natuurlijk en onnatuurlijk proces, maar altijd zal er een moment van afspenen komen, maar of die altijd schokkend is????
En geschreeuw en gebler? Herken ik ook niet. Zouden al die hengsten die hier brullen dan ook last van stress hebben (hihihihihi)
Buiten dat ook volwassen paarden, die bijv. voor het eerst op concours gaan, schreeuwen en bléren ook wel eens. Hoort erbij, net als dat wij ook wel eens schreeuwen en bleren omdat we het ergens niet mee eens zijn, verdriet hebben, onrustig zijn etc. Is heel natuurlijk en wat mij betreft niks schokkends aan, gewoon een natuurlijk proces.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:45

Torius16 schreef:
Zoals ik al eerder schreef een oud boerengezegde:
Wat je er als kalf niet instopt, haal je er als koe nooit meer uit.
Maw alles wat ze meekrijgen van de moeder (voeding én opvoeding!) is mooi meegenomen en afspenen voor 6 maanden vind ik niet diervriendelijk.
Mbt het veulen wat 'dekt' met 4 maanden: dat kan niet, ze produceren dan nog niks c.q. zijn niet geslachtsrijp. Ze zullen best kliederig zijn en springen op moeder ed, maar er kan niks gebeuren. Net als een merrie van 4 maanden nog niet drachtig kan worden ...(net als jonge kindertjes die doktertje spelen dus :D)
Ook dat als je ze met 6 maanden afspeent (en idd het is prettiger als dat vanaf maand 5 geleidelijk wordt opgebouwd) niet goed zou zijn, OCD e.d is volgens mij ook een broodje aap verhaal. In de afgelopen 30 jaar hebben wij ong. 90 veulens afgespeend en altijd gezond (goed op foto's) en geen gedoe met beleren e.d.
Zal ook een kwestie van opvoeding zijn (door de mens in dit geval!) en een stukje voeding bijv. bijvoeren, weidegang, veel beweging, sociaal contact met andere paarden van diverse leeftijden (merries en ruinen). Dat is vaak al heel anders dan dat er 1 merrie is met 1 veulentje die veel wordt opgevoed door mensen ipv soortgenoten.
En stress wordt hier beschreven als slechte, negatieve eigenschap/ervaring, maar dat hoeft helemaal niet. Stress kan ook leiden tot prestaties, levenservaring etc.
Afspenen is altijd een schokkende ervaring voor veulens is wat mij betreft een kop die iets té kort door de bocht gaat. Afspenen heb je binnen een natuurlijk en onnatuurlijk proces, maar altijd zal er een moment van afspenen komen, maar of die altijd schokkend is????
En geschreeuw en gebler? Herken ik ook niet. Zouden al die hengsten die hier brullen dan ook last van stress hebben (hihihihihi)
Buiten dat ook volwassen paarden, die bijv. voor het eerst op concours gaan, schreeuwen en bléren ook wel eens. Hoort erbij, net als dat wij ook wel eens schreeuwen en bleren omdat we het ergens niet mee eens zijn, verdriet hebben, onrustig zijn etc. Is heel natuurlijk en wat mij betreft niks schokkends aan, gewoon een natuurlijk proces.

Hinniken door hengsten komt door een stresshormoon als ik het goed heb, dus ook hengsten hebben stress omdat ze dan bloot worden gesteld aan merries maar niet de kans krijgen om te dekken.

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:02

Die van mij is ruim 2 jaar nu en tut nog steeds lekker bij zijn moeder zo af en toe.. Zolang moeders het aanbied en er goed uitziet.. lekker laten doen..

Heb het ook andersom moeten doen een aantal keren.. na 5 maanden scheiden, maar is niet mijn manier.. Het moest, omdat moeders er heel erg onder ging lijden lichamelijk.. maar zie toch het liefst de natuur zijn gang gaan en moeder en kind het zelf bepalen wanneer het tijd is om de wegen te scheiden.

Dat is uiteraard alleen mogelijk als je het veulen ook zelf in je bezit houd.

Het abrupte scheiden heb ik zelf altijd als erg aandoenlijk ervaren en moeders er echt een paar weken niet lekker van was..

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:08

Herken jij alle geluiden van het hinniken dan? Zie onderstaand, ook een wetenschappelijk onderzoekje. Dus hinniken (altijd) een stresshormoon? Vraag ik mij af!

The snort (Briesen)Dit geluid maakt een paard als hij twijfelt tussen nieuwsgierigheid en angst. Het briesen heeft twee functies. De eerste is dat het de ademhaling vrij maakt zodat het paard klaar is om te vluchten. De tweede functie van briesen is dat het de rest van de kudde opmerkzaam voor gevaar maakt. Het briesen van een paard wordt op een afstand van ongeveer 45 meter gehoord. Het briesen duurt tussen de 0,8 en 0,9 seconde. Het briesende geluid van een paard wordt teweeggebracht door een krachtige uitademing door de neus waarbij de neusvleugels hoorbaar onregelmatig trillen. Ook kan het zo zijn dat een hengst briest om een andere hengst uit te dagen.
The squeal (Gegil)Dit geluid is een verdedigingssignaal. Bij een agressieve ontmoeting betekent het 'Tot hier en niet verder'. Een zogende merrie met gevoelige tepels maakt dit geluid ook wanneer haar tepels worden aangeraakt. Hetzelfde geluid maakt een flirtende merrie die door een hengst wordt benaderd. Het gillen van een paard kan van een tiende van een seconde tot 1,7 seconde duren en kan op een afstand van ruim 90 meter gehoord worden.
The greeting nickerDit geluid, bestaande uit een laag en wat ritmisch keelgeluid wordt gebruikt als 'kom hier'. Het is te horen op een afstand van 28 meter. Dit geluid is een manier om een ander paard te begroeten.
The courtship nickerDit geluid wordt gebruikt als een hengst een merrie nadert. Het heeft een seksuele bijklank. Dit soort 'nicker' duurt langer, klinkt lager en is meer onderbroken. Verschillende hengsten hebben verschillende ritmes.
The maternal nickerDit geluid maakt de merrie tegen haar veulen. Het wordt op enige afstand nauwelijks gehoord. Veulens reageren hierop zonder dat ze het hoeven te leren, dit is dus aangeboren.
The neigh of whinny (Hinniken)Het luidste geluid wat een paard kan maken is hinniken. Gemiddeld genomen duurt dit geluid 1,5 seconde en is te horen op een afstand van ruim 800 meter. Een paard hinnikt vaak als het geïsoleerd is van de kudde of wanneer het op grote afstand soortgenoten ontdekt. Hinniken helpt om de groep bij elkaar te houden of op afstand contact te houden.
The roar (Gebrul, grommen, grauwen)Dit geluid kan gehoord worden als hij in gevecht verwikkeld is. Het kan woede, angst of allebei zijn. Het kan zowel hoog als laag klinken.
The blow (blazen)Dit geluid klinkt als briesen maar dan niet ritmisch. Het is een simpele uitademing door de neus, minder krachtig dan briesen, met ongeveer dezelfde betekenis. Ook kan het zijn om zijn welbevinden te uiten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:00

Dit jaar heb ik gekozen om 1 (guste) merrie bij de veulens te laten.
De veulens in één keer afgespeend, merries weggehaald en de veulens
lekker in hun vertrouwde omgeving gelaten.
Dit ging werkelijk waar super...geen stress of niks.
Zowel bij de merries als bij de veulens niet.
Nu loopt 1 merrie met 4 veulens.....alles heel relax.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:23

Torius16 schreef:
Herken jij alle geluiden van het hinniken dan? Zie onderstaand, ook een wetenschappelijk onderzoekje. Dus hinniken (altijd) een stresshormoon? Vraag ik mij af!

The snort (Briesen)Dit geluid maakt een paard als hij twijfelt tussen nieuwsgierigheid en angst. Het briesen heeft twee functies. De eerste is dat het de ademhaling vrij maakt zodat het paard klaar is om te vluchten. De tweede functie van briesen is dat het de rest van de kudde opmerkzaam voor gevaar maakt. Het briesen van een paard wordt op een afstand van ongeveer 45 meter gehoord. Het briesen duurt tussen de 0,8 en 0,9 seconde. Het briesende geluid van een paard wordt teweeggebracht door een krachtige uitademing door de neus waarbij de neusvleugels hoorbaar onregelmatig trillen. Ook kan het zo zijn dat een hengst briest om een andere hengst uit te dagen.
The squeal (Gegil)Dit geluid is een verdedigingssignaal. Bij een agressieve ontmoeting betekent het 'Tot hier en niet verder'. Een zogende merrie met gevoelige tepels maakt dit geluid ook wanneer haar tepels worden aangeraakt. Hetzelfde geluid maakt een flirtende merrie die door een hengst wordt benaderd. Het gillen van een paard kan van een tiende van een seconde tot 1,7 seconde duren en kan op een afstand van ruim 90 meter gehoord worden.
The greeting nickerDit geluid, bestaande uit een laag en wat ritmisch keelgeluid wordt gebruikt als 'kom hier'. Het is te horen op een afstand van 28 meter. Dit geluid is een manier om een ander paard te begroeten.
The courtship nickerDit geluid wordt gebruikt als een hengst een merrie nadert. Het heeft een seksuele bijklank. Dit soort 'nicker' duurt langer, klinkt lager en is meer onderbroken. Verschillende hengsten hebben verschillende ritmes.
The maternal nickerDit geluid maakt de merrie tegen haar veulen. Het wordt op enige afstand nauwelijks gehoord. Veulens reageren hierop zonder dat ze het hoeven te leren, dit is dus aangeboren.
The neigh of whinny (Hinniken)Het luidste geluid wat een paard kan maken is hinniken. Gemiddeld genomen duurt dit geluid 1,5 seconde en is te horen op een afstand van ruim 800 meter. Een paard hinnikt vaak als het geïsoleerd is van de kudde of wanneer het op grote afstand soortgenoten ontdekt. Hinniken helpt om de groep bij elkaar te houden of op afstand contact te houden.
The roar (Gebrul, grommen, grauwen)Dit geluid kan gehoord worden als hij in gevecht verwikkeld is. Het kan woede, angst of allebei zijn. Het kan zowel hoog als laag klinken.
The blow (blazen)Dit geluid klinkt als briesen maar dan niet ritmisch. Het is een simpele uitademing door de neus, minder krachtig dan briesen, met ongeveer dezelfde betekenis. Ook kan het zijn om zijn welbevinden te uiten.

Maar dit is -lijkt mij- een onderzoek over het natuurlijk levende paard, het wilde paard.
De meeste paarden lópen niet in vaste kuddes, vechten niet -want ze staan "netjes" op stal- etcetera.
Ik denk zelf dat het gemiddelde stalpaard (lees: paarden die weinig écht contact hebben met soortgenoten, niet in de opfok hebben gestaan van hun 1e/2e tot hun 3e/4e en gemiddeld 16 uur of meer opgesloten worden in kleine hokjes) heel andere hinnikjes kent en heeft geleerd als veulen, omdat er heel andere prioriteiten gelden.
Wat dacht je van het al te bekende manegegeschreeuw als de voerkar door de stal komt?
Geen begroeting, geen houd-afstand gil, geen contacthinnik merrie-veulen/hengst-merrie, geen angstbries..
Er zijn volgens mij door de menselijke aanpak een heel extra scala aan hinnikjes ontwikkeld die niets meer te maken hebben met paard-zijn.
Zonde, maar wel waar.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:41

Dat is waar maar een paard heeft ook nog zoiets als instinct e.d. Zaken die wij niet een paard niet hebben aangeleerd en die een paard toch weet.
Voorbeeld: 4-jarige nog nooit sneeuw gezien, gaat naar het land loopt voorzichtig (dus deze weet dat het glad is), in het land schraapt ze met haar hoef het sneeuw weg en gaat voorzichtig grazen. Niks geen ge-ren of gegaloppeer, gewoon rust.
Daarbij wordt in deze topic de link hinniken = stresshormoon gelegd, maar mijn paarden hinniken bijvoorbeeld ook zachtjes als ik op mijn klompjes de stal binnen loop gewoon als teken/begroeting. Doe ik dat om bijvoorbeeld voedertijd dan is het gehinnik anders. Soms luider en langer maar is dat stress? Dat denk ik niet. Dit gehinnik kan ook van opwinding zijn omdat ze eten krijgen en daar dan echt zin in hebben. En in de stal doen ze dit niet alle 34, maar een enkeling. En een veulen hoe klein ook heeft ook een instinct, iets dat wij mensen nooit zullen begrijpen ook al willen we zo graag omdat we alles in hokjes willen plaatsen en er een verklaring voor willen hebben of wat dan ook. Maar sommige zaken zijn, hoe graag we het ook anders zouden zien, onverklaarbaar. De natuur en het natuur/instinctgevoel is namelijk sterker dan wij met elkaar ooit zullen kunnen bedenken/beseffen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:02

Onze 2 hengsten hinneken altijd naar ons als we naar buiten komen, dat heeft niets met stress te maken maar is puur een begroeting. Soms is het zachtjes, bijna binnensmonds ( the greeting nicker), rond voertijd is het wat luider.
Echt luid hinniken doen ze als een van de 2 even weg is, dat is dan ook een heel ander geluid ( the neigh). Luid, hoog, maar je ziet ook aan het paard dat hij dan gestresst is door zijn oogopslag en manier van doen; onrust!
Alle geluiden die hierboven omschreven staan ( behalve de maternal nicker) heb ik onze hengsten horen maken, de squeal bijv. als ze even neuzen; alsof ze willen zeggen "je bent wel aardig, maar pas wel op want verder dan dit mag je niet komen".

Het scala aan geluiden wat een paard kan maken is veel meer dan alleen de "stress" hinnik, dat hoor je pas goed als je ze bij huis ( bijna in de achtertuin) hebt staan :D . Daarbij gebruiken ze ook nog een heel arsenaal aan lichaamstaal, wat vaak belangrijker is dan het geluid wat ze maken.
Maar het geluid wat veel mensen kennen is inderdaad de, luide, stresshinnik /3

Mijn jonge hengst hinnikte steeds zachtjes toen hij pas zadelmak was; als ik afstapte, alsof hij wou zeggen; het was leuk, maar fijn dat je weer op je eigen benen staat ;) en als een soort begroeting van "hee, nu zie ik je weer" , was heel grappig. Hij doet het nu heel soms nog.

Miss_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:47

Soms kan je gewoon niet anders dan je veulen snel te moeten spennen, de moeder van mij veulen werd opeens erg ziek, had extreeme koliek en moest naar de kliniek. Mijn veulen was toen ook maar 3 maand , maar at al wel een 3tal weken veulenbrok. De merrie heeft toen een hele week in de kliniek gestaan. Daarna nog 2 maanden op een aparte wei. Mijn veulen is helemaal niet afgevallen en wandelt nu zonder problemen zijn eigen stalletje in zonder achter zijn moeder aan te gaan....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:01

hier is nooit stress heb nu 2 veulens gefokt,en ik pak af en toe de merrie/of het veulen wel eens mee op wandeling.en de achter blijver merrie/of het veulen blijft bij de rest van de kudde.dit gaat altijd prima.ik heb ook bij beide veulens dat ze heel snel zelf standig zijn en niet plakken aan moeder/of anders om.en met spenen gaan ze beide op een andere wei maar nasst elkaar en dit gaat altijd prima zonder stress of afvallen.het veulen van dit jaar staat nu samen met een leeftijds genoot naast de wei van de kudde met mams er in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:01

Nee hoor Keona jouw veulens zijn anders :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:03

ik weet heus wl hoe mijn veulens zijn ze gaan ook al van kleins aan mee wandelen zonder moeder,zijn gewoon makkelijke veulens die de moeder geeft,en als je het er niet mee eens bent dat is dan jou punt niet de mijne
Joolien schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:03

keona schreef:
ik weet heus wl hoe mijn veulens zijn ze gaan ook al van kleins aan mee wandelen zonder moeder,zijn gewoon makkelijke veulens die de moeder geeft,en als je het er niet mee eens bent dat is dan jou punt niet de mijne
Joolien schreef:

Ik vind het alleen zo frapant dat hier mensen gaan roepen dat het bij hun veulens niet gebeurd terwijl het feitelijk bewezen is. That's all!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:24

Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen hoor. Het scheelt natuurlijk al flink als de eigenaar zich niet druk maakt en als je merrie toevallig een heel relaxed karakter heeft en dat ook doorgeeft. Zulke dames heb ik er ook wel tussen. Ik zie vaak genoeg dat mensen zich niet bewust zijn van wat kán gebeuren in bepaalde situaties (niet alleen met veulens dus) en dat het juist daardoor gewoon goed gaat. Want de onbewuste stress van het baasje is er dan niet ;)

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:06

Jolien het is niet feitelijk bewezen dat het bij alle veulens gebeurd! Men heeft de resultaten gebaseerd op de onderzoeksgroep. De vraag is of deze groep een juiste afspiegeling is c.q. juist referentiekader weergeeft. Uitzondering bevestigen immers de regel! Ennehhhe wij hebben in een ver verleden wel veulens gehad die aan de singel meegingen met de moeder omdat ze anders km ver weg liepen (en dus niet mooi bij moeders bleven tijdens het verweiden!) van enige stress bij deze veulens was dan tijdens het afspenen ook geen sprake. Daarbij denken we gelijk bij elke kik (lees hinnik) dat er wat is. Maar het zijn dieren, geen mensen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:13

Tja, ze zullen het niet leuk vinden, maar om het nou echt als traumatisch te bestempelen?