Sportredactie redt draver van de slacht *video*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:10

ik heb ook een oude draver.
ze is nu 10 maar toch merk je wel echt dat ze draver is geweest.
ze kan wel galoperen hoor daar niet om maar toch.

leuk dat ze dit doen,
lijkt mij trouwens voor het merendeel van julie wel raar als je het niet kunt verstaan ;)

Flew

Re: Sportredactie redt draver van de slacht *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:11

Te klein om rijpaard te zijn Joolien? Misschien moet je dat even aan die van mij (1.39 bij zadelmak maken) vertellen. ;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:13

Klopt, maar dat betekend nog steeds niet dat ze er niet geschikt voor zijn ;) En inderdaad, we fokken maar op kleine schaal. Maar wel al zo'n 30 jaar.
De Draver van bokker Flew is ook klein (1.40?) maar toch rijpaard (poownie :D), die van mij was behoorlijk gestressed, nog steeds overigens := . Wonderlijk dat we er toch wat mee kunnen. Ik weet dat er niet altijd de tijd wordt genomen om ze te beleren, wij trainen ze ook niet zelf, dus ik weet wat het grapje kost om er een in training te zetten ;) Maar op andere stallen weer wel, of ze worden verkocht aan mensen die ze daarna beleren (bijvoorbeeld stal westfriesedijk).

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:13

veel dravers zijn klein dat maakt ze nog niet ongeschikt ;).
die van mij is trouewns wel groot voor een draver (1.63)

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:20

Ik ben het wel met Wendy eens er gaan steeds meer dravers weg voor recreatie, maar kon er ook eentje die niet geschikt was voor recreatie...
Ze deed meer haar best om onzichtbaar te zijn , zodat je haar voorbij liep, erg triest, was vroeger in het buitenland wat met haar gebeurd.
Toen is besloten om haar te laten inslapen, ze was niet gelukkig meer...
Haar maatje is nu een volleerd westerndraver! :D

Bij verschillende trainers worden de talentloze dravers verkocht naar een stal in noord holland, om daar omgeschoold te worden, zoals vroeger is het allang niet meer.
Je kan ze niet allemaal redden, maar er is toch een groot aantal waarvoor toch echt een nette oplossing voor word gezocht!

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:27

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:32

Heb er zelf vorig jaar zo eentje "gered" en vind dit verhaal fantastisch maar idd er zijn er zo veel ...
De mijne was net twee jaar en stond ook bij een handelaar, niet bezienswaardig te zijn.
Ik heb hem voor 350euro thuis laten afleveren.
Bleek een zalig super lief beest te zijn(na veel werk om hem terug wat vertrouwen in de mens te geven en een beetje te laten aankomen), heb hem eerst volledig laten recupereren en gewerkt vanop de grond, zadelmak gemaakt en nu staat hij bij iemand anders die met hem elk weekend erop uittrekt voor wandelingen, mijn weide was niet rijk en groot genoeg om hem "dik" te krijgen naast zijn vaste voeding, dus ging het niet vooruit vandaar nieuwe en betere thuis... :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:33

WendyBZ schreef:
Joolien schreef:
Velen zijn daar namelijk niet geschikt voor, dus dat valt vies tegen.

Wat een onzin. Dan kom ik ze zeker toevallig wel steeds tegen?

Ja ik ook. Ik kom diegene tegen die als sportpaard geprobeerd zijn en dan toch niet geschikt bleken.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:34

NatasjavE schreef:
Ja ik ook. Ik kom diegene tegen die als sportpaard geprobeerd zijn en dan toch niet geschikt bleken.

sport als in...?

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:38

Joolien schreef:
Ik weet bij de stal waar ik heb gezeten dat de meeste de fokkerij in gingen, naar de handelaar(niet als recreatiepaard) of naar het buitenland, bijna geen een ging als rijpaard weg. Natuurlijk gaan er genoeg als rijpaard weg, maar er gaan er nog veel meer ergens anders naar toe bedoel ik daarmee te zeggen.

Grappig, op de stal waar ik sta met mijn recreatiedraver (hij staat tussen de koersdravers), gaan bijna alle paarden weg als recreatiepaard of fokmerrie als ze niet meer kunnen koersen. Slechts een enkeling, die een ernstige blessure heeft, is een andere weg toebedicht, maar zelfs dan wordt gekeken naar de mogelijkheden voor de toekomst. Ook op de stal waar ik vroeger wekelijks kwam, was dat het geval. Is denk ik toch ook een instelling van de trainer. Ik denk niet dat je alle trainers over 1 kam kan scheren. Je ziet tegenwoordig genoeg dravers die een tweede kans krijgen.

Maar om terug te komen op de actie van dit topic: ik vind het leuk dat het paard een kans krijgt en ik hoop dat hij hoge ogen gaat gooien. :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:39

WendyBZ schreef:
NatasjavE schreef:

sport als in...?

Sorry..vertyping...ik bedoel recreatie paard. Beetje dressuur, beetje buitenrijden etc.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:41

Ragdollcat schreef:
Belachelijk dit: dat een prachtig jong dier zomaar voor 100 euro weg mag naar zulke handelaar en dan vraag je erom dat ie richting de slacht gaat.

Ik ben heel blij dat er mensen zijn die hem een kans willen geven en hem gaat opleiden/verzorgen.

En maar hopen dat ie t goed doet en anders krijgt ie alsnog een ander goed tehuis, dat is heel fijn.

Ben ik toch ZOOOOOOOO mee eens he! Hoppa, even 100 euro vangen en het paardje maar als oud vuil naar de slachter brengen. Wat een nare gedachte van die 'eigenaar'. Maar goed dat die redactie ertussen is gekomen anders werden het geheid frikandellen :(

Heel goed, Omrop Fryslan! :D TOPPERTJE!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:45

NatasjavE schreef:
Sorry..vertyping...ik bedoel recreatie paard. Beetje dressuur, beetje buitenrijden etc.

Dat is bijzonder ja. Mijn ervaring is dat ze misschien niet ergens in uitblinken, behalve dan degene met talent en een baas die er genoeg training in steekt, maar wel vanalles kunnen. M dressuur zullen ze niet allemaal halen, maar een B/L proef is vaak zeker wel haalbaar. In de endurance komen ze goed mee en mijn ervaring is dat ze hartstikke geschikt zijn voor TREC.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:55

Ja, zo kunnen ze elke week wel een paard redden. Heel leuk voor t beestje maar ze schieten er niks mee op. Elke week gaan er honderden weg, alleen maar omdat er nutteloos gefokt wordt. Tis idd maar t topje van de ijsberg...

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:00

Eddy_Rocks schreef:
Ja, zo kunnen ze elke week wel een paard redden. Heel leuk voor t beestje maar ze schieten er niks mee op. Elke week gaan er honderden weg, alleen maar omdat er nutteloos gefokt wordt. Tis idd maar t topje van de ijsberg...

Deze was absoluut niet "nutteloos" gefokt in de zin van ik heb een friese merrie en die laat ik eens leuk dekken door een fjord omdat ik dan zo een leuk veulen krijg..
Dit paard is gefokt om te koersen, maar omdat de markt zo slecht is had deze bijna de pechprijs...
Nu hopen dat ie een hoofdprijs wint!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:39

Laura_x_ schreef:
Dravers die niet snel genoeg zijn op de baan, gaan vaak weg als recreatiepaard. De slacht is alleen in bepaalde gevallen nodig. Als een draver niet snel genoeg is door een afwijking (iets inwendigs bijvoorbeeld), dan zullen er niet veel mensen zijn die staan te springen om het paardje er weer bovenop te helpen. En als je wel zulke mensen hebt, dan is het nog afwachten of de problemen later niet terugkomen. Ik zit zelf in zo'n situatie, ik vertel het even uit mijn visie.

Enkel in bepaalde gevallen gaan ze naar de slacht, vaak als men er niemand voor vindt. (gezonde of niet gezonde paarden) Zo zie ik het dan ;) Maar wees eerlijk, dit gebeurt ook met de niet-dravers. De realiteit is hard ;)

Je haalt me de woorden uit de mond.. bij ons word er inderdaad ook eerst naar een andere oplossing gezocht.. maar als het niet anders kan dan kan het niet anders... Zo hadden wij eentje die was knetter gek.. Die kon je echt niet weg doen als rijpaard dat zou oneerlijk tegen het paard zijn en bovendien beetje lullig als de nieuwe eigenaar/eigenarresse ermee verongelukt door z'n paard. Die paarden zijn inderdaad beter af op de eeuwige groenen vlaktes.
Maar dan heb ik het hier ook wel over een heel gek koerspaard :')

Ingrid_V schreef:
Help je daar op stal? Zo ja, vind je dat dan niet moeilijk met zulke vooruitzichten? Ik zou daar niet zo goed tegen kunnen denk ik. De ene dag heb je hem nog lekker in de hand, de andere dag is het einde verhaal.

Sinds ik in de dravers wereld werk heb ik dit wel geleerd hoor :) Ik heb wel mijn favorietjes en stop veel tijd en liefde in hun verzorging en training en tuurlijk hecht ik me er wel aan .. maar als ze weg gaan gaan ze weg. Het zij naar een andere trainer het zij naar de slager of als rijpaard.

Obelix_Luna schreef:
veel dravers zijn klein dat maakt ze nog niet ongeschikt ;).
die van mij is trouewns wel groot voor een draver (1.63)

Inderdaad... de kleine dravers zijn meestal makkelijker te rijden (als je erop past.) die grote zijn van die slungels

quartermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:00

funnyhorses schreef:
Helemaal geen vlees meer eten en stoppen met het mega aantal fokken van alle dieren zou NOG beter zijn! ;) :)*

helemaal mee eens stoppen met eten van vlees en stoppen met het mega fokken dat zou de wereld al beter doen

quartermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:07

Ik heb mij draver ook gered van de slacht juist omdat hij nooit in de prijs loopte .
Ze wouden hem eerst 1500 euro verkopen waar ik niet mee accoord ging omdat ze het naar ne handelaar ging brengen en die hem 1000 euro gaf om daarna na de slacht te brengen .
Gelukkig was ik op zen laaste koers in kuurne en was direct verliefd .
Het is en grote draver van 1m70 en is zeker ni loemp hij is goe voorwaarts . er zit wel caracter in dat wel maar kwestie van werk ja ik heb er veel tijd in besteed allé niet veel veel want hij leert kei snel voor en draver en doet graag zijn werk om mij blij te maken .
Spijtig zijn er veel paarden (dravers) dat niet rap genoeg lopen en dat ze dan geen 2de kans krijgen voor recreatie te rijden of eenders wat en dit vind ik spijtg maar dat hangt af van hun eigenaar heeft hij en hart voor dieren of niet. elke paard verdiend en 2 de kans wat er ook met hem /zij is .

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:15

Ja mensen die zomaar een veulen fokken mogen van mij dan liever guppen gaan fokken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:15

quartermoon schreef:
funnyhorses schreef:
Helemaal geen vlees meer eten en stoppen met het mega aantal fokken van alle dieren zou NOG beter zijn! ;) :)*

helemaal mee eens stoppen met eten van vlees en stoppen met het mega fokken dat zou de wereld al beter doen

Paarden fokken voor het vlees is absoluut niet rendabel in NL.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:22

franka75 schreef:
Ja mensen die zomaar een veulen fokken mogen van mij dan liever guppen gaan fokken.

Haha, waar breng jij je guppen dan heen? Heb er nog wel een paar over. Zit ook geen Händel in en de slager wil ze niet.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:59

Jemie , arme paarden in het begin van het filmpje zie je bij die draf-ding wedstrijd dat ze er gewoon mega hard op hun paarden slaan.
Gewoon voor een domme 1ste plaats , arm beest ;( . Ik zal ook eens zo hysterisch op die man kloppen ! ^)

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:02

laura123456 schreef:
Jemie , arme paarden in het begin van het filmpje zie je bij die draf-ding wedstrijd dat ze er gewoon mega hard op hun paarden slaan.
Gewoon voor een domme 1ste plaats , arm beest ;( . Ik zal ook eens zo hysterisch op die man kloppen ! ^)

Dit was in de jaren 80...ze laten id een heel oud en niet zo lekker filmpje zien van de Derby.
Iedereen wil de Derby winnen, toen en nu voor de eer en ja het geld...
Maar nogmaals zoals ze daar slaan, dat mag tegenwoordig absoluut niet meer!!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:28

wat leuk dat ze het beestje toch willen gaan proberen op te leiden....
ben heel benieuwd wat hij toch gaat doen op de baan als t gaat lukken...dan is het echt een giller

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:34

Malkesta schreef:
laura123456 schreef:

Dit was in de jaren 80...ze laten id een heel oud en niet zo lekker filmpje zien van de Derby.
Iedereen wil de Derby winnen, toen en nu voor de eer en ja het geld...
Maar nogmaals zoals ze daar slaan, dat mag tegenwoordig absoluut niet meer!!

En vooral wie hem wint, is toch geweldig! De goede oude tijd.