Gewonden door op hol geslagen paarden Nieuwehorne *filmpje*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:41

Getver wat een eng gezicht zeg, jammer dat het zo afgelopen is. Gelukkig zijn er geen ernstig gewonden gevallen hierbij. Je kan inderdaad niet alles voor zijn, een ongeluk zit in een klein hoekje daar kan je niet altijd wat aan doen.

lucky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:47

Wow wat een heftig filmpje.
En wat een braaf tuigpaard zeg.

Ik hoop dat het mee valt voor de mensen die van de kar vielen.
Als ik het zo snel zag waren het oudere mensen.
Het is voor niemand leuk om te vallen maar oudere mensen breken wat sneller wat, en geneest het niet snel

Anoniem

Re: Gewonden door op hol geslagen paarden Nieuwehorne *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:58

Jeetje, het ziet er heftig uit! Goed om te lezen dat de gewonden inmiddels weer uit het ziekenhuis zijn ontslagen inmiddels, als ik het goed begrepen heb van de vorige bladzijde. Hopelijk zijn alle gewonden snel weer hersteld en zijn de paarden er ook goed vanaf gekomen.
Respect voor de snelle reactie van de man met de tuiger, zo te zien heeft die zowel zijn kar als zijn paard snel op de rem, en ook dat hij zo ook strak op zijn kar en paard gefocussed blijft, netjes. Dat heeft nog extra ongelukken voorkomen.

Jammer van de speculaties hier, die soms al lijden tot voorbarige conclusies. Je weet niet wat er gebeurd is, is het nalatigheid geweest of gewoon domme pech? Kan je niet zeggen. Daarbij, alle vastmaakmethodes ten spijt.. je kan niet alles voorkomen! Zo heb ik ooit eens meegemaakt dat een merrie haar deken had afgekregen in de stapmolen.. hoop kabaal, deken sleepte over de grond aan de spijlen van één van de tussenrekken, de paarden vonden het maar idioot dus ook in paniek.. Maar het gekste van allemaal; de voor- en buiksingels van de deken zaten nog gewoon vast terwijl de deken af was en op de grond lag. (Het was een goed passende deken, voorkant- en buiksingels zaten goed afgesteld en de staart zat over het bilkoord.) Is mij ook nog altijd een raadsel hoe die deken is afgekomen zonder dat de singels en voorsingel + klittenband zijn losgeraakt.. :? Sommige dingen gebeuren gewoon op een gekke manier.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:01

Ik kan me niet voorstellen dat op zo'n oude boerenwagen een rem zit. Dat zou de eerste zijn (en ik heb er vele gezien). In ieder geval is dat niet authentiek. Mijn idee is dat het een paard met een koel hoofd, kundige menner en flink gewicht wat niet meer netjes meerolt is geweest wat er voor heeft gezorgd dat het paard niet op hol geslagen is.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:04

Mies schreef:
Wat erg zeg! Hoe zijn ze eigenlijk tot stilstand gekomen? Want hoor volgens mij nog een klap als ze verder door galopperen?

Klopt, ze zijn uiteindelijk tot stilstand gekomen doordat ze bleven haken achter een andere kar (ook dit heb ik gehoord dus als het werkelijke verhaal toch ietsje anders is excuus)

Ik zat op de fiets voorin de optocht, ik fietste mee met onze rijvereniging die altijd onder de man meerijden.
Waar wij ons over verbaasden was het feit dat een politiemotor op volle snelheid de optocht inreed en even later ambulances met loeiende sirenes. (wij waren op dat moment net het feestterein opgedraaid) Hoewel wij gewaarschuwd werden dat ze eraan kwamen kun je toch bedenken dat in een optocht met zoveel beesten je niet met sirenes aan of zoals de motor deed op volle snelheid zo'n optocht inknalt... gelukkig is dat goed gegaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:05

Zou die rem niet om veiligheidsredenen zijn ingebouwd dan? De wielen zien er wel echt 'op slot' uit zegmaar. Maar ik heb de ballen verstand van mennen, laat staan van autenthieke menwagens :) Dus geloof het direct hoor! In het geval dat hij zijn paard gewoon 'zo' in bedwang heeft gehouden is mijn respect alleen maar groter ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:10

De wielen zien er inderdaad op slot uit.

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:20

XmissdaphX schreef:
Jeetje, het zou je maar gebeuren...
Ik snap alleen niet hoe het hoofstel los kon raken??
Op het filmpje is hij er helemaal af, dan heeft hij ook nooit goedgezeten lijkt mij...

we hebben het op menwedstrijd ook eens voorgehad, het paard had van het ene moment op het andere zijn hoofdstel uit. Het was vlak na de marathon dus het dier liep er al een uur mee rond, alles zat zeker goed vast, ook neus-en keelriem zaten onderaan aan elkaar vast en stukje achter de oren was weggeschoren, maar toch heeft hij het uitgekregen. Waarschijnlijk had hij jeuk en heeft hij even aan zijn been 'gekrabt' met zijn hoofd, waardoor het hoofdstel is losgekomen, we zullen het nooit weten. Daarna is het paard ook op hol geslagen..je hebt er dan echt niets meer aan te zeggen

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:22

ik heb geleerd dat je als je gaat mennen een vlechtje moet doen over het hoofstel dan kan het niet meer afglijden zo doe ik dat altijd of ik nou dubbel of enkel span rij.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:28

rommulus schreef:
mijn complimenten van de menner van de tuiger !!!
geweldig gewoon dat beest raakt in de stress maar menner weet hem "prima" te houden (door goede controle en opvoeding)
petje af

verder is het natuurlijk verschrikkelijk
hoe is het verder afgelopen ? ook met de paarden ?

Goede opvoeding? Hoe kun je dat zo zien? Dat de menner het paard 'houdt' komt omdat de menner zo vlug was met reageren en meteen op zijn rem van de kar heeft gedrukt.
Dat heeft niks met opvoeding te maken (dan zou je ook kunnen zeggen dat de man met zijn friezen zijn paard niet goed heeft 'opgevoed', onzin natuurlijk, daar kun je niks over zeggen).

Het zag er echt akelig uit zeg, ik hoop dat de menner en de anderen het er goed van af hebben gebracht.
Dit is imo geen reden om dit soort dingen te verbieden. Aan alles is risicos verbonden, als je die allemaal wil uitsluiten kun je imo alleen nog maar binnen in huis blijven.. Straks worden alle mooie paardenevenementen, en ook alle ringsteekwedstrijden in de zomer, afgeschaft. Dat zou toch belachelijk zijn?

anais

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:40

Ik zag het filmpje net op het nieuws van Omrop Fryslan.
Ziet er heftig uit. Het is een wonder dat er niet meer paarden aan de kletter zijn gegaan.
Respect voor de menner met de tuiger voor de kar.
Gelukkig zijn alle lichtgewonden al weer uit het ziekenhuis ontslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:58

Respect voor de mensen/het paard van de voorste kar,
Goeie rem, goed gehandeld (ook door omstanders), braaf paard.
Wat naar zeg dat dat hoofdstel stukging en dat dit moest gebeuren.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:29

Brrr echt een vreselijk ongeluk. Ben heel blij dat er alleen lichtgewonden zijn. Had zo veel erger af kunnen lopen. De man met de tuiger reageerde perfect. Wel of geen rem is moeilijk te zien, lijkt erop van wel. Maar dan nog heeft de menner van de tuiger het paard goed onder controle. Denk ook dat de kar behoorlijk zwaar is. Mijn paard is ook een keer aan de kletter gegaan, dus de rem helemaal ingedrukt, alle 4 de wielen blokkeerde, maar mevrouw trok de kar gewoon mee. Karretje was dus te licht. En een mooi spoor (zwarte strepen) van een meter of 40 als gevolg op de rijweg.

Heel veel sterkte voor alle betrokkenen. Vooral ook voor de passagiers op de kar van de op hol geslagen Friezen, wat moeten die gruwelijk bang zijn geweest.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:47

denk wel dat het paard in bedwang wordt gehouden door de rem,
je ziet gewoon dat hij er achter aan probeerd te gaan.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 00:12

jeetje wat een klapper zeg..hoe zijn de friezen uiteindelijk tot stilstand gekomen? want dat hou je niet zomaar even tegen en hoop dat t met alle paarden en mensen op de karren goed gaat.
maar petje af voor de menner die ze paard zo onwijs in bedwang heb zeg...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 00:21

Hinke schreef:
rommulus schreef:
mijn complimenten van de menner van de tuiger !!!
geweldig gewoon dat beest raakt in de stress maar menner weet hem "prima" te houden (door goede controle en opvoeding)
petje af

verder is het natuurlijk verschrikkelijk
hoe is het verder afgelopen ? ook met de paarden ?

Goede opvoeding? Hoe kun je dat zo zien? Dat de menner het paard 'houdt' komt omdat de menner zo vlug was met reageren en meteen op zijn rem van de kar heeft gedrukt.
Dat heeft niks met opvoeding te maken (dan zou je ook kunnen zeggen dat de man met zijn friezen zijn paard niet goed heeft 'opgevoed', onzin natuurlijk, daar kun je niks over zeggen).

Het zag er echt akelig uit zeg, ik hoop dat de menner en de anderen het er goed van af hebben gebracht.
Dit is imo geen reden om dit soort dingen te verbieden. Aan alles is risicos verbonden, als je die allemaal wil uitsluiten kun je imo alleen nog maar binnen in huis blijven.. Straks worden alle mooie paardenevenementen, en ook alle ringsteekwedstrijden in de zomer, afgeschaft. Dat zou toch belachelijk zijn?

als het beest niet fatsoenlijk opgevoed is kan je op je doen wat je wil maar dan gaat het dier

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 00:37

Als een paard fatsoenlijk opgevoed is, en het gaat aan de kletter, dan kun je ook doen wat je wilt maar dan gaat ie ;)

Sjors493 schreef:
Sterkte voor de nabestaande Y;(

:= Hier moest ik toch een beetje om lachen. Er is (gelukkig!) niemand dood hoor :)

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 06:26

petje af voor de menner van de wagen die word aangereden.
super knap dat hij zijn paard weten te houden in zulke omstandigheden!!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 07:42

Omy, wat een klap zeg :oo :oo :oo Krijgt het er naar van, brrrrr. Gelukkig dat het nog relatief goed is afgelopen.......

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 08:05

Wat verschrikkelijk, ik heb gelijk een discussie ingedachten die ik laatst met iemand had over de friezen die er tegenwoordig gefokt worden. Deze worden steeds heter en er word niet meer op karakter gefokt. Veel mensen kopen een fries vanwege het rustige karakter waar ze om bekend staan. Toch zie je steeds meer friezen die achter ieder boompje een kabouter zien

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 08:07

Jeetje wat een akelig gezicht!

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 08:40

[quote="paardjes123"]Wat verschrikkelijk, ik heb gelijk een discussie ingedachten die ik laatst met iemand had over de friezen die er tegenwoordig gefokt worden. Deze worden steeds heter en er word niet meer op karakter gefokt. Veel mensen kopen een fries vanwege het rustige karakter waar ze om bekend staan. Toch zie je steeds meer friezen die achter ieder boompje een kabouter zien[/quote

Waar baseer je dit op? Ik weet namelijk veel van Friezen maar deze informatie is compleet nieuw voor mij en denk ook voor alle fokkers.

Friezen zijn veel populairder geworden dus je ziet er gewoon veel meer in de sport. Maar ik rij een 5 jarige ster ruin, super modern gefokt en deze kan inderdaad hard galoperen maar wel wanneer ik wil!! Elk paard kan schrikken en in elk ras heb je uitzonderingen....een hoofdstel wat afgleid en een paard wat daardoor op hol gaat staat los van het heter fokken van Friezen waardoor ze spoken gaan zien in mijn ogen!

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 08:44

hanny_jelke schreef:
denk wel dat het paard in bedwang wordt gehouden door de rem,
je ziet gewoon dat hij er achter aan probeerd te gaan.

Denk je dat zon groot, sterk paard zich laat tegenhouden door een beetje tegengewicht?!
Weet je wat het is... Het stukje band wat de straat raakt is eigenlijk het stukje dat remt... Je band-weg contact.. En dat is net zo groot als een pakje sigaretten... Dat trek een paard makkelijk ( slippend) mee
Dus knappe menner die zo zn paard onder controle wist te houden _/-\o_

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:22

Het is nou eenmaal een hele grote optocht, en een ongeluk zit in een klein hoekje. Ben er vorig jaar geweest en vond het super mooi om allemaal te zien. Dit jaar kon ik er helaas niet heen. Gelukkig zijn er geen ernstige gewonden gevallen. Na mijn idee zit er ook niet echt een rem op zoon oude boere wagen. Elk paard kan volgens mij ook niet zomaar mee doen. Een vriend van mij rijd ook al jaar mee met een span friezen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:35

Tuiger wou duidelijk weg, het probeert uit alle macht naar voren te springen.
De straat is glad waardoor het dier misschien niet volledig grip krijgt, de menner heeft de rem op de kar, wat ook nog extra tegendruk geeft, maar ik denk dat de kundigheid van de menner er het grootste aandeel in heeft dat de tuiger alleen maar omhoog en niet naar voren gaat.

Als je het filmpje zo ziet is het eigenlijk een wonder dat er maar 3 gewonden zijn gevallen, wat een massa gaat daar op de loop en dan zoveel mensen in en langs de stoet.
Hoop dat iedereen weer opknapt en dat de paarden het ook goed maken.