Gelderse keurhengst Elegant overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:43

Winette schreef:
Elegant was een hengst waarbij de stand van het achterbeen, de diepte, breedte, het verloop van de romp, de hals en de lendenpartij goed in te gaten moest worden gehouden bij de aanparing.

En als je het zo bekijkt dan is het wellicht helemaal niet zo jammer dat er geen mannelijke opvolger van Elegant is.

Phileine83

Re: Gelderse keurhengst Elegant overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:34

Ik vond zeer zeker dat deze hengst veel tekortkomingen had. Er was een zeer homogene en evenwichtige merrie nodig om een goed veulen met hem te fokken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:38

Dat dat dier dan nog keur geworden is.
En mijn merrie voorlopig keur. :?
Stal genoot heeft er een stermerrie van.
Hier op bokt zijn er nog twee die hoog op exterieur scoren...

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:47

Elegant en de merries waar hij op is gebruikt hebben immers nog een afstamming waar weldegelijk veel goeds achter zit! Ieder paard heeft tekortkomingen maar dat wil nog niet zeggen dat dit bij de juiste overwogen aanparing niet hartstikke goed uit kan pakken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:58

[***] schreef:
Winette schreef:
Elegant was een hengst waarbij de stand van het achterbeen, de diepte, breedte, het verloop van de romp, de hals en de lendenpartij goed in te gaten moest worden gehouden bij de aanparing.

En als je het zo bekijkt dan is het wellicht helemaal niet zo jammer dat er geen mannelijke opvolger van Elegant is.

?? hoezo?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:00

Hengsten geven nu eenmaal meer nakomelingen dan merries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:24

Humzzz dan heeft die hengst wel verrekt veel goede merries gehad :x .

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:40

Winette schreef:
Ik vond zeer zeker dat deze hengst veel tekortkomingen had. Er was een zeer homogene en evenwichtige merrie nodig om een goed veulen met hem te fokken.

Nou sorry hoor maar hier ben ik het echt niet mee eens. Ik heb zelf ook een elegant gefokt uit mijn merrie en dit heeft toch een ontzettend goed ogend gelders paard gegeven terwijl mijn merrie echt niet zeer homogeen en evenwichtig is :roll: De nu 3 jarige merrie is zeker gelders van uiterlijk en aard.

Ik heb enkele tientallen nakomelingen van hem in het echt mogen bewonderen en zie ze ook steeds weer goed scoren op zowel keuringen als wedstrijden. .En het waren zeker niet allemaal zeer homogene en evenwichtige merries waar de veulens bij liepen. Woorden als dat doen tekort aan de hengst in mijn ogen, want het was en is gewoon een legende van een vaderpaard. :j

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:46

Hmm, interessant. Dan ben ik overigens benieuwd of we het over het zelfde hebben wanneer we over een evenwichtige bouw, homogene pedigree en over tekortkomingen spreken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:19

Tis heel simpel. Hij is keur geworden op het aantal ster en keur merries wat hij geleverd heeft(en presaties in de sport geloof ik)

De combinatie Elegant x Zep kom ik wel vaak tegen moet ik zeggen. Daar ken ik zo al 5 ster/(voorlopig)Keur merries van. Of dat homogeen is? Deze combi springt bij mij natuurlijk in het oog.
Wat jij evenwichtig( je komt van fokt he?) weet ik niet. Wij hanteren gewoon de KWPN standaard...maar Ja...wat stelt dat voor?? Niets toch. KWPN tssss....

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:08

Hihi wat een discussie. Ik heb een leuk veulen (vind ik zelf) uit een hele eenvoudige merrie gefokt. Daar zit nog hackney in, dus dat zal vast niet onder 'homogeen' vallen. Maar goed, gelders type zitten sowieso allerlei soorten bloed in.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:20

NatasjavE schreef:
Tis heel simpel. Hij is keur geworden op het aantal ster en keur merries wat hij geleverd heeft(en presaties in de sport geloof ik)

De combinatie Elegant x Zep kom ik wel vaak tegen moet ik zeggen. Daar ken ik zo al 5 ster/(voorlopig)Keur merries van. Of dat homogeen is? Deze combi springt bij mij natuurlijk in het oog.
Wat jij evenwichtig( je komt van fokt he?) weet ik niet. Wij hanteren gewoon de KWPN standaard...maar Ja...wat stelt dat voor?? Niets toch. KWPN tssss....

Verder alles goed? :roll:
De standaard die jullie hanteren vind ik prima, niks op tegen en interessant zelfs! Zeker als men het kan onderbouwen :)*
Overigens weet ik niet waar jij vandaan komt, bij welk forum je ''oorsprong'' ligt en waar je je allemaal inlogd. Het interesseert me ook geen moer :Y)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:23

NatasjavE schreef:

De 3 jarige merrie die bij ons op stal staat is ook Elegant x Zep, ster en voorlopig keur.
Was 2e geworden bij de Gelderse 3 jarige merrie keuring in Ermelo.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:35

@Winette Nou ik vindt dat je nogal nogal hoog van de toren blaast en ja bij een Keur hengst als Elegant kan ik me daar best een beetje over ergeren.
Je noemt even een aantal "fouten/aandachtspunten" van de hengst op waardoor voor de gemiddelde lezer lijkt alsof het een waardeloze bok was.
Iedere hengst heeft aandachtspunten en Elegant was verre van perfect. Daar zal ik mijn ogen niet voor sluiten.

Mijn oorsprong ligt overigens niet bij een forum en het gaat heel best met me. Maar bedankt dat je er naar vraagt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:37

mika11 schreef:
NatasjavE schreef:

De 3 jarige merrie die bij ons op stal staat is ook Elegant x Zep, ster en voorlopig keur.
Was 2e geworden bij de Gelderse 3 jarige merrie keuring in Ermelo.

Was inderdaad ook een hele mooie merrie. :j

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:46

Ik ben het helemaal met Natasja eens. Ja natuurlijk heeft iedere hengst aandachtspunten, ook Elegant. Maar hij is niet voor niets keur geworden.

Je doet net of je wel een hele bijzondere merrie nodig hebt om met Elegant een goed paard te fokken, en dat deel ik absoluut niet met je. Hij fokt juist heel uniform, stempelt enorm, ongeacht de merrie. En ja, een merrie die uit zichzelf al heel lang in de rug is, is misschien niet zo'n slimme keus, maar dat weet iedere fokker die een aanparing gaat overwegen.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:59

NatasjavE schreef:
@Winette Nou ik vindt dat je nogal nogal hoog van de toren blaast en ja bij een Keur hengst als Elegant kan ik me daar best een beetje over ergeren.
Je noemt even een aantal "fouten/aandachtspunten" van de hengst op waardoor voor de gemiddelde lezer lijkt alsof het een waardeloze bok was.
Iedere hengst heeft aandachtspunten en Elegant was verre van perfect. Daar zal ik mijn ogen niet voor sluiten.

Mijn oorsprong ligt overigens niet bij een forum en het gaat heel best met me. Maar bedankt dat je er naar vraagt.

Je zal mij niet horen zeggen dat het een ''waardeloze bok'' is. Dat soort uitlatingen laat ik aan anderen over.
De te behouden/goede en minder goede punten van een hengst met de pedigree daarnaast is het puzzeltje van de aanparing.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:03

Over de doden niets dan goeds was het toch??

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:05

Citaat:
De te behouden/goede en minder goede punten van een hengst met de pedigree daarnaast is het puzzeltje van de aanparing.

Tja, dat is bij iedere hengst zo, geen 1 hengst is perfect en zal op elke merrie een geweldig veulen geven dus ik snap niet waarom dat zo benadrukt moet worden hier :o?

Vraag een gelders paarden fokker over Elegant en het merendeel zal het een goede hengst hebben gevonden en het merendeel zal hem ook wel gebruikt hebben.

Daarbij sluit ik me verder bij Natasja aan.

edit : suuzepuus : Ik snap niet waarom jou opmerking hier van toepassing zou zijn ? We zeggen allemaal dat ook Elegant zijn op en aanmerkingen had dus totaal je opmerking is totaal misplaatst in mijn ogen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:59

Nou ben het wel met Suus eens hoor. Waarom een hengst op zo'n manier bespreken, die toch niet meer beschikbaar is, en zeker een ontzettend waardevolle bijdrage aan de Gelderse fokkerij geleverd heeft. Van mij ook alleen maar goeds dus!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:01

Tja, ik vind het gewoon raar dat er zo negatief over hem gepraat wordt terwijl hij zich bewezen heeft. Meer heeft hij niet kunnen doen en er kan niks meer aan veranderd worden.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:08

ah sorry ik heb je opmerking verkeerd begrepen ! Excuses van mijn kant !

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:20

Mijn merrie is ook van Elegant en krijgt volgend jaar eerste veulen. Ik vind dat hij heel erg fijn klassiek bloed geeft. Ik vind het jammer dat hij overleden is. Hij is waardevol voor de fokkerij. Wat betreft zijn gebreken tja dat hebben alle hengsten en zelfs de hengsten waarvan gedacht wordt dat ze niet hebben. Blijkt misschien later wel dat ze die wel hadden.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:23

Hij heeft geen gebreken, dan gaat het over gezondheid namelijk.

Leuk, een drachtige Elegant merrie! Wat zit er verder achter, en van wie heb je haar drachtig?

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:27

Haar moeder is van Bazuin. Ze is nu gedekt door Saron.