Welzijnsorganisatie voor ezels reageert geschokt op video

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:45

petraaken schreef:
Zelfs in de middelleeuwen schoten ze dieren af als ze teveel leden. (Degene die een hart voor dieren hadden tenminste)

Kijk even wanneer het handvuurwapen is uitgevonden :)*

Een mes is ook vandaag altijd wel bij de hand.

8)7 gebeuren.

White_Fella

Re: Welzijnsorganisatie voor ezels reageert geschokt op video

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:49

ik wordt er spontaan misselijk van......

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:58

Bah, Bah, Bah, verschrikkelijk.
Geen woorden voor, en weet ook niet hoe ik hier op moet reageren
-:(- %)
Nouja als die mensen geen geld hebben, laat ze dan een werkstraf uitvoeren :(

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:30

Wat ik niet snap he, waarom willen de meesten toch de beelden zien?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:44

Bij mij is het toch een soort nieuwschierigheid.. :j

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:52

Das een eerlijk antwoord. :D
Ik kijk het niet omdat ik het zo wel geloof, de beelden maken me boos, verdrietig en onmachtig..en dus wil ik het niet zien. Maar dat moet ieder voor zich bepalen hoor, alleen als je weet dat je er missleijk van wordt, kijk dan niet. :o

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:58

Jury, PussInBoots en Ine 23: fijn om te lezen dat er Bokkers zijn die een genuanceerde bijdrage kunnen leveren. Voorlichting blijft inderdaad hard nodig, maar zolang het kennelijk niet duidelijk is dat Indiaans en Indiaas nogal verschillen en mensen werkelijk menen dat een heel volk kan worden afgerekend op een enkel incident dat voortkomt uit een behoorlijk realistisch angst (voor wie het weten wil: hondsdolheid leidt niet tot een plezierige dood en zeker in een land waar medische verzorging een luxe-artikel is panische angst voor hondsdolheid terecht, ondanks het feit dat er vaccinaties bestaan. Die kunnen de mensen namelijk niet betalen), vrees ik dat er meer voorlichting van daar naar hier zou moeten dan andersom.

Wie heeft het filmpje overigens gemaakt en gepubliceerd? Blijkbaar iemand die wel toegang heeft tot minimaal een telefoon met camera en internet (en ik geloof niet dat draadloos internet tot in alle uithoeken van India beschikbaar is) maar niet in staat is om de bestuurder van de graafmachine te vertellen dat hij wel ergens een spuit T61 kan regelen. Laten we allemaal inderdaad doorgaan met Brooke steunen, dat kan al met zoiets simpels als Airmiles. Maar laten we intussen niet vergeten om ook af en toe wat bij te dragen aan het beschikbaar maken van - ik noem maar wat hoor - rabiës vaccinaties voor Indiase kinderen. En als dat ook teveel gevraagd is, laten we dan bijvoorbeeld de moeite nemen om uit te zoeken door welke onderbetaalde fabrieksarbeider dat leuke bloesje van € 5,- in elkaar gezet is. Als iedereen dan 5 x per jaar kiest voor dat bloesje van € 20,- dat in elkaar is gezet door iemand die daar wel een behoorlijk salaris voor heeft gekregen, wie weet sturen die mensen dan hun kinderen naar school. En als iedereen dan ook af en toe kiest voor vlees van Nederlandse dieren die een leven hebben geleefd dat de term 'leven' waardig is, dan hoeven de Indiërs ons niet straks - als ze ons economisch hebben opgeslokt omdat zij wel bereid zijn full-time te werken - uit te leggen hoe je met koeien om moet gaan.

Voor alle duidelijkheid: het afkeuren (kotsmisselijk worden van) bepaalde eindeloos kortzichtige reacties op dit nieuwsbericht is iets totaal anders dan het goedkeuren van de keuze voor een graafmachine in plaats van een kogel of spuit. Maar wie zich toch wil opwinden over dit incident: de opdrachtgever van de graafmachine waren niet de dorpelingen, dat was de lokale overheid. Het kan niet heel ingewikkeld zijn om het adres van het lokale gemeentebestuur te achterhalen. In de regel hebben die mensen wel een paar woorden Engels geleerd op school, dus wie er echt niet van kan slapen: schrijf een brief in het Engels waarin je je afkeur voor dit gebeuren uit. De kans dat dat effect heeft is klein, maar vele malen groter dan een reactie op Bokt.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:31

Vreselijk dat een dier zo aan zijn einde moet komen ;( .
Ik heb het filmpje niet gekeken en ga het ook niet doen ik vind de beschijving al erg genoeg.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:03

Oh gatver, wat verschrikkelijk zeg ;( arm, arm ezeltje :\
ik ga het filmpje zeker niet kijken, bij de beschrijving word ik al misselijk :\

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:01

fresco schreef:
Ik het filmpje bekeken, puur uit nieuwsgierigheid.
Ik snap waarom ervoor gekozen is dit niet op Bokt neer te zetten,
het is werkelijk shokkerend...
Al die mensen die er gewoon bij staan te kijken alsof het een spektakel is,
ik schaam me zowat dat ik tot het menselijk ras hoor.
In dat soort landen is dit allemaal maar normaal dus.
Er is dus nog heel veel werk te verrichten voor ons westerlingen!

In dat soort landen, werk voor "ons" westerlingen.

Waarom blijft het toch nodig een heel volk over één kam te scheren en waarom voelen wij ons (met onze megastallen, in hokjes gepropte kippen en paarden 23 uur per dag in een hok van 3 bij 3) toch zo superieur.

Ik ga er toch echt vanuit dat het gebeurde op het filmpje geen normale gang van zaken is. Noormale dingen worden niet gefilmd en op youtube gegooid, daar is geen publiek voor. Voorlichting blijft nodig, vanuit hier naar daar, maar ook vice versa!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:13

Vreselijk

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:34

Mijn maag draait er van om, van het zien van het filmpje, halverwege hem uit gegooid , kan een hoop hebben, maar dit nee dat gaat me echt te ver.
Arm dier die gilt om hulp en pijn.

@ fresco, ik kan me helemaal in je reactie vinden. Helaas is onze cultuur anders dan daar, niet dat ik dit op welke manier dan ook goedkeur of in kan vinden, totaal niet. Dit had ook op een andere meer humane manier gekund.

maura schreef:
Voor alle duidelijkheid: het afkeuren (kotsmisselijk worden van) bepaalde eindeloos kortzichtige reacties op dit nieuwsbericht is iets totaal anders dan het goedkeuren van de keuze voor een graafmachine in plaats van een kogel of spuit. Maar wie zich toch wil opwinden over dit incident: de opdrachtgever van de graafmachine waren niet de dorpelingen, dat was de lokale overheid. Het kan niet heel ingewikkeld zijn om het adres van het lokale gemeentebestuur te achterhalen. In de regel hebben die mensen wel een paar woorden Engels geleerd op school, dus wie er echt niet van kan slapen: schrijf een brief in het Engels waarin je je afkeur voor dit gebeuren uit. De kans dat dat effect heeft is klein, maar vele malen groter dan een reactie op Bokt.
_/-\o_ geheel mee eens. Denk dat The Donkey's Sanctuary hier ook verder op in zullen gaan om de andere ezels dit te besparen.
Stel voor om met z'n allen een brief te schrijven en deze desnoods via The Donkey's Sanctuary op de plek van bestemming te laten komen / krijgen.

Ga nu proberen dit van me netvlies af te krijgen en proberen te slapen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 08:02

Jana_en_Ik schreef:
Nou.. ik was van mening dat ik het wel MOEST zien, al was het maar om mijn ogen niet te sluiten voor het gruwelijke geweld in deze wereld.

Daarom kijk ik ook altijd dit soort dingen, maar na de beschrijvingen hier op bokt, heb ik toch maar besloten om het niet te doen...
Ik zou wel een petitie willen tekenen ofzo, dus ik denk wel dat je de link om dit te doen hier in de OP kunt zetten...

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:19

Wat ik me dan afvraag, is waarom ze het filmen ?
wat is daar op dat moment het nut van, en daarbij is het een 'arm' dorp, dan neem ik aan dat die mensen beter dat geld van die videocamera kunnen gebruiken voor andere dingen die wel nut hebben om van te kunnen leven..
echt hoe ziek kun je zijn.... dat arme beest...
belachelijk gewoon...

hoop echt dat hier wat aan gedaan wordt want dit kan echt niet meer

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:53

Hier is de petitie, .... (verwijderd)

Misschien voor in de OP?

Edit: ik hoopte alleen de petitie te kunnen linken, helaas kan dat niet zonder de voorgaande pagina te laten zien met het betreffende filmpje...

Als je toch de petitie wilt tekenen, pb dan even...

Ik durf het filmpje overigens zelf nog steeds niet te kijken :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:03

PussInBoots schreef:
Waarom blijft het toch nodig een heel volk over één kam te scheren en waarom voelen wij ons (met onze megastallen, in hokjes gepropte kippen en paarden 23 uur per dag in een hok van 3 bij 3) toch zo superieur.

_/-\o_

Ik ben dinsdag en gisternavond bij de genoemde ezelorganisatie geweest.
Aan hun centrum in Fuente de Piedra, Andalucía, zou de NL ruiterij eens een voorbeeld moeten nemen.
Iedereen zó een paard houden en dan was er eens recht van spreken.
http://www.elrefugiodelburrito.com/

Aan allen die terecht! geschokt zijn; al wat overgemaakt aan die ezelclub?
Zak toch in de ezelpoep met een petitie. Maak geld over. Doen. Daar wordt je geld echt héél goed besteed.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 09-09-11 10:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:07

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:46

maura schreef:
Jury, PussInBoots en Ine 23: fijn om te lezen dat er Bokkers zijn die een genuanceerde bijdrage kunnen leveren. Voorlichting blijft inderdaad hard nodig, maar zolang het kennelijk niet duidelijk is dat Indiaans en Indiaas nogal verschillen en mensen werkelijk menen dat een heel volk kan worden afgerekend op een enkel incident dat voortkomt uit een behoorlijk realistisch angst (voor wie het weten wil: hondsdolheid leidt niet tot een plezierige dood en zeker in een land waar medische verzorging een luxe-artikel is panische angst voor hondsdolheid terecht, ondanks het feit dat er vaccinaties bestaan. Die kunnen de mensen namelijk niet betalen), vrees ik dat er meer voorlichting van daar naar hier zou moeten dan andersom.

Wie heeft het filmpje overigens gemaakt en gepubliceerd? Blijkbaar iemand die wel toegang heeft tot minimaal een telefoon met camera en internet (en ik geloof niet dat draadloos internet tot in alle uithoeken van India beschikbaar is) maar niet in staat is om de bestuurder van de graafmachine te vertellen dat hij wel ergens een spuit T61 kan regelen. Laten we allemaal inderdaad doorgaan met Brooke steunen, dat kan al met zoiets simpels als Airmiles. Maar laten we intussen niet vergeten om ook af en toe wat bij te dragen aan het beschikbaar maken van - ik noem maar wat hoor - rabiës vaccinaties voor Indiase kinderen. En als dat ook teveel gevraagd is, laten we dan bijvoorbeeld de moeite nemen om uit te zoeken door welke onderbetaalde fabrieksarbeider dat leuke bloesje van € 5,- in elkaar gezet is. Als iedereen dan 5 x per jaar kiest voor dat bloesje van € 20,- dat in elkaar is gezet door iemand die daar wel een behoorlijk salaris voor heeft gekregen, wie weet sturen die mensen dan hun kinderen naar school. En als iedereen dan ook af en toe kiest voor vlees van Nederlandse dieren die een leven hebben geleefd dat de term 'leven' waardig is, dan hoeven de Indiërs ons niet straks - als ze ons economisch hebben opgeslokt omdat zij wel bereid zijn full-time te werken - uit te leggen hoe je met koeien om moet gaan.

Jij bent dus van mening dat buiten de door jou aangehaalde drie personen niemand een genuanceerde bijdrage levert aan het topic, dat de reacties eindeloos kortzichtig zijn, en dat het hele volk wordt afgerekend op een enkel incident dat voorkomt uit een behoorlijk realistische angst. Met de nadruk op JIJ VINDT, en JIJ BENT VAN MENING. Misschien zou je daar iets meer de nadruk op kunnen leggen als je in het vervolg de reacties van anderen zonder meer afdoet als eindeloos kortzichtig. In plaats van te begrijpen dat mensen gewoon vanuit hun diepe gevoel geschokt KUNNEN ZIJN door wat er op dat moment, met die ezel gebeurt. En dat mensen vanuit die emotie nu eenmaal anders reageren dan mensen die hier nog geheel rationeel naar kunnen kijken.

En wellicht kun je de bokkers die niet over voldoende informatie beschikken of ongenucanceerde opmerkingen maken dan net zo behandelen als die mensen die die ezel overhoopt rijden (of wat dan ook, ik ga het filmpje niet bekijken). Want voor laatste personen schijn je, gezien omstandigheden en informatie over het land, etc wel begrip te hebben. Maar voor mensen hier in Holland niet. In beide gevallen KAN gebrek aan informatie de oorzaak zijn van een ongepaste reactie. Echter: het op deze wijze doden van een ezel vind ik schokkender dan het op deze wijze uiten van de gevoelens van buitenstaanders op bokt daarop. Ik begrijp de frustratie als er een onjuist feit of een vooroordeel wordt aangehaald. Maar zoals je al zegt: ook hier hebben mensen dus kennelijk meer voorlichting nodig. Maar ervan uitgaan dat mensen in dat deel van india geen mobieltje met camera en internet zouden kunnen hebben, is net zo goed een vooroordeel of een gok.

Overigens vind ik het juist zo schokkend omdat het door de overheid gebeurt. En dat is meteen ook een reden voor mij om niet een heel verhaal te houden over armoede, onwetendheid, etc. Wat dat gaat wellicht op voor de mensen, maar mijns inziens niet voor die overheid. En dat maakt dat ik, net al vele bokkers, en net als de welzijnsorganisaties, dit zie als een vorm van pure dierenmishandeling die bestraft zou moeten worden.

Ik hoop overigens dat deze post niet aanvallend overkomt, want dat is niet de intentie. Ik begrijp alleen het meten met twee maten niet. Maar ik vind jouw post voor het overige inderdaad wel een nuttige bijdrage leveren ja...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:18

Ps. ben ik de enige die zich telkens afvraagt hoe het komt dat mensen in andere landen, zoals Nederland, steeds maar weer geld moeten overmaken zodat mensen in bijvoorbeeld India beter met hun dieren leren omgaan? Ik wil met alle plezier ezels redden door 5 euro over te maken. Maar ik zou met nog veel meer plezier die overheid een trap onder zijn of haar hol willen geven zodat ze hun eigen centen eens wat zinvoller gaan besteden!!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:51

@Gummie, even wat verduidelijken. Ik ben niet van mening dat buiten de drie door mij aangehaalde personen niemand een genuanceerde bijdrage levert. Dat schrijf ik ook niet. Deze drie vielen mij op en heb ik genoemd. Ik vind verder dat er eindeloos kortzichtige reacties tussen de reacties staan die niet door die drie personen zijn gegeven. Daarmee bedoel ik - en dat leek mij op zichzelf duidelijk - niet àlle andere reacties. Juist om de personen die de - in mijn ogen - meest onwetende reacties geven niet persoonlijk aan te vallen heb ik die niet specifiek genoemd.

Mijn reactie kwam net zo goed voort uit diep geschokt zijn, maar dan niet door het filmpje maar door bepaalde reacties. Ik vind gebrek aan kennis voor de bewoners van arme dorpjes in India (en dat dat dorpje arm is heb ik uit de info van The Donkey Sanctuary, leek me een relevante en betrouwbare bron) onvergelijkbaar met gebrek aan kennis voor Nederlanders met overduidelijk toegang tot internet (zonder wordt het lastig bokken). Daarom vind ik het verwijt dat ik zou meten met twee maten niet terecht. Het gebrek aan kennis van de eerste groep is wellicht een deel onwil, maar ongetwijfeld ook (grotendeels) onvermogen (analfebatisme helpt bijvoorbeeld niet). Het gebrek aan kennis van de tweede groep kan niet anders zijn dan desinteresse en onwil. Bokt is niet de enige site op internet en als je op Bokt kan, kun je ook op google, wikipedia, de site van de Donkey Sanctuary en als je geen Engels kunt lezen kun je bij de Nederlandse tak van die organisatie terecht. Ik kan mij opwinden over dit incident, maar daar heeft die ezel niets meer aan en er wordt al juridische actie ondernomen tegen de verantwoordelijken (staat keurig op de Engelse site van TDS). Ik kan me even goed, en met vergelijkbare effecten op mijn bloeddruk, opwinden over wat mensen zonder na te denken (ik hoop althans van harte dat het door niet nadenken komt) op internet gooien.

Ik zie overigens ook niet waar ik beweer dat mensen in dat deel van India geen mobieltje met camera kunnen hebben. Ik zeg alleen dat ik niet geloof dat draadloos internet tot in alle uithoeken van India beschikbaar is. Als een ander dat wel gelooft, prima. Als het zelfs zo is, dan hoor ik dat graag.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:40

@ Maura: okee, let's agree to disagree ;)

Mijn visie op dit nieuws is het volgende: de overheid heeft het op deze manier aangepakt. De aanpak is in mijn (nederlandse) ogen beschamend. De overheid heeft in zijn algemeenheid meer kennis, geld, middelen om zulke kwesties op een andere wijze aan te pakken. Dat het op deze manier wordt opgelost, is in mijn ogen tekenend voor hoe er in sommige culturen/ landen naar dieren gekeken wordt (hierover kun je van mening verschillen, maar ik interpreteer het op deze wijze). De overheid heeft een voorbeeldfunctie. Als er op hoger niveau, of dat nu gemeentelijk of landelijk is, op deze manier wordt omgesprongen met dieren, zal de bevolking dat ook doen. Bij gebrek aan beter. Ik denk niet dat het te maken heeft met geld of het gebrek daaraan. Ik denk dat het te maken heeft met het stellen van prioriteiten, en dierenwelzijn heeft in bepaalde regionen/ landen/ misschien zelfs werelddelen minder prioriteit of zelfs geen... Ik denk dat het te maken heeft met een bepaald besef over wat goed en wat kwaad is. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat er in ons land altijd zo goed met dieren wordt omgegaan!

Als een burger in een arm land het dier op deze wijze had afgemaakt, had ik daarvoor enigszins begrip kunen opbrengen gezien de achtergrond ervan. Nu het een overheid is, geeft dat mij juist het idee dat men het niet fout vindt om op deze manier een leven te beeindigen. Dat besef over goed en fout wat betreft de behandeling van dieren is er op sommige plaatsen in de wereld volgens mij minder, zo zie ik dat. In verschillende landen wordt op verschillende manieren met dieren omgegaan, naar dieren gekeken.

Daar waar dieren niet meer zijn dan een gebruiksvoorwerp, zal dit filmpje minder snel tot ophef leiden. Maar juist omdat de bevolking voor hun inkomsten of voedsel soms afhankelijk is van die dieren, zou het de overheden in die landen sieren om hun volk te leren op een andere manier naar dieren te kijken. Ik denk dat het wel degelijk te maken heeft met cultuur. Zoals ook in meer zuidelijke landen anders naar huisdieren wordt gekeken. Italie en Spanje zijn daar ook goede voorbeelden van: je ziet daar de meest gruwelijke dingen gebeuren met bijvoorbeeld honden die niet meer functioneel zijn voor de rensport. Dat heeft niets te maken met geld (of juist wel degelijk, maar niet met het gebrek daaraan). Dat heeft te maken met een bepaalde instelling en de waarde die aan een dierenleven wordt toegekend.

Maar nu ga ik off topic. Wat ik wil zeggen is, dat ik het helemaal niet zo vergezocht vindt om cultuur aan te halen als zo'n onderwerp als dit besproken wordt. En dat ik het jammer vind dat ik vanuit Nederland aan wel 80 goede doelen iedere dag geld kan schenken om dieren te redden, of het welzijn van dieren meer bespreekbaar te maken in andere landen, terwijl er in die landen door hun eigen regeringen gewoon te weinig aandacht aan wordt besteed.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:57

gummie schreef:
@ Maura: okee, let's agree to disagree ;)

Ben ik altijd voor te vinden. Toch (sorry) ben ik iemand die het heel belangrijk vind om zo volledig en correct mogelijk te discussiëren. Daarom wil ik heel graag op nog een paar dingen reageren:

gummie schreef:
Mijn visie op dit nieuws is het volgende: de overheid heeft het op deze manier aangepakt. De aanpak is in mijn (nederlandse) ogen beschamend.
De aanpak is in mijn (eveneens Nederlandse) ogen ook beschamend. Alleen heeft India al sinds 1960 een wet waaronder wreedheden jegens dieren strafbaar zijn (en daarmee waren ze een jaar eerder dan Nederland). Ook dat is de Indiase overheid. Hier is 1, of een groepje, vertegenwoordigers van een lage Indiase overheid uit de bocht gevlogen. Niet India als staat of cultuur. Niettemin reageren hier mensen woedend op de dorpelingen die erbij staan te kijken, zonder enige feitelijke aanwijzing te hebben waarom die mensen kijken en wat ze vinden van wat ze zien. Misschien zijn daar mensen bij die net zo ontzet zijn als wij, die onmiddellijk spijt hebben dat ze bij de gemeente hebben aangegeven dat ze bang waren dat die ezel hondsdol was. Dat weten we gewoon niet en ik heb er enorm veel moeite mee om te lezen hoe gemakkelijk mensen een - in mijn ogen kortzichtig en ongefundeerd - oordeel vellen.

gummie schreef:
De overheid heeft in zijn algemeenheid meer kennis, geld, middelen om zulke kwesties op een andere wijze aan te pakken. Dat het op deze manier wordt opgelost, is in mijn ogen tekenend voor hoe er in sommige culturen/landen naar dieren gekeken wordt (hierover kun je van mening verschillen, maar ik interpreteer het op deze wijze).

Ik begrijp je interpretatie, ik weiger echter om dingen als normen en waarden toe te schrijven aan groepen mensen. Of die groepen nu worden gedefinieerd naar culturele achtergrond, naar religie, naar land van herkomst, geslacht of seksuele geaardheid.

(ik maak even een sprongetje)

gummie schreef:
Italie en Spanje zijn daar ook goede voorbeelden van: je ziet daar de meest gruwelijke dingen gebeuren met bijvoorbeeld honden die niet meer functioneel zijn voor de rensport.

Fijn dat je het onderwerp wat dichter bij huis haalt. Het is een feit dat Spanje nog altijd stierengevechten houdt en ik ben persoonlijk ook geen fan van de Palio. Maar dat betekent toch niet dat alle Spanjaarden en Italianen er barbaarse normen ten aanzien van dieren op na houden? Die zaken worden in stand gehouden door de mensen die er geld in steken. Hopelijk lukt het op een dag om, door goede voorlichting, het aantal mensen dat plezier beleeft aan dergelijke evenementen zo te beperken dat het economisch niet meer uit kan om ze te organiseren. Voor zover ik weet horen Spanje en Italië bij Europa en dus ook bij 'de westerse cultuur'. Dan ben ik even kwijt wie de wij westerlingen zijn die in India aan de mensen zouden moeten gaan uitleggen hoe je met dieren om moet gaan.

gummie schreef:
Wat ik wil zeggen is, dat ik het helemaal niet zo vergezocht vindt om cultuur aan te halen als zo'n onderwerp als dit besproken wordt.
Eens, maar specificeer cultuur dan. En leg mij dan het verband uit tussen de Indiase cultuur (heilige koeien, geloof in karma en reïncarnatie en daardoor respect voor alle leven) en dit incident. Ik zie dat verband niet. Ik zie wél een verband tussen angst voor een nogal nare ziekte, armoede, gebrek aan toegang tot kennis en medische zorg en wat hier gebeurd is.

Ik denk eigenlijk dat we het over meer dingen eens dan oneens zijn. En ik waardeer het zeer dat je de moeite hebt genomen om je standpunt duidelijk te onderbouwen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:20

@ Maura: je haalt inderdaad wel wat interessante punten aan voor mij :) Het verschil in opvatting tussen ons zit em denk ik vooral in het (niet willen) definieren van groepen naar sekse, cultuur, godsdienst, etc. Ik ben daar over het algemeen ook geen voorstander van, het welbekende over 1 kam scheren. Maar het is niet altijd zonder functie. Soms is het juist nodig om dingen uit te vergroten en ter discussie te brengen om tot een oplosing te komen. Ik hoop niet dat ik iemand beledig met het volgende, maar als een feitelijk percentage wordt aangehaald van criminaliteit onder een bepaalde groep in de samenleving (geselecteerd op bijvorbeeld leeftijd, afkomst, religie, of wat dan ook), en uit dat percentage blijkt dat een groep sterk oververtegenwoordigd is, dan is het goed om dat uit te spreken opdat er naar oplossingen gezocht kan worden. En dus niet om een groep negatief in het nieuws te brengen. We mogen wat mij betreft daar wel ens wat minder slap in zijn. Maar ben het wel met je eens dat bepaalde onliners geen functie hebben behalve over 1 kam scheren.

In sommige gevalen denk ik dus dat het juist wel zou moeten gebeuren, omdat alleen op die manier zaken aan de orde komen die, als je ze als een incident wegwuift, niet veranderd (kunnen) worden. Het is niet altijd verkeerd om onderscheid te maken, om verschillen uit te vergroten. Daarmee wil ik niet zeggen dat ALLE mensen van een bepaalde bevolkingsgroep zich schuldig maken aan iets. Maar het feit dat van overheidswege een ezel op deze manier uit de weg wordt geruimd, om welke reden dan ook, is voor mij een signaal. Het gaat er denk ik niet om om te bewijzen dat iedereen daar op die manier met dieren omgaat. Het gaat erom dat men vraagtekens zou moeten hebben bij deze aanpak en dat het nuttig is om te discussieren over de plaats van dierenwelzijn in een samenleving. Dat we het dus breder trekken.

Laat ik het omdraaien: als in Nederland iemand van de gemeente met een graafmachine aan komt rijden om een ezel tegen de grond te drukken, wat zou dan de reactie zijn? En hoe komt het dat dat in Nederland niet gebeurt? Is dat alleen omdat er hier wel geld in kennis is? Of spelen morele overwegingen mee? Is het argument dat mensen zouden aanvoeren dat de gemeentewerker over voldoende informatie en geld beschikt om het op een diervriendelijkere manier te doen? Of is het argument dat je "zoiets gewoon niet doet" omdat het ingaat tegen je gevoel? En als je beargumenteert dat men India op dat moment, op die plaats met een graafmachine een ezel de dood in helpt vanwege geldgebrek en/ of onwetendheid en angst, is dat dan een legitiem argument? En is het daadwerkelijk wel zo dat dit de reden is dat het op deze manier is afgehandeld?

Ons verschil in opvatting bestaat dus verder denk ik daar in, dat wij het niet eens zijn over welke redenen er geweest zijn om het zo te doen, en of die redenen legitiem zijn. Of wellicht is een combinatie van zowel geldgebrek en onwetendheid enerzijds en een ander bewustzijn inzake dierenwelzijn anderzijds de werkelijke reden?

Edit: dat zoiets door een overheid wordt gedaan maakt in mijn ogen dat het per definitie geen incident is. Net zoals dat het neerschieten van betogers in Syrie per definitie geen incident is. Soms maakt de daad dat ik eruit afleid dat het geen incident kan betreffen.

Edit 2: het stierenvechten is nu juist een mooi voorbeeld van dat het dierenleed niet blijft bestaan door gebrek aan kennis of geld. Als de meerderheid van de bevolking het als dierenleed zou zien, zou het niet meer bestaan. Het zegt daarom iets over hoemensen tegen dieren aankijken. Wat een dier voor een mens betekent. Dat verschilt niet alleen per mens, maar ook per cultuur/ regio/land. Dat is mijn interpretatie. En dat is precies waar ik met mijn verhaal heen wilde ;-) Al noemde ik niet de stierengevechten, maar het ophangen van windhonden die niet voldoende geld meer in het laatje brengen...

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:23

Ik heb het filmpje opgezocht met mijn muis bij de kruisknop en het geluid uit. Ja, ik ben nieuwsgierig....

Maar wat een gruwelijke doodstrijd....arme ezel....

slim1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:33

ik heb het filmpje ook net gezien. ik heb veel meegemaakt met de dieren, maar ik kon het niet aanzien.heb toen het ezel omviel uittgezet.kreeg er gewoon tranen van. arme ezel...