petraaken schreef:Zelfs in de middelleeuwen schoten ze dieren af als ze teveel leden. (Degene die een hart voor dieren hadden tenminste)
Kijk even wanneer het handvuurwapen is uitgevonden
Een mes is ook vandaag altijd wel bij de hand.
gebeuren. Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

arm, arm ezeltje 

fresco schreef:Ik het filmpje bekeken, puur uit nieuwsgierigheid.
Ik snap waarom ervoor gekozen is dit niet op Bokt neer te zetten,
het is werkelijk shokkerend...
Al die mensen die er gewoon bij staan te kijken alsof het een spektakel is,
ik schaam me zowat dat ik tot het menselijk ras hoor.
In dat soort landen is dit allemaal maar normaal dus.
Er is dus nog heel veel werk te verrichten voor ons westerlingen!
maura schreef:Voor alle duidelijkheid: het afkeuren (kotsmisselijk worden van) bepaalde eindeloos kortzichtige reacties op dit nieuwsbericht is iets totaal anders dan het goedkeuren van de keuze voor een graafmachine in plaats van een kogel of spuit. Maar wie zich toch wil opwinden over dit incident: de opdrachtgever van de graafmachine waren niet de dorpelingen, dat was de lokale overheid. Het kan niet heel ingewikkeld zijn om het adres van het lokale gemeentebestuur te achterhalen. In de regel hebben die mensen wel een paar woorden Engels geleerd op school, dus wie er echt niet van kan slapen: schrijf een brief in het Engels waarin je je afkeur voor dit gebeuren uit. De kans dat dat effect heeft is klein, maar vele malen groter dan een reactie op Bokt.
geheel mee eens. Denk dat The Donkey's Sanctuary hier ook verder op in zullen gaan om de andere ezels dit te besparen. Jana_en_Ik schreef:Nou.. ik was van mening dat ik het wel MOEST zien, al was het maar om mijn ogen niet te sluiten voor het gruwelijke geweld in deze wereld.
PussInBoots schreef:Waarom blijft het toch nodig een heel volk over één kam te scheren en waarom voelen wij ons (met onze megastallen, in hokjes gepropte kippen en paarden 23 uur per dag in een hok van 3 bij 3) toch zo superieur.
Freya schreef:Stel voor om met z'n allen een brief te schrijven en deze desnoods via The Donkey's Sanctuary op de plek van bestemming te laten komen / krijgen.
maura schreef:Jury, PussInBoots en Ine 23: fijn om te lezen dat er Bokkers zijn die een genuanceerde bijdrage kunnen leveren. Voorlichting blijft inderdaad hard nodig, maar zolang het kennelijk niet duidelijk is dat Indiaans en Indiaas nogal verschillen en mensen werkelijk menen dat een heel volk kan worden afgerekend op een enkel incident dat voortkomt uit een behoorlijk realistisch angst (voor wie het weten wil: hondsdolheid leidt niet tot een plezierige dood en zeker in een land waar medische verzorging een luxe-artikel is panische angst voor hondsdolheid terecht, ondanks het feit dat er vaccinaties bestaan. Die kunnen de mensen namelijk niet betalen), vrees ik dat er meer voorlichting van daar naar hier zou moeten dan andersom.
Wie heeft het filmpje overigens gemaakt en gepubliceerd? Blijkbaar iemand die wel toegang heeft tot minimaal een telefoon met camera en internet (en ik geloof niet dat draadloos internet tot in alle uithoeken van India beschikbaar is) maar niet in staat is om de bestuurder van de graafmachine te vertellen dat hij wel ergens een spuit T61 kan regelen. Laten we allemaal inderdaad doorgaan met Brooke steunen, dat kan al met zoiets simpels als Airmiles. Maar laten we intussen niet vergeten om ook af en toe wat bij te dragen aan het beschikbaar maken van - ik noem maar wat hoor - rabiës vaccinaties voor Indiase kinderen. En als dat ook teveel gevraagd is, laten we dan bijvoorbeeld de moeite nemen om uit te zoeken door welke onderbetaalde fabrieksarbeider dat leuke bloesje van € 5,- in elkaar gezet is. Als iedereen dan 5 x per jaar kiest voor dat bloesje van € 20,- dat in elkaar is gezet door iemand die daar wel een behoorlijk salaris voor heeft gekregen, wie weet sturen die mensen dan hun kinderen naar school. En als iedereen dan ook af en toe kiest voor vlees van Nederlandse dieren die een leven hebben geleefd dat de term 'leven' waardig is, dan hoeven de Indiërs ons niet straks - als ze ons economisch hebben opgeslokt omdat zij wel bereid zijn full-time te werken - uit te leggen hoe je met koeien om moet gaan.
Voor alle duidelijkheid: het afkeuren (kotsmisselijk worden van) bepaalde eindeloos kortzichtige reacties op dit nieuwsbericht is iets totaal anders dan het goedkeuren van de keuze voor een graafmachine in plaats van een kogel of spuit. Maar wie zich toch wil opwinden over dit incident: de opdrachtgever van de graafmachine waren niet de dorpelingen, dat was de lokale overheid. Het kan niet heel ingewikkeld zijn om het adres van het lokale gemeentebestuur te achterhalen. In de regel hebben die mensen wel een paar woorden Engels geleerd op school, dus wie er echt niet van kan slapen: schrijf een brief in het Engels waarin je je afkeur voor dit gebeuren uit. De kans dat dat effect heeft is klein, maar vele malen groter dan een reactie op Bokt.

gummie schreef:@ Maura: okee, let's agree to disagree
gummie schreef:De aanpak is in mijn (eveneens Nederlandse) ogen ook beschamend. Alleen heeft India al sinds 1960 een wet waaronder wreedheden jegens dieren strafbaar zijn (en daarmee waren ze een jaar eerder dan Nederland). Ook dat is de Indiase overheid. Hier is 1, of een groepje, vertegenwoordigers van een lage Indiase overheid uit de bocht gevlogen. Niet India als staat of cultuur. Niettemin reageren hier mensen woedend op de dorpelingen die erbij staan te kijken, zonder enige feitelijke aanwijzing te hebben waarom die mensen kijken en wat ze vinden van wat ze zien. Misschien zijn daar mensen bij die net zo ontzet zijn als wij, die onmiddellijk spijt hebben dat ze bij de gemeente hebben aangegeven dat ze bang waren dat die ezel hondsdol was. Dat weten we gewoon niet en ik heb er enorm veel moeite mee om te lezen hoe gemakkelijk mensen een - in mijn ogen kortzichtig en ongefundeerd - oordeel vellen.Mijn visie op dit nieuws is het volgende: de overheid heeft het op deze manier aangepakt. De aanpak is in mijn (nederlandse) ogen beschamend.
gummie schreef:De overheid heeft in zijn algemeenheid meer kennis, geld, middelen om zulke kwesties op een andere wijze aan te pakken. Dat het op deze manier wordt opgelost, is in mijn ogen tekenend voor hoe er in sommige culturen/landen naar dieren gekeken wordt (hierover kun je van mening verschillen, maar ik interpreteer het op deze wijze).
gummie schreef:Italie en Spanje zijn daar ook goede voorbeelden van: je ziet daar de meest gruwelijke dingen gebeuren met bijvoorbeeld honden die niet meer functioneel zijn voor de rensport.
gummie schreef:Eens, maar specificeer cultuur dan. En leg mij dan het verband uit tussen de Indiase cultuur (heilige koeien, geloof in karma en reïncarnatie en daardoor respect voor alle leven) en dit incident. Ik zie dat verband niet. Ik zie wél een verband tussen angst voor een nogal nare ziekte, armoede, gebrek aan toegang tot kennis en medische zorg en wat hier gebeurd is.Wat ik wil zeggen is, dat ik het helemaal niet zo vergezocht vindt om cultuur aan te halen als zo'n onderwerp als dit besproken wordt.
Het verschil in opvatting tussen ons zit em denk ik vooral in het (niet willen) definieren van groepen naar sekse, cultuur, godsdienst, etc. Ik ben daar over het algemeen ook geen voorstander van, het welbekende over 1 kam scheren. Maar het is niet altijd zonder functie. Soms is het juist nodig om dingen uit te vergroten en ter discussie te brengen om tot een oplosing te komen. Ik hoop niet dat ik iemand beledig met het volgende, maar als een feitelijk percentage wordt aangehaald van criminaliteit onder een bepaalde groep in de samenleving (geselecteerd op bijvorbeeld leeftijd, afkomst, religie, of wat dan ook), en uit dat percentage blijkt dat een groep sterk oververtegenwoordigd is, dan is het goed om dat uit te spreken opdat er naar oplossingen gezocht kan worden. En dus niet om een groep negatief in het nieuws te brengen. We mogen wat mij betreft daar wel ens wat minder slap in zijn. Maar ben het wel met je eens dat bepaalde onliners geen functie hebben behalve over 1 kam scheren.
Al noemde ik niet de stierengevechten, maar het ophangen van windhonden die niet voldoende geld meer in het laatje brengen...