'Streng optreden tegen paardenmest op straat in Hulst'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: 'Streng optreden tegen paardenmest op straat in Hulst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:40

En wat moet je doen als je bv een lange rit van 4 uur ofzo maakt, dan ga ik echt niet helemaal terug lopen als hij 2uur geleden ergens gemest heeft, trouwens tegen dan hebben er al zoveel auto's over gereden dat er niet veel meer op te rapen valt.

Ik heb mijn paard op "den buiten" staan (antwerpse kempen) en ga altijde wandelen in het bos, kleine wegetjes tussen de weide enz, als de mensen daar niet tegen kunnen hebben ze pech, moeten ze niet op den buiten gaan wonen maar terug in t stad. Ze kunnen de mest zelfs gebruiken in hun tuin voor de planten.

Als het één keer regent, of er rijd een paar keer een auto over is het al weg.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:49

Nu woon ik niet in Hulst maar ik kan me er best wat bij voorstellen bij de ergernissen die het op kan brengen bij mensen. Hier wordt ook relatief veel op straat gereden in de buurt en als ik soms kijk waar je overheen moet... de mesthoop is er niets bij.

Hoe groot is de moeite voor een ruiter om even af te stappen en het naar de groot oid te schoppen? Als je met je paard naar buiten gaat hoort je paard voldoende verkeersmak te zijn en ook respect te hebben voor jou als je er naast staat.
Toen ik nog een reus reed van ruim 2 meter was dat ook lastig met opstijgen... geef ik eerlijk toe.. Maar een bankje, een stenen muurtje ed zijn zeker in de bebouwde kom wel te vinden. En anders zijn er altijd nog mensen... vele zijn blij dat jij tenminste wel je verantwoordelijkheid neemt en het opruimt dat er veel ook wel even een voetje willen geven.

Momenteel rij ik niet (jaarling) maar wandelen we wel buiten korte stukjes. Als madam op straat mest ruim ik het altijd even op. Kleine moeite voor mij en de weg blijft normaal door gaanbaar voor auto's, fietsers, motoren ed....

Als wij over straat lopen vinden we het liefst ook geen versgedraaide hondendrol onder onze schoenen... waarom een ander dan wel opzadelen met de mest van onze paarden?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:53

Ik weet niet waar jij woont maar hier staan ze niet te springen om een voetje ofzo te geven, die zine mij al afkomen :=

Je mag het keren en draaien hoe je wilt ik stap niet, en al zeker niet op een baan waar ze 70km mogen rijden maar waar iedereen bijna 90 rijd, mijn paard is verkeersmak maar je moet het niet uitdagen en dat heeft niets met respect te maken.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:55

Persoonlijk vind ik dat er veel ergerlijke dingen rondslingeren of het milieu aantasten dan paardenmest dat toch een natuurlijk product is dat snel opgenomen wordt door de natuur zelf. Enorm veel vogels en insecten zijn er gelukkig mee dat kan je niet zeggen van sluikstorten (al is het maar een klein papiertje) of de uitlaatgassen. Maar dat is dan weer een andere discussie zeker?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:58

@Inn
1 het wegdek wordt glad van de mest (vinden fietsers en scooter-/motorrijders niet leuk).
2 het trekt vogels aan waardoor bestuurders weer rare manoeuvres gaan uitvoeren om deze te ontwijken.
3 mest is niet na 1 regenbuitje weg. Hier ligt mest op de weg wat zelfs nu na al die regen nog niet weg is.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:00

echt dat dit nog steeds een discussie onderwerp is begrijp ik niet.

vind het niet anders dan stukje normen en waarden dat je je zooi achter je opruimt, kan je ter plekke niet afstappen, geen probleem, dan kom je later terug.

officieel heb je 24 uur de tijd om het op te ruimen, zie site van KNHS
http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=227& ... yle=0&men=

vind een ieder die zijn zooi laat liggen geen deelnemer aan de paarden buiten rij sport, maar een obstakel, zo krijgen alle ruiters een slechte naam, en zie daar met z'n allen maar weer eens vanaf te komen :(

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:49

Inderdaad, gewoon de mest opruimen, je kan dit ook later nog doen. Overigens heb ik al een aantal meegemaakt dat die van mij op de weg de drollen liet va;len, en dat er iemand aankwam en vroeg: mag ik het oprapen? Ik wil het in mijn tuin hebben. Ja hoor, graag! haha

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:58

Ik snap dat dit heel vervelend wordt gevonden. Toen ik in Zutphen nog veel door de bebouwde kom reed kwam ik het ook altijd netjes weer opruimen, dat doe ik nog steeds. Maar als ik een buitenrit aan het maken ben door de bossen en er staat 1 huis, en vlak daarvoor poept mijn paard toevallig? No way dat ik dan helemaal de weg terug ga fietsen/zoeken om een drol op te ruimen :+ Ik ben dan ook wel weer zo eerlijk om dat toe te geven.

Maar nu ben ik ook wel vrij snel heel laks hierin. Voortaan beter opletten om te voorkomen dat er hier ook zulke rare regels komen :)

xxsamm_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:57

Ik krijg hier nu serieus zo'n punthoofd van..!

Ik woon in de gemeente Hulst en dan in Sint Jansteen waar idd geregeld wat paardenmest op de straat ligt.
Als ik wil gaan rijden met mijn paarden dan bevind ik me hoe dan ook altijd in de bebouwde kom, ookal wil ik in het bos gaan rijden of in de polder. Ik wil best de mest opruimen (na dat ik heb gereden), maar ik vertik het om een mestzak achter m'n paarden te hangen en ik ben ook niet van plan om een mestboy op m'n rug te binden, af te stijgen van m'n paard, m'n paard ergens vastbinden o.i.d. m'n mest vervolgens op te ruimen en ergens te dumpen in het gras BUITEN de bebouwde kom. Waar mensen zich druk over maken zeg... Je rijdt er 2x over met je autobandje en het is gelijk aan het wegdek...

Ik klaag toch ook niet dat alle grasveldjes altijd vol hondenpoep liggen?

Misschien een optie om dan maar op elke 100m een speciale prullenbak te maken waarin je je paard z'n drolletjes in kan doen.

xxsamm_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:01

Allegandra schreef:
Hier een ruiter uit Hulst. En heb zelfs 2 dagen op die vestigingsdagen gestaan met de paarden.
Alles netjes op geruimd in een zak en thuis weggegooid.

Verder komen er dagelijks door st jansteen koetsen. Durf niet te zeggen of die allemaal poepzakken dragen.

Ik kom wel uit Sint Jansteen en de mensen die aangespannen rijden en uit Sint Jansteen komen rijden idd met mestzakken :)
Vaak de mensen die over de grens vanuit België komen om in het bos te gaan rijden, hebben geen mestzakken aan hun kar zitten.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:18

Ik deed het als volgt: meestal na het rijden terugfietsen met schop en plastic zak om op te ruimen. Het was vaak dezelfde straat waar ze mestte, lullig als daar dan steeds poep ligt. Maar het was niet al te ver van huis gelukkig. Een dorp verderop heb ik het wel eens laten liggen, anders had ik met de auto terug gemoeten en dat ging me net te ver. Als ik door de winkelstraat moest, waar het erg druk was en veel kans dat mensen erin gingen staan, dan nam ik een zadeltas mee met daarin een blik (van veger en blik) waarmee ik de mest van straat schraapte, dan in een plastic zak in een prullenbak. Op 1 of ander manier was dat ook net een straat waar ze vaak mestte.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:31

Bij ons in de buurt ligt af en toe ook een hoopje (bebouwde kom) en ik fiets er gewoon OMHEEN. En binnen 2 dagen zijn die drollen helemaal plat gereden. Zo goed als gelijk aan de grond. Mij interesseert het echt niks. Heb er ook totaal geen last van

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:37

Als mijn paard poept voor een huis, schop ik het altijd aan de kant. Wil liever iedereen te vriend houden, rijd er regelmatig. Is het een eenzaam stuk, dan blijf ik lekker zitten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:20

xxsamm_x schreef:
Ik krijg hier nu serieus zo'n punthoofd van..!

Ik woon in de gemeente Hulst en dan in Sint Jansteen waar idd geregeld wat paardenmest op de straat ligt.
Als ik wil gaan rijden met mijn paarden dan bevind ik me hoe dan ook altijd in de bebouwde kom, ookal wil ik in het bos gaan rijden of in de polder. Ik wil best de mest opruimen (na dat ik heb gereden), maar ik vertik het om een mestzak achter m'n paarden te hangen en ik ben ook niet van plan om een mestboy op m'n rug te binden, af te stijgen van m'n paard, m'n paard ergens vastbinden o.i.d. m'n mest vervolgens op te ruimen en ergens te dumpen in het gras BUITEN de bebouwde kom. Waar mensen zich druk over maken zeg... Je rijdt er 2x over met je autobandje en het is gelijk aan het wegdek...

Ik klaag toch ook niet dat alle grasveldjes altijd vol hondenpoep liggen?

Misschien een optie om dan maar op elke 100m een speciale prullenbak te maken waarin je je paard z'n drolletjes in kan doen.

Of katten die overal tegenaan sproeien en hun "kakjes" achter laten in de tuin. Dan moeten die eigenaars ook de kakjes opruimen.

En inderdaad, als ik al zou afstappen (en dat is een grote als),dan moeten ze maar overal vuilbakken zetten, want ik ga niet nog een hele rit met mest op mijn rug ofzo rondwandelen.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:51

Brainless schreef:
@Inn
1 het wegdek wordt glad van de mest (vinden fietsers en scooter-/motorrijders niet leuk).
2 het trekt vogels aan waardoor bestuurders weer rare manoeuvres gaan uitvoeren om deze te ontwijken.
3 mest is niet na 1 regenbuitje weg. Hier ligt mest op de weg wat zelfs nu na al die regen nog niet weg is.

Ik train verschillende paarden per dag voor endurance dat zijn heel veel km op de weg vroeger kon ik de bebouwdekom's ontwijken nu niet meer de zandwegen zijn allemaal weg en weiland geworden. Ik moet nu wel rijden waar er mensen wonen, bijkomend probleem is dat ik hier vroeger alleen reed en dat er nu aan de andere kant van het dorp een manege is bijgekomen met 70 paarden misschien zelfs nu al meer. Daarbij zitten hier enorm veel boeren die veel hun land bemesten in die periodes ligt mijn straat helemaal onder de mest. Mijn buurman laat zijn 6 honden uit en ik kam regelmatig mijn beken uit op zoek naar zwerfvuil omdat er een fietspad langs loopt en fietsers echt weinig respect hebben door hun drankflesje en blikjes weg te gooien.
Dus ik ben niet van plan om dan heel mijn trainingsgebied ook nog af te rijden op zoek naar mijn paardenmest. En zo glad is een wegdek echt niet door paardenmest er zitten alleen maar organische stoffen in. Ik heb al wel ondervonden dat het soort voeding die paarden krijgen of de arbeid die ze verrichten ook bepaald hoe lang de mest blijft liggen. Vb een paard 24 uur op de wei en maar af en toe eens een uurtje werk heeft veel plattere of nattere mest dan een sportpaard dat dagelijks getraind wordt met veel krachtvoer en ruwvoer de laatste hun mest verpulverd vrijwel onmiddelijk en wordt geen vieze brij.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:25

Inn schreef:
En zo glad is een wegdek echt niet door paardenmest er zitten alleen maar organische stoffen in.

Nee valt best mee, ik begin ook nooit te glijden met de scooter.. ;)

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:00

Vraagje voor iedereen die vind dat ik de stront van mijn paard op moet ruimen:
Hoe krijg je dunne kak van het wegdek?

O ja, ik heb ook geen auto! Moet ik dan het hele stuk terug fietsen?
Besides, als je later terug komt is het al bijna weg omdat er al auto's overheen zijn gereden.

Nee hoor, ik vind kauwgum, plastic flesjes, snoeppapier, hondenstront op voetpaden en vele andere zaken veel meer vervuiling dan een beetje paardenmest op straat. Is echt wel binnen 24 uur verdwenen. Zeker met dit weer.

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:04

Oplossing: gewoon niet meer buitenrijden. :x >;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:33

balloon schreef:

Besides, als je later terug komt is het al bijna weg omdat er al auto's overheen zijn gereden.

Nee hoor, ik vind kauwgum, plastic flesjes, snoeppapier, hondenstront op voetpaden en vele andere zaken veel meer vervuiling dan een beetje paardenmest op straat. Is echt wel binnen 24 uur verdwenen. Zeker met dit weer.

Dat valt dus vies tegen. :j

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:57

balloon schreef:

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Jij geeft aan je te ergeren aan andere rotzooi op straat en DUS kan de stront van jouw paard daar nog wel bij. Dat alle kleine beetjes helpen komt niet in je op? Ook jouw kleine beetjes behoren daartoe.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:20

Paardenkak vergaat snel. Plastic duurt wel enkele decennia. Dus dan kan je beter een plastic flesje oprapen dan je eigen poepjes opruimen. Dit is niet schadelijk voor t milieu

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:27

xxMaxx schreef:
Paardenkak vergaat snel. Plastic duurt wel enkele decennia. Dus dan kan je beter een plastic flesje oprapen dan je eigen poepjes opruimen. Dit is niet schadelijk voor t milieu

Helemaal akkoord! En zeker niet op de weg, komaan zeg waar zijn we mee bezig?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:30

iana schreef:
xxMaxx schreef:

Helemaal akkoord! En zeker niet op de weg, komaan zeg waar zijn we mee bezig?

ook mee eens. dikke onzin. de mensen moeten blij zijn dat we ze mest komen brengen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:33

*zuht* ik geef op. Ik zal even met de koe van de buren bij jullie in de straat komen. Is ook organisch...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:42

xxMaxx schreef:

Misschien dat de regen hier dan anders is dan bij jullie.

Mijn paard mest op de betonplaat... en ook nu blijf je scheppen.
Op de weg hiervoor lag al zeker 3 dagen (platgereden) mest.

Ik heb het nu maar weggeveegd/geschept, omdat mijn dochter met de fiets erover uitgegleden is.
(ligt nl net voor de oprit).