Het KWPN erkent Uthopia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tjoppie

Re: Het KWPN erkent Uthopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:29

ja, in de regel kan ik aan een 12/13 jarige redelijk zien of deze potentie heeft in deze maatschappij

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:30

tjoppie schreef:
heel even hoor voor mijn begrip.

Dier is niet door de comissie erkend als drie, vier, vijf jarige. is te slecht gevonden voor vanalles en nogwat. Nu, nu het dier op wereldtop hoge ogen gooit komt de commissie tot inkeer.

Volgens mij is het erg slecht gesteld met de kennis van de comissie dan, of ben ik nou gek?

Hij is nooit aangeboden voor de hengstenkeuring. Dus hebben ze hem ook nooit kunnen beoordelen als hengst. Als 4 jarige zat hij inderdaad wel in de finale van de PAVO.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:33

Ik weet zeker dat wanneer er een keurmeester is (of ieder ander) die elk 3 jarig paard kan scouten dat Grand prix gaat lopen miljardair zal worden.
Ik zeg niet dat het kwpn het altijd goed heeft, maar ik ben wel van mening dat het erg erg lastig is om talent te ontdekken. Zeker wanneer een paard op de keuring zijn dag niet heeft.
Wel denk ik dat in sommige gevallen iets eerder erkend zou kunnen worden.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:34

Dan heeft de fokker dus zijn profuct miskend?

devi786

een beetje opportunistisch .....maar ja goed .... :+

sarabande

tjoppie schreef:
ja, in de regel kan ik aan een 12/13 jarige redelijk zien of deze potentie heeft in deze maatschappij

Kleuters......., die zijn doorgaans wat jonger en op die leeftijd spelen ze misschien wel dokterje, maar of er een dokter uitgroeit kan niemand voorspellen

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:35

in de regel kan je van een veulen wel al eea zien toch?

en eerlijk gezegd zie ik een 3 jarige die zijn moeder slaat (inclusief overgewicht en alle andere sociale problemen) inderdaad het niet maken in de maatschappij
Laatst bijgewerkt door tjoppie op 23-08-11 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:37

tjoppie schreef:
in de regel kan je van een veulen wel al eea zien toch?

Dat moet wel gezien men ziet wat voor prijzen men wil betalen op veilingen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:38

Nogmaals, dit is niet de wereld waarin ik me begeef. Ik heb inderdaad wel ongelovelijke prijzen voorbij zien komen bij veulenveilingen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:38

tjoppie schreef:
Dan heeft de fokker dus zijn profuct miskend?

Beetje laatdunkend naar de fokker toe die juist getracht heeft door zijn keuze een zo goed mogelijk sportpaard te fokken.

De meeste fokkers gaan er niet op zitten, pas dan komt er iets van de potentie naar buiten

Ik denk niet dat de fokker die zijn toen kleine hengstje verkocht, had kunnen bevroeden dat die zo hoog zou komen

Weet je veel hoeveel Carl er gekocht heeft, hij kan ze zelf opleiden en er zullen er heel wat op lager niveau doorverkocht zijn
Ook hij kan aan een 4 jarige, laat staan een 2 jarige niet zien dat ze een gouden medaille gaan winnen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:41

zoals ik al zei, het is mijn wereld niet. Ik deal alleen met wat er gefokt word, ik bemoei me niet met fokken.

Ik vind het jameer Sarabande dat jij vind dat ik laatdunkend over fokkers doe.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:42

Ik vind het alleen maar ontzettend leuk voor zijn fokker, verder totaal geen verstand ervan, maar voor Jan vind ik t tof :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:54

Ipsilonka schreef:
Ik vind het alleen maar ontzettend leuk voor zijn fokker, verder totaal geen verstand ervan, maar voor Jan vind ik t tof :D

Precies en die fokkers van de oude stempel die Valegro kussen op de neus gaven, dag Valegrootje <3

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:56

@tjoppie, bedoel je misschien ook dat het vreemd is dat men niet eerder heeft gezien dat een goed sportpaard is? Dat is namelijk een heel andere discussie (omdat jij zegt dat je je vooral bezighoudt met 'het gefokte').

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:56

sarabande schreef:
Precies en die fokkers van de oude stempel die Valegro kussen op de neus gaven, dag Valegrootje <3

Ja zo lief!

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:08

Laatst bijgewerkt door Ulissa op 23-08-11 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:08

Bonnelover schreef:
Zijn papa,Metall, is v/d week ook verkocht voor 500.000,- en gaat volgend jaar 2500,- kosten voor het dekken. (dit jaar nog € 600,-)

Ik kan dit nergens bevestigd vinden, is dit waar? Hij staat ook nog gewoon op de site van Brouwer in Zevenhuizen.

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:20

Wat een prachtpaardje en zijn bewegingen <3 <3

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:30

Ceasario, wat verwacht jij dan van Uthopia? Op wat voor merries past hij?

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:35

Kendra schreef:
Bonnelover schreef:
Zijn papa,Metall, is v/d week ook verkocht voor 500.000,- en gaat volgend jaar 2500,- kosten voor het dekken. (dit jaar nog € 600,-)

Ik kan dit nergens bevestigd vinden, is dit waar? Hij staat ook nog gewoon op de site van Brouwer in Zevenhuizen.

Dat zegt niks, die sites worden niet heel structureel bijgewerkt volgens mij. Toen ik mijn merrie liet insemineren dit jaar, was hier nog geen sprake van. Zou jammer zijn als hij nu 2500 gaat kosten, ik had teruggedekt als het veulen erop geleken had.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:55

Umeo schreef:
Ceasario, wat verwacht jij dan van Uthopia? Op wat voor merries past hij?

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=530490

ceasario schreef:
Quir schreef:
Overigens vind ik Uthopia echt een geweldig dier en heeft hij het zeker verdiend.

De glazenbol:
Cayenne schreef:
. Naar de mening van de hengstenkeuringscommissie kan Uthopia vooral instelling en bewegingstechniek aan de fokkerij toevoegen. Geadviseerd wordt om bij aanparing met Uthopia vooral merries met maat en lengte in het lichaam te gebruiken..

Uthopia valt op door zijn hals en neklengte (atlas) en vooral niet te diep uit de borst..
Wil je in die richting komen met zo'n hengst, zul je in ieder geval moeten weten wat je merrie fokt..en hoe ze er zelf uit ziet.
Want met dieren te diep uit de borst en weinig halslengte en weinig of geen atlas..durf ik te zeggen..vergeet het maar...
En dan heb ik geen glazenbol nodig. :(:)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 23-08-11 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto uit quote gehaald, geen foto's quoten aub

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:32

Ik vind t erg jammer dat een paard van 1.64m niet voor vol wordt aangezien. "pony" zag ik hier al voorbij komen. Waarom moeten paarden allemaal persé de 1.70m halen? Alsof er alleen lange mensen paardrijden. In de loop van de laatste decennia is de gemiddelde stokmaat voor paarden duidelijk gestegen. "vroeger" was het heel normaal om een paard te hebben tussen de 1.63m en 1.67m. Nu wordt er neergekeken op deze "paardjes". Ten minste zo komt t op mij over.

Miss is t zinvol om eens onderzoek te doen naar t verband tussen stokmaat en beenproblemen/gebreken?

En om de vergelijking met kinderen te trekken. Pubers die in korte tijd heel erg de hoogte inschieten krijgen last van groeipijnen (pijnlijke groeischijven aan t uiteinde van de lange botten). Pubers die aan de kleine kant zijn en er jaren langer over doen om een bepaalde lengte te behalen, hebben hier (meestal) geen last van.

En de opmerking dat Uthopia wel een merrie leek in de ring afgelopen weekend, vind ik ook vreemd. Deze hengst heeft een heel mooi font met een mooie kap. Dat zie je bijna niet bij merries ( ja wel bij Sunrise van Imke). Misschien dat ook deze uitspraak puur gebaseerd is op de stokmaat van deze hengst? O tis een "kleintje" zal wel een merrie zijn..pfff..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:35

Het gaat niet om een paard van 1.64, maar om het feit dat dat voor een dekhengst klein is, bij hem wordt dat gecompenseerd door andere kwaliteiten, toch zal de fokker er rekening mee moeten houden.

Hij oogt in de ring niet klein vind ik.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:43

Klopt, ben ik met je eens. Hij maakt mooi front en oogt groter idd.

Toch kun je door de regels door lezen dat er mensen zijn in dit topic die "kleine" paarden niet kunnen waarderen en niet voor vol aan zien, en dat vind ik erg jammer.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:10

De Nederlandse meiden zijn de langste van de wereld (gemiddeld), dus dat vraagt ook om grotere paarden, vooral voor de dressuur. Maar het is gewoon wat Sarabande zegt: je moet er als fokker rekening mee houden. Te klein is namelijk echt niet leuk.....