Ruiter en paard komen in botsing met een motor in Diever

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:03

Jooon schreef:
Pentax schreef:
Alweer een botsing met motor, jee men zou eens wat meer naar de verkeersregels noeten luisteren, die zijn er niet voor niks.

Het paard stak toch plotseling de weg over?

Ik hoop dat het goed komt met iedereen! :(:)

In de verkeers regels staat dat andere verkeersdeelnemers voorrang moeten verlenen aan ruiter en paard.
Juist om dit soort ongelukken te voorkomen

tjoppie

Re: Ruiter en paard komen in botsing met een motor in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:04

Als je een technische discussie wil over groot vs klein dan kan je wat mij betreft mij de link sturen van dat topic, en dan kom ik het je daar wel uitleggen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:05

xxxmarexxx schreef:
In de verkeers regels staat dat andere verkeersdeelnemers voorrang moeten verlenen aan ruiter en paard.

Dit ga je niet menen!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:05

Ik hoef daar geen discussie over hoor, als daar al een topic over is. Ik blijf toch bij m'n punt dat het geen enkel verschil maakt of je op een grote of kleine rijdt. Controle heb je, of dat heb je niet.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:06

GolaGirl schreef:
nou frodo, kun jij mij dan eens uitleggen hoe je aan de informatie komt dat wij zo "onverantwoord" rijden? Ik bedoel, misschien spaced mijn paard wel helemaal als je teveel contact hebt met de mond? En wat is er zo erg aan normale kleding op je paard? Dat snap ik ook nooit zo goed. xD
Over het onverantwoord rijden heeft Frodo wel gelijk , het paard pakt het bit vast en gaat er als een gek vandoor ( wat ik uit sommige verhalen op maak..) is het dan wel zo veilig om langs een weg te gaan rijden ? Ik vind van niet. Straks ligt Zoë daar met Gola onder een grote trekker of vrachtwagen. Wat gewone kleding betreft , er is niks voor niks PAARDRIJkleding uitgevonden en het zo genoemd. Het verschil daar tussen alleen dat het geen naadjes heeft aan de binnen kant van je benen en dat er soms een leren zitvlak inzit , paardrijlaarzen en/of schoenen hebben niks voor niks een hakje eronder...
Nou ja, wat t geval is met gola is dat ze een nogal belachelijk grote gebruiksaanwijzing heeft en dat als je er als een dressuur ruiter op gaat rijden je dus sws in de sloot beland omdat dat gwn niet de manier is hoe zij heeft leren rijden. Daarbij heeft ze t sws niet zo op andere ruiters, liever 2 mensen die zo af en toe op dr rijden en ze snapt t niet als je er iemand anders op zet, dan staat ze vrijwel gelijk op je achterpoten. Er is niets arrogantst aan. Dat snapt ze gewoon niet.
Maar het is wel arrogant aan de manier waarop het verteld word , het komt bij ons meer over van : ' Alleen wij kunnen om dat beest rijden , als je het niet geloofd dan kom je maar hier heen en ga je rijden , wat toch niet lukt want het is een moeilijk paard die alleen wij aan kunnen want wij kunnen goed rijden.' Dat ongeluk is overegens gebeurd omdat dat paard zo moeilijk is, volgens jullie dan zal ik dus al helemaal niet aan een weg gaan rijden die zo druk is met groot verkeer , gevaarlijk voor jou , je paard en de rest van de omgeving..
Verder is dit alleen maar goed afgelopen omdat zoe toevallig een soort van vaag valles gebeure vroeger heeft gehad en dus wist hoe ze dat paard over haar heen moest trekken (en dat gola dat ook toe liet xD) anders was dit allemaal veel erger afgelopen. Dus wat nou niet veilig? Een paard en ruiter knallen tegen een motor aan met een man en een vrouw er op en niemand heeft iets ergs? Dan is het toch heel goed gegaan? relatief gezien? Ik bedoel, er hadden ook mensen dood kunnen zijn..
Dat is het punt juist , omdat jullie dat beesie soms niet aan kunnen omdat hij bijv. dat bit vast pakt kunnen er in de toekomst wel doden vallen , waaronder het paard zelf.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:08

Simpel, dan ga je het verkeer niet in met z'n paard. Daar heb je dan niks te zoeken.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:08

tjoppie schreef:
xxxmarexxx schreef:

Dit ga je niet menen!

Maar ik weet niet wat voor weg dit is , en als ze zelf al een tijdje stond te wachten zal ik er als moterrijdster ook vanuit gaan dat ze bij mij ook wacht B-)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:06

aparte regel dat andere verkeersdeelnemers voorrang moeten verlenen aan ruiter en paard? Wordt bij mij ook bar weinig verleent hoor haha.
En als er een paard staat te wachten om dwars over te steken over de weg waar jij rechtdoor op rijdt...maar plots oversteekt voor jou neus als motorrijder/automobilist: kun je geen kant op...ook al ZOU je het willen! dus dat zou een vreselijke regel zijn voor bestuurders van auto/motor/vrachtwagen etc.
.
Maargoed mijn berichten hier gingen niet over/waren niet bedoeld tegen de betrokkenen van het ongeluk maar waren meer in het algemeen hoe of wat. Toch handig dat zij nu wel in dit topic opgedoken zijn:

Nu heeft de ruiter haar uitspraken in dit topic gedaan, en de eigenaar van het paard lijkt soortgelijke uitspraken te hebben. Hier uit kan geconcludeert worden dat zij hun mening delen--> welke niet echt verantwoord overkomt.. en dan de overduidelijke uitspraken over het paard dat deze moeilijk is, en er niemand op kan rijden of nog niet eens mee de straat uit komt: kan men zich afvragen of er wel met dit paard op de weg gereden kan worden!!

Als dit soort ongelukken voorkomen kunnen worden, MOET dit naar mijn mening ZEKER gedaan worden want alle betrokkenen zijn er HEEL goed vanaf gekomen...zoals GolaGirl zelf ook al aangeeft! Als GolaGirl dit dus ook echt meent (dat het veel erger had kunnen aflopen) neem ik aan dat zij haar pony Gola niet meer op de weg laat rijden.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:06

xxxmarexxx schreef:

Als ik jou was zou ik de verkeersregels nog maar eens goed doorlezen. Dit is namelijk absoluut niet waar.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:12

Frodo_ schreef:
Rosa__ schreef:
Gelukkig dat het goed gaat met het meisje en paard!
Ik moest wel even schrikken, wij zijn nu al 2 jaar achter elkaar in de zomervakantie met ons paard een week naar Drenthe gegaan voor buitenritten. Dat was in Wapse, een heel klein dorp naast Diever. Ik heb zelf ook te paard de Ten Darperweg overgestoken, dus ik kan me de setting helemaal voorstellen. Geen hele prettige weg idd.

Hee daar woon ik :j
Maar om even ontopic te blijven.
Bleef je op je paard zitten? Als het zo druk is stap je toch gewoon af? Of is dat nou dom bedacht van mij?

Dat lijkt mij juist gevaarlijker? :o Ik heb hem meer in de hand als ik erop zit dan dat ik ernaast loop :P

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:48

WeCo schreef:
xxxmarexxx schreef:

Als ik jou was zou ik de verkeersregels nog maar eens goed doorlezen. Dit is namelijk absoluut niet waar.

Precies. Vind het ook een aparte en zelfs gevaarlijke opmerking. Als je met die overtuiging gaat rijden, gebeuren er zeker ongelukken. :n

estelle13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:17

Het ging per ongeluk het paard pakte bit vast kan alle paarden overkomen net als alle paarden kunnen trappen! :(:)

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:38

xxxmarexxx schreef:

Ja, tuurlijk een paard heeft de zelfde rechten als het stadsvervoer :roll:

Ik hoop toch niet dat je je tussen het verkeer beweegt met je paard!

Sterkte voor alle betrokken, het lijkt mij meer als beangstigend om een paard op je af te krijgen op de motor! En de ruiter zal ook enorm geschrokken zijn. Gelukkig is het letsel beperkt gebleven en kan iedereen het na vertellen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:05

estelle13 schreef:
Het ging per ongeluk het paard pakte bit vast kan alle paarden overkomen net als alle paarden kunnen trappen! :(:)

Dat zijn redenen voor een algeheel verbod voor paarden in de openbare ruimte.

Gelukkig maar dat dit onzin is.

Net als het meeste in dit onderwerp.

Wederom een onderwerp wat vooral aantoont dat er een fors probleem is met de ruiterij in de openbare ruimte.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:59

nou, HC, ik vroeg me af hoe jij het dan voor elkaar zou kunnen krijgen een groen paard aan alles te laten wennen.... dat is toch door het te proberen, dus het verkeer in te duiken..
Maar je schreef dat de ruiter de leider moet zijn...dus DIE moet aangeven of je mag vluchten of niet. DAT vind ik echt een goeie, ik was erg benieuwd naar jou oplossing hiervoor, en ben het daarin met je eens :j

Tegelijkertijd is het dus erg confronterend, dat ik buiten dus niet de leider ben over mijn paard. Nu moet je weten dat wij echt alles samen kunnen, maar de angst voor vrachtwagens maakt haar blind en doof voor mij? Dus iets om aan te werken!!

GolaGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:22

Orlando,,, ik zeg niet dat ik goed kan rijden, ik zeg alleen dat gola niet makkelijk is en dat als je er niet zo vaak op rijd het best wel behoorlijk moeilijk is om haar te snappen, bit tussen tanden pakken overkomt iedereen wel eens en ik heb niet echt beschikking over een bak of zo, omdat paarden bij huis staan en we daar geen ruimte voor hebben, je moet die weg over om in het bos te komen. Normaalgesproken gaat het goed maar soms kan dit gebeuren. Kan met elk paard gebeuren. Ariats zijn goedgekeurd als rijschoenen dus ja, en paardrijkleding, tja daar moet ik sws eens aan werken dat weet ik. Maarja, ik heb nooit beweerd dat ik goed kan rijden xD

Ow en t hele dat je die tuinkabouter niet onder de duim kan houden gebeuren xD IJslanders zijn sterk en vaak zeer temperamentvol.. Dat is een beetje onderschat ;)

Maar ja, eerst ging ik die weg ook niet echt heel vaak over juist omdat ik wist dat dit kon gebeuren maar de laatste tijd gedroeg ze zich voorbeeldig dus ben ik dat gaan doen en gaat meestal heel goed. Alleen meestal is die weg niet zo absurd druk als toen..

Leider zijn is natuurlijk de bedoeling en gaat meestal prima, maar het paard ziet je niet wat het moeilijker maakt en Gola is ook nog niet zo oud..

Maar ja ik zal wat er gezegd word goed doorlezen en kijken waar ik t mee eens ben en wat ik kan verbeteren ;) maar de suggestie om niet meer buiten te rijden is een beetje overbodig xD

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:02

GolaGirl schreef:
( ging over bit tussen de tanden) Kan met elk paard gebeuren. Maar dat paard pak vaker het bit vast , dus wél gevaarlijk altehands wel in mijn ogen.Ariats zijn goedgekeurd als rijschoenen dus ja, en paardrijkleding, tja daar moet ik sws eens aan werken dat weet ik. Maar ik heb een reactie gezien van Zoë dat zij met gympies rijd :?Maarja, ik heb nooit beweerd dat ik goed kan rijden xD Maar er word wel steeds aan gegeven 'als jij het niet geloofd kom zelf dan maar , het zal toch niet lukken'

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:11

FahyaFemke schreef:
nou, HC, ik vroeg me af hoe jij het dan voor elkaar zou kunnen krijgen een groen paard aan alles te laten wennen.... dat is toch door het te proberen, dus het verkeer in te duiken..

Nee, nee, nee.

Dat is niet acceptabel afwentelen van risico op de anderen in de openbare ruimte.

Dat jij en veel anderen niet weten hoe dan wel geeft aan dat de samenleving een GROOT probleem heeft met onvoldoende kennis, kunde en vaardigheid bij de ruiterij én een IDEM mbt het verantwoordelijkheidsbesef van de ruiters.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:24

Huertecilla schreef:
FahyaFemke schreef:

Nee, nee, nee.

Dat is niet acceptabel afwentelen van risico op de anderen in de openbare ruimte.

ik zie dat dit onhandig getypt is, bedoeling was: IK vroeg het me af.....IK dacht door te proberen..... maar begrijp nu hoe jij het ziet namelijk via het leiderschap. maar ik neem aan dat je dat wel begreep, want in de volgende regel schrijf ik dit ook gewoon.

Wat ik wel altijd jammer blijf vinden aan jou HC, en nog een aantal hoor, is het daarna de grond in trappen van iemand die juist wil leren. nl:
Citaat:
Dat jij en veel anderen niet weten hoe dan wel geeft aan dat de samenleving een GROOT probleem heeft met onvoldoende kennis, kunde en vaardigheid bij de ruiterij én een IDEM mbt het verantwoordelijkheidsbesef van de ruiters.

Waarom nu zo? Want hoe kan ik, met mijn 23 jaar, nu al ALLES weten ?? misschien is dit het enige punt wel waar ik nog mee zat? Hoe weet jij dat nu. Opmerkingen zoals deze zorgen dat mensen juist GEEN vragen meer stellen. Ik ben van mening dat je juist vragen moet stellen, zodat je kunt leren van alle antwoorden. Maar antwoorden zoals jij geeft, geven mij het gevoel alsof ik nooit meer een paard mag aanraken "met mijn onkunde". Ik wou dat je eens wist wat mijn kunde in de paarden AL is, en ik hoop hier nog veel verder in te groeien!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:36

FahyaFemke,
Trek het je niet persoonlijk aan. HC woont op een berg in het buitenland, dat is niet te vergelijken met de Randstad.
IMO kan je het beste gaan met een rustig paard, het liefst 2, wat goed verkeersmak is. Desnoods met iemand lopend ernaast, als je het niet vertrouwt. Paard moet natuurlijk wel goed aan de hulpen staan. En in het begin het liefst langs wegen rijden, waar genoeg ruimte is om eventueel uit te wijken. Dus dat je niet direkt op de weg zit als je paard schrikt.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:17

Electra dankje, maar weet ik wel van HC.., ik heb hem al eerder op andere forum meegemaakt. Ben benieuwd of hij eens zal veranderen in het communiceren met mensen... :)

Net weer iets meegemaakt: Vanmiddag was ik op de fiets mee met iemand op haar paard. Er kwamen op dijkje in het dorp 3 tegenliggers. Dus we zetten het paard stil dat heeft hij geleerd als er verkeer aankomt(is dit al fout wellicht..?). De 3e auto is voorbij dus we kijken achterom of er nog wat komt, ja een caddy. We gebaren dat hij door kan komen. Hij kwam bizar dicht achter ons staan (echt nog geen meter achter het paard zijn kont) dus we vroegen weer kom maar voorbij en hij rijdt zo rechtdoor.......ik denk dat gaat ni./et goed?! En jawel, hij rijdt zo tegen het paard aan !! Zijn spiegel klapte in, want dit paard was SUPER braaf en bleef staan. Maar wat moet je nou in godsnaam in zo'n situatie?? Ik ging uit mn dak!! En hij vond dat we maar aan de kant moesten gaan. We STONDEN aan de kant. En netjes te wachten zodat hij voorbij kon. Wat had er gebeurd als we wel liepen en hij met een gangetje tegen ons op had gereden?
Dus, wie mag er nu niet meer op de weg komen in dit geval? wij> met het paard onder controle? of hij>die andere weggebruikers expres aanrijdt?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:24

Verkeershufters heb je overal: te paard, in de auto, op de brommer/fiets en op de trekker, enz.
Het is ook een beetje geluk hebben, dat je zo'n idioot niet tegen kom.
Ik werd tijdje terug als voetganger op een dijk bijna van de weg gereden, ik kon geen kant op.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:45

Hopelijk gaat het inderdaad goed met de motorrijdster en haar vriend.
Een harde botsing kan wel degelijk ook later nog voor restverschijnselen zorgen, zoals diffuus hersenletsel, vaak hoofdpijn, duizeligheid enz.

Ik hoop dat de betrokkenen weer helemaal fit zijn, of worden.

En ik hoop ook dat beide ruiters zich iets meer verantwoordelijk willen gedragen, ze spreken alsof hun helemaal niets te verwijten valt, terwijl het nogal ernstig is wat er mis ging.

GolaGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:30

sterregoud, nou even, wat valt er ons dan precies te verwijten? Dat ik niet in rijkleding rijd? Dat ik een weg over stak? Of verwijt je t mij dat dat paard t bit tussen zn tanden pakte? Ik bedoel dat zou best een beetje onlogisch zijn vind je niet? Paarden zijn nou eenmaal onvoorspelbaar. Ik heb Gola eigenlijk nog nooit eerder voor een weg dr bit tussen dr tanden zien pakken, alleen in t bos. Dus hoe kon ik of hoe kon Zoe weten, of voorkomen, dat dit zou gebeuren?

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:33

Pentax schreef:
Alweer een botsing met motor, jee men zou eens wat meer naar de verkeersregels noeten luisteren, die zijn er niet voor niks.

goed lezen is ook een vak appart he tjonge
paard liep toch de weg op........