Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:44

pfew.. een baal kuil kostte vorig jaar 27,50 en nu 60 euro!!! :O Echt een drama zeg. Ik hoop dat de nazomer nog wat goed gaat maken....

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:50

Hier in de buurt is er iemand die heeft supermooi kwaliteit hooi uit denemarken laten komen....600/700 kg baal 225,= euries vind het aan de prijs, maar aan de andere kant beter goede kwaliteit dan baggerspul

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:52

Jup mijn vriend zijn kameraad woont ook in denemarken en die heeft ook al gezegd dat we het daar zo kunnen krijgen :P
Als je beetje onderhandeld en veder kijkt, kom je wel goedkoper tegen hoor.
Inderdaad veel beter spul, ik moest laatst bij iemand stallen mesten en die plakken zaten zo aan elkaar vast _O- dat was echt vlut kwaliteit..

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:54

Ik heb nog geen idee wat het voordroog hier gaat kosten, zal het eens vragen als ik m spreek

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:09

Kostolany schreef:
Ik snap het niet woon nu in Belgie en daar liggen de prijzen echt niet zo hoog voor hooi en stro. Zelfs lekker laag.
Nou ik kan je zeggen als je nog hooi zoekt en je moet veel betalen in NL: huur met een aantal mensen een grote vrachtwagen of rij met je trailer of veewagen de grens over en koop daarin kwa hooi. Er wordt nog genoeg goed hooi aangeboden in BE en DE. en dan de NL boeren maar even laten stikken met hun spullen want dan dalen de prijzen snel genoeg weer.

Ik denk dat dit erg regio gebonden is, want ook wij hebben overlaatst 3,50 euro per hooibaal betaald (en als de balen 8 kilo halen is het een goede, de meesten zijn rond de 5 kilo). En dan hadden wij nog korting omdat het rechtstreeks van het veld kwam. :wow: De kwaliteit van het hooi is dan gelukkig wel weer hetzelfde gebleven.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:10

Ik denk dat we gewoon eens rustig af moeten wachten, als we net zo'n nazomer krijgen als vorig jaar dan zal het allemaal wel meevallen. Er wordt nu massaal gehamsterd door mensen die bang zijn tekort te komen, ook dat drijft de prijzen enorm op. Ik denk
zomaar dat even afwachten in dit geval best loont. Dit soort berichten op de voorpagina van bokt helpt ook allemaal niet mee.

edit: daarnaast wil ik ook nog even melden dat de prijzen ook gelinkt zijn aan de plastic en diesel prijzen, beiden zijn nu natuurlijk historisch hoog!
Laatst bijgewerkt door Caira op 17-08-11 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:13

Ik denk idd ook dat dit soort berichten niet best voor de prijs zijn... := Als iedereen zegt dat het duur is/wordt, tja dan wordt het dat natuurlijk ook.

Wij konden gewoon nog van die 100/125 kilo balen voor 17 euro per baal kopen, al hadden we ze niet nodig want we hebben inmiddels al genoeg binnen van eigen land.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:14

hier nog een gedupeerde onze stalhouder doet zelf het preswerk van die kleine balen maar is al 2 weken aan het zeggen dat het stro ontzettend duur is en moeilijk aan te komen op dit moment.
hij heeft 3000 kleine balen stro nodig tot volgend jaar om door te komen incl zijn kleine klanten kring die hij bevoorraad het is niet normaal dat er nog alles op de velden staat en hier wat al gemaait was inmiddels doorweekt nat gerend is meerdere malen en volgens mij nog niet eens meer bruikbaar is.

zo lang als dit jaar heeft die nog nooit moeten wachten om stro te kunnen persen echt erg hoor.
Hooi heeft die inmiddels wel binnen de eerste snee
volgens mij gaat die volgende week de 2de snee maken

ik betaal nog steeds 2 euro per hooi baal
en 1,50 voor 1 baal stro maar ik ben bang dat dit niet meer van lange duur is :o
Laatst bijgewerkt door onley op 17-08-11 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:15

Het was vorig jaar al duurder geworden en nu word het ook duurder dat weten de meesten,
Misschien helpen dit soort berichten dan niet, dat kan maar ja...

Wij zijn vorig jaar ongeveer 50% van het stro en hooi verloren geraakt.
Dit jaar is het niet veel beter

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:58

70 euro per ton was het hier niet een paar maanden geleden!
dat is al weer 3 jaar geleden...

vorig jaar wa sla duur, maar nu :O

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:16

De fourage handelaren zijn gewoon criminelen dit is pure kartel vorming of het regent of de zon schijnt of het waait of er zit een ****** dwars iedere keer is er wel iets om de prijzen op te drijven en de boeren die al jaren hun vaste prijs hadden gaan er nu toch ook een keer in mee.
Veel hooi en stro halen ze uit het buitenland dus wat zeiken ze nu elk jaar over het slechte weer het meeste komt nog geen eens uit Nederland.
Voor de nederlandse boeren vind ik het een ander verhaal die hebben inderdaad dit jaar een slecht jaar maar het jaar is nog niet voorbij dus het kan nog beter worden maar de prijzen hebben ze al vast staan.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:25

Het is idd streekgebonden, want hier in onze omgeving (Achterhoek, Duitse grens) ligt nog veel stro op het land te verrotten en staat er nog veel graan. Ons is het niet gelukt om een 2e keer te hooien, de 2e snee is mooi kuilgras geworden.
Vanavond wordt hier voor de koeien de 4e snede gras ingekuild, na 3 dgn zon, en nu een strijd tegen de buien want de regenbuien komen al weer akelig dichtbij. Zo gaat het hier al weken, net lang genoeg droog om het goed in de kuil te krijgen, maar te kort om te hooien.
Onze ervaring is dat er na augustus niet meer gehooid kan worden, omdat de nachten dan te koud gaan worden en er 's morgens te veel dauw op het land is. Goed kuilgras levert geen problemen op.

Stro kost hier momenteel €145 per ton en komt uit Denemarken/Duitsland.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:28

Waarom te kort om te hooien? Als je het een beetje uitgekiend had, wij hebben zondag gemaaid, en vanmiddag is er hooi geperst. Er zijn een paar druppeltjes op gevallen, maar dat was verwaarloosbaar. Het is mooi droog spul.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:34

Anne. schreef:
Maar is het niet zo dat de kosten voor het oogsten en verbouwen ieder jaar rond dezelfde prijs zit? Of l.ul ik nu uit mn nek?

Je kletst niet uit je nek, maar vergeet niet dat alles duurder is geworden, o.a. de diesel. De prijzen voor de loonwerkers zijn ook gestegen en dat merkt de boer ook in zijn beurs.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:37

Caira schreef:
Waarom te kort om te hooien? Als je het een beetje uitgekiend had, wij hebben zondag gemaaid, en vanmiddag is er hooi geperst. Er zijn een paar druppeltjes op gevallen, maar dat was verwaarloosbaar. Het is mooi droog spul.

Hier is in de nacht van zaterdag op zondag nog 32 mm water gevallen en konden wij niet op het land. We wonen aardig ver uit elkaar.......
Daarnaast was dit gras niet geschikt om te hooien, was de 4e snede voor de koeien en mijn 3e snede voor kuilgras is pas over zo'n 3 weken geschikt. Daarnaast vinden wij 4 dagen absoluut te kort voor goed hooi, 5 volledig zonnige dagen is echt minimaal.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:38

Regio gebonden.
Wij hebben van zaterdag op zondag erg veel water gehad. En de rest van de week buitjes en elke dag pas om 12 uur zon.
Dan kun je geen hooi maken.

Wij hebben dit jaar minder kleine baaltjes van het land.
Paar weken terug kwamen we 1 dag te kort. Een dag die met maaien nog als droog aangegeven stond. Helaas.
Toen werd alles toch grote pak kuil.
Hele mooie maar veel kleine paardenhouders willen dat toch niet.
Nu moeten we nog 1 weiland 2e snee maaien.
Staat voor volgende week hopelijk.
En anders ook weer grote pak.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:43

Caira schreef:
. Het is mooi droog spul.

Maar geen dood spul..Dus nu nog wachten op broei over 3 weken. *\o/*

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:48

ceasario schreef:
Caira schreef:
. Het is mooi droog spul.

Maar geen dood spul..Dus nu nog wachten op broei over 3 weken. *\o/*

Whhaha thanks voor het vertrouwen, maar met zo'n 20 jaar loonwerkervaring weet mijn vriend precies wat hij doet ;)

De balen die we niet vertrouwden zijn in het plastic gegaan, de rest is prachthooi.

Ik heb trouwens nog zo'n 5 boeren hooi zien persen vandaag, dus we zijn niet de enigen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:51

suffie schreef:
Anne. schreef:
Maar is het niet zo dat de kosten voor het oogsten en verbouwen ieder jaar rond dezelfde prijs zit? Of l.ul ik nu uit mn nek?

Je kletst niet uit je nek, maar vergeet niet dat alles duurder is geworden, o.a. de diesel. De prijzen voor de loonwerkers zijn ook gestegen en dat merkt de boer ook in zijn beurs.

Dat klopt. Maar dat heeft dan toch weinig temaken met de huidige prijsstijgingen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:56

Dat heeft het dus wel, de kosten voor het plastic en de diesel zijn dusdanig hoog dat dit ook doorberekend moeten worden door loonwerker en boer.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:57

Ja, tuurlijk heeft het óok invloed op de prijs. Maar ik dacht dat we het hier meer hadden over de klimatologische omstandigheden van afgelopen weken/maanden. Ik denk haast dat dat een (veel) grotere invloed heeft op de prijs namelijk.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:00

Het is een kwestie van vraag en aanbod. De prijzen liggen hoger omdat er minder is, maar OOK omdat mensen nu gaan hamsteren omdat ze bang zijn voor tekorten.

Wij hebben enkelt de prijzen verhoogd ivm de diesel en plastic prijzen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:02

als het nu gewoon nog even droog bliojft is er niks aan de hand wat stro betreft. Het is ' pas ' augustus en vrij normaal dat de tarwe er nu nog opstaat. Nog even geduld en hopen op droog weer en dan valt het nog best mee. helaas is er ook al behoorlijk wat gemaait en meerdere keren natgeregent. dat is echt heel jammer...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:02

Daarom. Maar wel netjes dat jullie het alleen doen ivm de plastic- en dieselprijzen :j

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:03

In noord-oost groningen staat ook nog veel tarwe op de velden... het is ook echt bagger weer gewoon! En veel boeren krijgen langzaamaan schot in het tarwe dus die willen natuurlijk het liefst eerst het tarwe er zo snel mogelijk af, dan komt stro toch een beetje op de 2e plek... eerst 't graan binnen!
Vandaag nog heerlijk op de combine meegereden maar van 't weekend word weer regen/onweer verwacht, en vannacht geloof ik ook, dus dat is niet goed voor 't stro... helemaal omdat het land zelf ook nog erg nat is, dus nat stro op nat land, voordat dat droog is bij dit slechte weer! pff!