Eerste Nederlandse voltooit de loodzware Mongoolse Derby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Re: Eerste Nederlandse voltooit de loodzware Mongoolse Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 00:33

Ik ga niet oordelen voordat ik het verhaal van Frederique heb. Als had ik eerlijk gezegd mijn mening al klaar hierover. :Y)
Ik ben erg benieuwd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 00:40

PussInBoots schreef:
Ik zou dit toch veranderen in: Stukken luxer dan onze paarden! Ik denk dat die paardjes geen hokjes van 3 bij 3 23 uur per dag van binnen hoeven bestuderen. Ik lees hier ontzettend veel mensen die totaal geen idee hebben waar ze over praten en "Jaaaaaaaaaaaaaren gelden" eens iets hebben opgevangen. Erg jammer...... 40km, das niks voor een paard (die gewend is buiten te leven).

:)*

Luxe voor een paard is 24/7 buiten in familieverband en deze paarden leven ook nog eens waar het paard is geëvolueerd dus idealer bestaat niet.

Blauwdruivje schreef:
Wanneer de paarden niet gebruikt worden, leven ze dag en nacht in een kudde met een hengst. Er zijn geen weilanden met hekken.

Het maximaal haalbaar paardgerichte voor rijpaarden.
Het zou de bijlage voor paarden bij de vrijheden van Brambell moeten zijn.

40 km. rennen over dat land waar ze leven is voor zo´n paard geen uitdaging.
10 km. stappen is voor een NL stalpaard een zwaardere belasting; die heeft daarbij net zo lang eenzelfde last maar heeft geen bespiering, is niet fit en gaat tot overmaat van ramp weer terug in een doos....

Citaat:
Als we ergens aankwamen, werden de paarden niet direct afgezadeld. De nomaden hebben de ervaring dat als de zon direct te fel op de rug schijnt, het paard last krijgt van zijn rug.

De haren zijn dan plat en nat en dus zon op de huíd ipv gefiltert door de vacht.
Ik let daar hier onder de zuidelijke zon ook op, al is het hier doordat de paarden ´s zomers vrijwel niets aan vacht hebben wat minder kritisch.

Wat jij schrijft zijn voorbeeldjes van 5000 jaar ervaring. Daar zou de NL ruiterij die nog maar zo´n 40 jaar op de huidge manier zonder fundament aan de weg timmert beter héél aandachtig naar luisteren :)*

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 00:47

Wauw, wat mooi zeg! wat een prachtige omgeving, wat een uitdaging...! Wat één zijn met de natuur!

Ik hem nu al weer zin in onze 3 dagen tour komend weekend als ik dit zo zie :):) (hoofdzakelijk door Moorgebied, ook prachtig!), hoewel dat maar circa 120 kilometer zijn in drie dagen, kinderspel vergeleken hiermee :+
Laatst bijgewerkt door Adil op 17-08-11 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 00:55

Kanelly schreef:
Er is maar 1 echt paardenvolk ter wereld, en dat zijn de Mongolen.

Er zijn daar families die meer paarden bezitten dan er in heel Engeland zijn.
Ook langer dan die natie bestaat.
Mógelijk zelfs al van voor het paard de Britse eilanden bereikte...

De steppenvolken hebben al sinds pakweg 2000 bc vermógens verdiend met de paardenfok.
Het befaamde ´scythian gold´ was betaling voor paarden die de ´beschaafde´ wereld voor oorlogsvoering nodig had.
http://press.princeton.edu/titles/8488.html is verplichte kost voor wie in de vroege historie van paard-en-mens geïnteresseerd is.

Ik kan verder degenen die geïnteresseerd zijn het boek
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Secret ... he_Mongols
aanraden.
Dat is maar een deel van de geschiedenis doch een fascineerde ´intieme´ kijk.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 01:36

Los van mijn mening die ik al eerder gaf over deze wedstrijd, puur van wat ik gezien heb in een documentaire ben ik wel van mening dat het een bijzonder volk is.

Ik weet niet wie de paardenjongen gezien heeft maar daar krijg je een mooie indruk van hoe de nomaden daar leven met de paarden. Dit is voor vele paarden een absolute droom! En een van de weinige landen waar uberhaubt nog echt wilde paarden leven.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 06:48

Beetje jammer dat je niet meer op me reageert hc, zeg dan eerlijk dat die bronnen er niet zijn.....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 07:42

ikkedus schreef:
frederique is een bokker. We kunnen dus een uitgebreid verslag van haar verwachten. Ik wacht met spanning!

Ik ben zo benieuwd!!!
Super gefeliciteerd, Frederique. En dat je de route kon vinden in dat immense land!

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:27

Ik heb niet lang hoeven zoeken om in ieder geval de hele handleiding te vinden, waarin de voorwaarden om mee te doen beschreven staan.

http://www.theadventurists.com/media/BAhbBlsHOgZmSSIdNGRkYTk1MzI3OGYzYTY1NDkyMDAwMDA0BjoGRVQ.pdf

Als ze zich daaraan houden, lijkt het me stug dat er mensen meedoen die niets van paarden weten, zoals iemand eerder suggereerde in dit topic.

Half wilde paarden betekent in dit geval niet dat het paarden zijn die nog niet getraind zijn, maar paarden die eigenlijk gewoon in het wild leven en daarnaast getraind zijn om dit soort dingen te kunnen doen.

Daarnaast kan niet gezegd worden dat er niet gestapt wordt. Zelfs in het promotiefilmpje wat iemand eerder plaatste is te zien dat ruiters zelfs stukken lopen, al dan niet om hun eigen lichaam te ontzien, maar toch....

Zoals met alles is het makkelijk om alle informatie te vinden die er nodig is om dit hele evenement af te keuren. Als je het promotiefilmpje op die manier wil interpreteren is dat makkelijk: je ziet de paarden wegstormen immers en er heeft ook al iemand een plaatje laten zien van een dood paard.

Ik kan dat anders interpreteren. Het is een promotiefilmpje, dus dat zal geen saai filmpje zijn. De beelden van de start zijn gaaf om te zien, zoveel paarden tegelijk die het op een lopen zetten met enthousiaste mensen erop. Ze stappen zelfs tussendoor, ik zie ook een rustig drafje en die man die paarden vergelijkt met hoe je om moet gaan met je vriendin. Wauw... Dat dode paard is lullig, maar dat kan in elke hoek van de paardensport gebeuren en het is een makkelijk plaatje om te laten zien als tegenstander. De ruiter die voorbij rijdt, is in ieder geval geen voorbeeld van een veel te zware ruiter.

Ik ben niet voor en ik ben niet tegen, want ik weet er niet genoeg van, ik verbaas me alleen over hoe makkelijk er uitspraken worden gedaan op basis van... van wat?
Iemand die tegen de dressuursport is, kan makkelijk een compilatie in elkaar zetten om te laten zien hoe erg dat is, een hele docu zelfs van meerdere afleveringen.
Hetzelfde geldt voor de springsport, voor cross, voor western, voor... Gewoon goed knippen en plakken en klaar is kees.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:31

Wilde paarden beschikken over een betere conditie en spiermassa dan menig geconditioneerd paard.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:30

D00R, dat heb je mooi gezegd! Helemaal mee eens :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:37

D00R schreef:
en er heeft ook al iemand een plaatje laten zien van een dood paard.

Van een ánder soort evenement wat níets met deze derby van doen heeft :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:41

secricible schreef:
Beetje jammer dat je niet meer op me reageert hc, zeg dan eerlijk dat die bronnen er niet zijn.....

Beetje ... :x dat jij na twee knoppen indrukken gelijk narrig naar míj reageert.
Zoekt en gij zult vinden.
Als je er niet uit komt, mail je de organisatie.
E-mail adres staat op hun site.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:00

Ingrid_V schreef:
Citaat:
Afbeelding
Een ruiter op een Mongoolse pony passeert een pony die een race niet heeft overleefd.

Nog maar even voor de duidelijkheid...
Deze foto heeft niks te maken met de derby!
Dit is een foto van het Naadam Festival in Mongolië.
En in welke context deze foto geschoten is, is ook niet duidelijk (paard echt doodgegaan door de Naadam Race, of lag het paard er al? ;)). Misschien kan Ingrid_V de link naar de originele site nog even?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:32

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:53

Frederique wat een geweldige prestatie!
Het lijkt me echt een fantastische ervaring...
Jammer van alle kort door de bocht- en slecht onderbouwde reacties.

Wat me opviel in het filmpje, en ook bevestigd werd in het stukje van Frederique, ik zie boomloze zadels ipv die houten zadels. Wel makkelijk als je ze op verschillende paarden legt, en ik denk ook comfortabeler en fijner voor de paarden. De afstanden worden toch vrij vlot afgelegd denk ik dus qua drukverdeling beter dat een slecht zittend houten ding wat wonden veroorzaakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:54

Sodeletuut schreef:
http://frederiquegoesmongolderby.wordpr ... enwelzijn/

Dit is dan weer heel anders dan wordt beschreven in de openingspost. Er staat hier dus dat er wel dierenartsen aanwezig zijn.

De openingpost is suggestief subjectief negatief.
Neem het ´onstreden´ bijvoorbeeld.
FEI dressuur is met veel concrete info/bewijzen omstreden. De Derby alleen door perspectieflozen met citaten van horen zeggen en vooroordelen. Toch staat hier op Bokt nooit ´de omstreden GP-dressuur wedstrijd´ of ´de omstreden Olympische Springcompetitie´.

Hoe het echt zit kan je al sinds het begin bij organisatie, deelnemers, begeleiders en waarnemers ophalen.
Ik heb dat gedaan.
Wel eens van Dr.Robert Cook gehoord? Dat is die paardaaier van het bitless bridle :D Na wat rondvragen boodt hij me een sponsor bijdrage aan voor deelname :)*
Er is niets omstredens aan behalve vooroordelelen en van horen zeggen.

Zoals ik al eerder opmerkte is het een zeldzaam geval van sport door de ruíter. Díe wordt getetst. Voor de paarden is het een goed verzorgde routine rit op thuisgrond.
De ruitersport zou er een lichtend voorbeeld in moeten zien en eens na moeten denken over hoe de ´normale´ inzet in elkaar zit. Of dat een ruítersport is of paard-tot-de-grens-uitmelken?

Over de leefomstandigheden van ´hallf wilde paarden´ en ´sportpaarden´ kunnen we maar beter zwijgen; daar worden de kritikasters alleen maar agressief van.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:19

Sodeletuut schreef:
http://frederiquegoesmongolderby.wordpr ... enwelzijn/

Dit is dan weer heel anders dan wordt beschreven in de openingspost. Er staat hier dus dat er wel dierenartsen aanwezig zijn.

Dat staat in de handleiding ook. En die is heel makkelijk te vinden op internet zelfs via de zoekwoorden "Mongoolse Derby".

Het is zonde dat er zoveel geroepen wordt, terwijl men van toeten noch blazen weet (ik bedoel niet jou Sodeletuut).
Als ik iets zie op TV (zeker als het om paarden gaat) wat echt zeer negatief is, ga ik altijd zoeken naar meer informatie en vaak blijkt dat er gewoonweg een eenzijdig beeld wordt neergezet.
Dat is natuurlijk niet alleen met TV en niet alleen als het om paarden gaat. Zo werk het met alles en het is zonde dat mensen niet verder willen kijken (zoeken) dan hun neus lang is en makkelijk kritiek leveren op wat anderen doen, maar moeilijk kritisch naar zichzelf kijken (in het algemeen, ik bedoel daarmee niet iemand specifiek).
Ik heb me bijvoorbeeld (even een zijweggetje hoor) verdiept in InfoNu.nl omdat ik nogal van schrijven hou. Die site doet zich voorkomen alsof er artikelen worden geplaatst die ook echt wat voorstellen, maar er staat zoveel onzin op, dat wil je niet geloven. Ik heb dus ook maar besloten niet mee te gaan schrijven, want ik wens niet aan zoiets mee te doen.

Hier gebeurt hetzelfde. Nog steeds geld dat ik niet weet of ik nu voor of tegen moet zijn. Ik ken de feiten niet, maar ik weet wel dat de wat hier aangedragen wordt als feiten tegen, nergens op gestoeld zijn. Althans, zoals ze hier gedopeneerd worden is het slechts interpretatie of horen zeggen van. Niet meer en minder dan dat. Dat is zonde, want daarmee wordt iets wat misschien echt een goede en leuke paardensport kan zijn, van tafel geveegd en in een negatief daglicht gezet, maar misschien wel helemaal voor niets.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:51

Dank voor al jullie leuke reacties! Ben inmiddels terug in Ulaanbaatar, vlieg morgen naar Nederland. Wat een fantastisch avontuur was het! Echt onvergetelijk. Fysiek veel minder zwaar dan ik had verwacht; het bleek vooral een mentale challenge. Er volgt asap een update op mijn blog (http://frederiquegoesmongolderby.wordpress.com), niet te uitgebreid want er komt hoogstwaarschijnlijk ook een boek. En a.s. dinsdag ben ik te gast bij Knevel en vd Brink om over de race te vertellen. Wat paardenwelzijn betreft: ik heb in tijden niet zulke blije, keiharde, gezonde pony's gezien. Ze bokten soms omdat ze niet gewend waren aan de zadels en de bagage, maar ze waren verder fit, gevoelig en vrolijk. Er zijn geen pony's kreupel of gewond geraakt, en bovendien konden de aanwezige vets eventuele andere zieke dieren (koeien, schapen, geiten, yaks) behandelen. De foto die hierboven is geplaatst is van de Nadaam, het jaarlijkse feest dat hier in Mongolie wordt gehouden. Dat is een lange, heftige race, gereden door kinderen - heeft niets met de Mongol Derby te maken. Oh en trouwens - ik kwam als een van de laatste drie over de finish, maar ben als 10e (van de 23) geeindigd (een aantal time penalties van anderen was nog niet verrekend toen ze binnenkwamen).

Groet! Frederique

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:02

Frederike
Goede veilige reis naar huis. En ik kijk uit naar je verhalen.
Ik zal voor de uitzondering eens naar Knevel en Van de Brink kijken :D

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:13

En wat snelheid betreft: er is inderdaad veel gestapt. Sommige ruiters wisselden galop af met stap, anderen draafden het hele eind. De kunst was het vinden van een goede balans tussen snelheid & hartslag. De laatste kilometer(s) werden altijd gestapt, vaak naast het paard, om de hartslag te doen zakken naar de verplichte 64 bpm.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:16

Ohh, wat gaaf, je bent al online :wow: Ik ken je helemaal niet, maar ben zo benieuwd hoe het allemaal was! Wat een avontuur! +:)+
Ik hoop dat je in onder andere de tv uitzending een hoop vooroordelen weg kunt nemen! Veel plezier nog :j

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:20

Dankjewel! Ik hoop inderdaad de vooroordelen te kunnen wegnemen. Er wordt tijdens de race echt heel goed voor de paardjes gezorgd en ze hebben een prima leven hier - zeker in vergelijking met de paarden die eindeloos in stallen/stands/kleine paddocks worden gehouden...

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:22

Heb je zelf ook wel foto's kunnen maken? Of kleine filmpjes? Of heb je daar écht geen gelegenheid voor? Lijkt me zo gaaf om te zien. Alleen die omgeving al :wow:

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 01:16

De landschappen waren fantastisch (we hebben over de steppe gereden, maar ook door de bergen, langs rivieren, over zanderige snelwegen, een ministukje door de woestijn..) en de clash tussen modern en traditioneel heel bijzonder (schapen hoeden vanaf een motor, traditioneel eten en ondertussen mobiel bellen). Heb een handvol foto's gemaakt, maar veel minder dan verwacht omdat je constant aan het racen bent (snel van paard wisselen, route kiezen etc.). Maar er komt een Groot Digitaal Foto Share Event met alle riders, dus daarna heb ik er vast een heleboel :)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 06:54

Wat een heerlijk avontuur, ik wacht ongeduldig op de foto's :D