Voortbestaan Belgische trekpaard in gevarenzone

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Voortbestaan Belgische trekpaard in gevarenzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:49

dat is toch echt niet mijn ervaring. Ik heb op enorm veel verschillende stallen gestaan, veel 'gemengde' en het merendeel van de ruiters heeft echt wedstrijdambities.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:50

Tessyke: Wat versta je onder "geschikt zijn voor dressuur"?

Ankie_boris: Grotendeel is recreatie ruiter, wat versta jij onder recreatie ruiter?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:52

Elk paard kan dresuur stef.
Ik wil met mijn brabander gewoon de dressuursport in en laten zien dat die dikkerdjes ook aardig kunnen lopen :D

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:54

op die stallen dan misschien toevallig wel. En dan nog, ik heb uiteindelijk ook wedstrijdambitie met mijn trekpaarden, met het motto, we zien wel hoever we komen! En ook van die ruiters zijn er meer dan genoeg.

Feit is dus ook, mensen staan er gewoon vaak niet bij stil om verder te kijken dan hun neus lang is. Bij de aankoop van een paard wordt er vaak helemaal niet nagedacht over wat voor een type nog meer aan hun wensen en behoefte kan voldoen...en zo wordt het trekpaard dan dus ook vergeten.

Edit: onder recreatieruiter versta ik heel veel: bosritjes, dressuurrondjes, dressuurwedstrijdjes onder de man onder het motto: we zien het wel, andere wedstrijdjes op andere takken v.d. paardensport o.a. aangespannen, endurance, noem maar op.....er kan zoveel!! Gewoon simpelwel mensen die niet die grote wedstrijdambitie hebben. En daarvan lopen meer dan genoeg mensen rond.
Laatst bijgewerkt door White_Fella op 10-08-11 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:58

tessyke schreef:
Ik wil met mijn brabander gewoon de dressuursport in en laten zien dat die dikkerdjes ook aardig kunnen lopen :D

Ik beweer ook nergens iets anders.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:59

Ankie_Boris schreef:
Feit is dus ook, mensen staan er gewoon vaak niet bij stil om verder te kijken dan hun neus lang is. Bij de aankoop van een paard wordt er vaak helemaal niet nagedacht over wat voor een type nog meer aan hun wensen en behoefte kan voldoen...en zo wordt het trekpaard dan dus ook vergeten.

.

Dus moet er meer gepromoot worden, en dan zijn we weer terug bij wat ik op pag 1 oid al riep

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:07

Er wordt heel veel gepromoot, denk aan PHC, Nationale Tentoonstelling, P&K, Pferdestark, Shows, evenementen bezocht door het stamboek, etc. etc.

Daarbij nog een voorbeeld: Het is bijv. potverdorie te erg dat we met de stand van de Boulonnais op P&K met pijn en moeite 5 minuten in de kleinste ring krijgen (met de hele handel vanuit Frankrijk gekomen). En dat dan ook nog de laatste dag gewoon simpelweg zonder overleg een show geschrapt wordt uit het programma, want de tijd liep uit. DUs worden zulke shows simpelweg weggeschrapt van het programma. Het zijn 'maar' de trekpaarden...... helaas wel de realiteit!
Met de NL/BE trekpaarden idemdito.

Terwijl wij zovaak zo'n ontzettend leuk commentaar en complimenten krijgen van mensen, publiek, omstanders, over onze paarden of onze aanspanningen. En dan merk je ook aan de reacties dat mensen er gewoon vaak niet bij stil staan zo'n type paard aan te schaffen i.p.v. een 'standaard'-KWPNer type

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:15

Ik kom (bijna) jaarlijks op paard en koets, en de demo van de trekpaarden is me nog nooit iets van bij gebleven, dus IMO moet de demo dan onder handen genomen worden.
Jaren terug zag ik op p&k een geweldige demo van de freiberger, naar aanleiding van die show ben ik eens op onderzoek gegaan van goh, wat is een freiberger?

Weg geschrapt worden is idd heel erg lullig.

En PHC en Nationale tentoonstelling trekt mensen die al liefhebber zijn, die heb je al, je moet juist mensen die onbekend zijn met het ras zien te betrekken

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:20

stef schreef:
Ik kom (bijna) jaarlijks op paard en koets, en de demo van de trekpaarden is me nog nooit iets van bij gebleven, dus IMO moet de demo dan onder handen genomen worden.
Jaren terug zag ik op p&k een geweldige demo van de freiberger, naar aanleiding van die show ben ik eens op onderzoek gegaan van goh, wat is een freiberger?

Weg geschrapt worden is idd heel erg banketstaaf.

En PHC en Nationale tentoonstelling trekt mensen die al liefhebber zijn, die heb je al, je moet juist mensen die onbekend zijn met het ras zien te betrekken

Ben ik niet helemaal met je eens..
Er wordt bijna elke keer iets anders gedaan. Ik heb toevallig afgelopen jaar zitten kijken. Dat was toch een leuke show. En wat toen heel frapant was:
De show vooraf aan de trekpaarden was afgelopen, trekpaarden komen de ring in, tribune loopt een stuk leeg. Er is simpelweg ook geen interesse!! Daar wil ik wel als kanttekening bij zetten, ik heb ook wel eens op evenementen shows met trekpaarden gezien dat ik dacht, hmmm, moet dit nu reclame zijn?!
En dat een PHC alleen maar liefhebbers trekt heb je toch wel mis....

Maargoed, een trekpaard is een virus, en daar kom je eenmaal niet vanaf :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:29

Ankie_Boris schreef:
Er is simpelweg ook geen interesse!!

En daar zal je als liefhebber dus verandering in moeten brengen. En dat doe je IMO niet door als liefhebber iemand die een bepaald (in jou ogen verkeerd) beeld van het ras heeft voor gek te verklaren, maar juist uit te leggen waarom ze zo speciaal zijn. (Jou = algemeen)

En door iets bijzonders te laten zien, want tja, met alle respect, maar een trekpaard dat een dressuurproefje neer gaat zetten op L nivo blijf ik ook niet voor zitten :n

Terwijl ik afgelopen zaterdag met open mond van bewondering naar het defilé oude werktuigen stond te kijken....

Maar goed, dat is misschien persoonlijk.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:34

stef schreef:
tessyke schreef:

Ik beweer ook nergens iets anders.....

en ik heb nergens gezegd dat jij dat hebt beweerd :)
dat was bijkomende info voor de zin eronder.

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:36

Hmm, nu was dat geen dressuurproefje op L niveau, maargoed......

ahh, dan heb je ons naar alle waarschijnlijkheid dus ook gezien zaterdag met onze vosschimmels :)

Zo, nu ga ik me weer terugtrekken uit deze 'discussie' :Y)

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:49

Geweldig paard, je kunt er van alles mee, je kunt ze voor de kar zetten, ze kunt er op rijden, ze hebben een super karakter. MAAR LAAT EERST DIE STAART ER EENS AAN ZITTEN! voor het paard fijner en ze zijn veel mooier om te zien.

loesjevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:04

@ ankie, top commentaar! Daar kunnen wij wat mee. En PHC zijn echt grote evenementen. Neem nu de finale midden in de stad Arnhem. Nou daar lopen toch veel mensen met verbazing rond.

En inderdaad trekpaardenliefde is een virus. Eenmaal één keer een ervaring voor altijd in je hart! Trouwens kijk is hoeveel kruisingen er zijn met trekpaard erin. Komt ook steeds meer voor, omdat mensen toch graag het koele en robuuste zien met zo'n teddybeerhoofd!

Er moet inderdaad wel wat gebeuren met de fokkerij. (mijn studie doet daar veel aan) alleen punt nu is ook dat de oudere generatie het couperen rasstandaard vind t( ik niet, heb bels vcan 18 met staart). En als die fokkers stoppen dan hebben we een probleem, dus dat couperen blijft lastig. En de mensen die een trekpaard hebben promoten volop alleen ik het idee dat de andere er gewoon niet voor open staan, gelijk het oordeel klaar hebben en dat is jammer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:16

loesjevosje schreef:
Er moet inderdaad wel wat gebeuren met de fokkerij. (mijn studie doet daar veel aan) alleen punt nu is ook dat de oudere generatie het couperen rasstandaard vind t( ik niet, heb bels vcan 18 met staart). En als die fokkers stoppen dan hebben we een probleem, dus dat couperen blijft lastig. En de mensen die een trekpaard hebben promoten volop alleen ik het idee dat de andere er gewoon niet voor open staan, gelijk het oordeel klaar hebben en dat is jammer!

Gewoon even uit nieuwsgierigheid. Is dat de reden waarom het stamboek niet doorpakt op het coupeerverbod? Uit angst dat de gevestigde orde ermee stopt en dus pakweg 90% van je stamboek weg valt?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:27

Ankie_Boris schreef:
Hmm, nu was dat geen dressuurproefje op L niveau, maargoed......

ahh, dan heb je ons naar alle waarschijnlijkheid dus ook gezien zaterdag met onze vosschimmels :)

Zo, nu ga ik me weer terugtrekken uit deze 'discussie' :Y)

Ik heb 1 bruinschimmel op de foto, vosschimmels kan ik me zo snel niet herinneren....

[EV-ITP] Defilé boeren werktuigen Boerendag Rijsbergen

En tja, laat ik over het coupeerverbod maar niet beginnen, dat is gewoon schandalig hoe leden hier de hand in hebben.

En trekpaarden een virus, eenmaal een ervaring en dan voor altijd in je hart? Das ook iets persoonlijks denk ik ;)
Ik heb vroeger zat met ze "gewerkt", en toch is mijn keuze niet op een trekpaard gevallen

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:31

Stef: Ohnee! Ik dacht dat je het defile van de PHC zaterdag bedoelde...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:34

tamary schreef:
Promoten voor ecologisch verantwoord vervoer en werk bij gemeente/bosbouw/etc. Dieren zijn te duur voor veel mensen om als hobby te houden ivm hoeveelheid voer die ze nodig hebben. .

Nou, zoveel eten ze niet hoor. Het zijn koudbloeden die erg weinig nodig hebben. Hoe meer voer, hoe meer last van mok etc.
Hier 1 kg muesli per dag. En ja, onbeperkt hooi, maar dat zou elk paard moeten krijgen imo. Geen biks. Heeft een trekpaard helemaal niet nodig.

Qua eten zijn ze zelfs voordeliger dan onze pony's.

En niks kunnen met een trekpaard? Dat vindt ik een nogal domme uitspraak. Het enige wat niet goed voor ze is is springen. Verder kan je gewoon met ze dressuren, mennen, buitenrijden, vrijheidsdressuur en noem maar op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:17

Persoonlijk wil ik ook geen bels of ander trekpaardras. Voor mij zijn ze te groot, dus ik kan moeilijk overal bij en passen niet fijn in een standaard maat box, lomp (mijn lijf is krakkemikkig, dus risico), Heel brede romp geeft mij heupklachten met rijden. Om over problemen met het vinden van passende halsters, hoofdstellen, zadels, etc. nog maar te zwijgen.
Mocht ik ergens heen willen of om een andere reden met een trailer moeten kan dat niet met elke trailer en trailer/auto combi. Heb daar al ellende mee gehad toen ik terug moest met 2 d-pony's ivm nodig hebben 2-paards en dan loop je nog niet tegen een gewichtsprobleem aan. Elke auto/trailer combi die beladen 2-paards mag trekken kan 2 d-tjes aan qua gewicht.

Ik denk ook dat die "problemen" in meer of mindere mate maakt dat andere recreatieruiters geen trekpaard kiezen. En als je ook nog eens wedstrijden wil starten binnen het meer reguliere circuit, dan loop je heel rap tegen de beperkingen van een trekpaard aan. Trekpaarden zijn meer gefokt op trekkracht dan mooie bewegingen, wat je in trec/endurace nekt ivm minimum snelheid, bij sgw en springen loop je heel snel tegen gebrek aan sprongkracht en wendbaarheid op (en ivm stokmaat zit je aan minimale spronghoogte vast) en dressuur is en blijft een jurysport waar je dan met een heel afwijkend plaatje zit. Wil je op wedstrijd dan moet je zoveel mogelijk de sterke punten van je paard kunnen tonen als je ergens wil komen en helemaal als je dat ras wil promoten. Onder het zadel toon je snel meer de zwakke punten (zeker in vergelijking met de andere deelnemers) en dat komt het imago van het ras nooit ten goede.

Nu zijn trekpaarden machtig imposant en zeker op een goede demo kan ik daar best van genieten, maar dat maakt het nog geen geschikt paard voor mij.
HorseTopShop schreef:
Nou, zoveel eten ze niet hoor. Het zijn koudbloeden die erg weinig nodig hebben. Hoe meer voer, hoe meer last van mok etc.
Hier 1 kg muesli per dag. En ja, onbeperkt hooi, maar dat zou elk paard moeten krijgen imo. Geen biks. Heeft een trekpaard helemaal niet nodig.

Qua eten zijn ze zelfs voordeliger dan onze pony's.

En niks kunnen met een trekpaard? Dat vindt ik een nogal domme uitspraak. Het enige wat niet goed voor ze is is springen. Verder kan je gewoon met ze dressuren, mennen, buitenrijden, vrijheidsdressuur en noem maar op.

Sober qua krachtvoer heb ik ze hier ook (anders seme-klachten), maar dan nog vreten mijn 2 pony's evenveel als 1 trekpaard aan ruwvoer. En ja je kan zat met een trekpaard, maar als je er een kwpn-er mee wil nadoen als promotie of om iets te bewijzen doe je de sterke kanten van deze paarden ernstig tekort. En wil je promoten dan kom je er niet met alleen recreatie, dan moet je en heel goede demo's geven en moeten de paarden meekomen op wedstrijden in de meest beoefende takken van paardensport. Laat dat nu juist het punt zijn waarop het misgaat. Daarom komt een trekpaard veelal niet op het lijstje mogelijke rassen als iemand naar een recreatiepaard zoekt.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:25

Ik snap het wel.. Wij hebben zelf ook trekpaarden, maar aangezien de markt echt totaal op z'n gat ligt hebben wij ook besloten om niet te gaan dekken dit jaar.

Ik geloof 3 jaar geleden kregen we 3 hengstveulens. Die kunnen bij ons ook niet blijven omdat we enkel merries willen. En wat denk je, totaal niet te verkopen. Je kon ze echt aan de straatstenen niet kwijt. We hebben ze op marktplaats gehad, krijg je reacties of je ze wilt sponsoren aan mensen. Ja sorry, fokken kost gewoon geld, opfok kost geld, dan brengen we ze nog liever naar de slager. Waar ze uiteindelijk ook beland zijn.
Ook hebben we de afgelopen 5 jaar veel last gehad van merries die aan de nageboorte bleven staan. Met spoelen, laten afpellen, zieke merries enzo gaat de lol er dan echt totaal van af hoor, en niet alleen financieel gezien. Afgelopen jaar zijn we nog met 3 merries intensief bezig geweest om ze dragend te krijgen, we hebben maar 1 veulen dit jaar.

Door al deze redenen hebben we besloten om niet meer te gaan fokken (zowiezo dit jaar niet), is het niet om de markt, dan wel om de trammelant met aan de nageboorte staan enz. De lol is er gewoon vanaf.

lollypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:41

Mensen zien een trekpaard al snel voor een lomp, te zwaar, groot paard.
Vier jaar geleden vroeg ik mij ook af wat ik met een trekpaard zou kunnen doen,
maar als je een keer met een trekpaard hebt mogen werken, wil je niks anders.

Deze vriendelijke reuzen hebben een fantastisch karakter, zijn werkwillig en erg veelzijdig!
Qua spullen kopen komen er steeds meer winkels die spullen voor een trekpaard hebben.
Je kan ze gewoon met zadel rijden, gewoon met een trens bit.
Als je eenmaal op zo'n stevig paard zit heb je dat niet eens in de gaten, met rijden zijn
ze ook erg soepel en goed voorwaards.
Ze kunnen makkelijk bitloos rijden of natural horseman ship.

Ik ben het er mee eens dat er meer promotie voor het ras moet komen,
meer spectaculaire shows waarbij mensen echt een wow gevoel krijgen.
Maar zoals Ankie_Boris ook zei dat mensen al weglopen als er nog maar een trekpaard binnenkomt,
zegt al genoeg over dat mensen een mening over ze heeft. En dat is jammer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:47

Lolypony, dat is dus niet waar! Ik heb met ze gewerkt, en niet voor een trekpaard gekozen. Dat jij dat hebt gedaan zegt niet dat dat voor iedereen geldt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:03

stef schreef:
Hier valt echt niet mee te discussiëren, jammer.
Trekpaard liefhebbers voelen zich gelijk aangevallen als iemand feiten op tafel legt.. Tja, dan houdt het op hoor.

"Fijn" dat je iedereen over een kam scheert. Zo jaag je alle Trekpaardliefhebbers wel tegen je in het harnas. Of ze het nu met je eens waren of niet...

tomason

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:57

Jaan81 schreef:
tomason schreef:
(de vraag is vinden ze het leuk? en is het goed voor ze)

Die van mij vindt het geweldig!!! Kan ik aan alles merken!
Goed voor ze? Natuurlijk! Ook een trekpaard heeft soeplesse en training nodig, ben ik van mening.

en dat ben ikke helemaal met je eens :D ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:13

hier een liefhebber van de tanks.

ik heb zelf een boulonaisse op stal gehad.
geen belg maar wel model net zo breed als hoog. :D
het vele voer e.d. vind ik onzin [mijn ervaring dan] spullen zijn ook echt wel te vinden.
wat ik wel moeilijk vind is een hoefsmid vinden die geen problemen heeft om een trekpaard te willen doen.
mijn eigen smid maakte er geen probleem van omdat ze erg braaf uit de hand te beslaan was,maar heeft ook te kennen gegeven liever geen belgen te doen....
meer mensen last van?

ik vind het machtig om een belg onder je kont te hebben,de grond dreunt gewoon. :P
maar zo heeft ieder ras zijn charmes en kan ik meerdere rassen waarderen.
ik val echt op heel uiteenlopende rassen om verschillende redenen.

overigens heb ik jaaaaaaaaaaaaaaaren geleden op een stal gestaan waar iemand een [kruising] belg had..en hem uitbracht in de dressuur.
ze is verder gekomen dan de L. :D