Ontwormingtabletten veroorzaken minder stress dan pasta

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:02

Getup schreef:
Denk dat de paarden meer stress krijgen van de manier van ontwormen van sommige mensen,als van de wormenspuiten zelf :D

Helemaal mee eens :j daarom was ik eigenlijk ook wel benieuwd naar een filmpje van het onderzoek om te zien hoe ze het daar deden :Y)
want heb toch wel gemerkt dat het voor sommigen echt een vak apart is :o daarvoor doe ik het dus ook altijd ff scheelt het stuk gedoe/ geknoei :)

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:41

Citaat:
Ze constateerden dat er een significant lagere hartslag en minder reacties waren bij de paarden die tabletten toegediend kregen. Ongeveer veertig procent van de paarden die tabletten kregen, toonden geen van de acht reacties tegenover meer dan zeventig procent in de groep paarden die een ontwormingspasta kregen en tenminste een reactie gaven.

Als ik het goed lees, geeft 40% van de paarden geen reactie op de tabletten. Dit betekend 60% dus wel.
Bij de paarden die pasta's kregen toont 70% een reactie.

Hieruit maak ik dus een verschil op van 10%. Hoewel het significant is, vind ik het verschil erg klein... Dus waar gaat dit over :o ...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 14:12

Ik denk dat ik meer stress heb bij het geven van de spuit dan mijn paard en dat komt omdat ik zo een ongelooflijk onhandige kluns ben. :')
Paardlief staat gelukkig braaf en geduldig te wachten.
Goed dat er tabletten bestaan voor paarden die de spuit verafschuwen, maar om nou daarvoor dit onderzoek te doen...

kwpener

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:00

Hosante

Re: Ontwormingtabletten veroorzaken minder stress dan pasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:15

Ik vind het wel makkelijk die van mij gaat stijl overeind als je iets in haar mond wil spuiten maar die tabletten eet ze zo op en kijkt gelijk of je er nog meer hebt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:37

kwpener schreef:
ik geef altijd van die brokken ( http://www.horsetopshop.nl/ ) Equi Parex (worm)kruidenpreparaat vinden ze hartstikke lekker _/-\o_ :D :Y)

Maak je hier al lang gebruik van en doe je twee maal per jaar een mest onderzoek ??

Dus de belangrijkste vraag: werkt het ??

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:08

Uhm voor mijn paard vormen die pillen een berg stress hoor.
Had placebo's en echte pillen van de da gekregen omdat t zo handig zou zijn en ALLE paarden ze lekker vinden.
Die van mij duidelijk niet := . Ik probeerde ze te geven. Meneer rook eraan om vervolgens met grote ogen en luid snurkend achteruit te deinzen :').

Dag later toch maar terug gegaan voor de pasta :+

Gaia2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:33

BlueStar schreef:
Ik heb nooit meer problemen met ontwormen, ik maak een slobbertje 1 eetlepel appelstroop er door heen en natuurlijk de ontworming. 1 wil graag drijfnatte slobber de andere wil het graag zo droog als mogelijk anders drinkt hij het op en gaat staan bedelen naar eten :( ,
nu is slobber altijd een feestmaal/speciaaltje voor ze (krijgen ze eindelijk wat eten uit de hangbak)

Ik was het gezeur en gevecht ook zat, niets aan de hand tot ik de wormenkuur wil leegspuiten. De helft ernaast, een keer gehad dat de ring niet bleef zitten op de kilo's.
En tabletjes ga ik ook maar niet aan beginnen aangezien de jongste niet eet wat hij niet kent, zelfs niet ver genoeg uitgedroogd brood moet hij niet.

Dus hier ook een pasta iemand.

Ik doe dit ook altijd zo, het werkt naar mijn ervaring het beste. De wormpasta door de slobber of muesli of zelfs brok mengen. Goed mengen (muesli of brok liefst een beetje nat maken maar dit hoeft niet per sé) en al mijn paarden eten het zonder problemen op. Zo weet je ook zeker dat ze echt alles binnenkrijgen en geen enkele stress). Eventueel kan je er nog iets doorheen doen waarvan je weet dat je paard het extra lekker vindt, zoals appel of wortel.
Tabletten vind ik voor paarden absoluut niet handig, ik zou eerder denken aan een vloeibaar wormmiddel dat je gemakkelijk door het voer kan mengen.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:04

Dat zal best, maar ik vind de pasta's toch makkelijker en dan weet ik zeker dat ze het binnenkrijgen. Je moet er gewoon handig en snel in zijn. Ik zie heel vaak mensen prutsen en pielen om een wormkuur erin te krijgen, en vervolgens ligt de helft ernaast of allemaal op de neus/mond in plaats van erin.
Dan maar even een klein stress momentje hoor, dat hebben wij mensen ook weleens!

Ik ken maar 1 merrie waarbij er echt met geen mogelijkheid een pasta in de mond te krijgen is, nu gaat het gewoon door een bakje muesli heen en dan eet ze het prima op.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:50

Dat mengen met wat krachtvoer, enz is een probaat middel om een vechtpartij met je paard te voorkomen.
Maar aan de andere kant, mag een paard nu 5 keer per jaar 2 minuten doen wat ik wil ???

Het is dat mijn handen niet zo best meer zijn, maar mijn systeem was, pak het halster aan de onderkant beet met linker hand, draai het een beetje, zodat het strak zit.
Duw de duim van de linkerhand in de mondhoek tussen tand en kies naar binnen.
En met de rechterhand de wormenspuit naar binnen langs de duim.
Daarna hoofd omhoog duwen en laten slikken.

Tegenwoordig ben ik ook overgaan op de makkelijke manier.
Papje maken van de brok en de wormenpasta er door heen mengen.

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:41

je kan het natuurlijk ook tussen de brokken leggen dan eten ze het wel op, hoop ik....

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:05

Bij mijn paard is ontwornen echt een drama dus dit zou wel ideaal zijn. Hij vind die spuit in z'n mond gewoon eng ofzo, is ook een heel klein beetje kopschuw.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:55

van mijn 8 paarden, aten 2 de tabletten niet, de rest at ze op alsof het snoepjes zijn. En stonden in mijn zakken te snuffen of ik nog meer had :P

Bij de andere 2 heb ik ze door het voer gedaan, en geen probleem, ze aten alles op.

Heb nooit problemen met ontwormen, maar omdat het tot 800 kg is, kon ik mooi de 4 pony's met één verpakking tabletten doen, scheelt weer centen. Ik vind ze ideaal, makkelijk te doseren, en handig in gebruik, ik ben om :D

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:15

Mijn merrie eet gelukkig wel die tabletten op. Het scheelt ons weer een gevecht en ik vind het wel makkelijk en minder knoeibaar dan tabletten :o

Brillant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:02

De pasta was bij ons ook altijd een heel 'gevecht' om erin te krijgen. toen we hoorde van de tabletten leek ons dat een geweldige uitkomst en we zijn er nog steeds erg tevreden over. Als ik ze geef als snoepje eet hij ze ook niet op dus maken wij er stukjes van mengen dit met wat musli +:)+

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:55

Ja maar dan zou je de pasta toch ook met voer kunnen mengen, tabletten zijn dan toch geen "uitkomst"?

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:10

IKbenEllen schreef:
Ja maar dan zou je de pasta toch ook met voer kunnen mengen, tabletten zijn dan toch geen "uitkomst"?

Haha jaja ligt er aan wat voor paard je hebt, zou jij je eten opeten als een kleverige wit goedje erdoor zit? zon hele spuit door het voer werkt niet bij ieder paard, de tabletten in stukjes breken en zulke paarden hebben er veel minder problemen mee.

Mij jongste heeft geen moeite met de spuit, ook eens door het voer geprobeerd maar liet ze gewoon staan, bij de ander wist ik al dat het niet ging werken, kortom 2 spuiten weg kunnen gooien uiteindelijk omdat ze het voer lieten staan.

Bedie zullen voor en tegens hebben, ik gebruik beide gewoon, spuit voor m'n jonge merrie en de tabletten voor m'n traumatische ruin, no problems en paardjes ook geen zorgen

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:22

Ik heb de placebo variant gebruikt van de ontwormingstabletten, na 2 hoefde hij echt niet meer, ook niet fijn gestampt in appelmoes. Dus helaas. Als je dat met de echte pillen aan de hand hebt, dan heb je een halve ontworming erin zitten en dat is helemaal niet wenselijk. Ik zou het wel een ideaal alternatief vinden op de worm spuit.
Misschien kunnen ze nog wat aan de smaak doen, zodat er een groter percentage paarden ze lusten dan wat nu het geval is. De pasta mengen met voer bied bij mijn paard ook geen uitkomst. Daar trapt die niet in. Dus dan maar met wat meer stress toch de wormspuit erin.

Smaakpanel opzetten :)

Fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:25

Ons veulen vind de ontwormings pasta lekker haha :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:20

Ariebren schreef:
kwpener schreef:
ik geef altijd van die brokken ( http://www.horsetopshop.nl/ ) Equi Parex (worm)kruidenpreparaat vinden ze hartstikke lekker _/-\o_ :D :Y)

Maak je hier al lang gebruik van en doe je twee maal per jaar een mest onderzoek ??

Dit is een eeuwenoud recept. Bestond al voordat we de chemische wormenkuren kregen. De chemische wormenkuren zijn toen ontwikkeld omdat dat goedkoper bleek te zijn. Nu zijn ze absoluut niet meer goedkoper.
De Equi Parex ruikt lekker en smaakt nog lekkerder. Je kunt het als snoepje uit je hand geven of door het voer mengen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:48

Ze krijgen bij mij op het werk bijna allemaal de spuit, alleen de grote paarden (1.80 en hoger, en daar hebben we er 10 van staan) en de moeilijke paarden die krijgen slobber met de wormenspuit erdoor heen gemengd.

Wil de tabletten best uitproberen, maar we hebben van die slimmeriken er tussen zitten die met de lippen het lekkers eruit snoepen, en de rest laat liggen. _-:(

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:32

Als ik het goed heb begrepen van HorseTopShop is er geen bewijs dat het werkt. (in pb) Klinkt als een marketing stunt van fabrikant die nu gebruik maakt van de gewijzigde regelgeving omtrent ontwormen. Als ik naar de ingredienten kijk zit er ook suikerbieten én melasse in welke de darmflora van je paard om zeep helpen? Hoezo bijdragen aan een goede sterke darmflora? Is er iemand die ervaring heeft met dit product? En dan bedoel ik bewijs dat het werkt. Dus wormonderzoek gedaan. Dat ze het lekker vinden geloof ik namelijk gelijk met zo veel suiker erin!
Dat de kruiden een gunstige werking hebben en al eeuwen gebruikt worden wil ik beste aannemen. Jammer dat er dan weer een brok van is gemaakt met veel suiker. Dat deden ze eeuwen geleden vast en zeker niet.

HorseTopShop schreef:
Ariebren schreef:

Dit is een eeuwenoud recept. Bestond al voordat we de chemische wormenkuren kregen. De chemische wormenkuren zijn toen ontwikkeld omdat dat goedkoper bleek te zijn. Nu zijn ze absoluut niet meer goedkoper.
De Equi Parex ruikt lekker en smaakt nog lekkerder. Je kunt het als snoepje uit je hand geven of door het voer mengen.[/quote]

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:34

Dat slaat nergens op TinePine. Het werkt wel zoals ik al zei. Misschien je PB's even nalezen.
Er zijn genoeg mensen die dit al jaren gebruiken. En je hebt er meerdere merken van. (misschien ook even dit topic doorlezen?) Dus waarom een marketing stunt?

Of lees je quote hierboven even na van Ariebren

Ik gebruik het zelf. Wormonderzoeken ook gedaan.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:37

Ik heb nog niemand gevonden die mij kan zeggen dat na wormonderzoek is gebleken dat het werkt. En je schrijft met net toch zelf dat er geen zwart op wit bewijs is dat het werkt. Lijkt mij toch dat een fabrikant hier onderzoek naar doet als ze het als antiworm op de markt brengen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:39

Nee, IK heb geen bewijs zwart op wit. Ik heb alleen bewijs van klanten en mezelf. Misschien even de fabrikanten mailen voor zwart op wit bewijs? Of even de zoekfunctie gebruiken op bokt. Er zijn al meerdere merken en veel goede ervaringen. Zelfs een topic uit 2010 ;)