Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:31

Ik zeg ook cap. Ik heb jaren geleden ook een ongeluk gehad op een zeer braaf paard zonder cap. Had een schedelbasis factuur en mag van geluk spreken dat ik nog leef.

Laatst kwam ik langs een ander paard wat met zijn been in een hekje kwam en die sprong wel zo gyga wild in het rond en ik met mijn altijd brave paard ging gewoon mee hoor, paniek is paniek en dan kan je je paard nog zo goed kennen en nog zo goed kunnen rijden.... Cap dus :o

Uweiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:45

Toevallig heeft de KNHS een tijd geleden een onderzoek gedaan naar ongevallen met paarden. En dan met name ongevallen tijdens wedstrijd. Dit onderzoek werd mede gedaan door het cap/ hoedje discussie. Er kwam uit dat paarden rijdens wedstrijden vaker uitglijden, schikken etc.

Ook kwam er uit dat, van de ongevallen die met hoedje gebeurde ( met hoofdletsel tot gevolg) een cap geen letsel voorkomen had. In veel gevallen zelfs geen verbetering!!!

Zelf vind ik dat het hoedje moet blijven, de mijlpaal kan wel veranderd worden, maar het is en blijft een mijlpaal 'met hoedje mogen rijden'. :+

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:49

Als ik het hier zo lees, zijn het vooral, degene die nooit met hoedje hebben gereden (en die waarschijnlijk ook nooit Z zal worden) die de cap willen verplichten. Zij die het hoedje op mogen (mochten, bijna mogen)
bekijken de situatie per paard.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:52

Ik snap niet wat een hoedje voor mijlpaal is. Van mij mag de onterechte magie die er rond de Z heerst wel over zijn. Alsof je dan ineens onverwoestbaar bent ofzo :?

Mijn beste vriendin rijd het Z met een cap. Je hoeft maar 1 keer op je blote hoofd te vallen en dan is het wel gebeurd met je leven. Een been kan je wel vaker breken, maar je hoofd niet. Daar zit nu eenmaal heen van de meest belangrijkste organen van je lijf. En die moet goed beschermd worden. Dus ik vind er niks betuttelends aan.

Mensen kunnen nu eenmaal niet zelf de verantwoordelijk aan. Blijkt wel weer als ik hier lees dat het hoedje hoe dan ook opgaat, hoe onbetrouwbaar het paard ook is....

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:53

Ik vind het in de hogere dressuurklassen ook een ieder zijn/haar verantwoordelijkheid. Het was een afschuwelijk ongeluk vorige week, maar ik zou weleens willen weten wanneer de KNHS die rijplaten ter discussie gaat stellen. Ik heb daar al vaker vreselijke ongelukken mee gezien omdat de paarden erover uitglijden. Zeker met stiften is het bijna onmogelijk om daar rustig overheen te stappen. Die zouden imo verplicht vervangen moeten worden door rubber platen....

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:03

WinBinChes schreef:
Ik snap niet wat een hoedje voor mijlpaal is. Van mij mag de onterechte magie die er rond de Z heerst wel over zijn. Alsof je dan ineens onverwoestbaar bent ofzo :?

Mijn beste vriendin rijd het Z met een cap. Je hoeft maar 1 keer op je blote hoofd te vallen en dan is het wel gebeurd met je leven. Een been kan je wel vaker breken, maar je hoofd niet. Daar zit nu eenmaal heen van de meest belangrijkste organen van je lijf. En die moet goed beschermd worden. Dus ik vind er niks betuttelends aan.

Mensen kunnen nu eenmaal niet zelf de verantwoordelijk aan. Blijkt wel weer als ik hier lees dat het hoedje hoe dan ook opgaat, hoe onbetrouwbaar het paard ook is....

Ik heb boven mijn computers hele mooie foto's hangen van mij en mijn paard ook heel groot op canvas en moet je vertellen dat een hoedje toch veel gaver is om te zien hoor! (En dan heb ik niet over de veiligheid)

Suzy

Ik zou tot de conclusie komen ook iedereen in de basisdressuur de cap op, niet alleen voor je eigen verantwoordelijkheid, maar ook voor het hele terrein die het ongeluk meekrijgen.
Dat iedereen zijn eigen paard wel redelijk weet in te schatten hoe gek/braaf ze kunnen doen en daarin hun eigen keuze mogen maken ok, maar het komt toch regelmatig voor op basiswedstrijden dat de terreinen niet helemaal/verre van ideaal zijn en een ongeluk zoals bijv uitglijden of struikelen in een klein hoekje zitten.

Hoedje ziet inderdaad een stuk netter uit, net als de stang en trens in het Z, en daarom denk ik dat je onbewust ook een andere eerste indruk krijgt van een combinatie met hoedje en S&T dan dezelfde combi met veiligheidscap en trens.. En dan zou ik zeggen, alles gelijk trekken.

en wbt die rijplaten, nogmaals was het niet de bedoeling dat hier paarden overeen kwamen.... Dan kan je de prikkeldraad van de tegenoverbuurman ook maar direct wegpakken mocht een op hol geslagen paard toevallig daar terechtkomen. Of een drukke aangrenzende weg afsluiten voor het geval dat.....

Iris82

Uweiss schreef:
Toevallig heeft de KNHS een tijd geleden een onderzoek gedaan naar ongevallen met paarden. En dan met name ongevallen tijdens wedstrijd. Dit onderzoek werd mede gedaan door het cap/ hoedje discussie. Er kwam uit dat paarden rijdens wedstrijden vaker uitglijden, schikken etc.

Ook kwam er uit dat, van de ongevallen die met hoedje gebeurde ( met hoofdletsel tot gevolg) een cap geen letsel voorkomen had. In veel gevallen zelfs geen verbetering!!!

Is dat ergens na te lezen?

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:09

FriesWytske schreef:
Sorry, maar vind het dan wel weer erg betuttelend overkomen. Iedereen boven de 18 heeft toch zelf wel door wat hij of zij kan dragen. En weet hoe zijn of haar paard zich gedraagd.

Dit is geen betutteling, maar streven naar veiligheid. Je hebt dus ook geen autogordel om? Of je licht aan o de fiets? Allemaal betutteling?

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:11

Ik blijf bij m'n cap :)

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:12

stoffel schreef:
Als ik het hier zo lees, zijn het vooral, degene die nooit met hoedje hebben gereden (en die waarschijnlijk ook nooit Z zal worden) die de cap willen verplichten. Zij die het hoedje op mogen (mochten, bijna mogen)
bekijken de situatie per paard.

Wat een onzin.
Weet je waarom ik reageer? Omdat ik door mijn werk op de IC weet hoe dramatisch hersenletsel is.

salvatore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:14

Ik vind het rijden met hoedje wel mooier, maar ik vind uiteindelijk veiligheid belangrijker! Zelf rij ik altijd met cap!
Als ik lesgeef moet degene aan wie ik les geef ook een cap dragen, anders geef ik geen les.

Hoe braaf je paard ook is: een ongeluk zit in een klein hoekje en het blijven dieren die onvoorspelbaar gedrag kunnen hebben.
Als er iets gebeurd zijn de gevolgen meestal groot zoals bij die vrouw die overleden is, verschrikkelijk!

Dat de KNHS kritisch blijft kijken naar hun regels, vindt ik alleen maar goed. Je kunt het betuttelen noemen, maar ik vindt het vooral veiligheid voorop zetten!
Wel mogen ze dan ook nog kritischer kijken naar het dragen van en vast doen van de Cap bij proffesionele ruiters vooral op concours.
Zij hebben een voorbeeld functie!

Het dragen van een helm is ook verplicht als je motorijd! Dit is ook niet betuttelend maar voor de veiligheid!
Laatst bijgewerkt door salvatore op 26-07-11 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Uweiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:16

Iris82 schreef:
Uweiss schreef:

Is dat ergens na te lezen?

Dat ga ik nog even opzoeken :Y)

Over mijlpalen: ik denk dat iedereen wel op bepaalde dingen trots is, het rabobank dekje/ jas, gewonnen dekens, maar ook bepaalde uniformen in je functie, kleur band bij judo en ga zo maar door. Vervolgens draag je het met trots. Daarom mag je ook trots zijn als je Z rijd.

Caira

Re: Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:19

cap op. Een paard is en blijft een vluchtdier, dat verandert niet opeens bij het behalen van de Z status.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:19

Op zich is het best opmerkelijk dat er altijd hevige discussies oplaaien wanneer iemand van t paard gevallen is met ernstige gevolgen, terwijl er dagelijks ernstige auto ongelukken gebeuren en iedereen zonder nadenken toch elke dag weer in de auto stapt. Verhoudingsgewijs is dat veel gevaarlijker..
Je kunt het hoedje op wedstrijden gaan verbieden en de cap verplichten, maar wat iedereen de rest van de week thuis doet heb je toch geen invloed op. Zijn er hooguit minder getuigen van een ernstig ongeval.. Dat lijkt me dus niet erg zinvol. Voorlichting over de gevolgen van een val op je hoofd lijkt me veel zinvoller..

Ik zelf draag overigens altijd een cap op mijn paard en de gordel in de auto, hoewel zowel mijn paard als mijn auto erg braaf zijn...

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:22

Oke. Maar dan ook Western en voltige met cap! En iedereen met een helm op fietsen.
Ik vind dat iedereen zoiets zelf mag beslissen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:23

iloonaa__ schreef:
wie droomt er niet van om ooit de Z te bereiken en zo'n prachtig hoedje te MOGEN dragen <3
als mijn jonkie het bereikt, en ze is voor mijn gevoel betrouwbaar, ga ik zeker een hoedje dragen :j
is toch mijn eigen verantwoording? en hoevaak zie je springruiters zonder helm inrijden? mag dat wel? misshcien niet maar word toch gedaan zonder consequenties!

Nou ... ik heb nog nergens springruiters zonder cap zien inrijden hoor ... dat is ook niet toegestaan. Waar je die wijsheid vandaan haalt? Verder: wat mij betreft maken ze het rijden met een cap vanaf het Z1 verplicht. Zonder je hersens ben je nergens. Maar ach, doen ze het niet verplichten dan zal ik er ook niet wakker van liggen. Ieder z'n eigen ding.

Fitzroy

Re: Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:26

Ik denk dat Z-ruiters heel goed in staat zijn een inschatting te maken van de paarden waarop ze rijden en al dan niet een hoedje of cap opzetten.
Ik blijf erbij dat het eigen verantwoording is en per paard verschillend.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:31

nobility schreef:
Oke. Maar dan ook Western en voltige met cap! En iedereen met een helm op fietsen.
Ik vind dat iedereen zoiets zelf mag beslissen.

western&voltige idd ook maar fiets heb je zelf over controle die kan niet ophol slaan dus..

Ik zeg cap verplichten, ze komen toch wel met iets nieuws dat even beschermend is als een cap en er als een hoedje uitziet (als dat er niet al is)

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:33

millennium schreef:
Nou ... ik heb nog nergens springruiters zonder cap zien inrijden hoor ... dat is ook niet toegestaan. Waar je die wijsheid vandaan haalt? Verder: wat mij betreft maken ze het rijden met een cap vanaf het Z1 verplicht. Zonder je hersens ben je nergens. Maar ach, doen ze het niet verplichten dan zal ik er ook niet wakker van liggen. Ieder z'n eigen ding.

Op outdoor gelderland reden bijna alle springruiters los zonder cap, pas zodra ze echt gingen springen werd de cap opgezet, maar 90% van de ruiters in de losspring-bak hadden geen cap op. Heb er zelf nog een tijd verbaasd bij staan kijken.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:33

sommige mensen zeggen per paard verschillend maar wie zen paard slaat nou niet op hol als er een gek mensen gaat doodschieten? Was toch laatst gebeurd in noorwegen dus wie zegt volgende x niet op concours?

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:34

Nee,je fiets gaat er niet vandoor idd. Maar een ander kan je wel aanrijden :)*

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:36

Iedereen heeft het over dat het eigen risico is, maar dat is toch niet helemaal waar.

Waar denk je dat de zorg premie op gebasseert wordt?

Iedereen betaald mee!

Hoe meer ongelukken, ziekenhuisopnames, medicijnen enz hoe meer geld het kost.
Hoe meer geld het kost hoe meer we moeten gaan betalen.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:37

zullen we dan ook maar met helm gaan lopen, in de auto, bus, trein, slapen want ja als je slaapt kan er misschien iets op je hoofd vallen..

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:38

En weer gaat het alleen om ijdelheid.....
Een hoedje staat zooooo leuk.

Eigenlijk ben ik ook van de vrijheid blijheid maar:
Betaal je ook zelf de honderdduizenden euro's die het kost om maandenlang in een ziekenhuis te liggen en de nodige operaties, want daar kies je dan in mijn ogen ook voor als je zelf kiest voor rijden zonder bescherming. Of mag ik dat via mijn belasting betalen? Sorry, maar dat vind ik niet fair.

Van mij mag de KNHS ook de overweging maken of de air jackets (die in de eventing hun waarde hebben bewezen)verplicht te stellen. Die zitten niet in de weg en bieden heel veel bescherming.

Ik denk niet dat elk letsel of elk ongeluk te voorkomen is. Maar waarom niet beschermen waar het gemakkelijk kan?