Paard ingeslapen na opgelopen rugblessure tijdens rodeo

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:54

Cassidy schreef:
Vienna2007 schreef:
Bovenstaande topics veranderen niks aan de mening dunkt mij.

Bucking horses, het woord alleen maar al... Fokken op bokken... geloof je het zelf nog?
Is als beren fokken op dansen. Volledig onzin, en niet natuurlijk.

Wat een vergelijking weer, briljant! Een beer danst niet instinctmatig. Bij een paard zit het instinct er van nature in om een vreemd gewicht van zijn rug af te krijgen. Dat instinct zit er bij sommige paarden zo diep in, de bokreacties zo groot, dat het dier wordt geselecteerd op het bokgedrag. .

Dat verklaard waarom ze door blijven bokken ook al is het gewicht van de rug af.
Doe niet zo raar aub.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:56

Cassidy schreef:
_Veronique_ schreef:
Ik heb de informatie gelezen (was al op de hoogte) dus het gaat niet om dom gezwets ;)

Even de reactie van Vienna lezen dan.

Dat is ook geen dom gezwets... Het is helemaal niet natuurlijk voor een paard om zo gigantisch te bokken met of zonder gewicht.

Michael1104

Re: Paard ingeslapen na opgelopen rugblessure tijdens rodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:57

is het wel natuurlijk voor een paard om uberhaupt iemand op zn rug te hebben?

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:59

quarterH schreef:
en ja bhoor daar gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan we weer!!!!!

er staat niet eens bij bij welk odnerdeel het dier gewond is geraakt (kan ook gewoon tijdens de barrel race of roping of caroussel zijn gebeurd!) en iedereen gaat weer los.

apart dat het hier nooit staat als er een paard op een ander soort wedstrijd dood omvalt. dan is het alleen zielig en krijgen niet meteen de ruiters de schuld.

Ik zie een dressuur paard in de ring niet snel overlijden door rugletsel.

Of bedoel je zoiets niet? Had je het misschien meer over bv een hartstilstand? Dat is ook heel wat anders.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:00

Enige wat ik te zeggen heb, is dat ze wel erg vaak int nieuws komen bij dit evenement.. en dan niet ten goede...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:04

Vienna2007 schreef:
Dat verklaard waarom ze door blijven bokken ook al is het gewicht van de rug af.
Doe niet zo raar aub.

De flank strap is een stimulus om extra hoog te bokken. Doorgewinterde bucking horses leren dat na de bel het gewicht van hun rug afgaat en de strap wordt losgemaakt. Paarden die geen bok in zich hebben gaan niet bokken, niet met strap en niet zonder strap. Paarden die wel een bok in zich hebben gaan bokken, en met strap extra hoog en extra lang. Ook als het gewicht van hun rug af is.
De strap prikkelt maar doet niet zeer. Een paard dat ergens pijn heeft gaat niet zo bokken als de bucking horses dat tijdens de competitie laten zien. De competitie is na 8 seconden over. Paarden die meedoen aan bucking horse competities worden selectief ingezet en hebben hooguit 2 maanden in hun leven gewerkt als ze uiteindelijk met pensioen mogen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:04

Mioux schreef:
Enige wat ik te zeggen heb, is dat ze wel erg vaak int nieuws komen bij dit evenement.. en dan niet ten goede...

En waarom komt het in het nieuws? Omdat er dingen gebeuren of omdat mensen vinden dat het in het nieuws moet komen? Eventing, springwedstrijden, paardenkoersen, ongelukken gebeuren overal.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:17

tuurlijk gebeurd het overal, je kan zelf ook van alles krijgen ook al zou je zo naar buiten lopen, zo ook je paardje. Maar dit evenement is de laatste periode vaak (negatief) int nieuws op internet

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:19

het kistkalveren voorbeeld was omdat men geen idee had van de oorsprong van het roping. ze dachten dat het gewoon een leuke sport/kwelling was. dat wild eik even duidelijk maken dat het zo niet is. wij hebben de kalveren hier in kisten staan zonder daglicht, daar staan ze op grote weides en worden zo gevangen indien nodig. wij vinden de kistkalveren 'normaal' daar vind men roping 'normaal'.
is een andere werkwijze maar wel degelijk te vergelijken. dat wilde ik alleen duidelijk maken.

vienna, voorbeeld. vorig jaar, opening chio. er was iets met jeugdruiters die over allemaal dingen heen sprongen ed, met veel paarden, een van die paarden is dood neergevallen achter de coulissen. nooit wat over gehoord hier.
dit soort dingen gebeuren op ieder groter event. alleen komt het op een 'normaal' event niet groot op bokt. maar rodeo klinkt zo lekker he!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:33

Kistkalveren zijn in de Europese Unie in 2004 verboden. Na een overgangstermijn komen ze sinds 2007 de Unie niet meer voor, althans niet legaal. Illegaal kistkalveren houden lijkt me, gezien de strenge regelgeving rondom het houden slachten van vee (oormerkregistratie etc.) nogal ingewikkeld.

In de ideale wereld verdiept iedereen zich uitgebreid in een onderwerp voordat een mening wordt gevormd. In de echte wereld gebeurt dat niet. Het is alleen wel een beetje jammer dat wie tegen de rodeo is verweten wordt zich niet in het onderwerp verdiept te hebben of haar mening niet voldoende te onderbouwen, terwijl wie vóór de rodeo is argumenten gebruikt die net zo hard gebaseerd zijn op onwetendheid. Voor de goede orde: deze post is niet bedoeld als persoonlijk aanval op quarterH. Ik denk alleen dat de rodeo ook prima te verdedigen is zónder andere sectoren (zoals de Nederlandse vleesveehouderij) aan te gaan vallen op basis van achterhaalde vooroordelen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:46

nogmaals: ik val ze niet aan! ik leg een vergelijk met hoe ze daar met vleesvee omgaan en hier. voor de mensen die niet snappen WAAROM ze dit doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:52

Snoevie schreef:
Je komt ook zwak over in de discussie als je vind dat alleen jouw mening geldt

Wie is "je"? Bedoel je daar in het algemeen "men" mee, of heb je het over mij, Cassidy?
Het gaat me niet om het feit dat jij, Snoevie, een mening hebt, het gaat mij om het feit dat je voor anderen spreekt, cq schrijft.
En dat je niet voldoende nuanceert.
En dat doe je hier weer. Als je het zou formuleren: ik vind dat....is dat jou mening, en daar heb ik alle respect voor.
Ik kan het met die mening eens zijn of niet, en bijv. vinden dat je niet goed je huiswerk hebt gedaan of dat je niet voldoende nuanceert, en dat is dan mijn mening en daar behoor jij respect voor te hebben.
En over het algemeen is het de gewoonte geworden om in de "je" vorm te praten. En als je het dan over een persoonlijke ervaring hebt, is dat niet correct.
Als je zegt: "men vindt", of "je komt", ben je voor een ander aan het praten en daar heb IK persoonlijk een probleem mee.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:53

quarterH schreef:
nogmaals: ik val ze niet aan! ik leg een vergelijk met hoe ze daar met vleesvee omgaan en hier. voor de mensen die niet snappen WAAROM ze dit doen

Uitleggen waarom rodeo(onderdelen) worden uitgevoerd en waar die onderdelen vandaan komen, helemaal goed en wat mij betreft ook dank voor de info. Toch komt dit:
quarterH schreef:
is inderdaad veeeeeeeeeeeeeeeel dieronvriendelijker dan de kistkalveren hier! helemaal gelijk in jongen!!

op mij toch echt over als een aanval. En ik ben niet eens veehouder. Ik begrijp overigens dat er vaker een rodeo-discussie is en ik kan me voorstellen dat het nogal vermoeiend is om steeds dezelfde vooroordelen tegen te komen, maar ik ben er echt vrij zeker van dat anderen niet genuanceerder zullen gaan denken als je vooroordelen bestrijdt met vooroordelen.

Cassidy schreef:
Ik kan het met die mening eens zijn of niet, en bijv. vinden dat je niet goed je huiswerk hebt gedaan of dat je niet voldoende nuanceert, en dat is dan mijn mening en daar behoor jij respect voor te hebben.

Cassidy schreef:
Als de mening goed gefundeerd is en men zich uitgebreid erin heeft verdiept zul je mij niet horen. Ik ga met degenen mee die zeggen dat het niet voldoende is om filmpjes op Youtube te bekijken.
Is het dat niet, blijft het inhoudsloos gezwets.

Even een vraag om te kijken of ik het goed begrijp:
Als jij (Cassidy) vindt dat iemand die zich niet uitgebreid in een onderwerp verdiept heeft een mening heeft die niet goed gefundeerd is, dan is die mening inhoudsloos gezwets. Maar als jij een mening hebt over iemand anders' mening dan behoort die ander daar respect voor te hebben? Als ik dat inderdaad goed begrijp, dan vind ik dat meten met twee maten. Als ik dat niet goed begrijp, dan zie ik graag een heldere uitleg over wanneer een mening als mening gerespecteerd moet worden en wanneer een mening als inhoudsloos gezwets afgedaan mag worden (voor alle duidelijkheid: op mij komt 'inhoudsloos gezwets' niet repectvol over, mocht ik dat verkeerd zien dan heb ik verder niets gezegd).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:22

@ Maura, ik heb je reactie gezien maar moet nu weg, ik heb nu even geen tijd om daar uitgebreid op in te gaan, als ik vanavond nog een gaatje zie, krijg je antwoord.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:07

Ik dien respect voor jou te hebben?zelf toon je ook geen respect zeg

Ik probeer begrip op te brengen voor mensen die uitleggen hoe een rodeo in zijn werk gaat,maar als er over ieder foutje wat ik maak in mijn verwoordingen zo'n probleem word gemaakt door JOU,CASSIDY,in mijn ogen dan,dan heb ik totaal geen zin meer om op een nette manier verder te discussieren.

Veel plezier

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:48

Cassidy schreef:
Mioux schreef:

En waarom komt het in het nieuws? Omdat er dingen gebeuren of omdat mensen vinden dat het in het nieuws moet komen? Eventing, springwedstrijden, paardenkoersen, ongelukken gebeuren overal.

Daar heb je helemaal gelijk in en de ene sport (of tak van de sport) is risicovoller voor paard en/of ruiter als de ander. Maar ik vind dat er bij sommige onderdelen van de rodeo veel te ver gaan! Zoals met die koeien/kalveren of "wilde" paarden, dat vind ik gewoon walgelijk. Maar dat filmpje van het paard die stopt met bokken als de bel gaat, vind ik helemaal niks mis mee.
Sommige onderdelen van de springsport zijn ook "gevaarlijk", het lijkt mij voor een paard en met name de pezen en gewrichten, ook niet zo goed om over 2meter of hoger te springen.

Waarschijnlijk wordt dit een oneindige discussie, bokt zou bokt niet zijn ;)

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:17

gezellig hier met al die korte lontjes :Z

ik heb nooit geweten dat voor rodeo's ook merries gebruikt worden. Dacht altijd dat dit hengsten waren met afgeknepen ballen :o Weer wat geleerd, interessant.
Ik vind de bucking filmpjes er ook niet prettig uitzien; vooral ook omdat die ruiters zulke waanzinnige klappen krijgen! Maar ieder z'n ding. Die andere filmpjes met dat vee drijven vind ik waanzinnig knap.

Overal waar dieren bij betrokken zijn, vind je misstanden. En overal gebeuren ongelukken. En laat verder gewoon iedereen in zijn waarde en zijn paarden ding doen. Het kan zeker geen kwaad je in sommige takken van sport iets meer te verdiepen voordat je van alles gaat roepen. En laten we de kistkalveren er ook buiten houden, dit is niet voor niks een paardenforum ;)

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:54

pas op schokkend!!
dit is het filmpje van de dood van strawberry fudge. ik ben het vorig jaar tegen gekomen toen ik informatie aan het zoeken was voor mijn betoog nederlands.

http://www.youtube.com/watch?v=y-sj6bAx4c4

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:03

Ik heb het fimpje gezien, en vind haar dood vreselijk. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik wel duidelijk aan de "cowboy's" kan zien hoe betrokken ze zijn. Er word waanzinnig snel gehandeld.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 06:18

Toevallig ben ik NU in de VS en toevallig was ik drie dagen op de rodeo in salinas.... een foto-topiv volgt nog. Ik zit nu niet veel iop bokt maar wil even de volgende foto's plaatsen:
Ik weet dat Cassidy, ik en nog een paar de weinigen zijn hier die ECHT weten hoe een rodeo gaat.... hier een aantal foto's van blije rodeo-paarden MET strap..... wat nou., zielig ?????
Afbeelding

Afbeelding

Afbeeldingeen heel blije MERRIE!!!!

Afbeelding

en de kudde....
Afbeelding

foto's heb ik vrijdag, za en zondag gemaakt op de rodeo..
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 28-07-11 06:23, in het totaal 4 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 06:19

euhm...waarom de anderen het niet doen ? geen idee..help !!
En ook zonder strap kunnen ze het....
Afbeelding

paarden kún je niet dwingen om te bokken, ze doen het...of niet !!!! met of zonder strap...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 06:24

nog een stoere:

Afbeelding

Afbeelding

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:09

ik begrijp dus dat die strap een prikkeling om te bokken is,maar ik lees ook dat ze het doen,of ze doen het niet.

waarom is die strap dan nodig?

mooie foto van de kudde trouwens :)

enne dat je ergens veel vanaf weet geeft je niet het recht om met minder respect naar anderen en andersdenkenden te reageren,imo.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:07

pronkjelover schreef:
pas op schokkend!!
dit is het filmpje van de dood van strawberry fudge. ik ben het vorig jaar tegen gekomen toen ik informatie aan het zoeken was voor mijn betoog nederlands.

http://www.youtube.com/watch?v=y-sj6bAx4c4

Dit kan elk paard overkomen. Ook in de wei al spelend met de anderen. Dit is nl iemand overkomen die ik ken. vond haar paard in de wei met een gebroken nek. Hoe het gebeurd is weet ze niet. Waarschijnlijk al spelend met de anderen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:59

moiie foto's! ben jaloers!!
en moet je eens kijken hoe goed die paardjes in de kudde uitzien! zien er beter verzorgd en gevoed uit als vele foto's van paarden die ik hier wel eens tegenkom!

snoevie: die strap is er juis tom die extra prikkeling zodat het bokken zo heftig mogelijk is. waarom? tja waarom krijgen gangenpaarden speciaal beslag zodat z ehun benen verder optillen? waarom gebruiken veel ruiters hulpteugels terwijl het paard zonder ook wel loopt? het gaat om de 'perfectie' of de poging iets nog beter te maken.