Talithah schreef:Kijk juist wel naar mezelf, heb 2 goed verkeersmakke paarden en hou me aan de regels voor de wagen en onder het zadel, hield me ook aan de regels als wielrenner en begeleidster van wielrenners, maar aan mij heb je een verkeerde als ik met mijn paarden me netjes gedraag en wie dan ook mij aso wilt passeren!
Mijn paard wordt niet warm of koud van iets en merkt niet eens de zweep die ik in mijn hand houd.
Ik heb net zoveel recht op die weghelft, dus passeer maar ruim.
En als iemand met zijn paard dat verkeersmak is en er toch iets gebeurt, kan altijd, stop dan en vraag hoe het gaat.
Heb het hier meegemaakt hoor, groep wielrenners, man brengt zijn paardje zoals elke dag naar het land, ze komen met veel kabal vlak langs het dier en ja dat haalt uit!!
Terecht!
Dan kunnen ze wel stoppen en later geld vragen, is mar 1 van de voorbeelden.
Ga er verder niet over in discussie maar heb medelijden met deze amazone, de verkeerde tegen gekomen jammer genoeg en ja er zijn ook nette mensen hoor in het verkeer, alleen dat lees je nooit, daar heb jij gelijk in, een banaan zijn wij nog niet tegen gekomen maar dan zou ik op een werf of een inham je laten passeren.
Oke, dan heb jij blijkbaar één van de weinige verkeersmakke paarden in Nederland (waarvoor hulde).
De meeste "verkeersmakke" paarden die ik tegenkom zijn namelijk alles behalve verkeersmak en zijn bij het minste of geringste onrustig. Prima dat je ook daarmee een buitenritje wil doen, maar ga alsjeblieft met een trailer naar het bos en vermaak je daar. De kans op ongelukken is dan veel kleiner en met name op ruiterpaden hoor je als weggebruiker niet alleen rekening te houden met ruiters, maar ook met het feit dat de kans gróót is dat je een ruiter tegenkomt. Heb de hond bijvoorbeeld regelmatig los op het ruiterpad hier om de hoek, maar als ik een onoverzichtelijke bocht in het pad nader moet ze bij me komen en volgen.
Veel ruiters mogen van mij echt wat beter nadenken over waarmee ze de openbare weg op gaan; als ik "zonder rijbewijs niet met je paard op straat, hooguit in het bos" roep krijg ik vast weer half bokt om me heen, maar vind het echt geen gek idee.
Aan de andere kant mag bij veel weggebruikers de bewustwording t.o.v. medeweggebruikers met een ander voertuig behoorlijk omhoog als je het mij vraagt. Er zijn teveel automobilisten die geen idee hebben van hoe een paard werkt en je volgens mij zelfs geloven als je zegt dat het een roofdier is; er zijn ook teveel automobilisten die totaal niet bedacht zijn op de snelheid die een wielrenner kan hebben of hoe onzichtbaar een steeds meer voorkomende ligfietser kan zijn (ook daarom: knalgeel!).
Ook zijn er nog steeds veel weggebruikers (fietsers, motorrijders, automobilisten) die denken dat je gewoon 50 km/h kan rijden in een woonwijk met winkels, huizen en 2 speelveldjes waar je maar 30 mag. Als je een bal voor je wielen ziet rollen ben je echt te laat.
Het blijft een stukje bewustwording, voor iedereen. Om die reden is het zo jammer dat er vooral veel geflitst en opgestuurd wordt en zo ontzettend weinig aangehouden. In de VS krijg je een "Stop! Politie" als je een papiertje uit het raam gooit en buiten een bekeuring van 1000 dollar (serieus!) ook een gepeperde uitleg van Oom Agent. In Rusland idem dito, alleen daar is de bekeuring sterk afhankelijk van de financiële situatie en het humeur van de agent
Artikel 5 (verkeersveiligheid) mag hier best wel wat meer zwaaien als je het mij vraagt, met een in schalen te bepalen boete. 250,- voor het lomp inhalen van een paard/scooterrijder (vooral als het op die plek echt niet kan!) of voor het afsnijden van een fietser/scooterrijder. 150,- voor het fietsen door rood of het verkeerd ronden van een rotonde (heb 'm zelf ooit gehad.. meen dat ie toen 90,- was. Vond het niet leuk, maar hij was geheel terecht
).
Overigens is een dikke boete ivm in het gevaar brengen van de verkeersveiligheid als je het mij vraagt ook terecht voor dat modeverschijnsel wat ik dit jaar alweer 3x gezien heb: Amazone te paard die een drukke weg oversteekt met een 2e paard aan een halstertouwtje aan de hand. Alsof je aan één paard in het verkeer je handen nog niet vol genoeg hebt, levensgevaarlijk.
Bumperkleven, onnodig links rijden, hamburger eten bellen en cola drinken tegelijk op de snelweg, laat oom agent z'n werk eens doen tégen hinder en gevaar ipv om de staatskas te spekken.
Laat ze dan ook wat minder flitsen op rechte ongevaarlijke stukken snelweg op zaterdagavond, en wat meer op punten waar je ivm gevaar even snelheid moet minderen (wegwerkzaamheden terwijl er ook daadwerkelijk gewerkt wordt bijvoorbeeld) - volgens mij is dat veranderingsproces echter al in werking.
@ spatter: Idd een soort van "banaan", wel een tweewieler en heb voor me geen stroomlijn, alleen achter. Kijk maar eens op http://www.m5-ligfietsen.nl/ - ik heb een 28/20 Alu Lightweight met een "Carbon Special" Tail Bag in fluorgeel ipv zwart. Heb de Lowracer ook geprobeerd maar omdat je dan veel platter ligt krijg je last van je nek.
Ben overgestapt op een ligfiets omdat ik van "bukfietsen" (wielrennen) erg veel last van m'n onderrug krijg. Bevalt super, ligt echt als een luie stoel. Een ligfiets met zoveel bagageruimte is daarnaast in sommige gevallen echt een perfecte vervanger voor de auto. Als ik ooit de kans krijg ga ik hier een keer mee op vakantie, 150-200 km op een dag is echt geen probleem (je fietst met gemak over de 30 km/h gemiddeld). Kan het echt iedereen aanraden!
Wat training voor bergachtig gebied is overigens wel een goed plan, je kan niet effe op je trappers gaan staan dus 't komt echt een op je billen en beenspieren. Klimmen op een ligfiets is heftig in het begin
Heb je wind tegen, dan ben je dik in 't voordeel. Waar ik als kruissnelheid 40 km/h haal bij "normaal weer" zak ik bij stevige tegenwind hooguit naar 30-35 km/h. Wind mee en slipstreamend heb ik laatst 66 km/h gehaald, achter een scooter, en over een behoorlijke afstand. Wel strafbaar - op de stadsring in de bebouwde kom, kon 't ff niet laten
Als laatste @ gipsyboy: Een paard kan overal van schrikken, da's waar. Een paard dat even stuitert of met vier benen tegelijk de lucht in springt is niet direct gevaarlijk: hooguit schrikt een fietser of een automobilist, maar als ie daardoor een sloot in rijdt of tegen een boom heeft ie mijns inziens onvoldoende controle.
Als je door de zoemende bandjes van een fietser echter in een sloot beland met knol en al heb je je paard mijns inziens inderdaad onvoldoende onder controle en hoor je inderdaad niet op de openbare weg. Kan je nog zo graag buiten willen rijden of anders geen mogelijkheid tot rijden hebben... maar da's niet het probleem van die fietser of de automobilist die een trauma oploopt doordat ie je aanrijdt. Zoals ik al zei: Kies alsjeblieft een ruiterpad, en dan ook één waar de kans klein is dat je veel ander verkeer tegenkomt.
Je verwacht van mij in m'n auto toch ook dat ik niet schrik van je paard, uitwijk en m'n auto tegen een boom parkeer?