Anky: 'Nederlands dressuurteam nu ineens de underdog'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mango96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:58

IrisLove schreef:
Waarom moet Anky altijd weer commentaar leveren op de juryleden? Laat haar er eens lekker zelf gaan zitten! Je weet dat je een jurysport doet; punt uit! Bovendien is het mensenwerk en kan een ander niet voor jou beoordelen wat jij als jury ziet... Tuurlijk zullen er "slechte" juryleden tussen zitten, maar het merendeel zal naar eer en geweten punten geven.

ik denk dat het niet slecht is om hier commentaar op te leveren, zo blijven ze scherp en natuurlijk kan er wel eens jury verschil zijn maar 5% is wel erg veel. Daar kan je haar geen ongelijk in geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:21

Ik vond het wel mooi in Aken dat je nu ook alle onderlinge scores kon meevolgen. Niet alleen duidelijk voor de toeschouwer, het is ook een duidelijk signaal naar de jury's zelf en de FEI dat er meer 1 lijn getrokken moet worden.

Dat een jury bij C soms anders oordeelt dan een jury bij B kan ook te maken hebben met het type fout en de invalshoek van het zicht. Voor de ene valt de fout overduidelijk op, voor de andere veel minder omdat het zich er minder goed is. En juryleden zijn en blijven ook maar mensen. Ze knipperen ook nog wel eens tijdens een proef hoor waardoor ze net een klein detail kunnen missen.

Ik moet ook de andere bokkers hier gelijk geven dat paardensport veel dieper zit in Duitsland dan bij de buurlanden. Vooral paardensport op topniveau ook. In België zie je dat ook: heel veel jeugd die keihard zijn best doet, maar eens ze in de subtop aankomen is het gedaan met de pret en valt de ondersteuning bijna weg. Vanaf dat punt is het heel erg moeilijk om dan nog door te stromen naar de top, laat staan als je dat op eigen houtje wil doen. Er wordt best wel wat gedaan voor aanstormend talent, maar eens ze goed vertrokken zijn worden ze plots losgelaten en moeten ze het zelf maar zien te redden. Zo kom je er toch niet?

Daar vangt Duitsland het veel beter op denk ik, op dat punt geven ze NOG een extra boost om de motivatie erin te houden, nog meer ondersteuning. Maw, Duitsland zorgt voor een hele goede en degelijke opleiding van de ruiters. de opleiding van de paarden laten ze wel aan Nederland en België over (ook voor springen).

best wel slim gezien...

Michael1104

Re: Anky: 'Nederlands dressuurteam nu ineens de underdog'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:29

De U25 wedstrijden vind ik echt een goed initiatief ook, zo krijgt paard en ruiter meer tijd om de overstap te maken na de jeugd.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:32

Michael1104 schreef:
Nederland heeft genoeg ruiters maar te weinig TOP paarden op dit moment.

hopelijk kunnen een paarden zoals vivaldi/johnson/voice/wup/toots/votango/salo doorstromen naar de GP.

Zullen ongetwijfeld allemaal GP gaan lopen, maar voor de wereldtop zijn er percentages van rond de 80 nodig.

Er loopt vast wel weer ergens een beest rond in Nederland dat pas in de Grand Prix écht opvallend wordt.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:39

Vudress schreef:
Annabel Balkenhol- Ik weet zeker dat papa Balkenhol veel aan de africhting heeft gedaan.
Christophe Koschel - Idem.
Nadine Capellman - draait al jaren mee, maar geen africhter.
Matthias Alexander Rath - heeft zijn paarden niet zelf afgericht.

Natuurlijk gebeurt dit in Nederland ook, maar het is wel opvallend dat vrijwel het hele Duitse team over hele goede paarden beschikt die gereden worden door minder goede africhters.

Je vergeet nog een hele grote groep beroepsruiters die niet in de sport rijden, maar wel paarden tm GP opleiden. Bijv. een dr Ulf Moller, Fam WIttig enz enz.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:51

Ik kan nog veel meer Duiters opnoemen die fantastisch kunnen africhten, maar ook die behoren wederom tot de oude garde. Of is er al een nieuwe generatie africhters in Duitsland opgestaan?

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:13

Anky heeft er weer een net geschreven stuk neergezet! +:)+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:21

Vudress schreef:

Ehm, Rath heeft nog genoeg jong grut op stal staan die hij zelf opleidt. Dat hij eerst ervaring op doet op al goed ingewerkte, meer geroutineerde paarden vind ik met zijn 26 jaren geen schande, zelfs heel mooi en slim. Maar je moet de mogelijkheid er maar voor hebben. Rath heeft die, en het is hem gegund. Hij rijdt al heel verdienstelijk voor zo'n "broekkie".

Casablanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:30

Adil schreef:
Vudress schreef:

Ehm, Rath heeft nog genoeg jong grut op stal staan die hij zelf opleidt. Dat hij eerst ervaring op doet op al goed ingewerkte, meer geroutineerde paarden vind ik met zijn 26 jaren geen schande, zelfs heel mooi en slim. Maar je moet de mogelijkheid er maar voor hebben. Rath heeft die, en het is hem gegund. Hij rijdt al heel verdienstelijk voor zo'n "broekkie".

Matthias Rath en een paard africhten :+

Zelfs in zijn pony tijd kocht zijn familie de pony waar Marlies van Baalen diverse Europese kampioenschappen mee had gereden.
Misschien moet je iets vaker op Reitforum.de gaan lezen, dan weet je de achtergrond van Matthias Rath en zijn filosofie.

Je mag toch verwachten dat hij na vier dure schoolmeesters en 20 jaar verder het rijden nu eindelijk wel eens geleerd heeft.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:36

en toch rijd hij de sterren uit de hemel met totilas... wat een wereldpaard!! niet normaal...

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:39

Casablanca schreef:
[

Je mag toch verwachten dat hij na vier dure schoolmeesters en 20 jaar verder het rijden nu eindelijk wel eens geleerd heeft.

Zit jij in het A kader?

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:15

Vooral die laatste alinea! +:)+

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:05

Over Rath: Ik vind dat men niet moet vergeten dat hij onder enorme druk staat. Ik bedoel er was al zo'n heisa over wie het aandurfde om Totilas te rijden. Dus ook al is hij niet geweldig, toch moet je wel een beetje respect geven.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:08

Casablanca schreef:
Adil schreef:

Matthias Rath en een paard africhten :+

Zelfs in zijn pony tijd kocht zijn familie de pony waar Marlies van Baalen diverse Europese kampioenschappen mee had gereden.
Misschien moet je iets vaker op Reitforum.de gaan lezen, dan weet je de achtergrond van Matthias Rath en zijn filosofie.

Ik ben vaker dan eens bij Rath op stal geweest. Ik geloof liever mijn eigen ogen dan dat wat op zo'n flutforum staat... ;)

Dat hij op compleet groene paarden klimt beweer ik hiet niet...Maar dat deed Gal ook niet, Toot was ook al ruimschoots goed onder het zadel voordat hij er op ging.
Laatst bijgewerkt door Adil op 22-07-11 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:20

ik vind dat alle ruiters op dat niveau ook dat risico niet meer moeten/hoeven lopen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:20

Zidore schreef:
ik vind dat alle ruiters op dat niveau ook dat risico niet meer moeten/hoeven lopen

Inderdaad :j

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:51

Ben ik het wel mee eens. Tijd is geld, en het zadelmak/basis rijden kunnen genoeg mensen. Dus waarom zou je als topruiter je "tijd verspillen" aan een compleet groen paard ipv te beginnen bij een paard dat al LT is (om maar iets te noemen) en dus sneller op niveau zal zijn.

Wel vind ik dit geen vrijbrief om maar alleen met GP paarden die door anderen zijn opgeleid te starten omdat je dan lekker snel resultaat hebt. Ik vind persoonlijk dat je wel jezelf moet bewijzen door zelf een paard naar dat niveau te brengen. (Overigens doel ik hiermee niet specifiek op Rath, meer in het algemeen)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:58

Neem nou Triviant, die kreeg Rath onder het zadel toen hij 5 was. Toen liep hij echt nog geen GP hoor. Maar hij kende al wel wat, is een getalenteerd paard wat voor zijn leeftijd al vrij veel kende. Rath heeft hem zelf tot GP opgeleid.

Ik vind het ook super eerlijk dat ze hem verkocht hebben trouwens...! Rath heeft genoeg op stal staan en met paarden als Sterntaler en Totilas onder je kont is het gemeen zo'n goed paard als Triviant als derde reserve te houden....

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:45

kennelijk is Anky zelf ook niet zo overtuigd van de Nederlandse ruiters aangezien ze op Painted Black een Spaanse leerling laat rijden en niet een Nederlandse, ze doet hier dus zelf ook aan mee

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:56

Miepie77 schreef:
kennelijk is Anky zelf ook niet zo overtuigd van de Nederlandse ruiters aangezien ze op Painted Black een Spaanse leerling laat rijden en niet een Nederlandse, ze doet hier dus zelf ook aan mee

Painted is niet volledig in haar eigendom, maar in dat van IPS Horse Group. Omdat Barbacon voldoende geld overhad voor PB, konden zowel Anky als IPS Horse Group niet om een verkoop heen.
Anky traint Barbacon nu.

Als er een Nederlandse was gekomen die zoveel had geboden, had die er net zo goed op gereden. :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:00

Janine1990 schreef:
Miepie77 schreef:

Painted is niet volledig in haar eigendom, maar in dat van IPS Horse Group. Omdat Barbacon voldoende geld overhad voor PB, konden zowel Anky als IPS Horse Group niet om een verkoop heen.
Anky traint Barbacon nu.

Als er een Nederlandse was gekomen die zoveel had geboden, had die er net zo goed op gereden. :)

heeft het dan nogwel met talent te maken, of vooral met wie het meeste geld bied? Voor de sport zou het eerste het beste zijn, maar ik zie hier om me heen ook meiden die absoluut niet goed kunnen rijden maar wel op de duurste paarden zitten, word er nogwel echt gekeken naar talent?

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:12

Mooi stuk geschreven van Anky!

Over de discussie over Matthias Rath gister,
ik zag ergens voorbij komen: na dure schoolmeesters en 20 jaar verder in het rijden moet hij het toch wel eens geleerd hebben.
Dit vind ik zo'n flauwe opmerking, ik zou maar niet denken dat iedereen zomaar op Totilas weg kan rijden. En als jij dure schoolmeesters hebt gehad en 20 jaar verder bent in het rijden hoeft dat ook nog niet te betekenen dat je met Totilas kan bereiken wat hij al heeft bereikt! Ik vind het geen topcombinatie, keek liever naar Totilas en Edward, maar Rath flikt het toch maar even om weer dik te winnen in Aken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:43

Miepie77 schreef:
heeft het dan nogwel met talent te maken, of vooral met wie het meeste geld bied? Voor de sport zou het eerste het beste zijn, maar ik zie hier om me heen ook meiden die absoluut niet goed kunnen rijden maar wel op de duurste paarden zitten, word er nogwel echt gekeken naar talent?

Verkoop heeft nog nooit met talent te maken gehad... Barbacon kan echt wel een potje rijden, heeft vorige week nog erg goed in de GP under 25 gepresteerd. Ze heeft aan PB een leerpaard, die alles kan. Maar dan moet ze het zelf ook wel kunnen. Schijnbaar kan ze dat, en is de begeleiding van Anky (die vast ook niet gratis is) een goede combinatie.

Om aan de top te komen heb je een goed (dus duur) paard nodig, geld voor begeleiding en talent.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:49

Ik zeg het nog maar een keer: SPORT DRAAIT OM GELD. je kan het romantiseren tot je roosjes en waxinelichtjes droomt, maar dat gaat niks veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:54

Sport draait inderdaad om geld, maar als je geen talent hebt is het al wat minder en dan mag je nog een pokkeduur paard kopen dat de top aankan, als je de klik niet hebt ben je er nog niks mee. Je zal dan wel goed kunnen meedraaien omdat de knoppen erop zitten en je ze goed kan indrukken, maar dat ene tikje magie dat nodig is om een combi echt te doen boomen ontbreekt dan nog altijd. daar kan geld niets aan veranderen.