Extreme verwaarlozing van twee paarden, een geit en een koe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faruba

Re: Extreme verwaarlozing van twee paarden, een geit en een koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 06:57

Nou,dat zou ik pers. dus nooit doen. Ik zie liever in gevallen van verwaarlozing dat er DIRECT contact opgenomen wordt met de NVWA. Die mogen bij constatering van verwaarlozing de dieren in beslag nemen. Henk ten Napel mag helemaal niet over gaan tot inbeslagname en mag dus in feite niks anders dan alleen iets constateren. In beslagname mag alleen door de daarvoor bevoegde instantie's en daar hoort Ten Napel niet bij. Tussenkomst van Ten Napel kan er doen bijdragen dat inbeslagname langer op zich laat wachten. Dus nogmaals,liever direct de NVWA inschakelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 07:08

als de LID en de AID goed en snel hun werk hadden gedaan had dat andere paard nog geleefd.
Ik heb absoluut geen vertrouwen in die instanties,en ze hebben in dit geval ook weer steken laten vallen door de dieren niet onmiddelijk in beslag te nemen.
En daar worden geen stappen tegen ondernomen....als ik mijn werk niet goed doe lig ik er ook uit.
Maar net als hier in Frankrijk krijgen een stel ambtenaren het gewoon voorelkaar er jaren met de pet naar te gooien,en als het te moeilijk of gevaarlijk wordt het hazepad te kiezen.
(ik weet waar ik het over heb overigens)

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 07:51

Hi,

Het gaat ook alleen om deze zaak omdat zoals je kunt lezen er teveel mensen ermee aan het bemoeien zijn.
( Zoals dat paard wat nu weg is gehaald en op een onbekende locatie is, zodat niemand meer weet hoe het is, en er niet meer gecontroleerd kan worden)ALS ik het nu goed lees, ik kan het ook fout hebben....

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 08:03

NOOIT maar dan ook NOOIT henk bellen,bel altijd de NVWA.Ten eerste is henk nooit bereikbaar en belt ie ook nooit terug.(goh wat een fijne dierenredder).Bel je henk dan weet je zeker dat het nog heel lang gaat duren voordat er inbeslagname wordt gedaan,puur omdat hij daarvoor niet bevoegd is.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:59

liesjecryos schreef:
NOOIT maar dan ook NOOIT henk bellen,bel altijd de NVWA.Ten eerste is henk nooit bereikbaar en belt ie ook nooit terug.(goh wat een fijne dierenredder).Bel je henk dan weet je zeker dat het nog heel lang gaat duren voordat er inbeslagname wordt gedaan,puur omdat hij daarvoor niet bevoegd is.

Sluit ik me bij aan.
De verhaaltjes van Henk klinken leuk he? Met al die foto's en succesverhalen op zijn site, impressive!
Remember the story van de Ijslanders? Henk heeft laten voorkomen dat hij er is geweest, dat hij keihard heeft meegeholpen en onze foto's gejat voor op zijn site. In de weken van keihard strijden is er geen enkel moment een Henk ter Napel geweest bij de Pony's, in de jaren daarvoor ook nooit een Henk ter Napel gezien. Er is geen enkele keer geweest dat hij ons ergens mee heeft geholpen.
Pas toen de NVWA keihard bezig was om ons te helpen, alle mogelijke middelen ter beschikking stelde, tóen ging Henk de NVWA dwarsliggen. Deze hebben alles gedaan wat ze konden, en we zijn hun juist ontzettend dankbaar.
Ga naar de officiele instanties, daarmee hebben wij 29 pony's mee weten te redden, Henk ter Napel schrijft alleen verhaaltjes.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:55

De heer ten Napels lijkt er nogal een handje van te hebben zijn eigen acties nogal te overschatten... Foto's die door anderen zijn gemaakt gebruikt hij op zijn website, met een compleet verdraaid verhaal erachter. Lekker makkelijk, met andermans werk pronken....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:22

Ik snap er niks meer van. Die bruine is inderdaad weg, maar die moest in beslag worden genomen?
En waar is de geit gebleven? Ik heb alleen die witte en de koe gezien. En waarom die bruine weg en de pony niet? Die was ook broodmager. Staat inmiddels, net als de koe, weer op gras.

Ze willen nu dus weten waar die bruine is om hem in beslag te nemen, te controleren??

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:07

Ik vind dit een beetje en raar onderwerp worden waarvan veel mensen niet weten wie nou de waarheid spreekt en wie of wat nou echt wat aan het doen is voor deze dieren.
Het gaat er toch om dat die arme dieren geholpen worden en niet wie zich hier het hardste op de borst kan kloppen.
Dit komt ook omdat er geen enkele instantie is hier in de land die zich dit lot nou eens echt aantrekt.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:57

jesito schreef:
Dit komt ook omdat er geen enkele instantie is hier in de land die zich dit lot nou eens echt aantrekt.

Het zou inderdaad een stuk duidelijker zijn als er eens 1 !! instantie zou zijn die wettelijk erkend is, en ook bij het grote publiek, en die werkelijk wat doet met meldingen in het algemeen.

Maar goed... Ik kan hier niks veranderen helaas...ik blijf wel volgen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:59

Sorry maar wat is er nu dan aan de hand nog?
Bruin paard is weg, witte en koe staan op gras. Geit geen idee.
Wat is er te volgen of komt er nog een inbeslagname of krijgt de eigenaar een proces verbaal?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:20

Tjah, ik ben ook erg benieuwd wat er nog eventueel staat te gebeuren....
Vandaar dat ik blijf volgen en andere site's in de gaten houd.....
Diep triest...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:28

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:16

AaronYve, Ja inderdaad nu net gelezen.....

Ben benieuwd wat de verdere reacties zijn ....

henktennapel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 23:38

Op 18 juli zijn we op de locatie geweest waar de koe, geit en de pony staan. We hebben aan omwonende gevraagd of iemand iets wist over de eigenaar. Helaas wist niemand waar de eigenaar woont.

Wel hebben de dieren nu beschikking over gras, het is ons niet duidelijk waarom het bruine paard verplaatst moest worden. Zou het de LID te heet onder de voeten zijn geworden ?

Verder zijn we op andere locaties geweest waar de eigenaar grond in haar bezit heeft.

vandaag hebben we alle personen gebeld die met de zelfde achternaam in Duitsland woonachtig zijn. Niemand kende de eigenaar van de dieren.

Ook hebben we contact gehad met de gemeente Roermond, speelplaats Kitsesberg, en een andere stichtingen die op dat adres zijn gevestigd.

Contact gehad met de LID die het uiterst vreemd vonden dat wij de AID hebben verzocht de zaak over te nemen van de LID, omdat deze niet competent zou zijn. Maar hoe dan ook, ze konden geen informatie geven waarom ze op deze wijze hebben gehandeld.

Vandaag contact gehad met de teamleider van de AID, deze heeft aangegeven dat hij zo spoedig mogelijk op onze vraag inhoudelijk zou antwoorden.

Hieronder mail aan AID:

Geachte heer mevrouw,

Vrijdag is door mij bij u een verzoek neergelegd over de competentie van de LID in de zaak 'Roermond' U heeft mij doorverbonden naar DR, hier heb ik mijn vraag gesteld, maar nog geen antwoord op gekregen.

Derhalve richt ik deze mail tot u, zodat u eventueel deze mail verder zou kunnen leiden naar de juiste bevoegde personen.

uit nader onderzoek bleek dat de LID de melding over Roermond reeds 7 maanden in behandeling had en de gezondheid-toestand van de dieren in die 7 maanden niet verbeterd is. Ervaringen met de correctheid van de afhandeling van de klachten door het LID stemmen mij niet positief. Op grond van het couvenant gesloten, tussen LID en AID met het toenmalige ministerie van LNV.

Verzoek ik uw dienst de zaak 'over' te nemen van de LID, dit omdat volgens de werkafspraken in het couvenant uw dienst competentie tot het afhandelen van deze melding door mij gedaan.

Ook diende de LID u dienst in kennis te stellen over de melding bij hun binnengekomen, ook dit is niet gedaan volgens de heer .... wist u dienst niets van de bemoeienissen van de LID in deze kwestie. Omdat de LID deze zaak in onderzoek had heeft de heer .......... mij te kennen gegeven dat hij de melding niet verder zou gaan behandelen, dit terwijl er al een verzoek neer was gelegd om een bezoek te brengen met een VWA arts.

Hopende op een positief bericht,

Met vriendelijke groet,

Henk ten Napel

Hieronder een gedeelte van de tekst de gemaakte afspraken in het couvenant:

Artikel 1

1. De verantwoordelijkheid voor de handhaving van regelgeving ligt bij de overheid. Dit betekent dat de AID primair belast is met het toezicht op de naleving van de GWWD.

2. De LID is primair belast met het afhandelen van meldingen.

3. Voorgaande laat onverlet dat daar waar de LID bevoegdheden heeft, de LID ook toezichthoudende controles kan uitvoeren.

Artikel 2

1. De werkzaamheden van de AID zien primair op landbouwhuisdieren.

2. De werkzaamheden van de LID zien primair op het welzijn van gezelschapsdieren.

Artikel 3

1. Meldingen over hobbymatig gehouden landbouwhuisdieren als schapen, geiten, varkens (inclusief hangbuikzwijnen) of runderen worden in beginsel door de AID afgehandeld.

2. Indien het gaat om meldingen over enkele hobbymatig gehouden landbouwhuisdieren als paarden, pony's, ezels en kippen of ander pluimvee kunnen deze door de LID worden afgehandeld.

3. Criteria die bij de beoordeling 'hobbymatig' een rol kunnen spelen zijn:
a. het aantal gehouden dieren;
b. worden de dieren gehouden ten behoeve van (re)productie;
c. is het behalen van economische gewin het primaire doel;
d. is het houden van de dieren of het uitoefenen van andere landbouwactiviteiten de hoofdactiviteit van de houder.

Artikel 4

De handhaving van wet- en regelgeving met betrekking tot (beschermde) uitheemse en (beschermde) inheemse diersoorten (Flora- en Faunawet) geschiedt primair door de AID. Daar waar het gaat om de afhandeling van dierenwelzijnsgerelateerde meldingen op basis van de Flora- en Faunawet waarbij geen sprake is van bedrijfsmatigheid, kunnen deze door de LID worden afgehandeld.

Werkwijze en informatie-uitwisseling

Artikel 5

1. De LID handelt de meldingen af die zien op gezelschapsdieren en de AID de meldingen die zien op landbouwhuisdieren.

2. Wanneer het gaat om de situatie dat mensen hobbymatig landbouwhuisdieren houden, zijn er twee situaties te onderscheiden.
a. In geval het gaat om een melding als bedoeld in artikel 3, tweede lid, kunnen deze meldingen door de LID worden afgehandeld.
b. Wanneer het gaat om een melding als bedoeld in artikel 3, eerste lid, wordt contact opgenomen met de betrokken AID-teamleider. Indien dit niet mogelijk is, wordt gebruik gemaakt van de faciliteiten van de AID-meldkamer. De teamleider bepaalt met inachtneming van de ernst en spoedeisendheid van de zaak per omgaande of de zaak wordt overgenomen door de AID of dat de LID de melding afhandelt.

C.C. dierenbescherming.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 06:08

Hoi,

Ik ben erg benieuwd wat het AID hierop te zeggen heeft!!!
Bedankt dat je het hier ook neer zet, ook al zijn er mensen die het hier niet mee eens zijn, ( Of iets tegen jou hebben)
In mijn ogen gebeurt er nu tenminste wat!/Is er iemand mee bezig.
Als ik op welke manier ook ergens mee kan helpen, dan lees ik het wel.

Gr. Muissie.

henktennapel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 09:20

Het antwoord van de LID was helaas zoals verwacht. vandaag gaat de brief uit naar de leiding van de LID'

Hier het ontvangen antwoord:

Geachte heer ten Napel,

Zoals afgesproken tijdens ons telefoongesprek eerder vandaag stuur ik u hierbij een reactie op uw e-mailbericht.

U geeft aan van mening te zijn dat de LID in de behandeling van de door u genoemde zaak, zich niet heeft gehouden aan het convenant zoals dat opgesteld is door LID en AID. Echter uit de door u naar voren gebrachte feiten kunnen wij niet opmaken dat wij als LID de gemaakte afspraken niet zijn nagekomen.

Indien u van mening bent dat de LID fouten heeft gemaakt bij de behandeling van de betreffende melding kunt u schriftelijk een klacht indienen ter attentie van het hoofd LID de heer C.M. van Zandvliet.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,
LANDELIJKE INSPECTIEDIENST DIERENBESCHERMING

Postbus 84051
2508 AB 'S GRAVENHAGE

tel.nr: 088-8113113
fax.nr: 088-8113111
binneninspecteurs@dierenbescherming.nl
www.inspectiedienst.dierenbescherming.nl

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:43

vervelende ambtenaren ook....doe gewoon waarvoor je geacht bent daar aanwezig te zijn. :(
Niemand neemt verantwoordelijkheid...
Henk ik vindt dat je goed werk doet hoor!Jij doet tenminste moeite!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:00

muissie5 schreef:
Bedankt dat je het hier ook neer zet, ook al zijn er mensen die het hier niet mee eens zijn, ( Of iets tegen jou hebben)

Niemand heeft gezegd dat degene het niet eens is met Henk, we zijn allemaal tegen dierenmishandeling.
Alleen in verschillende zaken is het duidelijk geworden dat Henk niets doet, behalve foto's jatten en het verhaal verdraaien zodat hij er zelf bij betrokken lijkt te zijn.
Ik en nog een groep geweldige mensen hebben keihard gevochten voor 29 pony's, Henk is nooit geweest, heeft nooit iets gedaan en tóch staan er op zijn site foto's die wíj gemaakt hebben, en verhaaltjes dat híj ermee te maken heeft.
Ja, toen de pony's meegenomen waren. Door de NVWA die het súper heeft gedaan, ontzettend veel moeite heeft gedaan en samen met ons heeft gestreden voor de dieren. Ze hebben fantastisch gehandelt. Toen ineens ging Henk de NVWA aanklagen???? Schiet mij maar lek.

Ik heb maandenlang voer voor de dieren gekocht, met anderen hebben we interviews afgenomen en mensen opgeroepen om te bellen. Samen met een groep geweldige mensen stonden we sterk en hebben we actie ondernomen. De wet is zelfs lichtelijk aangepast zodat de pony's mee konden. Dat hebben wíj allemaal voor elkaar gekregen.

Jammer te horen dat Henk hier gewoon misbruik van maakt. Je komt er teleurgesteld uit, doe liever zelf wat. Er zijn genoeg mensen die je hier met een eerlijk hart bij willen helpen, zonder dat ze hier maar erkend voor willen worden.

Henk laat het overkomen alsof er níets gebeurt, alsof de mensen het prima vinden en zelf geen stappen ondernemen om dieren mee te nemen en te helpen. Dit is bullshit, die mensen werken daar niet voor niets en zijn echt keihard bezig. Het is alleen jammer dat we een boekwerk aan regeltjes en papieren nodig hebben voordat er iets kan veranderen. We blijven tenslotte Nederland. Dus dan duurt het even wat langer.
Met dank aan Henk Ter Napel duurt het nog langer. Dus geloof maar wat je wilt, misschien worden ze meegenomen en staat er op meneer Ter Napel's site dat het dankzij hem is. Gelukkig weet ik en meerdere mensen hoe het echt zit.

[LN] Zinloosgeweld dieren woest door trage inbeslagname
Zinloos bericht waar je hetzelfde uit kunt concluderen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:33

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:48

Henk ben je ooit nog van plan om je telefoon op te nemen of op zn minst de mensen terug te bellen die al tig keer een boodschap ingesproken hebben??????

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:14

Citaat Henktenapel:
Verder zijn we op andere locaties geweest waar de eigenaar grond in haar bezit heeft.

Volgens mijn informatie is het een man, woonachtig in Duitsland

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:36

geerke schreef:
vervelende ambtenaren ook....doe gewoon waarvoor je geacht bent daar aanwezig te zijn. :(

Volgens mij zijn niet de ambtenaren het probleem maar de dierenbescherming! En dat is nog veel erger.... in mijn ogen dan.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:53

@ Avalon_ ;

Ik heb de links en fimpje bekeken....
Erg triest dat filmpje, zit hier ff echt met kippenvel.

Kijk, ik ben verder met niks bekend, hoor en zie niet vaak iets over mishandeling, ja sinds ik hier op bokt ben.
Ik ken Henk dan ook helemaal niet, en in mijn ogen is het zo, ik lees het verhaal in de krant, vervolgens via mijn hyves en dan hier.
Ik lees alleen maar positief, dat er dus actie word ondernomen.
Wie ben ik dan hier thuis achter mijn pc, ik kan niet meer doen dan de dierenbescherming bellen ( wat ik gedaan heb) En aanbieden om bv de dieren te voeren/verzorgen.
( Puur omdat ik dit geval toevallig lees, en het in de redelijke buurt is)
Een verhaal heeft altijd 2 kanten, en ik lees toevallig het verhaal zoals Henk het beschrijft.
( Het verhaal had imo net zo goed van Piet of Jan kunnen zijn)

Is het dan verkeerd om te denken dat er nu wel actie word ondernomen, iedereen roept oh wat erg en zielig, maar ik lees alleen berichtjes van Henk en de stichting Bikers die er werkelijk wat mee doen.
Iemand moet toch iets doen?
Meeleven hebben die dieren niet veel aan dacht ik zo.

Triest dat je zo een rot ervaring hebt mee gemaakt, ik begrijp nog niet hoe het verhaal in elkaar zit, heb je meer links?
Hoe is het afgelopen met de paarden?

En zeker ga ik na jou schrijven twijfelen aan een persoon, maar ik ben niet zo erg thuis met internet en kan dus ook niet echt wat terug vinden....
Het enige wat ik hoop vanachter mijn pc is dat deze dieren het beter gaan krijgen door welke instanie/ instelling of persoon dan ook.
Misschien is de eigenaar toch gevoelig, maar als die niet te vinden is?

Tjee zoveel vragen waar je uiteindelijk toch geen antwoord op krijgt....

Laten we maar het beste ervan hopen, en natuurlijk op positieve update's.
( Van wie dan ook)

Gr. Muissie.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:02

Hmmm zie ik het nu verkeerd?

( Vergeet niet dat ik van niemand iets weet, me moet baseren op wat ik hier lees)

Is het nu zo raar dat Henk mensen gaat bellen met dezelfde achternaam?
Zo zou je er toch achter kunnen komen of meer info vinden over de verblijfplaats?
De instantie die hier officieel over gaat ( weet ik niet eens wie!) die gaat zoiets echt niet doen hoor.
Ik vind het juist goed, en als Henk het niet is, dan iemand anders, maar er word tenminste iets gedaan.....
Als je moet wachten op de instanties word je niet eens op de hoogte gehouden, ze mogen zg geen info geven.....poeh hey.....

Jammer dat het niet zo is dat alle dieren die er zo uitzien gewoon opgehaald worden, elders ondergebracht en opgelapt worden en dat de eigenaar ( als die bekend is) er de rekening van krijgt, of afstand moet doen ( Zoals op tv in america bij de honden)....

Zal wel aan mij liggen dat ik er niks meer van snap....

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:20

muissie5 schreef:
@ Avalon_ ;

Ik lees alleen maar positief, dat er dus actie word ondernomen.
Wie ben ik dan hier thuis achter mijn pc, ik kan niet meer doen dan de dierenbescherming bellen ( wat ik gedaan heb) En aanbieden om bv de dieren te voeren/verzorgen.
( Puur omdat ik dit geval toevallig lees, en het in de redelijke buurt is)
Een verhaal heeft altijd 2 kanten, en ik lees toevallig het verhaal zoals Henk het beschrijft.
( Het verhaal had imo net zo goed van Piet of Jan kunnen zijn)

Is het dan verkeerd om te denken dat er nu wel actie word ondernomen, iedereen roept oh wat erg en zielig, maar ik lees alleen berichtjes van Henk en de stichting Bikers die er werkelijk wat mee doen.
Iemand moet toch iets doen?
Meeleven hebben die dieren niet veel aan dacht ik zo.

Triest dat je zo een rot ervaring hebt mee gemaakt, ik begrijp nog niet hoe het verhaal in elkaar zit, heb je meer links?
Hoe is het afgelopen met de paarden?

En zeker ga ik na jou schrijven twijfelen aan een persoon, maar ik ben niet zo erg thuis met internet en kan dus ook niet echt wat terug vinden....
Het enige wat ik hoop vanachter mijn pc is dat deze dieren het beter gaan krijgen door welke instanie/ instelling of persoon dan ook.
Misschien is de eigenaar toch gevoelig, maar als die niet te vinden is?

Het paard met de wond is na enkele dagen opgehaald. De andere paarden zijn na 13 dagen opgehaald door de nVWA, nadat ze allemaal op gezondheid waren gecheckt en reisklaar waren gemaakt. Dit kostte een paar dagen, net zoals het rondkrijgen van alle zaken en papierwerk.
De paarden zijn naar een geheime opvangplaats gebracht waar ze de nodige medische verzorging hebben gekregen en alle verdere nodige zorg. Ze hebben het wonder boven wonder allemaal overleefd!
De paarden worden eind deze maand vrijgesteld voor (particuliere) verkoop en we hopen dat ze allemaal een heel fijn baasje vinden.

Ik snap absoluut dat je het fijn vind dat er iemand is die zich 'lijkt' te bekommeren over dit leed. Als je het allemaal leest is het bewonderingswaardig. Helaas lijkt Henk te vergeten dat de instanties ook onwijs hun best doen, hij doet niets anders dan deze zwartmaken want 'ze doen niets' 'ze doen te weinig' en ga maar door.
Het werkt nou eenmaal niet zo dat de paarden na een bezichtiging binnen een uur weggehaald kunnen worden. Er zitten heel wat haken en ogen aan, soms heeft het meer tijd nodig. Maar dit zegt níets over wát er wordt gedaan door zo'n instantie. In ons geval hebben we ook enkele dagen moeten wachten, naar de nVWA heeft keihard gewerkt om alles rond te krijgen.
Ik weet zeker dat het voor de meeste instanties geld.

Als je echt wat wilt betekenen voor de paarden kunnen wij misschien helpen, samen sta je altijd sterker en we kunnen altijd kijken wat we voor de paarden kunnen betekenen. Ik stuur je een PB.